Aspekty doktrynalne integracji europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-ADIE-1FS |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Aspekty doktrynalne integracji europejskiej |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla studentów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | - 20 godzin kontaktowych na wykładzie, - 10 godzin kontakt z wykładowcą – konsultacje i mail - 20 godzin na przygotowanie do egzaminu. Łącznie: 50 godzin – 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student ma wiedzę o pojęciu integracji europejskiej jako szczególnym procesie, jego płaszczyznach, prawidłowościach, przyczynach i przebiegu; o jego istocie, charakterze i znaczeniu dla Europy i Polski; ma wiedzę w zakresie terminologii odnoszącej się do sfery integracji europejskiej z obszaru prawa, polityki, ekonomii, etyki, socjologii - K_W01. Student ma wiedzę o formach organizacyjnych integracji europejskiej, jej instytucjach i prawie oraz o zasadach ich funkcjonowania - K_W02. Student ma wiedzę o specyfice różnorodnych stosunków zachodzących na płaszczyźnie narodowej, międzynarodowej i ponadnarodowej, których charakter przesądzony został zainicjowaniem i zachodzeniem procesu integracji europejskiej - K_W03. Student ma wiedzę o znaczeniu integracji europejskiej dla człowieka jako podmiotu stosunków społecznych oraz o jednostce jako o beneficjencie europejskiego systemu ochrony praw i wolności człowieka – K_W05. Student ma wiedzę o europejskich powojennych koncepcjach współpracy międzynarodowej oraz o ich historycznej ewolucji i ich związku z powołaniem i rozwojem instytucji europejskich – K_W09. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi wyjaśnić fenomen procesu integracji europejskiej oraz zjawiska społeczno-prawne z tego obszaru - K_U01. Student wykorzystuje wiedzę teoretyczną do wnikliwego i krytycznego analizowania konkretnych spraw i zjawisk społecznych (w skali narodowej i europejskiej) wiążących się z procesem integracji europejskiej- K_U02. Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznego oddziaływania procesu integracji europejskiej przy wykorzystaniu odpowiednich teorii integracji - K _U08. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student posiada umiejętność postrzegania faktów społecznych jako rezultatu zachodzenia procesu integracji europejskiej; ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę stałego dokształcania - K_K01. Student prawidłowo identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne oraz posiada umiejętność rozstrzygania ich zgodnie z założeniami aksjologii europejskiej - K_K04. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny), - wykład problemowy. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Proces integracji europejskiej [dalej: PIE] stanowi pole formułowania, prezentowania i realizowania różnorakich poglądów (tj. doktryn). Odnoszą się one do materii politycznych, społecznych, prawnych czy ekonomicznych, a nawet etycznych. Proponowany przedmiot stanowi prezentację PIE właśnie z perspektywy owych poglądów i koncepcji. |
Pełny opis: |
Integracja europejska to powojenne zjawisko kulturowe, stanowi więc proces wieloaspektowy. Ma wymiar historyczny, społeczny, gospodarczy, polityczny, ale także prawny, ściśle powiązany z konceptualnym (doktrynalnym). Na każdym etapie PIE służy realizacji założonego celu (ideologicznego, politycznego, ekonomicznego). Dlatego podejmowane w jego ramach działania wymagają niezbędnego uzasadnienia. Z tego względu powiedzieć można, iż PIE to w istocie realizacja określonej koncepcji czy wizji (politycznej, ekonomicznej, etycznej). Taka koncepcja każdorazowo wyłania się w drodze debat i sporów, które – siłą rzeczy – rodzą także przegranych i rozczarowanych. Ci ostatni kontestują i kwestionują obrany kierunek procesu, prezentując własne cele wraz z uzasadnieniami. Z drugiej strony PIE nie stanowi prostej i ścisłej realizacji gotowego programu działań. Jego przebieg determinowany jest przez wiele przesłanek. Wśród nich znajdują się nie tylko uświadomione potrzeby i oczekiwania czy powszechnie respektowane wartości, lecz także obiektywne uwarunkowania społeczne i ekonomiczne. Stąd koncepcje z obszaru PIE to nie tylko zwycięskie plany i programy realizowane w praktyce. To także koncepcje (doktryny i teorie) formułowane w imię wyjaśnienia i opisania zjawiska PIE: jego istoty, przesłanek czy rządzących nim praw rozwojowych. Mają one przy tym walor praktyczny. Służą bowiem niejednokrotnie jako punkt oparcia dla opracowania i forsowania konkretnych planów politycznych, realizowanych w toku PIE. Opis zagadnień wraz z podziałem na godziny: Wprowadzenie: zagadnienia terminologiczne, pojęcie PIE i jego cechy, doktryna integracji i ideologia europejska (2h) "Prehistoria" integracji europejskiej i wczesne koncepcje (1h) Pierwszy okres integracji: Europejscy „ojcowie założyciele”: Jean Monnet, Paul-Henri Spaak, Robert Schuman, Konrad Adenauer, Alcide De Gasperi (5h) "Złote lata" '60: Walter Hallstein, Charles de Gaulle, Kurt Geotg Kiessinger (3h) Czas kryzysu PIE: Georges Pompidou, Willy Brandt, Valéry Giscard d’Estaing, Helmut Schmidt (4h) "Restart" lat '80: Jacques Delors, François Mitterrand, Helmu Kohl, Margaret Thatcher (4h) Podsumowanie: znaczenie koncepcji i realny ich wpływ na PIE (1h) |
Literatura: |
Znajomość poniższych pozycji nie jest wymaga w całości, a jedynie w zakresie wyżej wymienionych zagadnień omawianych w toku wykładu: F. Machlup, Integracja gospodarcza: narodziny i rozwój idei, Warszawa 1986; A. Madeja, Suwerenność państwa w doktrynie integracyjnej europejskich „ojców założycieli" i w świetle traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie, Toruń 2013; J.J. Węc, Spór o kształt ustrojowy Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej w latach 1950-2010, Kraków 2012. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda weryfikacji: Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyniku egzaminu pisemnego. Egzamin składa się z: - 10 pytań testowych (jednokrotnego wyboru), - 1 pytania otwartego. Za każdą prawidłową odpowiedź testową uzyskuje się 1 punkt. Za pytanie otwarte – od 0 do 5. Maksymalna ilość punktów możliwych do zdobycia to 15. Weryfikacja efektów kształcenia: - pytania testowe: W01, W02, W03, W05, W09, U01, U02; - pytanie otwarte: K_K01, K_K04. Kryteria oceniania: Dla zaliczenia egzaminu należy przekroczyć pułap 50%, tj. uzyskać co najmniej 8 punktów. Oznacza to realizację efektów kształcenia w stopniu zadowalającym i ocenę dostateczną (3,0). Przy przekroczeniu wyższych pułapów uzyskuje się odpowiednio ocenę: 60% (9 pkt) - dostateczny plus (3,5); 70% (10,5 pkt) - dobry (4,0); 80% (12 pkt) - dobry plus (4,5); 90% (13,5 pkt) - bardzo dobry (5,0). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.