Historia administracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-HIST_ADM-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Historia administracji |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty do stypendium naukowego - WPiA Przedmioty obowiązkowe, administracja (s1) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego; - wykład - 30 h, - konsultacje z pracownikiem - 15 h, Praca własna studenta: - - przygotowanie do egzaminu, w tym studiowanie zalecanej literatury - 50 h - egzaminy - 5 h Liczba godzin pracy studenta ogółem: 100 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1- student ma zaawansowaną wiedzę o procesach zmian dotyczących struktur, organizacji i funkcjonowania instytucji administracyjnych w Europie i na ziemiach polskich oraz o przyczynach, przebiegu i konsekwencjach tych zmian w przeszłości i współcześnie (K_W09); W2- student ma zaawansowaną wiedzę o teoriach dotyczących organizacji i funkcjonowania instytucji administracyjnych w europejskim kręgu cywilizacyjnym i o ich historycznej ewolucji (K_W10). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczno-prawne w zakresie nauk prawno-administracyjnych, zna ich genezę i historyczną ewolucję (K_U01); U2 - dzięki nabytej wiedzy w dziedzinie historii administracji posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczno-prawnego oddziaływania instytucji administracyjnych, innych instytucji publicznych i społeczno-politycznych na funkcjonowanie społeczeństwa (K_U08) U3 - student potrafi samodzielnie doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozszerzać ja zgodnie z potrzebami rynku, aby w sposób profesjonalny wykonywać swoja prace zawodową (K_U13) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności i doskonale rozumie potrzebę jej ciągłego pogłębiania i aktualizowania na podstawie wiadomości o ciągłej zmienności sytuacji w toku rozwoju dziejowego cywilizacji europejskiej (K_K01); |
Metody dydaktyczne: | - wykład problemowy metodą tradycyjną |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów do szeroko pojętych nauk administracyjnych. W ramach prowadzonego wykładu jest przedstawiona ogólna charakterystyka nauki administracji, jako dyscypliny naukowej wraz z jej genezą (tzn. dyscypliny). Następnie omówiona jest ogólna charakterystyka administracji publicznej, czynników ja kształtujących, struktur, miejscu i roli urzędnika w administracji publicznej a także mechanizmy i rodzaje kontroli w administracji. W części drugiej pokazany jest praktyczny aspekt roli nauki administracji. Obejmuje on opis budowy indywidualnego stanowiska pracy, charakterystykę rozpiętości kierowania, grupowanie pracy w zespole, zasady budowy i przebudowy struktur administracyjnych, wewnętrzną organizację pracy organy administracyjnego i podział zadań między poszczególne szczeblami administracji |
Pełny opis: |
I. Zagadnienia ogólne • Zagadnienia wstępne – chronologiczny i terytorialny zakres przedmiotu. - 1 h II. Podstawowe cechy administracji (zasady: terytorializmu i resortowości, centralizacji i decentralizacji, koncentracji i dekoncentracji, hierarchicznego podporządkowania, kolegialności i jednoosobowego kierownictwa, biurokratyzmu; granice działalności administracyjnej) - 1 h III.Administracja monarchii absolutnych i feudalnych republik. - 5 h • Charakterystyka monarchii absolutnej (absolutyzm renesansowy, klasyczny, oświecony, neoabsolutyzm) i republik feudalnych. - 1 h • Administracjacentralna i terytorialna: Francja, Austria, Prusy, Rosja - 2 h • Administracja centralna i terytorialna: Zjednoczonych Prowincji Niderlandów, Rzyczpospolita Obojga Narodów. - 2 h IV. Administracja wieku Oświecenia - 5 h. • Systemy biurokratyczne państw europejskich (Anglia, Francja, Prusy, Austria, Rosja Rzeczpospolita czasów stanisławowskich) i ich cechy charakterystyczne. V. Klasyczna administracja XIX wieku. - 5 h • Prawne podstawy funkcjonowania państw epoki kapitalizmu; konstytucjonalizm i jego charakterystyka; głowa państwa; monarchia konstytucyjna i jej odmiany, republika i jej odmiany; organy administracji centralnej; relacje między władzą ustawodawczą a wykonawczą; administracja terytorialna i samorząd; - 1 h • Organizacja i tryb działania administracji centralnej (Anglia, Francja, Prusy, Austria, Rosja). - 1 h • Organizacja i tryb działania rządowej administracji terytorialnej. - 1 h • Samorząd terytorialny – koncepcja, geneza i organizacja (Anglia, Francja, Prusy, Austria, Rosja). - 1 h • Geneza i typy sądownictwa administracyjnego w Europie. - 1 h VI. Administracja XX wieku - 3 h • Ewolucja państwa i jej przebieg; kryzys państwa liberalnego; państwo dobrobytu; autorytaryzm; faszyzm; komunizm; charakterystyka współczesnych form systemu rządów demokratycznych).. - 2 h • Przeobrażenia administracji centralnej i terytorialnej (rządowej i samorządowej). - 1 h .VII. Administracja w czasach II Rzeczypospolitej - 4 h. • Dzielnicowe organy władzy państwowej na ziemiach polskich w latach 1916-1922 - 1 h. • Konstytucyjne regulacje statusu administracji. - 2 h • Administracja centralna, rządowa administracja terytorialna; samorząd terytorialny. - 2 h VIII. Administracja na ziemiach polskich w latach II wojny światowej. - 3 h • Administracja pod okupacją: niemiecka i radziecka. - 1 h • Administracja Polskiego Państwa Podziemnego. - 1 h • Alternatywne wobec PPP struktury władzy (prawica i komuniści) - 1 h IX. Administracja w Polsce Ludowej. - 3 h • Administracja centralna, terytorialna oraz samorząd w latach 1944- 1947. Administracja w Małej Konstytucji z 1947 r. – teoria i praktyka. - 1 h • Administracja w Konstytucji PRL z 1952 r. • Ewolucja administracji w latach 1952-1972. - 1 h • Reformy administracyjne 1972-1975. - 1 h |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • J. Malec, D. Malec, Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2000 i wyd. nast. • W. Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989, Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: • D. Janicka, Ustrój administracji w nowożytnej Europie, Toruń 2002 • T. Maciejewski, Historia administracji, Warszawa 2002 • M. Żukowski, Dzieje administracji w Polsce w XX wieku, War-szawa 2011 |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: • egzamin na ocenę; – wiedza udokumentowana na egzaminie pisemnym; 60 min., 3 pytania problemowe (15 min.), 3 – szczegółowe (5 min.); za pytania problemowe 15 pktów za każde, za szczegółowe - 5 pktów za każde; ocena pozytywna po uzyskaniu min. 30 pktów; ocena dst plus 40 pkt.., ocena db 45- 50 pkt, ocena db plus 50-55 pktów; ocena bdb 55-60 pktów Formy zaliczenia: • końcowy egzamin pisemny na ocenę z całości materiału zaprezentowanego na wykładach i opanowanego na podstawie zalecanej literatury. • w przypadku przeprowadzenia egzaminów w formie zdalnej dopuszcza się możliwość zaliczenia przedmiotu na podstawie esejów; kryteria: • wykład - wiedza udokumentowana na podstawie egzaminu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Naworski | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Naworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Wykaz zagadnień egzaminacyjnych z Historii administracji I. Zagadnienia ogólne – administracja europejska 1. Pojęcie i cechy nowożytnej biurokracji 2. Cechy charakterystyczne XIX-wiecznej administracji 3. Zasada terytorializmu i resortowości w administracji. 4. Zasada centralizacji i decentralizacji w administracji. 5. Zasada, koncentracji i dekoncentracji w administracji. 6. Zasada hierarchicznego podporządkowania w administracji. 7. Zasada kolegialności i jednoosobowego kierownictwa w administracji. 8. Granice działalności administracyjnej. 9. Monarchia absolutna (absolutyzm renesansowy, klasyczny, oświecony, neoabsolutyzm). 10. Monarchia konstytucyjna i jej rodzaje. 11. Konstytucyjna monarchia ograniczona a monarchia parlamentarna – różnice i podobieństwa. 12. Republika i jej rodzaje 13. Republika prezydencjalna a parlamentarna – różnice i podobieństwa. 14. System rządów autorytarnych – charakterystyka. 15. System rządów parlamentarno-gabinetowych – charakterystyka. 16. Charakterystyka państw totalitarnych (faszyzm, komunizm). 17. Administracja centralna i terytorialna przełomu XVIII i XIX w. na przykładzie Francji, Prus, Austrii i Rosji. 18. Geneza i istota samorządu terytorialnego i jego pierwsze instytucje na przykładzie Anglii, Francji i Prus. 19. Reformy administracji centralnej i lokalnej w XIX w. na przykładzie Prus, Rosji i Austrii i Francji. 20. Geneza i typy sądownictwa administracyjnego w Europie. II. Historia administracji na ziemiach polskich. 1. Administracja w czasach stanisławowskich. 2. Dzielnicowe organy władzy państwowej na ziemiach polskich w latach 1916-1922. 3. Administracja centralna w II Rzeczypospolitej. 4. Klasyfikacja i rodzaje administracji terytorialnej w II Rzeczypospolitej. 5. Rządowa administracja terytorialna zespolona (ogólna) w II Rzeczypospolitej. 6. Rządowa administracja terytorialna niezespolona (specjalna) w II rzeczypospolitej. 7. Samorząd terytorialny w II Rzeczypospolitej. 8. Administracja ziem polskich pod okupacją niemiecka i radziecka w latach II wojny św. 9. Polskie Państwo Podziemne. 10. Cywilne i polityczne organy Polskiego Państwa Podziemnego. 11. Pion wojskowy Polskiego Państwa Podziemnego. 12. Komunistyczne organy władzy i administracji w latach II wojny św. 13. Administracja centralna w latach 1944-1947. 14. Administracja centralna w latach 1947-1952 15. Administracja terenowa i samorząd w latach 1944-1950. 16.Administracja terenowa w latach 1950-1972. 17. Reformy administracyjne w latach 1972-1975 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Naworski | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Naworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Wykaz zagadnień egzaminacyjnych z Historii administracji I. Zagadnienia ogólne – administracja europejska 1. Pojęcie i cechy nowożytnej biurokracji 2. Cechy charakterystyczne XIX-wiecznej administracji 3. Zasada terytorializmu i resortowości w administracji. 4. Zasada centralizacji i decentralizacji w administracji. 5. Zasada, koncentracji i dekoncentracji w administracji. 6. Zasada hierarchicznego podporządkowania w administracji. 7. Zasada kolegialności i jednoosobowego kierownictwa w administracji. 8. Granice działalności administracyjnej. 9. Monarchia absolutna (absolutyzm renesansowy, klasyczny, oświecony, neoabsolutyzm). 10. Monarchia konstytucyjna i jej rodzaje. 11. Konstytucyjna monarchia ograniczona a monarchia parlamentarna – różnice i podobieństwa. 12. Republika i jej rodzaje 13. Republika prezydencjalna a parlamentarna – różnice i podobieństwa. 14. System rządów autorytarnych – charakterystyka. 15. System rządów parlamentarno-gabinetowych – charakterystyka. 16. Charakterystyka państw totalitarnych (faszyzm, komunizm). 17. Administracja centralna i terytorialna przełomu XVIII i XIX w. na przykładzie Francji, Prus, Austrii i Rosji. 18. Geneza i istota samorządu terytorialnego i jego pierwsze instytucje na przykładzie Anglii, Francji i Prus. 19. Reformy administracji centralnej i lokalnej w XIX w. na przykładzie Prus, Rosji i Austrii i Francji. 20. Geneza i typy sądownictwa administracyjnego w Europie. II. Historia administracji na ziemiach polskich. 1. Administracja w czasach stanisławowskich. 2. Dzielnicowe organy władzy państwowej na ziemiach polskich w latach 1916-1922. 3. Administracja centralna w II Rzeczypospolitej. 4. Klasyfikacja i rodzaje administracji terytorialnej w II Rzeczypospolitej. 5. Rządowa administracja terytorialna zespolona (ogólna) w II Rzeczypospolitej. 6. Rządowa administracja terytorialna niezespolona (specjalna) w II rzeczypospolitej. 7. Samorząd terytorialny w II Rzeczypospolitej. 8. Administracja ziem polskich pod okupacją niemiecka i radziecka w latach II wojny św. 9. Polskie Państwo Podziemne. 10. Cywilne i polityczne organy Polskiego Państwa Podziemnego. 11. Pion wojskowy Polskiego Państwa Podziemnego. 12. Komunistyczne organy władzy i administracji w latach II wojny św. 13. Administracja centralna w latach 1944-1947. 14. Administracja centralna w latach 1947-1952 15. Administracja terenowa i samorząd w latach 1944-1950. 16.Administracja terenowa w latach 1950-1972. 17. Reformy administracyjne w latach 1972-1975 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Naworski | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Naworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Wykaz zagadnień egzaminacyjnych z Historii administracji I. Zagadnienia ogólne – administracja europejska 1. Pojęcie i cechy nowożytnej biurokracji 2. Cechy charakterystyczne XIX-wiecznej administracji 3. Zasada terytorializmu i resortowości w administracji. 4. Zasada centralizacji i decentralizacji w administracji. 5. Zasada, koncentracji i dekoncentracji w administracji. 6. Zasada hierarchicznego podporządkowania w administracji. 7. Zasada kolegialności i jednoosobowego kierownictwa w administracji. 8. Granice działalności administracyjnej. 9. Monarchia absolutna (absolutyzm renesansowy, klasyczny, oświecony, neoabsolutyzm). 10. Monarchia konstytucyjna i jej rodzaje. 11. Konstytucyjna monarchia ograniczona a monarchia parlamentarna – różnice i podobieństwa. 12. Republika i jej rodzaje 13. Republika prezydencjalna a parlamentarna – różnice i podobieństwa. 14. System rządów autorytarnych – charakterystyka. 15. System rządów parlamentarno-gabinetowych – charakterystyka. 16. Charakterystyka państw totalitarnych (faszyzm, komunizm). 17. Administracja centralna i terytorialna przełomu XVIII i XIX w. na przykładzie Francji, Prus, Austrii i Rosji. 18. Geneza i istota samorządu terytorialnego i jego pierwsze instytucje na przykładzie Anglii, Francji i Prus. 19. Reformy administracji centralnej i lokalnej w XIX w. na przykładzie Prus, Rosji i Austrii i Francji. 20. Geneza i typy sądownictwa administracyjnego w Europie. II. Historia administracji na ziemiach polskich. 1. Administracja w czasach stanisławowskich. 2. Dzielnicowe organy władzy państwowej na ziemiach polskich w latach 1916-1922. 3. Administracja centralna w II Rzeczypospolitej. 4. Klasyfikacja i rodzaje administracji terytorialnej w II Rzeczypospolitej. 5. Rządowa administracja terytorialna zespolona (ogólna) w II Rzeczypospolitej. 6. Rządowa administracja terytorialna niezespolona (specjalna) w II rzeczypospolitej. 7. Samorząd terytorialny w II Rzeczypospolitej. 8. Administracja ziem polskich pod okupacją niemiecka i radziecka w latach II wojny św. 9. Polskie Państwo Podziemne. 10. Cywilne i polityczne organy Polskiego Państwa Podziemnego. 11. Pion wojskowy Polskiego Państwa Podziemnego. 12. Komunistyczne organy władzy i administracji w latach II wojny św. 13. Administracja centralna w latach 1944-1947. 14. Administracja centralna w latach 1947-1952 15. Administracja terenowa i samorząd w latach 1944-1950. 16.Administracja terenowa w latach 1950-1972. 17. Reformy administracyjne w latach 1972-1975 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Naworski | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Naworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.