Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Aspekty doktrynalne integracji europejskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-ADIE-1FS
Kod Erasmus / ISCED: 10.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Aspekty doktrynalne integracji europejskiej
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Przedmioty fakultatywne dla studentów stacjonarnych
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

- 20 godzin kontaktowych na wykładzie,

- 10 godzin kontakt z wykładowcą – konsultacje i mail

- 20 godzin na przygotowanie do egzaminu.


Łącznie: 50 godzin – 2 ECTS



Efekty uczenia się - wiedza:

Student ma wiedzę o pojęciu integracji europejskiej jako szczególnym procesie, jego płaszczyznach, prawidłowościach, przyczynach i przebiegu; o jego istocie, charakterze i znaczeniu dla Europy i Polski; ma wiedzę w zakresie terminologii odnoszącej się do sfery integracji europejskiej z obszaru prawa, polityki, ekonomii, etyki, socjologii - K_W01.


Student ma wiedzę o formach organizacyjnych integracji europejskiej, jej instytucjach i prawie oraz o zasadach ich funkcjonowania - K_W02.


Student ma wiedzę o specyfice różnorodnych stosunków zachodzących na płaszczyźnie narodowej, międzynarodowej i ponadnarodowej, których charakter przesądzony został zainicjowaniem i zachodzeniem procesu integracji europejskiej - K_W03.


Student ma wiedzę o znaczeniu integracji europejskiej dla człowieka jako podmiotu stosunków społecznych oraz o jednostce jako o beneficjencie europejskiego systemu ochrony praw i wolności człowieka – K_W05.


Student ma wiedzę o europejskich powojennych koncepcjach współpracy międzynarodowej oraz o ich historycznej ewolucji i ich związku z powołaniem i rozwojem instytucji europejskich – K_W09.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi wyjaśnić fenomen procesu integracji europejskiej oraz zjawiska społeczno-prawne z tego obszaru - K_U01.


Student wykorzystuje wiedzę teoretyczną do wnikliwego i krytycznego analizowania konkretnych spraw i zjawisk społecznych (w skali narodowej i europejskiej) wiążących się z procesem integracji europejskiej- K_U02.


Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznego oddziaływania procesu integracji europejskiej przy wykorzystaniu odpowiednich teorii integracji - K _U08.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student posiada umiejętność postrzegania faktów społecznych jako rezultatu zachodzenia procesu integracji europejskiej; ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę stałego dokształcania - K_K01.


Student prawidłowo identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne oraz posiada umiejętność rozstrzygania ich zgodnie z założeniami aksjologii europejskiej - K_K04.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny),

- wykład problemowy.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Proces integracji europejskiej [dalej: PIE] stanowi pole formułowania, prezentowania i realizowania różnorakich poglądów (tj. doktryn). Odnoszą się one do materii politycznych, społecznych, prawnych czy ekonomicznych, a nawet etycznych. Proponowany przedmiot stanowi prezentację PIE właśnie z perspektywy owych poglądów i koncepcji.

Pełny opis:

Integracja europejska to powojenne zjawisko kulturowe, stanowi więc proces wieloaspektowy. Ma wymiar historyczny, społeczny, gospodarczy, polityczny, ale także prawny, ściśle powiązany z konceptualnym (doktrynalnym).

Na każdym etapie PIE służy realizacji założonego celu (ideologicznego, politycznego, ekonomicznego). Dlatego podejmowane w jego ramach działania wymagają niezbędnego uzasadnienia. Z tego względu powiedzieć można, iż PIE to w istocie realizacja określonej koncepcji czy wizji (politycznej, ekonomicznej, etycznej). Taka koncepcja każdorazowo wyłania się w drodze debat i sporów, które – siłą rzeczy – rodzą także przegranych i rozczarowanych. Ci ostatni kontestują i kwestionują obrany kierunek procesu, prezentując własne cele wraz z uzasadnieniami.

Z drugiej strony PIE nie stanowi prostej i ścisłej realizacji gotowego programu działań. Jego przebieg determinowany jest przez wiele przesłanek. Wśród nich znajdują się nie tylko uświadomione potrzeby i oczekiwania czy powszechnie respektowane wartości, lecz także obiektywne uwarunkowania społeczne i ekonomiczne. Stąd koncepcje z obszaru PIE to nie tylko zwycięskie plany i programy realizowane w praktyce. To także koncepcje (doktryny i teorie) formułowane w imię wyjaśnienia i opisania zjawiska PIE: jego istoty, przesłanek czy rządzących nim praw rozwojowych. Mają one przy tym walor praktyczny. Służą bowiem niejednokrotnie jako punkt oparcia dla opracowania i forsowania konkretnych planów politycznych, realizowanych w toku PIE.

Opis zagadnień wraz z podziałem na godziny:

Wprowadzenie: zagadnienia terminologiczne, pojęcie PIE i jego cechy, doktryna integracji i ideologia europejska (2h)

"Prehistoria" integracji europejskiej i wczesne koncepcje (1h)

Pierwszy okres integracji: Europejscy „ojcowie założyciele”: Jean Monnet, Paul-Henri Spaak, Robert Schuman, Konrad Adenauer, Alcide De Gasperi (5h)

"Złote lata" '60: Walter Hallstein, Charles de Gaulle, Kurt Geotg Kiessinger (3h)

Czas kryzysu PIE: Georges Pompidou, Willy Brandt, Valéry Giscard d’Estaing, Helmut Schmidt (4h)

"Restart" lat '80: Jacques Delors, François Mitterrand, Helmu Kohl, Margaret Thatcher (4h)

Podsumowanie: znaczenie koncepcji i realny ich wpływ na PIE (1h)

Literatura:

Znajomość poniższych pozycji nie jest wymaga w całości, a jedynie w zakresie wyżej wymienionych zagadnień omawianych w toku wykładu:

F. Machlup, Integracja gospodarcza: narodziny i rozwój idei, Warszawa 1986;

A. Madeja, Suwerenność państwa w doktrynie integracyjnej europejskich „ojców założycieli" i w świetle traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie, Toruń 2013;

J.J. Węc, Spór o kształt ustrojowy Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej w latach 1950-2010, Kraków 2012.

Metody i kryteria oceniania:

Metoda weryfikacji:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyniku egzaminu pisemnego. Egzamin składa się z:

- 10 pytań testowych (jednokrotnego wyboru),

- 1 pytania otwartego.

Za każdą prawidłową odpowiedź testową uzyskuje się 1 punkt. Za pytanie otwarte – od 0 do 5. Maksymalna ilość punktów możliwych do zdobycia to 15.

Weryfikacja efektów kształcenia:

- pytania testowe: W01, W02, W03, W05, W09, U01, U02;

- pytanie otwarte: K_K01, K_K04.

Kryteria oceniania:

Dla zaliczenia egzaminu należy przekroczyć pułap 50%, tj. uzyskać co najmniej 8 punktów. Oznacza to realizację efektów kształcenia w stopniu zadowalającym i ocenę dostateczną (3,0).

Przy przekroczeniu wyższych pułapów uzyskuje się odpowiednio ocenę:

60% (9 pkt) - dostateczny plus (3,5);

70% (10,5 pkt) - dobry (4,0);

80% (12 pkt) - dobry plus (4,5);

90% (13,5 pkt) - bardzo dobry (5,0).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)