Język norweski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-SB-JN32-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Język norweski |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | norweski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Warunkiem osiągnięcia efektów kształcenia docelowo dla poziomu A2 poza aktywną pracą na zajęciach jest praca indywidualna studenta poza godzinami zorganizowanymi w wymiarze co najmniej równym ilości godzin lektoratu. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efektem kształcenia na poszczególnych poziomach językowych (zgodnie z Europejskim Opisem Kształcenia Językowego) jest osiągnięcie w miarę sprawnej kompetencji językowej umożliwiającej działanie i porozumiewanie się w różnych sytuacjach związanych z życiem codziennym, przyszłym życiem zawodowym oraz funkcjonowaniem na uczelni. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu poziomu A2 student: 1. potrafi zrozumieć wyrażenia i najczęściej używane słowa, związane ze sprawami dla niego ważnymi (np. podstawowe informacje o nim i jego rodzinie, zakupach, miejscu i regionie zamieszkania, studiowaniu, zatrudnieniu), 2. potrafi zrozumieć główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach. 3. potrafi czytać bardzo krótkie, proste teksty, 4. potrafi znaleźć konkretne, przewidywalne informacje w prostych tekstach dotyczących życia codziennego, takich jak ogłoszenia, reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy, 5. rozumiem krótkie, proste listy prywatne, 6. potrafi brać udział w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane mu tematy, 7. potrafi sobie radzić w bardzo krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli nie rozumie wystarczająco dużo, by samemu podtrzymać rozmowę, 8. potrafi posłużyć się ciągiem wyrażeń i zdań, by w prosty sposób opisać swoją rodzinę, innych ludzi, warunki życia, swoje wykształcenie, uniwersytet, swoją obecną pracę, 9. potrafi pisać krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Stosuje samodzielne strategie uczenia się kierując się wskazówkami wykładowcy i rozumie potrzebę dalszego rozwijania własnych umiejętności językowych |
Metody dydaktyczne: | Na zajęciach stosowana jest metoda komunikacyjno-kognitywna. Zakłada ona, że język to narzędzie komunikacji, a nauczany materiał ma odniesienie do konkretnych sytuacji. Dąży się do wykształcenia twórczego podejścia do języka, a błąd traktowany jest jako czynnik naturalny, sygnał, że proces zachodzi. Efekty kształcenia w w/w metodzie zależą od właściwie dobranych technik pracy lekcyjnej, do których należą: - stosowanie różnych mediów (w szerszym rozumieniu tego słowa), np. rzutnika pisma, magnetofonu, magnetowidu, komputera, Internetu, tablicy oraz gazet, czasopism, wywiadów, filmów itp., - stosowanie urozmaiconych form pracy studentów np.: pracy indywidualnej, w parach, w grupach, udziału w dyskusji na forum grupy, słuchanie wykładu nauczyciela oraz samodzielne wygłaszanie referatów, prezentacji projektów, itp., - jednojęzyczność: do porozumiewania się na zajęciach służy język norweski, lektor posługuje się językiem polskim tylko wtedy, gdy jest to uzasadnione ekonomicznością procesu dydaktycznego, - stosowanie technik pracy ukierunkowanych na przyszłą aktywność zawodową, takich jak: meta plan, asocjogram, wizualizacja i prezentacja, prowadzenie rozmowy, kierowanie dyskusją, interpretacja grafik, lektura i streszczanie artykułów fachowych, przedstawianie wyników prac, praca w formie projektu itp., - stosowanie induktywnych technik nauczania, czyli technik wymagających badawczego i odkrywczego podejścia do problemu, - praca z projektami, - gry dydaktyczne, - techniki pracy własnej oraz strategie uczenia się. |
Pełny opis: |
Student odbywa kurs j. norweskiego w wymiarze 270 godz. lekcyjnych, realizowanych przez 6 semestrów. Zajęcia prowadzone są na trzech etapach zaawansowania w ramach poziomu A2. Program kursu, w zależności od poziomu, zakłada kształcenie kompetencjikomunikacyjnej, kulturowej i językowej zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego: Common European Framework of Reference for Languages. Kurs języka norweskiego kończy się egzaminem pisemnym na poziomie A2. Zajęcia na kursie języka norweskiego zakładają ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych. Istotnym elementem kursu jest zintegrowanie umiejętności typowych dla życia codziennego z umiejętnościami skierowanymi na życie nauczelni (kierunek studiów) oraz przyszłą działalność zawodową. W zależności od poziomu kursu student nabiera umiejętności pracy z prostym tekstem specjalistycznym. Nauczanie gramatyki jest podporządkowane funkcji komunikacyjnej i odbywa się w kontekście tematyczno-sytuacyjnym. Tematyka zajęć dostosowana jest do potrzeb studenta i obejmuje szeroko rozumiane sytuacje życia codziennego, realia życia uniwersyteckiego i przyszłego życia zawodowego oraz aspekty kulturowe w Norwegii. Aspekty kulturowe to przede wszystkim informacje na temat danego kraju, zwyczaje i obyczaje, wiedza o twórczości kulturalnej. Ważnym elementem realioznawstwa jest zapoznanie się z innymi poglądami na życie i próba zrozumienia tego, co wydaje się obce. Nieodzownym aspektem kursu jest rozwijanie świadomości proeuropejskiej oraz autonomii w procesie uczenia się języka (wykształcenie umiejętności samooceny, uświadomienie sobie własnych potrzeb, przejęcie odpowiedzialności za własna naukę). |
Literatura: |
Podręczniki do nauki języka norweskiego dostosowane do poziomu grupy, słowniki, filmy, nagrania, materiały z prasy i Internetu, zbiory ćwiczeń, materiały autorskie lektora, gry dydaktyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
W toku nauczania student uzyskuje semestralną ocenę z lektoratu na podstawie poziomu opanowania różnych sprawności językowych. Na egzamin końcowy składają się następujące części: słuchanie, czytanie ze zrozumieniem i pisanie. Student realizujący IOS, ITS jest zobowiązany ustalić z prowadzącym do 15 października roku akademickiego formę i tryb zaliczenia lektoratu. Szczegółowe ustalenia patrz: Informacje wspólne dla wszystkich grup. Na końcową ocenę semestralną składają się: - oceny uzyskane z pisemnych testów kontrolnych - oceny uzyskane za odpowiedzi ustne z bieżącego materiału, - prace pisemne, np. listy, zadania domowe (bez oceny, na zaliczenie) podlegają obowiązkowi poprawienia błędów zaznaczonych przez lektora - aktywność (wyróżniającą się aktywność na zajęciach promowana jest podniesieniem zaliczenia o pół oceny). Kryteria oceny pisemnych testów kontrolnych: 100% - 92% bdb 91% - 84% db+ 83%- 76% db 75% - 68% dst+ 67% - 60% dst 59% i mniej ndst Kurs języka norweskiego kończy się egzaminem pisemnym sprawdzającym umiejętności na o na poziomie A2. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi dwa zajęcia). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LEK
CZ LEK
PT |
Typ zajęć: |
Lektorat, 45 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Paweł Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Lektorat - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LEK
WT LEK
ŚR LEK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Lektorat, 45 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Paweł Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Lektorat - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LEK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Lektorat, 45 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Paweł Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Lektorat - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.