Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Alternatywne formy rozwiązywania sporów prawnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-AFRSP-1FS
Kod Erasmus / ISCED: 10.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Alternatywne formy rozwiązywania sporów prawnych
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Przedmioty fakultatywne dla studentów stacjonarnych
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

40 h, w tym:

1) godziny realizowane z udziałem nauczycieli , konsultacje - 25 h

2) czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: czytanie literatury, wymagane powtórzenie materiału (15 h).


Efekty uczenia się - wiedza:

W1 - ma zaawansowaną wiedzę w zakresie nauki o komunikowaniu i jej pomocniczej roli w rozwiązywaniu sporów; K_W01

W2 - ma zaawansowaną wiedzę o podmiotach stosunków prawnych oraz o zasadach ich nawiązywania, kształtowania, zmiany i rozwiązywania tych stosunków z wykorzystaniem technik negocjacji i mediacji, a także posiada wiedzę o negocjacjach i mediacji w relacjach prawnik i jego klient, ma wiedzę o negocjacjach i mediacji jako instytucjach procesowych systemu ochrony praw człowieka; K_W05

W3 - ma zaawansowaną wiedzę o procesach zmian regulacji prawnych dotyczących negocjacji i mediacji jako metod rozwiązywania sporów prawnych, a tym samym zdobywa wiedzę o przyczynach, przebiegu i konsekwencjach wykorzystywani negocjacji i mediacji w opanowywaniu sporów prawnych; K_W09


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - wykorzystuje zdobytą wiedzę do proponowania rozwiązywania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej z wykorzystaniem technik mediacji i negocjacji; K_U06

U2 - posiada umiejętność rozumienia i analizowania społeczno-prawnego oddziaływania negocjacji i mediacji na funkcjonowanie społeczeństwa oraz jednoznacznie społecznie służebnego charakteru negocjacji i mediacji w stosunkach zewnętrznych; K_U08

U4 - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa np. jako lider lub aktywny jego członek zespołu negocjacyjnego w jednostkach samorządu terytorialnego, urzędach administracji publicznej, stowarzyszeniach i innych instytucjach społeczno-politycznych lub gospodarczych oraz jest zdolny do komunikowania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w zakresie prawa w procesie negocjacji lub mediacji uwzględniając przy tym istotne różnice pomiędzy języku prawniczym i językiem potocznym; K_U12


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie technik negocjacji i mediacji, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania i rozwoju osobistego służących podnoszeniu kompetencji negocjacyjnych i mediacyjnych, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w zakresie technik negocjacji i mediacji, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, których celem jest podnoszenie kompetencji negocjacyjnych i mediacyjnych; K_K01

Metody dydaktyczne:

Konwencjonalny wykład problemowy.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest podniesienie kompetencji komunikacyjnych studentów, ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych przypadków komunikacji interpersonalnej, jakimi są negocjacje i mediacje. W związku z tym wyłożone i poddane dyskusji zostają podstawowe informacje dotyczące komunikacji społecznej, teorii konfliktów, strategii i technik negocjacyjnych oraz mediacji z podkreśleniem roli, jaką odgrywają one w procesie regulacji sporów. Teoretyczne założenia i praktyczne wskazówki służące realizacji przedmiotowych założeń są ukazane w świetle takich instytucji prawa i zjawisk występujących w obrębie tej gałęzi prawa, które mogą stanowić kontekst ich zastosowania.

Pełny opis:

1. Pojęcie konfliktu, sporu i sporu prawnego - 1,5 h

2. Metody opanowywania sporów - 3 h

3. Komunikacja i negocjacje prawnicze - 3 h

4. Mediacja - 1,5

5. Mediacja w prawie cywilnym - 4 h

6. Mediacja w prawie karnym - 4 h

7. Mediacja w prawie administracyjnym - 3 h

Literatura:

"Mediacje. Teoria i Praktyka" (red.) E. Gmurzyńska, R. Morek, Warszawa 2018

"Alternatywne a sądowe rozstrzyganie sporów" A. Jakubika-Mirończuk, Warszawa 2008

"Studium mediacji. Od teorii ku praktyce" A. Zienkiewicz, Warszawa 2007

"Mediacja w sprawach cywilnych w amerykańskim systemie prawnym. Zastosowanie e Europie i w Polsce" E. Gmurzyńska, Warszawa 2007

Metody i kryteria oceniania:

Po zakończeniu 20-godzinnego cyklu wykładów studenci podchodzą do testu obejmującego zagadnienia będące przedmiotem wykładu. Test składa się z 20 pytań jednokrotnego wyboru. Każda poprawna odpowiedź na pytanie testowe oznacza zdobycie 1 pkt. Zaliczenie testu na ocenę dostateczną następuje po uzyskaniu ponad 50% poprawnych odpowiedzi co jest równoznaczne ze zdobyciem co najmniej 11 pkt. Oceny wzrastają o pół stopnia w następującym porządku: 11-12 pkt - 3, 13-14 pkt - 3+, 15-16 pkt - 4, 17-18 pkt - 4+, 19-20 pkt - 5.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Chludziński
Prowadzący grup: Bartłomiej Chludziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)