Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Język norweski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1202-SB-JN32-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Język norweski
Jednostka: Instytut Historii i Archiwistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: norweski
Całkowity nakład pracy studenta:

Warunkiem osiągnięcia efektów kształcenia docelowo dla poziomu A2 poza aktywną pracą na zajęciach jest praca indywidualna studenta

poza godzinami zorganizowanymi w wymiarze co najmniej równym ilości godzin lektoratu.

Efekty uczenia się - wiedza:

Efektem kształcenia na poszczególnych poziomach językowych (zgodnie z Europejskim Opisem Kształcenia Językowego) jest

osiągnięcie w miarę sprawnej kompetencji językowej umożliwiającej działanie i porozumiewanie się w różnych sytuacjach związanych z

życiem codziennym, przyszłym życiem zawodowym oraz funkcjonowaniem na uczelni.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Po ukończeniu poziomu A2 student:

1. potrafi zrozumieć wyrażenia i najczęściej używane słowa, związane ze sprawami dla niego ważnymi (np. podstawowe informacje o nim

i jego rodzinie, zakupach, miejscu i regionie zamieszkania, studiowaniu, zatrudnieniu),

2. potrafi zrozumieć główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach.

3. potrafi czytać bardzo krótkie, proste teksty,

4. potrafi znaleźć konkretne, przewidywalne informacje w prostych tekstach dotyczących życia codziennego, takich jak ogłoszenia,

reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy,

5. rozumiem krótkie, proste listy prywatne,

6. potrafi brać udział w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane mu tematy,

7. potrafi sobie radzić w bardzo krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli nie rozumie wystarczająco dużo, by samemu podtrzymać

rozmowę,

8. potrafi posłużyć się ciągiem wyrażeń i zdań, by w prosty sposób opisać swoją rodzinę, innych ludzi, warunki życia, swoje

wykształcenie, uniwersytet, swoją obecną pracę,

9. potrafi pisać krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Stosuje samodzielne strategie uczenia się kierując się wskazówkami wykładowcy i rozumie potrzebę dalszego rozwijania własnych

umiejętności językowych

Metody dydaktyczne:

Na zajęciach stosowana jest metoda komunikacyjno-kognitywna. Zakłada ona, że język to narzędzie komunikacji, a nauczany materiał

ma odniesienie do konkretnych sytuacji. Dąży się do wykształcenia twórczego podejścia do języka, a błąd traktowany jest jako czynnik

naturalny, sygnał, że proces zachodzi.

Efekty kształcenia w w/w metodzie zależą od właściwie dobranych technik pracy lekcyjnej, do których należą:

- stosowanie różnych mediów (w szerszym rozumieniu tego słowa), np. rzutnika pisma, magnetofonu, magnetowidu, komputera,

Internetu, tablicy oraz gazet, czasopism, wywiadów, filmów itp.,

- stosowanie urozmaiconych form pracy studentów np.: pracy indywidualnej, w parach, w grupach, udziału w dyskusji na forum grupy,

słuchanie wykładu nauczyciela oraz samodzielne wygłaszanie referatów, prezentacji projektów, itp.,

- jednojęzyczność: do porozumiewania się na zajęciach służy język norweski, lektor posługuje się językiem polskim tylko wtedy, gdy jest

to uzasadnione ekonomicznością procesu dydaktycznego,

- stosowanie technik pracy ukierunkowanych na przyszłą aktywność zawodową, takich jak: meta plan, asocjogram, wizualizacja i

prezentacja, prowadzenie rozmowy, kierowanie dyskusją, interpretacja grafik, lektura i streszczanie artykułów fachowych, przedstawianie

wyników prac, praca w formie projektu itp.,

- stosowanie induktywnych technik nauczania, czyli technik wymagających badawczego i odkrywczego podejścia do problemu,

- praca z projektami,

- gry dydaktyczne,

- techniki pracy własnej oraz strategie uczenia się.

Pełny opis:

Student odbywa kurs j. norweskiego w wymiarze 270 godz. lekcyjnych, realizowanych przez 6 semestrów. Zajęcia prowadzone są na

trzech

etapach zaawansowania w ramach poziomu A2. Program kursu, w zależności od poziomu, zakłada kształcenie

kompetencjikomunikacyjnej, kulturowej i językowej zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego: Common European

Framework of Reference for Languages. Kurs języka norweskiego kończy się egzaminem pisemnym na poziomie A2.

Zajęcia na kursie języka norweskiego zakładają ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w

naturalnych sytuacjach komunikacyjnych.

Istotnym elementem kursu jest zintegrowanie umiejętności typowych dla życia codziennego z umiejętnościami skierowanymi na życie

nauczelni (kierunek studiów) oraz przyszłą działalność zawodową. W zależności od poziomu kursu student nabiera umiejętności pracy z

prostym tekstem specjalistycznym. Nauczanie gramatyki jest podporządkowane funkcji komunikacyjnej i odbywa się w kontekście

tematyczno-sytuacyjnym.

Tematyka zajęć dostosowana jest do potrzeb studenta i obejmuje szeroko rozumiane sytuacje życia codziennego, realia życia

uniwersyteckiego i przyszłego życia zawodowego oraz aspekty kulturowe w Norwegii. Aspekty kulturowe to przede wszystkim informacje

na temat danego kraju, zwyczaje i obyczaje, wiedza o twórczości kulturalnej. Ważnym elementem realioznawstwa jest zapoznanie się z

innymi poglądami na życie i próba zrozumienia tego, co wydaje się obce.

Nieodzownym aspektem kursu jest rozwijanie świadomości proeuropejskiej oraz autonomii w procesie uczenia się języka (wykształcenie

umiejętności samooceny, uświadomienie sobie własnych potrzeb, przejęcie odpowiedzialności za własna naukę).

Literatura:

Podręczniki do nauki języka norweskiego dostosowane do poziomu grupy, słowniki, filmy, nagrania, materiały z prasy i Internetu, zbiory

ćwiczeń, materiały autorskie lektora, gry dydaktyczne.

Metody i kryteria oceniania:

W toku nauczania student uzyskuje semestralną ocenę z lektoratu na podstawie poziomu opanowania różnych sprawności językowych.

Na egzamin końcowy składają się następujące części: słuchanie, czytanie ze zrozumieniem i pisanie.

Student realizujący IOS, ITS jest zobowiązany ustalić z prowadzącym do 15 października roku akademickiego formę i tryb zaliczenia

lektoratu.

Szczegółowe ustalenia patrz: Informacje wspólne dla wszystkich grup.

Na końcową ocenę semestralną składają się:

- oceny uzyskane z pisemnych testów kontrolnych

- oceny uzyskane za odpowiedzi ustne z bieżącego materiału,

- prace pisemne, np. listy, zadania domowe (bez oceny, na zaliczenie) podlegają obowiązkowi poprawienia błędów zaznaczonych przez

lektora

- aktywność (wyróżniającą się aktywność na zajęciach promowana jest

podniesieniem zaliczenia o pół oceny).

Kryteria oceny pisemnych testów kontrolnych:

100% - 92% bdb

91% - 84% db+

83%- 76% db

75% - 68% dst+

67% - 60% dst

59% i mniej ndst

Kurs języka norweskiego kończy się egzaminem pisemnym sprawdzającym umiejętności na o na poziomie A2.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi dwa zajęcia).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat, 45 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Kaźmierczak
Prowadzący grup: Paweł Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Lektorat - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat, 45 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Kaźmierczak
Prowadzący grup: Paweł Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Lektorat - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat, 45 godzin, 8 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Kaźmierczak
Prowadzący grup: Paweł Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Lektorat - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)