Historia Skandynawii w XIX i XX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-SB-S:HSXIXk-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Skandynawii w XIX i XX w. |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w konwersatorium - 30 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 godzin Godziny poświęcone na pracę indywidualną studenta: - przygotowanie do ćwiczeń - 30 godzin Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie referatu na temat wybranego zagadnienia z historii Skandynawii w XIX i XX wieku - 35 godzin w sumie 100 godzin = 4 pkt |
Efekty uczenia się - wiedza: | W!: zna okoliczności ogłoszenia niepodległości przez Finlandię - K_W01, K_W02, K_W03, K_W04 W2: zna przebieg wojny zimowej i kontynuacyjnej - K_W01, K_W02, K_W03, K_W04 W3: zna okoliczności przystąpienia Danii i Norwegii do NATO - K_W01, K_W02, K_W03, K_W04 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wyjaśnia genezę odzyskania przez Finlandię niepodległości - K_U01, K_U02, K_U04, K_U05 U2: prezentuje na mapie sytuację polityczną w Skandynawii w XIX i XX w. - K_U01, K_U02, K_U04, K_U05 U3: charakteryzuje politykę Rosji wobec Finlandii w XIX wieku - K_U01, K_U02, K_U04, K_U05 U4: charakteryzuje program pierwszych partii politycznych w Skandynawii - K_U01, K_U02, K_U04, K_U05 U5: wyjaśnia przyczyny wybuchu wojny zimowej i kontynuacyjnej - K_U01, K_U02, K_U04, K_U05 U6: wyjaśnia dlaczego Dania i Norwegia przystąpiły do NATO - K_U01, K_U02, K_U04, K_U05 U7: opisuje plany hitlerowskich Niemiec wobec Skandynawii U8: potrafi interpretować teksty źródłowe |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: przygotowuje referat na wybrany temat i podejmuje obronę jego tez w dyskusji - K_K05 K2: szanuje poglądy innych osób - K_K06 K3: potrafi współpracować w grupie - K_K02 |
Metody dydaktyczne: | pokaz, opowiadanie, dyskusja, wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią państw skandynawskich w XIX i XX wieku. Zajęcia obejmują tematykę z zakresu historii politycznej, społecznej, gospodarczej i kulturalnej ze szczególnym uwzględnieniem okresu II wojny światowej. Wymagania wstępne – dobra znajomość historii państw skandynawskich w poprzednich wiekach |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą historii regionu skandynawskiego w XIX i XX wieku i są realizowane w formie konwersatorium. Zagadnienia dotyczą w znacznej mierze historii Finlandii tj. polityki Rosji wobec Wielkiego Księstwa Finlandii, okoliczności ogłoszenia niepodległości przez Finlandię oraz wojny zimowej i kontynuacyjnej. Na konwersatorium studenci analizować będą pamiętniki marszałka Mannerheima z okresu wojny domowej. Studenci dowiedzą się jakie plany miał A. Hitler wobec państw skandynawskich. Poznają również dylematy jakie towarzyszyły krajom skandynawskim po zakończeniu II wojny światowej I. Analiza relacji marszałka Mannerheima w oparciu o książkę: C.G. Mannerheim, Wspomnienia, Warszawa 1996 II. Prezentacja referatów przygotowanych przez studentów traktujących o dziejach krajów skandynawskich w XIX i XX w. |
Literatura: |
I. Andersson, Dzieje Szwecji, Warszawa 1967 A. Bereza-Jarociński, Zarys dziejów Norwegii, Warszawa 1991 T. Cieślak, Historia Finlandii, Wrocław 1983 T. Cieślak, Norwegia. Z dziejów XIX i XX wieku, Poznań 1970 T. Cieślak, Szwecja. Z dziejów XIX i XX wieku, Poznań 1969 T. Cieślak, Zarys historii najnowszej krajów skandynawskich, Warszawa 1978 W. Czapliński., Dzieje Danii nowożytnej (1500-1975), Warszawa 1982 W. Czapliński, Ruch oporu w Danii 1940-1945, Wrocław 1973 O. Jussila, S. Hentila, J. Nevakivi, Historia polityczna Finlandii 1809-1999, Kraków 2001 A. Kersten, Historia Szwecji, Wrocław 1973 T. Konecki, Skandynawia w drugiej wojnie światowej, Warszawa 2003 T. Konecki, Wojna radziecko-fińska 1939-1940, Warszawa 1998 J. Małłek, Historia Norwegii do roku 1814, Toruń 2019 C.G. Mannerheim, Wspomnienia, Warszawa 1996 B. Piotrowski, Tradycje jedności Skandynawii: od mitu wikińskiego do idei nordyckiej, Poznań 2006 B. Piotrowski, Walka Norwegów o rozwiązanie unii politycznej ze Szwecją (1884-1907), Poznań 1974 B. Piotrowski, Wojna radziecko-fińska (zimowa) 1939-1940, Poznań 1997 J. Semelin, Bez broni przeciw Hitlerowi, opór cywilny w Europie w latach 1939-1945, Lublin 2002 G. Szelągowska, Dania, Warszawa 2010 G. Szelągowska, Poddany i obywatel: stowarzyszenia społeczne w Danii w dobie transformacji ustrojowej w XIX wieku, Warszawa 2002 G.Szelągowska, K. Szelągowska, Historia Norwegii w XIX i XX wieku, Warszawa 2019 J. Żmudzki, Finlandia w polityce wielkich mocarstw 1939-1944, Przemyśl 1998 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się aktywność studenta na zajęciach oraz ocena z przygotowanego referatu. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magda Gawinecka-Woźniak | |
Prowadzący grup: | Magda Gawinecka-Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magda Gawinecka-Woźniak | |
Prowadzący grup: | Magda Gawinecka-Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magda Gawinecka-Woźniak | |
Prowadzący grup: | Magda Gawinecka-Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.