Techniki biurowe i informatyzacja administracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-TECH_BIUR-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Techniki biurowe i informatyzacja administracji |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, administracja (n1) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstepnych. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student bierze udział w zajęciach w wymiarze 18 h. W tym czasie partycypuje w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Student konsultuje z prowadzącym na dyżurach kwestie problematyczne (15 h) W ramach pracy własnej opanowuje prezentowany na zajęciach materiał również w oparciu o podręczniki i dodatkową literaturę. Sporządza projekty pism typowych według podanych przez prowadzącego stanów faktycznych (17 h). |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - zaawansowana wiedza dotycząca zasad rejestracji i obiegu pism w instytucji i urzędzie, wiedza o terminologii dotyczącej czynności kancelaryjnych, zaawansowana wiedza dotyczącą reguł doręczania pism według przepisów k.p.a. K_W03 W2 - zaawansowana wiedza dotycząca redagowania pism typowych, korzystania z blankietów korespondencyjnych oraz reguł tworzenia i konstruowania formularzy urzędowych, zaawansowana wiedza o terminologii archiwalnej, wiedza o klasyfikowaniu dokumentów i przyporządkowywaniu ich do konkretnych kategorii archiwalnych K_W04 W3 - zaawansowana wiedza o prawie obywateli do dostępu do informacji publicznej K_W05 W4 - zaawansowana wiedza dotycząca procesów informatyzacji i cyfryzacji w funkcjonowaniu administracji publicznej, wiedza o technicznych aspektach digitalizacji i udostępniania dokumentów w formie elektronicznej K_W06 W5 - zaawansowana wiedza o ewolucji systemów kancelaryjnych od systemu dziennikowego do bezdziennikowego K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - umiejętność korzystania z dziennika podawczego w systemie kancelaryjnym dziennikowym oraz z wykazu akt w systemie kancelaryjnym bezdziennikowym K_U03 U2 - umiejętność korzystania z Biuletynu Informacji Publicznej, umiejętność przygotowywania wniosków o udostępnienie informacji publicznej, w tym również przetworzonej K_U04 U3 - umiejętność przyporządkowywania dokumentacji do określonych kategorii klasyfikacji archiwalnej K_U07 U4 - umiejętność redagowania i sporządzania pism typowych, umiejętność korzystania z blankietów korespondencyjnych oraz konstruowania formularzy urzędowych K_U09 U5 - umiejętność doskonalenia wiedzy i poszerzania umiejętności właściwych dla administratywisty w zakresie zarządzania dokumentacją w instytucji i urzędzie łącząc metody i wiedzę z zakresu prawoznawstwa, archiwistyki i zarządzania dokumentacją, nauk o zarządzaniu K_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - świadomość poziomu własnej wiedzy, umiejętność podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową K_K01 K2 - umiejętność określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, umiejętność zorganizowania stanowiska pracy, tak by wybrać najefektywniejsze metody i środki na potrzeby realizacji zadań K_K02 K3 - świadomość standardów prawnych (w tym konstytucyjnych i w zakresie ochrony praw człowieka i obywatela) oraz zasad etycznych pożądanych w zawodzie urzędnika, pracownika biurowego, archiwisty i zarządcy dokumentacji K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną oraz prezentowaniem określonych stron internetowych z omówieniem i wskazaniem ich funkcji oraz zastosowania. Otwarta dyskusja na zadany przez prowadzącego temat i pod jego kierunkiem. Praca własna w oparciu o materiały publikowane przez prowadzącego na platformie uczelnianej Moodle. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Przedmiot składa się z pięciu zasadniczych filarów: 1) Zasady redagowania i sporządzania pism biurowych oraz pism tworzonych na potrzeby postepowania administracyjnego, znaczenie i konstrukcja blankietów i formularzy. 2) Funkcjonowanie nowoczesnej biurowości - korzystanie z baz danych, rejestrów i ewidencji, system kancelaryjny bezdziennikowy, obieg pism w urzędzie i zasady doręczeń 3) zarządzanie informacją w instytucji - dostęp do informacji publicznej, ochrona informacji niejawnej i organizacja kancelarii tajnej w instytucji i urzędzie. 4) podstawy prawa archiwalnego - podstawowe źródła i regulacje z zakresu prawa archiwalnego, podstawy klasyfikacji archiwalnej dokumentów, organizacja i funkcjonowanie archiwum zakładowego w instytucji i urzędzie, podstawowe pomoce archiwalne (sposoby ich tworzenia i korzystania z nich) 5) podstawowe kierunki rozwojowe, znaczenie oraz konsekwencje praktyczne procesów informatyzacji w administracji publicznej. |
Pełny opis: |
I. Wprowadzenie 1) Wprowadzenie ogólne zasady pracy biurowej – 1h. I. Pisanie pism 2) Techniczne zasady tworzenia aktów prawnych w pracy urzędniczej: uchwał organów kolegialnych, zarządzeń organów jednoosobowych (monokratycznych) oraz statutów, regulaminów, instrukcji i okólników – 2h. 3) Zasady ogólne redagowania typowych pism biurowych - plan i układ graficzny: notatek służbowych, protokołów, pism przewodnich, zaproszeń, zaświadczeń, sprawozdań, raportów, zaproszeń i zawiadomień oraz planów – 2h. 4) Podstawowe wskazówki w zakresie technicznych aspektów tworzenia i oceny prawidłowości tworzenia pism w sprawach administracyjnych: umowy, podania, wnioski, skargi, petycje, wezwania, postanowienia, decyzje, wyroki, zażalenia, odwołania i skargi do sądu administracyjnego – 1h. 5) Korespondencja urzędowa, blankiety korespondencyjne, formularze, e-maile służbowe – 1h. II. Zasady współczesnej biurowości 6) Systemy kancelaryjne: dziennikowy, bezdziennikowy oraz mieszany – ewolucja, cechy charakterystyczne, normatywy kancelaryjne – 1h. 7) Jednolite rzeczowe wykazy akt - budowa, funkcje i znaczenie - 1h 8) Dokumentacja typowa i specjalna w urzędzie – 1h 9) obieg dokumentacji i czynności kancelaryjne w świetle wybranych instrukcji kancelaryjnych – 2h. 10) EZD - Elektroniczny Zarząd Dokumentacją - 2h III. Podstawy prawa archiwalnego 11) Podstawowe pojęcia narodowego zasobu archiwalnego, klasyfikacja archiwalna akt, podstawowe pomoce archiwalnej (skorowidz, inwentarz, katalog, przewodnik po archiwach, indeks) - ich konstruowanie i korzystanie z nich – 1h. 12) Zadania i funkcjonowanie archiwów bieżących (zakładowych) w instytucji i urzędzie w świetle wybranych instrukcji archiwalnych – przekazywanie dokumentacji do archiwum bieżącego, zasady gromadzenia, przechowywania, przetwarzania i udostępniania dokumentacji przez archiwum bieżące, relacje między archiwami zakładowymi a państwowymi – 2h. 16) Znaczenie i funkcje archiwów państwowych i Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych dla współczesnej biurowści i archiwów bieżących – 1h. |
Literatura: |
1. Akty prawne: 1.1. Ustawy - Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (tekst jedn. Dz. U. z 2016, poz. 1506 ze zm). - Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 1114 ze zm.). - Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1579). - Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. 2016, poz. 23 z późn. zm. 1.2. Rozporządzenia - Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. Nr 14, poz. 67) - Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 r. w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej (Dz.U. 2015, poz. 1743). 2. Podręczniki: - Kancelaria i archiwum zakładowe. Podręcznik, red. E. Borodij, Warszawa 2009 - K. Stryjkowski, Vademecum kancelaryjno-archiwalne, Poznań 2011. - L. Zacharko, E. Zacharko, Organizacja pracy administracyjno-biurowej (Zagadnienia prawne) Bielsko-Biała 2005, - E. Witek, Techniki biurowe, Poznań 2004, 3. Literatura uzupełniająca - H. Robótka, Współczesna biurowość. Zagadnienia Ogólne, Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 1, Toruń 2010. - Współczesna dokumentacja urzędowa, red. H. Robótka, Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 2, Toruń 2011. - W.K. Roman, Podstawy zarządzania informacją, Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 3, Toruń 2002. - P. Bunkowska, M. Jabłońska, H. Robótka, Współczesna dokumentacja typowa, Biblioteka Zarządcy Dokumentacji, t. 5, Toruń 2014. - Archiwa bieżące. Zagadnienia teoretyczne i praktyczne rozwiązania, red. M. Jabłońska, Biblioteka Zarządcy Dokumentacji t. 6, Toruń 2015. - Zarządzanie dokumentacją. Badania i dydaktyka, Biblioteka Zarządcy Dokumentacji t. 7, Toruń 2016. |
Metody i kryteria oceniania: |
W celu zaliczenia przedmiotu brane są pod uwagę następujące kryteria: 1) obecność i aktywność na zajęciach - maksymalnie 40 punktów 2) Wykonanie zadania praktycznego z pisania pism - maksymalnie 25 punktów 3) Rozwiązanie testu powtórkowego z reguł biurowości - maksymalnie 15 punktów 4) Wykonanie zadania z zakresu archiwistyki i prawa archiwalnego - maksymalnie 20 punktów Oceny: 85-100 punktów - bardzo dobry 75-85 punktów - dobry plus 65-75 - dobry 60-65 - dostateczny plus 55-60 - dostateczny |
Praktyki zawodowe: |
Brak praktyk. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
N KON
KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kucharski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
KON
N KON
KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kucharski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
N KON
KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kucharski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kucharski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.