Historia ustrojów państwowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1351-HUP-1SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Historia ustrojów państwowych |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, prawo (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: - wykład - 30 h; - ćwiczenia - 15 h; - konsultacje, zaliczenia, egzaminy - 15 h Razem: - 60 h Praca własna studenta: - przygotowanie do ćwiczeń, w tym studiowanie zalecanej literatury - 35 h; - przygotowanie do egzaminów, w tym studiowanie zalecanej literatury - 55 h Razem: - 90 h Liczba godzin pracy studenta ogółem: 150 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach instytucji publicznych, a w szczególności o zróżnicowanej prawnej regulacji organizacji i funkcjonowania organów ustawodawczych, administracji publicznej i sądów w państwach europejskich i Polsce w toku ich rozwoju historycznego (K_W02); - ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian regulacji prawnych dotyczących struktur i funkcjonowania instytucji publicznych, zwłaszcza państwa, a także społeczno-politycznych, na przestrzeni dziejów, a także o przyczynach, przebiegu i konsekwencjach tych zmian w przeszłości i obecnie (K_W08). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczno-prawne oraz ich historyczną ewolucję w zakresie nauk prawnych (K_U01); - posiada umiejętność rozumienia i dogłębnego analizowania zjawisk społecznego oddziaływania instytucji publicznych, zwłaszcza państwa, i społeczno-politycznych z wykorzysta- niem odpowiednich teorii i podstawowych metod badawczych (K_U08), - potrafi samodzielnie doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozszerzyć je o wymiar interdyscyplinarny, aby w sposób profesjonalny wykonywać pracę zawodową (aplikacje, samokształcenie, szkolenia, studia podyplomowe, studia trzeciego stopnia) (K_U13); |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - potrafi myśleć i działać w sposób innowacyjny, będąc przygotowanym do podejmowania różnorodnych wyzwań zawodowych (K_K05). |
Metody dydaktyczne: | Wykład – metodą tradycyjną. Ćwiczenia - zajęcia mają charakter konwersatoryjny, podczas których przeprowadza się analizę tekstów prawnych, studenci prezentują ustnie przygotowane przez siebie eseje. Wymagana jest aktywna praca na zajęciach. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta do przedmiotów pozytywnych prezentujących aktualny stan wiedzy: prawa konstytucyjnego i administracyjnego. Zgodnie z założeniami przedmiotu, zarówno na wykładzie jak i na ćwiczeniach jest przekazywana wiedza o korzeniach państwowości europejskiej, formach państwa i jego organów oraz ich ewolucji w Europie i na tym tle ewolucji państwowości polskiej. |
Pełny opis: |
Wykład. I. Zagadnienia wstępne - 1 h ● Treść przedmiotu i jego przydatność dla współczesnych zawodów prawniczych. ● Wymagania egzaminacyjne. II. Cywilizacja bizantyjska - 4 h III. Cywilizacja islamska - 4 h II. Państwa barbarzyńskie - 1 h ● Zagadnienia ogólne (państwa germańskie i słowiańskie). III. Państwo feudalne - 6 h ● Zagadnienia ogólne (państwo czy władztwo, feudalizm a ustrój lenny, modele: kontynentalny, angielski, sycylijski; idea uniwersalizmu: cezaropapizm, papocezaryzm) - 2 h ● Jednolita monarchia wczesnośredniowieczna (państwo Franków) - 2 h ● Rozdrobnienie feudalne (Ruś Kijowska) - 1 h ● Monarchia stanowa (Anglia) - 1 h IV. Państwo nowożytne - 5 h ● Zagadnienia ogólne - 1 h ● Monarchia absolutna - renesansowa, klasyczna, oświecona (Hiszpania, Francja, monarchia Habsburgów) - 3 h ● Republiki nowożytne (Nowogród, republiki włoskie) - 1 h V. Państwo XIX i XX w. - 9 h ● Zagadnienia ogólne. Konstytucjonalizm - 2 h ● Monarchie absolutne i postabsolutne (Prusy, Rosja) - 1 h ● Państwo związkowe - unia, konfederacja, federacja (Związek Reński, Szwajcaria) - 1 h ● Monarchia konstytucyjna – ograniczona, parlamentarna (Francja, Anglia) - 2 h ● Republika – prezydencjalna, parlamentarno-gabinetowa, mieszana (USA, III Republika Francuska) - 2 h ● Reżimy autorytarne i totalitarne (Litwa, III Rzesza, ZSRR) - 1 h Ćwiczenia. 1. Zajęcia wstępne – 1h a. Zasady zaliczenia i odbywania zajęć b. Kwestie wstępne – kryzys Rzeczpospolitej Obojga Narodów w kontekście genezy konstytucji 3-go maja 2. Konstytucja 3-go maja – 2h a. zmiany ustroju społecznego i prawa stanów b. nowe zasady ustroju politycznego (monarchia konstytucyjna parlamentarna, suwerenność narodu, trójpodział władzy, demokracja reprezentacyjna i mandat wolny, dziedziczność tronu), c. system ustrojowy (sejm, król i straż praw, komisje wielkie, komisje porządkowe cywilno-wojskowe, sądy) 3. Polskie monarchie konstytucyjne ograniczone – 2h a. Ustrój konstytucyjny Księstwa Warszawskiego (król, rada stanu, ministrowie, sejm główny, prefekci i podprefekci b. Ustrój konstytucyjny Królestwa Polskiego (unia polsko-rosyjska i jej warunki, król, rada stanu, namiestnik, sejm, organy pozakonstytucyjne, komisje wojewódzkie, samorząd terytorialny) 4. Odzyskanie niepodległości i charakterystyka małej konstytucji 1919 r. – 1h 5. Konstytucja marcowa – 4h a. Zasady naczelne konstytucji (suwerenności narodu, republikańskiej formy rządu, trójpodziału władzy, demokracji przedstawicielskiej, systemu parlamerntarno-gabinetowego, jedności państwa, ciągłości odrodzonego państwa, samorządności, ochrony praw i wolności obywatelskich) b. System organów władzy ustawodawczej i wykonawczej (sejm i senat, prezydent i rząd) c. Nowela sierpniowa 1926 r. d. Reformy administracji terytorialnej, samorządu terytorialnego i wymiaru sprawiedliwości 6. Konstytucja kwietniowa – 2h a. Zasady naczelne konstytucji (dekalog konstytucji – zasady: państwa jako dobra najwyższego, jednolitej i niepodzielnej władzy państwowej, nieodpowiedzialności prezydenta, prymatu interesu państwa nad interesem jednostki, kierowania przez państwo życiem społecznym, solidaryzmu, elitaryzmu) b. System organów państwa (prezydent, rząd, sejm, senat, sądy, GISZ i armia, organy kontroli państwowej) 7. Początki Polski Ludowej – 1h a. Zagadnienia konstytucyjne Polski powojennej – manifest PKWN, stosowanie podstawowych zasad konstytucji marcowej, referendum 1947 r. b. Mała konstytucja 1947 – charakterystyka ogólna 8. Konstytucja PRL – 2h a. Zasady naczelne konstytucji (ludowładztwa, demokracji ludowej, demokracji przedstawicielskiej, sojuszu robotniczo-chłopskiego, czynnego współdziałania mas ludowych w rządzeniu, jednolitej i niepodzielnej władzy państwowej, praworządności ludowej, planowania gospodarczego, uspołecznienia środków produkcji i szczególnej ochrony własności społecznej, dobrowolnej spółdzielczości, prawa do pracy i obowiązku pracy) System organów państwa (organy władzy państwowej – sejm i rady narodowe, organy zarządu – Rada Ministrów) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. S. Grodziski, Porównawcza historia ustrojów państwowych, Kraków 1998 2. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2015 Literatura uzupełniające: 1. J. Baszkiewicz, Powszechna historia ustrojów państwowych, Gdańsk 1998. 2. E. Borkowska-Bagieńska, Historia państwa i prawa Polski: zarys wykładu, Poznań 1994 3. M. Sczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1998 4. K. Kamińska, A. Gaca, Historia powszechna ustrojów państwowych, Toruń 2002 5. T. Maciejewski, Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2000 |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: zaliczenie na ocenę według regulaminu studiów UMK ● Wykład – egzamin na ocenę; wiedza udokumentowana na egzaminie pisemnym; 60 min., 3 pytania problemowe (po 15 min. każde), 3 – szczegółowe (po 5 min.); za pytania problemowe maksimum 15 punktów za każde, za pytania szczegółowe – maksimum 5 pktów za każde; ocena pozytywna po uzyskaniu min. 30 pktów; ocena dst + - 40 pktów; ocena db – 45-50 pktów; ocena db+ - 50-55 pktów; ocena bdb – 55-60 pktów ● Ćwiczenia - aktywność na zajęciach, rozwiązywanie kazusów, rozwiązanie zadania zaliczeniowego Formy zaliczenia: ● Wykład – końcowy egzamin pisemny na ocenę z całości materiału zaprezentowanego na wykładzie i ćwiczeniach; warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. ● W przypadku egzaminu w formie zdalnej dopuszcza się zaliczenie przedmiotu na podstawie esejów. ● Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę; aktywność na zajęciach. Podstawowe kryteria oceniania: ● Wykład – wiedza udokumentowana na podstawie egzaminu. ● Ćwiczenia - kazusy i zadanie Zarówno na ćwiczeniach jak i na egzaminie weryfikacji podlegają kryteria K_ W02, K_ W08, K_U01, K_U08, K_U13, K_K05. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Naworski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kucharski, Zbigniew Naworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Naworski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kucharski, Zbigniew Naworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Naworski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.