Proseminarium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-W-PS21-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe umiejętności i pojęcia z zakresu warsztatu naukowego uzyskane podczas I roku studiów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta 110 godzin (4 punkty ECTS) w tym: udział w zajęciach dydaktycznych 30 godzin -1 p. konsultacje z prowadzącym zajęcia 10 godzin - 0,5 p. konsultacje w sprawie przygotowywanej pracy proseminaryjnej 15 godzin -0,5 p. indywidualne przygotowanie do zajęć 25 godzin - 1 p. poszukiwanie materiałów do pracy proseminaryjnej 30 godzin - 1 p. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu nauk humanistycznych - szczególnie w zakresie historii wojskowej; zna ich właściwą terminologię oraz metodologię K_W09 ma podstawową wiedzę na temat miejsca i znaczenia wojskoznawstwa w systemie nauk oraz jego specyfiki przedmiotowej i metodologicznej K_W10 zna podstawową terminologię z zakresu dziejów wojska oraz sztuki wojennej K_W13 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U05 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego K_U06 potrafi posłużyć się w stopniu podstawowym teoriami i paradygmatami badawczymi w zakresie sztuki wojennej, historii wojen i wojskowości K_U08 poprawnie redaguje, komentuje i opatruje przypisami przygotowywane teksty, zgodnie z przyjętymi zasadami w języku polskim oraz obcym |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K03 prezentuje efekty swojej pracy w przejrzystej, usystematyzowanej i przemyślanej formie z zastosowaniem różnorodnych nowoczesnych metod i technik K_K04 potrafi samodzielnie zaplanować realizację zadania poprzez właściwe określenie priorytetów K_K07 wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do odmiennych poglądów |
Metody dydaktyczne: | seminaryjna, ćwiczeniowa, laboratoryjna, projektu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone doskonaleniu warsztatu naukowego oraz przygotowujące studenta do uczestnictwa w seminarium licencjackim. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć proseminaryjnych studenci najpierw powtarzają podstawowe informacje związane z warsztatem naukowym, ale także ze źródłoznawstwem, które nabyli podczas I roku studiów. Następnie studenci pogłębiają i doskonalą swoje umiejętności warsztatowe. Uczą się zbierania bibliografii, odpowiedniej kwerendy źródłowej, przeprowadzania profesjonalnej krytyki źródeł. Podczas zajęć ustala się indywidualnie z poszczególnymi osobami temat pracy proseminaryjnej (w miarę możliwości uwzględniając zainteresowania studentów). Następnie studenci zbierają materiały niezbędne do napisania pracy, oraz ostatecznie opracowują tekst pracy proseminaryjnej. Praca proseminaryjna ma wykazać umiejętności warsztatowe studentów. |
Literatura: |
Bloch M., Pochwała historii czyli o zawodzie historyka, Kęty 2009. Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007. Miśkiewicz B, Wprowadzenie do badań historycznych, Poznań 1993; Miśkiewicz B., Badania historycznowojskowe. Przedmiot, podstawy badawcze, metodyka, Poznań 2006; Oliver P., Jak pisać prace uniwersyteckie, Kraków 1999 Opracowania i źródła publikowane zgodne z tematyką wybranej pracy proseminaryjnej. Pawlak M., Serczyk J., Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1992; Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1999. Wstęp do badań historycznych. Nauki pomocnicze historii i archiwistyka w systemie kształcenia studentów historii szkoły wyższej, red. M. Szczurowski, Toruń 2001. Wybrane problemy warsztatowo-dydaktyczne studiów historycznych, red. M. Szczurowski, Toruń 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dla otrzymania pozytywnej oceny konieczna jest obecność podczas zajęć. Zbyt niska frekwencja uniemożliwia otrzymanie zaliczenia. Na bieżąco oceniane jest przygotowanie do zajęć i aktywność studenta. Student przygotowuje materiały do napisania pracy proseminaryjnej, w tym bibliografię. Materiały te są omawiane i oceniane. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT PSEM
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin, 7 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Krotofil | |
Prowadzący grup: | Maciej Krotofil | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PSEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Krotofil | |
Prowadzący grup: | Maciej Krotofil | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PSEM
CZ PSEM
PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin, 7 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Krotofil | |
Prowadzący grup: | Bogusław Dybaś, Maciej Krotofil | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.