Nauka administracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-NA-ADM-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka administracji |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty do stypendium naukowego - N1 Przedmioty do stypendium naukowego - WPiA Przedmioty obowiązkowe, administracja (n1) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student/ka uzyskuje za zaliczenie zajęć 4 pkt ECTS, co odpowiada nakładowi ok. 100 godzin pracy, z czego: - udział w wykładzie, konsultacje - 60 godz. - praca własna, przygotowanie do egzaminu - 40 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - zaawansowana wiedza o charakterze nauki o administracji i jej zasadniczym znaczeniu dla administracji publicznej K_W01 W2 - zaawansowana wiedza o prowadzeniu badań i analiz w zakresie nauki o administracji K_W07 W3 - zaawansowana wiedza o procesach określonych w nauce administracji i ich zmianach, a także o przyczynach, przebiegu i konsekwencjach tych zmian w przeszłości i współcześnie K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - umiejętność prawidłowej interpretacji zjawisk prawnych w zakresie nauki o administracji K_U01 U2 - umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczno-prawnego oddziaływania instytucji administracyjnych w oparciu o naukę administracji K_U08 U3 - umiejętność aktywnego uczestnictwa jako pracownik administracyjny w pracy jednostek samorządu terytorialnego, urzędów administracji publicznej, umiejętność komunikowania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w zakresie administracji K_U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - umiejętność organizacji swojego stanowiska pracy, właściwego przygotowania się do pracy w oparciu o teorie nauki administracji K_K02 K2 - umiejętność myślenia i działania w sposób innowacyjny, będąc przygotowanym do podejmowania wyzwań zawodowych K_K05 |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy oraz konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Ukazanie działań administracyjnych jako formy świadczenia usług publicznych oraz - przedstawienie administracji publicznej jako systemu różnorodnych instytucji, które mogą być sprawnie zorganizowane i funkcjonujące, a nie tylko jako systemu norm prawnych, które je regulują; Zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dotyczącymi organizacji i kierowania, które występują w aparacie administracji publicznej oraz w innych instytucjach administracyjnych. Umożliwienia im zdobycia umiejętności samodzielnego diagnozowania tych problemów oraz metod ich rozwiązywania, a także wiedzy i umiejętności przydatnych do wykonywania funkcji kierowniczych. |
Pełny opis: |
I. Zagadnienia wstępne 1. Geneza nauki administracji i kierunki jej ujmowania 2. Nauka administracji jako odrębna dyscyplina wiedzy 3. Czynniki kształtujące administracje publiczną 4. Administracja publiczna - pojęcia i problemy podstawowe 5. Administracja a prawo (zasady ustrojowe, działanie administracji w ramach i na podstawie prawa, system biurokratyczny ) 6. Funkcje administracji (misja programowa; funkcja świadcząca, funkcja orzecznicza; administracja reglamentacyjno-porządkowa, zarządzanie rozwojem i niewładcze formy działania administracji) II. Zagadnienia szczegółowe 1. Struktury administracji publicznej (budowa aparatu administracji publicznej (administracja centralna; administracja terytorialna; organy o kompetencjach generalnych i specjalnych; organy kolegialne i jednoosobowe; racjonalizacja struktury administracji; problemy decentralizacji i dekoncentracji w administracji, problemy organizacji terytorialnej administracji publicznej (organizacja administracji rządowej i samorządowej; kryteria podział zadań i kompetencji pomiędzy rządem a samorządem; rodzaje struktur w terytorialnej administracji publicznej) 2. Kierownictwo w administracji publicznej 3. Zawód urzędnika (status pracownika/urzędnika administracji publicznej; kształcenie i doskonalenie kadr, profesjonalizacja i apolityczność kadr w administracji publicznej; polityka kadrowa w administracji, awans i stabilizacja kadr; trendy w reformowaniu usytuowania prawnego sytuacji urzędników administracji publiczneetyka) 4. Formy aktywności administracji publicznej (formy aktywności administracji (procesy decyzyjne i wykonawcze; planowanie; koordynacja; kontrola; nadzór; informacja; dokumentacja; polityka administracyjna) 5. Reformy i usprawnienia w administracji publicznej (informacja w administracji, społeczeństwo obywatelskie) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Z. Leoński: Nauka administracji: wyd. C. H. Beck, Warszawa 2010, 2. Z. Cieślak, Nauka administracji, Warszawa 2017 3. B. Jaworska-Dębska, P. Kledzik, J. Sługocki (red.), Wzorce i zasady działania współczesnej administracji publicznej, Wolters Kluwer, Warszawa 2020 Literatura uzupełniająca: 1. M. Kulesza, H. Izdebski Administracja publiczna, część ogólna, wyd.3, Liber, Warszawa 2004; 2. B. Kudrycka, B. G. Peters, P. J. Suwaj (red.), Nauka administracji, Wolters Kluwer, Warszawa 2009 3. J. Szreniawski, Wstęp do nauki administracji, Lublin 2004 4. E. Knosala: Zarys nauki administracji, Warszawa 2010, |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny stacjonarny Forma: test składający się z 20 pytań zamkniętych wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią lub pytań typu prawda/fałsz. Skala ocen: 20-19 pkt – ocena bdb 18-17 pkt – ocena db+ 16-15 – ocena db 14-13 – ocena dst + 12-11 – ocena dst Osoby, które uzyskały 100 pkt z testów w ramach kursu na Moodle uzyskały dodatkowo ocenę podwyższoną o 1 stopień. Osoby, które uzyskały poniżej 100 pkt (od 90-80) z testów w ramach kursu na Moodle uzyskały dodatkowo ocenę podwyższoną o 0,5. |
Praktyki zawodowe: |
brak praktyk zawodowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
WYK
WYK
WYK
N WYK
WYK
WYK
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Sylwestrzak | |
Prowadzący grup: | Dorota Sylwestrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
WYK
WYK
N WYK
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Sylwestrzak | |
Prowadzący grup: | Dorota Sylwestrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Sylwestrzak | |
Prowadzący grup: | Dorota Sylwestrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Sylwestrzak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.