Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Edukacja on - line

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-EOL-ND
Kod Erasmus / ISCED: 10.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Edukacja on - line
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Przedmioty do wyboru dla studentów studiów doktorackich niestacjonarnych
Strona przedmiotu: http://moodle.umk.pl/PM
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wymagań

Realizacja zajęć synchronicznych przy wykorzystaniu systemu BBB oraz zasobów platformy Moodle PM

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot pomocniczy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny w trybie synchronicznym przy wykorzystaniu systemu BBB oraz platformy Moodle – 10 godzin


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:

- analiza materiałów zamieszczonych na platformie Moodle - 20 godzin

- praca własna: analiza literatury: 45 godz.

- praca własna: przygotowanie eseju: 25 godz.

Łącznie: 100 godz. (4 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student/ka zna pojęcia: edukacja na odległość, platforma internetowa, e-learning, blended-learning, komunikacja online, nauczanie synchroniczne, asynchroniczne. – EK_W6

W2: Student/ka posiada podstawową wiedzę z zakresu edukacji na odległość. - EK_W6

W3: Student/ka ma wiedzę dotyczącą zasad, metod kształcenia zdalnego. - EK_W6

W4: Student/ka zna najnowsze teorie dotyczące edukacji na odległość, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. - EK_W6

W5: Student/ka rozumie kulturowe uwarunkowania edukacji na odległość. - EK_W6


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student/ka ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji występującej w technologiach zdalnych. – EK_U3

U2: Student/ka potrafi ocenić przydatność technologii zdalnych. - EK_U3

U3: Student/ka potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów związanych z wprowadzaniem nowych technologii zdalnych, prognozowania przebiegu procesu kształcenia na odległość oraz przewidywać skutki planowych działań. - EK_U3


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student/ka ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w środowisku kształcenia zdalnego. – EK_K1

K2: Student/ka dysponuje kompetencjami w zakresie działań profesjonalnych dotyczących procesu kształcenia zdalnego. – EK_K5

K3: Student/ka w sposób kulturalny komunikuje swoje potrzeby poznawcze i oczekiwania względem zajęć. – EK_K1

K4: Student/ka wyraża zaangażowanie i zainteresowanie przedmiotem. – EK_K5


Metody dydaktyczne:

wykład problemowy, pokaz

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z terminologią z zakresu edukacji online, głównymi kierunkami i stanowiskami. Uczący się posiądą wiedzę o historii rozwoju e-edukacji w Polsce i na świecie, standardach kształcenia w formie zdalnej w polskich uczelniach, zasadach, metodach, formach dydaktycznych. Ukazane zostaną również kulturowe uwarunkowania edukacji na odległość. W ramach zajęć studenci będą mogli także przyjrzeć się różnym inicjatywom, modelom, wdrożeniom, eksperymentom w obszarze edukacji online.

Pełny opis:

1) Geneza i rys historyczny edukacji na odległość. Podstawowe pojęcia dotyczące edukacji na odległość.

2) Przedstawiciele e-edukacji.

3) Modele systemów edukacji na odległość.

4) Strategia nauczania on-line w środowisku WWW.

5) Komunikowanie się i przepływ informacji w kształceniu na odległość.

6) Kulturowe uwarunkowania edukacji na odległość.

7) E-learningowe platformy programowe i możliwości wykorzystania ich narzędzi w procesie edukacyjnym. Systemy zarządzania e-learningiem. System zarządzania nauczaniem – LMS, LCMS.

8) Egzaminowanie i sprawdzanie wiedzy w warunkach zdalnej edukacji.

9) Formy interaktywności uczestników kształcenia na odległość.

10) Metody oceny środowisk uczenia się w edukacji na odległość.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, PWN, Warszawa 2008.

Górnikiewicz J. Z., Studia na odległość w USA i w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2004.

Hyla M., Przewodnik po e-learningu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.

Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2002.

Kwiatkowska W., Mozaikowy wizerunek uczących się w uniwersyteckim kształceniu on-line, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2018, ss. 363.

Kwiatkowska W., Wykład w kształceniu na odległość, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

Penkowska G., Meandry e-learningu, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010.

Siemieniecki B., Badania nad możliwościami i ograniczeniami e-learningu w edukacji, [w:] Kształcenie na odległość, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2006.

Literatura ponadobowiązkowa:

E-mentor, e-mentor.edu.pl

Metody i kryteria oceniania:

Metody: przygotowanie pracy pisemnej (esej) (EK_W6; EK_U3; EK_K1; EK_K5)

Zaliczenie na ocenę

Kryteria oceniania eseju w punktach: w ocenie prac bierze się pod uwagę: sformułowanie problemu rozważań, argumentację, odwołanie do źródeł z literatury, wnioskowanie, spójność i logika tekstu, poprawność gramatyczna, właściwy zapis bibliograficzny, przytoczenie przykładów potwierdzających rozumienie tematu, sformułowanie własnych wniosków.

Eseje należy przesłać w formie elektronicznej w kursie na platformie Moodle PM.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)