Metodyka opracowania wojskowego zasobu archiwalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-W-MOWZA-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka opracowania wojskowego zasobu archiwalnego |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Posiada podstawową wiedzę z zakresu archiwistyki dotyczącą terminologii, zasad teoretycznych archiwistyki oraz funkcji archiwów. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Za opanowanie efektów kształcenia przypisanych do tego przedmiotu student uzyskuje 4 punkty, co odpowiada 100 godzinom pracy, w tym: za godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 1,2 pkt (30 godzin pracy) za godziny realizowane indywidualnie: 1) przygotowanie do zajęć - 1,2 pkt (30 godzin pracy) 2) przygotowanie do sprawdzianu pisemnego - 1,6 pkt (40 godzin pracy). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Ma uporządkowaną wiedzę na temat opracowywania zasobu archiwalnego (K_W05. K_W22). Zna zasady, metody, narzędzia i etapy opracowania zasobu archiwalnego (K_W05, K_W22). Zna standardy opisu archiwalnego (K_W05, K_W22). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi stosować zasady, metody, narzędzia i etapy opracowania archiwalnego (K_U01, K_U02). Potrafi stosować standardy opisu archiwalnego (K_U01, K_U02). Potrafi zastosować odpowiednie regulacje prawne w metodyce opracowania zasobu archiwalnego (K_U15). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Potrafi współdziałać i pracować w grupie i zespole, przyjmując różne role. Podejmuje się realizacji wyznaczonych zadań, jak również potrafi samodzielnie je przydzielać innym. Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań (K_K02). Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania (K_K03). Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające identyfikacji w przeszłości (K_K04). Postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej (K_K05). Stosuje postawę i zachowania pożądane w zawodzie archiwisty, przewidziane w międzynarodowym lub narodowym kodeksie etycznym archiwisty (K_K05). Nie rozpowszechnia informacji uzyskanych w trakcie pracy z dokumentacją, przestrzegając tajemnicy służbowej swego pracodawcy i wszystkich jednostek organizacyjnych, w których dokumentację ma wgląd (K_K05). Nie wykorzystuje swojego uprzywilejowanego dostępu do materiałów archiwalnych dla osiągnięcia korzyści osobistych jakiegokolwiek rodzaju (K_K05). |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, pogadanka. Metody dydaktyczne poszukujące: klasyczna metoda problemowa, ćwiczeniowa, giełda pomysłów. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Pełny opis: |
Ogólny model opracowania - cel, zasady, metody i etapy. Charakterystyka poszczególnych etapów opracowania archiwalnego z wykorzystaniem metod tradycyjnych i nowoczesnych: 1.Studia wstępne. 2. Wyodrębnienie lub scalenie zespołu archiwalnego. 3. Porządkowanie zespołu archiwalnego. a. wybór metody porządkowania i ustalenie schematu układu akt; b. porządkowanie właściwe zespołu archiwalnego; c. brakowanie archiwalne. 4. Tradycyjny opis archiwaliów. a. inwentaryzacja zespołu archiwalnego (opis na poziomie jednostki archiwalnej); b. opracowanie wstępu do inwentarza archiwalnego i karty zespołowej (opis na poziomie zespołu archiwalnego); c. systematyka tradycyjnych pomocy archiwalnych. 5. Opis archiwaliów w systemach informatycznych. a. polskie i międzynarodowe standardy opisu archiwalnego; b. opis w bazach danych i systemie informatycznym ZoSIA. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: ISAAR (CPF): Międzynarodowy standard archiwalnych haseł wzorcowych stosowanych do archiwów ciał zbiorowych, osób i rodzin ISAAR (CPF): wersja druga, tłum. A. Laszuk, Warszawa 2006, https://www.ica.org/sites/default/files/CBPS_Guidelines_ISAAR_Second-edition_PL.pdf. ISAD (G): General International Standard Archival Description. Międzynarodowy standard opisu archiwalnego. Część ogólna, wersja 2, 1999, https://agad.gov.pl/wp-content/uploads/2015/01/isad_ISADv2PL.pdf. ISDF: Międzynarodowy standard opisu funkcji, tłum. A. Baniecki, Warszawa 2017, https://www.ica.org/sites/default/files/cbps_2007_guidelines_isdf_pl.pdf. ISDIAH: Międzynarodowy standard opisu instytucji z zasobem archiwalnym, tłum. H. Wajs, Warszawa 2017, https://www.ica.org/sites/default/files/cbps_2008_guidelines_isdiah_pl.pdf. Kwiatkowska W., Dorobek polskiej archiwistyki w zakresie metodyki opracowania zasobu archiwalnego, Warszawa 2014. Kwiatkowska W., Metodyka opracowania zasobu archiwalnego ze szczególnym uwzględnieniem akt spraw, Toruń 2016. Metodyka pracy archiwalnej, red. S. Nawrocki i S. Sierpowski, Poznań 2004. Robótka H., Ryszewski B., Tomczak A., Archiwistyka, Warszawa 1989, s. 52-88. Robótka H., Opracowanie i opis archiwaliów. Podręcznik akademicki, Toruń 2010. Roman W.K., O kształtowaniu się metodyki opracowania zasobu w archiwach wojskowych, [w:] Wokół metodyki archiwalnej. Księga dedykowana prof. Wiesławie Kwiatkowskiej w sześćdziesiątą piątą rocznicę urodzin, red. W. Chorążyczewski, A. Rosa, M. Zmudziński, Toruń 2018, s. 179-206. Ryszewski B. Problemy komputeryzacji archiwów, Toruń 1994. Zbiór przepisów archiwalnych wydanych przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych w latach 1952-2000, wybór i opracowanie M. Tarakanowska i E. Rosowska, Warszawa 2001. Portal internetowy NDAP www.archiwa.gov.pl Literatura uzupełniająca: Komputeryzacja archiwów, t. 1. Problemy opracowania archiwaliów staropolskich w skomputeryzowanych systemach informacyjnych, red. B. Ryszewski, Toruń 1994; t. 2. Problemy komputeryzacji archiwów: zagadnienia ogólne, opracowanie dokumentacji kartograficznej i technicznej w skomputeryzowanych systemach informacyjnych, red, B. Ryszewski, Toruń 1996; t. 3. Problemy zespołowości w archiwistyce i praktyce archiwów red. H. Robótka, Toruń 1997; t. 4. Problemy struktury zasobu archiwalnego w perspektywie komputeryzacji archiwów, red. H. Robótka, Toruń 1998; t. 5. Problemy opisu archiwaliów w skomputeryzowanych archiwalnych systemach informacyjnych, red. H. Robótka, Toruń 1999; t.6. Problemy opracowania kartoteki haseł wzorcowych dla opisu archiwaliów w skomputeryzowanych systemach informacyjnych, red. H. Robótka Toruń 1999. Konarski K., Podstawowe zasady archiwistyki, Archeion, t. 19/20, 1951, s. 19-104. Konarski K., Wstęp do inwentarza zespołu archiwalnego. Zasady opracowania, Archeion, t. 21, 1952, s. 192-201. Kwiatkowska W., Miejsce opracowania zasobu archiwalnego we współczesnej myśli i praktyce archiwalnej, [w:] Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t. 1, red.W. Chorążyczewski i A. Rosa, Toruń 2009, s. 33-52. Kwiatkowska W., Tradycyjny model opracowania zasobu archiwalnego i jego znaczenie w dobie współczesnej, Archiwa Kancelarie Zbiory, nr 1 (3), 2010, s. 107-129. Kwiatkowska W., Wpływ zasady proweniencji na metodykę opracowania zasobu archiwalnego w Polsce, [w:] Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t.2, red.W. Chorążyczewski i A. Rosa, Toruń 2011, s. 139-156. Stebelski A., Porządkowanie akt, Archeion, t. 19/20, 1951, s. 101-138. Wolff A., Archiwalne karty inwentarzowe, Archeion, t. 17, 1948, s. 151-163. Artykuły obejmujące problematykę opracowania zamieszczone w czasopismach archiwalnych, m.in. Archeion, Biuletyn Wojskowej Służby Archiwalnej, Archiwista Polski. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: 1. Obecność i aktywność na zajęciach (do 30% oceny) - K_U01, K_U02, K_U15, K_K02, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05 2. Sprawdzian pisemny (do 70% oceny) - K_W05, K_W22 Ostateczna ocena z zajęć: 5 – 90% i więcej 4+ – 80% do 89% 4 – 70% do 79% 3+ – 60% do 69% 3 – 51% do 59% 2 – 50% i poniżej |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 4 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wiśniewska-Drewniak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wiśniewska-Drewniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Przedmiot o charakterze komplementarnym. Link do kursu na Moodle: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4333 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.