Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Powszechna historia państwa i prawa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-POWSZ-NJ
Kod Erasmus / ISCED: 10.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Powszechna historia państwa i prawa
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Przedmioty do stypendium naukowego - WPiA
Przedmioty obowiązkowe, prawo (nj)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu historii na poziomie liceum ogólnokształcącego.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu (suma godzin wszystkich form zajęć z przedmiotu): 36 h.

Godziny konsultacji indywidualnych studenta oraz przeznaczone na egzamin: 10 h.


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury: 50 h.


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 104 h.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student ma pogłębioną wiedzę o rozwoju systemów prawnych w poszczególnych państwach od czasów antycznych do XX w. - K_W01.


W2: Student ma pogłębioną wiedzę o wykształceniu się w procesie historycznym w poszczególnych państwach różnych rodzajów instytucji publicznych, a w szczególności o zróżnicowanej prawnej regulacji organizacji i funkcjonowania organów ustawodawczych, administracji publicznej i sądów oraz innych organów ochrony prawnej. – K_W02.


W3: Student dogłębnie zna podstawowe etapy rozwoju języka prawnego i prawniczego, rodowód różnorodnych instytucji i konstrukcji prawnych odpowiadających poszczególnym gałęziom prawa i dyscyplinom prawniczym. Definiuje podstawowe instytucje polityczne i prawne w ich historycznym rozwoju. – K_W04.


W4: Student ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian regulacji prawnych dotyczących struktur i funkcjonowania instytucji publicznych oraz społeczno – politycznych, a także o przyczynach, przebiegu i konsekwencjach tych zmian w przeszłości i obecnie. – K_W08.


W5: Student ma podstawową wiedzę o historycznym rozwoju najważniejszych teorii myśli społeczno – politycznej i prawnej, które towarzyszyły przemianom w ustrojach państw i ich prawie sądowym. - K_W09.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczno – prawne w zakresie nauk prawnych w ich rozwoju historycznym w poszczególnych państwach od czasów antycznych po wiek XX.– K_U01.


U2: Student posiada umiejętność rozumienia i dogłębnego analizowania zjawisk społecznego oddziaływania instytucji publicznych i społeczno – politycznych w ich rozwoju historycznym w poszczególnych państwach od czasów antycznych po wiek XX. – K_U08.


U3: Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, takich jak referaty, prezentacje multimedialne, dotyczących historycznego rozwoju instytucji prawnych i prawno-ustrojowych w poszczególnych państwach od czasów antycznych po wiek XX . – K_U10.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kwalifikacji, doskonali swoje umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, a także rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego innych osób inspirując je do tych działań – K_K01.

Metody dydaktyczne:

Wykład akademicki.


Ćwiczenia z elementami dyskusji, interpretacją tekstów źródłowych.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- referatu

Skrócony opis:

Wykład umożliwia zapoznanie się z historią powszechną ustrojów państwowych i systemów prawa sądowego na przestrzeni wieków. Ukazane zostają prawidłowości w rozwoju ustrojów państwowych i prawa sądowego z uwzględnieniem wpływu czynników politycznych, społecznych i gospodarczych.

Pełny opis:

I: 5 h.

1. Wykład rozpoczyna omówienie ustroju państw starożytnych (Mezopotamia, Egipt, państwa greckie, demokracja ateńska, państwo rzymskie - okres królewski, republika, cesarstwo). Następnie omówione zostaje prawo państw starożytnych, jego źródła i charakterystyka.

2. Losy Kodyfikacji Justyniańskiej w Cesarstwie Wschodnio-Bizantyjskim i na zachodzie Europy ( stosowanie, oddziaływanie, recepcja).

II: 2h.

1. Geneza i charakter podstawowych instytucji ustrojowych feudalizmu europejskiego. Różne formy monarchii feudalnej na wybranych przykładach.

III: 12 h.

Charakterystyka źródeł prawa feudalnego

1. Historia źródeł prawa sądowego w okresie średniowiecza:

- leges barbarorum i leges romanae barbarorum

- źródła prawa we Włoszech

- źródła prawa w Niemczech

- źródła prawa we Francji

- źródła prawa w Anglii

- źródła prawa na Rusi Kijowskiej

2. Podstawowe instytucje prawa prywatnego, karnego i procesowego w okresie feudalnym.

3. Zmiany w prawie sądowym od schyłku wieków średnich.

4. Humanitaryzm prawniczy. Realizacja postulatów humanitarystów (Leopoldina, Józefina, Instrukcja Katarzyny II z roku 1767).

5. Prawo okresu państw konstytucyjnych

6. Źródła prawa europejskiego w XIX i XX w.

IV: 8 h.

Zarys ewolucji ustrojów państwowych w dobie nowożytnej:

1. Anglia (XVII – XX w.)

2. Francja (1789 – 1946)

3. Niemcy (XIX – XX w.)

4. Rosja (XVIII – XX w.)

5. Konstrukcja „państwa prawnego”

Literatura:

Obowiązkowa:

1. K. Sójka- Zielińska; Historia prawa, Warszawa 1993 i wyd. późniejsze.

2. K. Kamińska , A. Gaca ; Historia powszechna ustrojów państwowych, Toruń 2011.

Fakultatywna:

1. T. Maciejewski; Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2007 i wyd. późniejsze.

2. M. Sczaniecki; Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1994 i wyd. późniejsze.

3. E. Borkowska-Bagieńska; Historia prawa sądowego, Poznań 2006.

4. K. Sikorska-Dzięgielewska, J. Walachowicz, K. Krasowski, B. Lesiński; Powszechna historia państwa i prawa, Poznań 1993 i wyd. późniejsze.

5. I. Jaworski; Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1983 i wyd. późniejsze.

6. B. Lesiński, W. Rozwadowski; Historia prawa sądowego, Poznań 1992 i wyd. późniejsze.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy:

termin "zerowy" - test pisemny, 50 pytań.

pozostałe terminy - egzamin pisemny, 6 pytań opisowych dotyczących danych pojęć, zdarzeń i definicji - W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2. Od 0 do 5 punktów za każde.

Kolokwium (zaliczenie ćwiczeń) w postaci testu (20 pytań) zawierającego pytania testowe do wyboru oraz "otwarte" - do uzupełnienia (wytłumaczenie danych pojęć, zdarzeń i definicji) - W1, W2, W3, W4, U1, U2.

Procentowy zakres przyswojenia materiału:

51 - 65 % - ocena dostateczna.

65 - 70 % - ocena dostateczna plus.

71 - 85 % - ocena dobra.

85 - 90 % - ocena dobra plus.

91 - 100% - ocena bardzo dobra.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)