Integracja europejska: teoria i praktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OG-IETP-FS |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Integracja europejska: teoria i praktyka |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak Wykład proponowany studentom wszystkich kierunków. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godz.): - 30 kontaktowych na wykładzie – 1,2 ECTS, - 5 konsultacji – 0,2 ECTS. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - 15 na przygotowanie do egzaminu – 0,6 ECTS. Łącznie: 50 godzin – 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student ma wiedzę z zakresu terminologii dotyczącej integracji europejskiej. W2: Student ma podstawową wiedzę o historii integracji. W3: Student ma wiedzę o instrumentach współpracy w ramach procesu integracji. W4: Student ma wiedzę o europejskich koncepcjach integracyjnych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student potrafi wyjaśnić istotę procesu integracji. U2: Student wykorzystuje wiedzę teoretyczną do analizowania zjawisk zachodzących w skali europejskiej i narodowej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę stałego dokształcania K2: Student potrafi samodzielnie doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz poszerzać ich wymiar interdyscyplinarny, aby w sposób profesjonalny wykonywać pracę zawodową |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny), - wykład problemowy. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Fenomen integracji towarzyszy Europejczykom już niemal 70 lat. To proces, którego zakres i natężenie wzrasta stosownie do upływu czasu. W efekcie jego skutki odczuwane są przez coraz szersze kręgi mieszkańców Kontynentu. Tym samym proces integracji europejskiej [dalej: PIE] urasta do rangi jednego z zasadniczych aktywnych składników naszej rzeczywistości. Wyraża się w tym jego praktyczna doniosłość dla kolejnych pokoleń. Wykład stanowi prezentację zasadniczych płaszczyzn, cech oraz etapów owego procesu. |
Pełny opis: |
W potocznym rozumieniu integracja europejska obejmuje szereg wydarzeń. W istocie są one ściśle ze sobą powiązane i stanowią elementy składowe większej całości. Integrację winno postrzegać się bowiem jako nieprzerwany i złożony proces, przejawiający się w formie licznych, często przełomowych wydarzeń. Integracja jako proces wynika z licznych źródeł i przesłanek. Jest zjawiskiem ciągłym, przechodzącym kolejne fazy. Każdy z etapów stanowi odpowiedź na określoną sytuację. Jest próbą zaradzenia jej przy użyciu dostępnych środków. Każda następna faza nieodmiennie oddala od punktu wyjścia, ale zawsze stanowi przedłużenie tego samego procesu, czerpiąc z jego dotychczasowych osiągnięć i doświadczeń oraz wzbogacając go pod względem treści i formy. Integracja europejska to powojenne zjawisko kulturowe, stanowi więc proces wieloaspektowy i wielopłaszczyznowy. Ma wymiar historyczny, społeczny, gospodarczy, polityczny, prawny oraz konceptualny. Wszystkie te płaszczyzny pozostają we wzajemnym powiązaniu i zależności. Na każdym etapie PIE służy realizacji założonego celu (ideologicznego, politycznego, ekonomicznego). Dlatego podejmowane w jego ramach działania wymagają niezbędnego uzasadnienia. Z tego względu powiedzieć można, iż PIE to w istocie realizacja określonej koncepcji czy wizji (politycznej, ekonomicznej, etycznej). Taka koncepcja każdorazowo wyłania się w drodze debat i sporów, które – siłą rzeczy – rodzą także przegranych i rozczarowanych. Ci ostatni kontestują i kwestionują obrany kierunek procesu, prezentując własne cele wraz z uzasadnieniami. Z drugiej strony PIE nie stanowi prostej i ścisłej realizacji gotowego programu działań. Jego przebieg determinowany jest przez wiele przesłanek. Wśród nich znajdują się nie tylko uświadomione potrzeby i oczekiwania czy powszechnie respektowane wartości, lecz także obiektywne uwarunkowania społeczne i ekonomiczne. Stąd koncepcje z obszaru PIE to nie tylko zwycięskie plany i programy realizowane w praktyce. To także koncepcje (doktryny i teorie) formułowane w imię wyjaśnienia i opisania zjawiska PIE: jego istoty, przesłanek czy rządzących nim praw rozwojowych. Mają one przy tym walor praktyczny. Służą bowiem niejednokrotnie jako punkt oparcia dla opracowania i forsowania konkretnych planów politycznych, realizowanych w toku PIE. Opis tematów wraz z wymiarem godzin: 1. Wprowadzenie: zagadnienia terminologiczne, pojęcie PIE, jego cechy: wielopłaszczyznowość, dynamika, autonomiczność (2h) 2. Zarys historii PIE: uwarunkowania powojenne, pomysły i wizje zorganizowania porządku w Europie, powołanie i rozwój trzech Wspólnot Europejskich, powołanie i rozwój struktur „równoległych”, powołanie i rozwój Unii Europejskiej (4h) 3. PIE jako proces elitarny: demokracja, jej deficyt i próby zaradzania, rola wysokich funkcjonariuszy publicznych, pojęcie „ojców założycieli”, rola aktorów pozapaństwowych, znaczenie sporów i debat w PIE, pojęcie ideologii europejskiej i doktryny integracji (3h) 4. Założenia światopoglądowe i ideologiczne PIE: obraz człowieka, wartości, interesy i ich wzajemne zależności, pojęcie solidarności europejskiej, splecenie realizmu i idealizmu (2h) 5. Formy organizacyjne PIE: pojęcie organizacji międzynarodowej, pojęcie „wspólnoty” i „unii”, geneza formalna, transfer władzy i kompetencje, instytucje, proces decyzyjny, pojęcie ponadnarodowości (5h) 6. Prawo a PIE: rola prawa, pojęcie „wspólnoty prawa”, doktryna prawa wspólnotowego/unijnego, zbliżanie i harmonizacja, europeizacja prawa (2h) 7. Państwo a PIE: powołanie organizacji, członkostwo, zmiany w zakresie władzy i swobody działania, zakres ingerencji WE/UE, pozycja faktyczna państwa (3h) 8. Ekonomika PIE: teoria integracji gospodarczej, formy integracji gospodarczej, metoda funkcjonalna i instytucjonalna, trzy modele gospodarki rynkowej a model ekonomiczny Wspólnot i UE (5h) 9. Współpraca w materiach politycznych (2h) 10. Znaczenie kryzysów dla PIE (1h) 11. Podsumowanie: znaczenie i możliwe kierunki rozwoju PIE (1h) |
Literatura: |
Znajomość poniższych pozycji nie jest wymaga w całości, a jedynie w zakresie tematów omawianych w toku wykładu: A. Czarczyńska, K. Śledziewska, „Teoria europejskiej integracji gospodarczej”, Warszawa 2007; A. Madeja, „Suwerenność państwa w doktrynie integracyjnej europejskich „ojców założycieli" i w świetle traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie”, Toruń 2013; J.J. Węc, „Spór o kształt ustrojowy Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej w latach 1950-2010”, Kraków 2012. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceniania: Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyniku egzaminu pisemnego. Egzamin składa się z 11 pytań testowych jednokrotnego wyboru. Za każdą prawidłową odpowiedź testową uzyskuje się 1 punkt. Za odpowiedzi nieprawidłowe nie są przyznawane punkty ujemne. Maksymalna ilość punktów możliwych do zdobycia wynosi 11. Weryfikacja efektów kształcenia: W1, W2, W3, W4, U1, U2. Kryteria oceniania: Dla zaliczenia egzaminu należy przekroczyć pułap 50%, tj. uzyskać co najmniej 6 punktów. Oznacza to realizację efektów kształcenia w stopniu zadowalającym i ocenę dostateczną (3). Przy przekroczeniu wyższych pułapów uzyskuje się odpowiednio ocenę: 7 pkt - dostateczny plus (3,5); 8 pkt - dobry (4,0); 9 pkt - dobry plus (4,5); 10 pkt - bardzo dobry (5). Zaliczenie w warunkach pandemii: - ustne - przez MS Teams, - pisemne - przygotowanie pracy na wskazany temat i przesłanie jej w terminie do 15 II 2021 r. drogą poczty elektronicznej. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są w formie zdalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są w formie zdalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są w formie zdalnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.