Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Falerystyka i weksylologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1202-W-FiW-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (1031) Military and defence Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Falerystyka i weksylologia
Jednostka: Instytut Historii i Archiwistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe wiadomości z zakresu historii polskiej i powszechnej objęte programami nauczania gimnazjum oraz szkoły średniej.

Całkowity nakład pracy studenta:

3 punkty ECTS: 1 punkt za obecność na zajęciach, 1 punkt za 25 godzin za aktywności na zajęciach, 1 punkt za 30 godzin poświęcone na samodzielne przygotowanie przynajmniej raz w semestrze ustnej wypowiedzi o tematyce uzgodnionej w prowadzącym zajęcia.

Efekty uczenia się - wiedza:

WIEDZA

Student zna determinanty wpływające na powstanie i kształt zjawisk falerystycznych i weksylologicznych oraz czynniki powodujące ich zmiany. Ideowe znaczenie przedmiotów tego typu, a także ich związki z ogólnoeuropejską tradycją wojskową i tradycją armii poszczególnych państw europejskich.

Student ma wiedzę na temat cech charakterystycznych polskich rozwiązań w tym zakresie, głównie zaś w kwestii kształtu wojskowych weksyliów.

Student zna podstawowe elementy wchodzące w zakres falerystyki i weksylologii – ordery, odznaczenia, odznaki i oznaki oraz żetony itd., a także flagi, chorągwie, sztandary, proporce, proporczyki, bandery oraz płomienie i fartuchy.

Student zna podstawową literaturę dotycząca dziejów zjawisk falerystycznych i wojskowych weksyliów armii europejskich i polskich formacji wojskowych w różnych okresach historycznych.



Efekty uczenia się - umiejętności:

UMIEJĘTNOŚCI

Student posiada umiejętność wykorzystywania fachowej terminologii używanej we współczesnej europejskiej i polskiej falerystyce oraz weksylologii.

Student potrafi wskazać weksylia i systemy odznaczeniowe jako istotne składniki europejskiego dorobku cywilizacyjnego.



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student prezentuje wyniki swojej pracy w uporządkowanej formie za pomocą różnych metod i technik.

Student szanuje tradycje Wojska Polskiego oraz zna tradycje innych armii świata. Ma świadomość odpowiedzialności zz zachowanie dziedzictwa kulturowego.


Metody dydaktyczne:

Metoda konwersatoryjna - prowadzący lub studenci przedstawiają referat, najczęściej w formie prezentacji komputerowej, na wybrany i wcześniej uzgodniony problem, po czym następuje dyskusja oraz wymiana poglądów na zaprezentowany temat.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- referatu

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze znaczeniem pojęć falerystyka oraz weksylologia, a także z podstawowymi pojęciami, którymi posługują się te dziedziny wiedzy. Ponadto studenci uczą się rozpoznawać podstawowe i jednocześnie najważniejsze zjawiska z tym związane. Obok tego prowadzone będą zajęcia z zakresu dziejów jednego orderu, a mianowicie Orderu Wojskowego Virtuti Militari oraz jednego odznaczenia – Krzyża Walecznych. W trakcie zajęć odbędzie się także prezentacja wybranych zjawisk falerystycznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na źródła umożliwiające badanie tej problematyki.

W analogiczny sposób studenci poznają również podstawowe zjawiska weksykologiczne oraz ich dzieje i rozwój poszczególnych form, a także ich budowę i znaczenie symboliczne oraz funkcje związane z wojskowym ceremoniałem. Kształtowane będą również umiejętności opisu przedmiotów weksylologicznych.

Pełny opis:

W toku zajęć student pozna podstawowe determinanty, które miały wpływ na powstanie i kształt zjawisk falerystycznych i weksykologicznych oraz czynniki powodujące ich zmiany. Zapozna się też z ideowym znaczeniem przedmiotów tego typu w Polsce, a także pozna ich związki z ogólnoeuropejska tradycją wojskową i tradycją armii poszczególnych państw europejskich.

W toku zajęć zostaną wprowadzone podstawowe pojęcia i terminy falerystyczne oraz podstawowe pojęcia i terminy weksykologiczne.

Omówiona też zostanie podstawowa literatura dotycząca orderów, odznaczeń, odznak i oznak oraz warsztatu badawczego falerysty. W taki sam sposób przedstawiona będzie podstawowa literatura weksykologiczna.

W sposób szczególny uwzględnione zostaną dzieje Virtuti Militari – od utworzenia orderu aż do czasów nam współczesnych. Kolejnym odznaczeniem, którego historia zostanie dokładnie omówiona na zajęciach będzie Krzyż Walecznych.

Ponadto student zapozna się też z budową przedmiotów falerystycznych oraz z budową podstawowych weksyliów, a także z ich znaczeniem dla dawnego i obecnego ceremoniału wojskowego oraz innych służb mundurowych.

W efekcie tego student zdobędzie wiedzę na temat charakterystycznych polskich rozwiązań w tym zakresie, głównie zaś w kwestii kształtu wojskowych odznaczeń i weksyliów.

Poza tym student pozna podstawowe elementy wchodzące w zakres falerystyki i weksykologii, a więc ordery, odznaczenia, odznaki, oznaki oraz żetony itd., a także flagi, chorągwie, sztandary, bandery, proporce, proporczyki oraz płomienie do fanfar oraz fartuchy na kotły i inne instrumenty perkusyjne.

Oprócz tego student pozna również podstawową literaturę dotycząca tych zagadnień.

Literatura:

Wykaz podstawowej literatury:

1) W. Bigoszewska, H. Wiewióra, Sztandary ludowego Wojska Polskiego 1943-1974, Warszawa 1974,

2) J. Czajkowski, S. Dąbrowski, I. Zamojska, Sztandary polskiego ruchu ludowego, Warszawa 1994,

3)B. Gembarzewski, Żołnierz polski umundurowanie, uzbrojenie oporządzenie od X w. do 1966 r. Tom I – V, Warszawa 1960-1966.

4) K. Filipow, Order Virtuti Militari 1792-1945, Warszawa 1990,

5) K. Filipow, Falerystyka polska XVII-XIX wieku, Białystok 2003,

6) Jana Długosza Banderia Prutenorum. Wydał Karol Górki, Warszawa 1958,

7) A. Klein, P. Nowakowski, Banderia apud Grunwald II. Chorągwie krzyżackie pod Grunwaldem. Teutonic Banners at Grunwald, Łódź 2000,

8) A. Klein – rysunki, N. Secunda, K. A. Czernielewski, Banderia apud Grunwald I. Chorągwie polskie pod Grunwaldem. Polish banners at Grunwald, Łódź 2000

9) G. Krogulec, Krzyż Walecznych świadek zwycięstwa i klęski, Warszawa 1998,

10) S. Łoza, Virtuti Militari, Warszawa 1920,

11) J. Łuczak, Chorągwie weteranów Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 w zbiorach Wielkopolskiego Muzeum Wojskowego, Poznań 1999,

12) M. Ney-Krwawicz, Sztandary i proporce Armii Krajowej, Warszawa 1994,

13) M. Ney-Krwawicz, Z i M. Siemaszko, Bojowe sztandary i proporce Armii Krajowej, Warszawa 1991,

14) A. Mazur, Order Krzyża Grunwaldu 1943-1985, Warszawa 1988,

15) J. Ptak, Chorągiew w komunikacji społecznej w Polsce piastowskiej i jagiellońskiej, Lublin 2002,

16) Z. Puchalski, Dzieje polskich znaków zaszczytnych, Warszawa 2000,

17) Z. Sawicki, A. Wielechowski, Odznaki Wojska Polskiego 1918-1945. Katalog zbioru falerystycznego. Wojsko Polskie 1918-1939, Polskie Siły Zbrojne na Zachodzie, Warszawa 2007,

18) H. G. Ströhl, Japońska heraldyka. Ilustrowany przewodnik po herbach samurajskich rodów, Bydgoszcz 2005,

19) J. Szymański, S, Zając, Nasze sztandary, Kraków 1998,

20) Virtuti Militari 1919-1997. Wybór źródeł. Wybór i opracowanie B. Polak, Koszalin 1999,

21) Virtuti Militari 1815-1831. Wybór źródeł. Tom II. Wstęp i opracowanie B. Polak, Koszalin 2001,

22) A. Znamierowski, Flagi świata. Ilustrowany przewodnik, Warszawa 2002.

Metody i kryteria oceniania:

Ze względu na konwersatoryjną formę zajęć aby zdobyć zaliczenie student będzie zobowiązany spełnić następuję kryteria, mianowicie:

a) uczestnictwa w zajęciach,

b) aktywności na zajęciach,

c) samodzielnego przygotowania przynajmniej raz w semestrze ustnej wypowiedzi o tematyce uzgodnionej w prowadzącym zajęcia; również termin tego wystąpienia będzie ustalony z prowadzącym zajęcia.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Smoliński
Prowadzący grup: Aleksander Smoliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 7 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Smoliński
Prowadzący grup: Aleksander Smoliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Smoliński
Prowadzący grup: Aleksander Smoliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)