Zarządzanie dokumentacją w jednostce organizacyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1202-W-ZD-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0322) Bibliotekoznawstwo, informacja naukowa i archiwistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie dokumentacją w jednostce organizacyjnej |
Jednostka: | Instytut Historii i Archiwistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (40 godz.) - udział w ćwiczeniach - 30 godz. - konsultacje z nauczycielem - 10 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną (30 godz.) - sporządzanie notatek, czytanie literatury, analiza aktów prawnych i przepisów - 30 godz. Czas wymagany na przygotowanie się do uczestnictwa w procesie oceniania (30 godz.) - przygotowanie do kolokwium pisemnego - 30 godz. Łącznie - 100 godzin (4 pkt ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | - K_W01 - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o miejscu i specyfice przedmiotowej i metodologicznej zarządzania dokumentacją, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej - K_W03 - ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię i teorię z zakresu zarządzania oraz nauki o dokumencie i dokumentacji |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - K_U04 - Potrafi integrować wiedzę wiedzę z zakresu zarządzania dokumentacją i archiwistyki oraz wykorzystywać ją podczas planowania, organizowania i kontrolowania procesów gromadzenia, przechowywania, opracowywania i udostępniania dokumentacji. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K04, K_K05 - potrafi kierować zespołem i planować i organizować zasady zarządzania dokumentacją w jednostce organizacyjnej. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa, studium przypadku |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zarządzanie dokumentacją to przedmiot, którego celem jest uświadomienie studentom wagi i znaczenia wytwarzanej w jednostkach organizacyjnych dokumentacji, która poprawnie, efektywnie i skutecznie zarządzana umożliwia skuteczne zarządzanie całą organizacją oraz jej funkcjonowanie, stanowi ślad po jej działalności trwale przechowywany w archiwach wieczystych. Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zarządzania organizacją i jej zasobami, dokumentu i dokumentacji, genezy i rozwoju zarządzania dokumentacją jako obszaru wiedzy, podstaw prawnych zarządzania dokumentacją w Polsce, zarządzania różnymi typami i rodzajami dokumentacji w zakresie ich tworzenia, gromadzenia, przechowywania, opracowywania i udostępniania - czyli pracy kancelarii w systemie tradycyjnym oraz elektronicznym (EZD) oraz archiwum bieżącego, a także zarządzania jakością i bezpieczeństwem dokumentacji. |
Pełny opis: |
Zarządzanie dokumentacją to przedmiot, którego celem jest uświadomienie studentom wagi i znaczenia wytwarzanej w jednostkach organizacyjnych dokumentacji, która poprawnie, efektywnie i skutecznie zarządzana umożliwia skuteczne zarządzanie całą organizacją oraz jej funkcjonowanie, stanowi także ślad po jej działalności trwale przechowywany w archiwach wieczystych. Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi zarządzania organizacją i jej zasobami, czyli genezą zarządzania, definicjami oraz zakresem, poziomami zarządzania, organizacja jako strukturą tworzona przez ludzi, zasobami organizacji oraz ich rolą w niej pełnioną, funkcjami zarządzania (planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie) oraz narzędziami zarządzania (strategia, struktura organizacyjna, procedury organizacyjne, kultura organizacyjna, informatyczne narzędzia zarządzania - systemy informacyjne). Studenci będą również poznawać dokument, jego definicje, genezę i funkcje w organizacji, budowę, rodzaje dokumentów oraz dokumentację - definicję, typy i rodzaje, podział wg najważniejszych kryteriów - celu wytwarzania (aktowa i nieaktowa - geodezyjno-kartograficzna, techniczna, audiowizualna i materiały ulotne), wartości czasu przechowywania (materiały archiwalne i dokumentacja niearchiwalna), dostępności (jawna i niejawna), funkcji rzeczowych twórcy (typowa i specyficzna), pierwszeństwa przekazu (oryginalna i wtórna). W ramach zajęć studenci poznają genezę i rozwój zarządzania dokumentacją jako obszaru wiedzy, Zapoznają się również z podstawami prawnymi zarządzania dokumentacją w Polsce, w tym Ustawą i narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, Ustawą o ochronie informacji niejawnych, Ustawą o ochronie danych osobowych, rozporządzaniami poszczególnych ministrów oraz wewnętrznymi dokumentami normatywnymi. Poznają zagadnienia zarządzania różnymi typami i rodzajami dokumentacji w zakresie jej tworzenia, gromadzenia, przechowywania, opracowywania i udostępniania. Obejmuje to obszar spraw związanych z pracą kancelarii w systemie tradycyjnym (instrukcja kancelaryjna, systemy kancelaryjne, obieg dokumentów), oraz elektronicznym (EZD), czyli definicja i cechy dokumentu elektronicznego i dokumentacji elektronicznej, podstawowych zasad działania systemu EZD. Kolejne zagadnienie dotyczy organizacji i funkcjonowania archiwum bieżącego, jego funkcji związanych z zarządzaniem dokumentacją oraz wewnętrznej dokumentacji ewidencyjnej. Integralnym obszarem zarządzania dokumentacja jest zarządzanie jakością i bezpieczeństwem dokumentacji, które nakładają się na postępowanie z nią podczas całego cyklu życia - od wytworzenia, poprzez gromadzenie, przechowywanie, opracowywanie oraz udostępnianie - czyli podczas obiegu dokumentacji w działalności bieżącej organizacji oraz w archiwum bieżącym. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. J. Supernat, Zarządzanie, Wrocław 2005; 2. Zarządzanie. Tradycja i nowoczesność, red. J. Bogdanienko, W. Piotrowski, Warszawa 2013; 3. R. Degen, Dokumentacja i jej podział, w: Współczesna dokumentacja urzędowa, red. Halina Robótka, Toruń 2011; 4. R. Banduch, Rodzaje dokumentacji współczesnej, w: Kancelaria i archiwum zakładowe, red. E. Borodij, Warszawa 2009; 5. R. Degen, Zarządzanie dokumentacją w polskich badaniach, w: Zarządzanie dokumentacją. Badania i praktyka, red. H. Robótka, Toruń 2016; 6. H. Robótka, zarządzanie dokumentacją w podmiocie, w: Zarządzanie dokumentacją. Badania i praktyka, red. H. Robótka, Toruń 2016; 7. M. Konstankiewicz, Zarządzanie dokumentacją w polskim prawie, w: Zarządzanie dokumentacją. Badania i praktyka, red. H. Robótka, Toruń 2016; 8. R. Degen, Archiwa bieżące. Pojęcie i systematyzacja, w: Archiwa bieżące. Problemy teoretyczne i bieżące rozwiązania, red. M. Jabłońska, Toruń 2015; 9. W.K. Roman, Funkcje archiwum bieżącego w; Archiwa bieżące. Problemy teoretyczne i bieżące rozwiązania, red. M. Jabłońska, Toruń 2015; 10. K. Stryjkowski, Vademecum kancelaryjno-archiwalne, Poznań 2011; Kancelaria i archiwum zakładowe. Podręcznik, red. E. Borodij, Warszawa 2009; 11. A. Baniecki, Dokument elektroniczny w Polsce, [w:] Kancelaria i archiwum zakładowe, red. E. Borodij, Warszawa 2009; 12. K. Pepłowska, Archiwa cyfrowe, Toruń 2017; Literatura uzupełniająca: 1. P. Drucker, Zarządzanie w XXI wieku, Warszawa 2009 2. R. W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 1996; 3. W. K. Roman, Współczesna kultura dokumentacyjna, Toruń 2013; 4. M. Konstankiewicz, Status archiwum bieżącego we współczesnym polskim prawie archiwalnym, w: Zarządzanie dokumentacją, archiwistyka i … koty, Toruń 2016; 5. Kancelaria i archiwum zakładowe, red. E. Borodij, Warszawa 2009; 6. R. Raczko, Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w e-administracji, internet, https://ezd.gov.pl/www/index; 7. https://epodrecznik.mc.gov.pl/mediawiki/index.php?title=System_EZD; 8. A. Jabłoński, Komputerowe zarządzanie dokumentacją w archiwum zakładowym, w: Kancelaria i archiwum zakładowe. Podręcznik, red. E. Borodij, Warszawa 2009; 9. M. Jabłoński, T. Radziszewski, Prawne i techniczne aspekty archiwizacji dokumentów elektronicznych, Wrocław 2014; |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceny to obserwacja przygotowania teoretycznego do dyskusji i ćwiczeń oraz umiejętności spożytkowania wiedzy - W01, W03, U04, K04, K05. Podstawą zaliczenia jest również pisemne kolokwium ze znajomości zagadnień teoretycznych - W01, W03, U04. Ocena testu: bardzo dobry - 91-100 %, (28-30 pkt) dobry plus - 81-90%, (24-27 pkt) dobry - 65-80%, (19-23 pkt) dostateczny plus - 55-64%, (16-18 pkt) dostateczny - 45-54% (13-15 pkt) niedostateczny - 0%-44%. ( 12 pkt i mniej) Podstawą oceny końcowej jest: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 %, pozytywne zaliczenie testu - 70 %. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wanda Roman | |
Prowadzący grup: | Wanda Roman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 4 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wanda Roman | |
Prowadzący grup: | Wanda Roman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.