Prawo instytucjonalne i procesy decyzyjne w Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1351-PI-UE-4SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo instytucjonalne i procesy decyzyjne w Unii Europejskiej |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, prawo (sj) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak szczegółowych wymagań wstępnych. Warto, by studenci mieli przed przystąpieniem do kursu powtórzone zagadnienia z prawa konstytucyjnego takie jak źródła prawa w Konstytucji RP, miejsce umów międzynarodowych w krajowym porządku prawnym oraz zagadnienia przerabiane na prawie międzynarodowym publicznym takie jak zawarcie umowy międzynarodowej, pojęcie organizacji międzynarodowej, ratyfikacja , podpisanie umowy międzynarodowej, zasadę przestrzegania zobowiązań międzynarodowych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 4 pkt ECTS = 120 godzin pracy W tym: - godziny kontaktowe – realizowane z udziałem nauczyciela: 45 godzin - godziny kontaktowe konsultacje, zaliczenie, egzamin: 10 godzin - praca własna studenta – przygotowanie do zajęć, praca własna z literaturą przedmiotu: 50 godzin - praca własna studenta – przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 55 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy: - pogłębiona wiedza o człowieku, w szczególności jako obywatelu unijnym, jego prawach i przysługującej mu ochronie w związku z korzystaniem z prawa unijnego K_W05 - pogłębiona wiedza o normach i regułach organizujących pracę instytucji i organów Unii Europejskiej, wiedza o ich współpracy z organami państw członkowskich K_W07 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności: - umiejętność rozumienia i analizowania zagadnień związanych ze współpracą między Unią Europejską a państwami członkowskimi K_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych: - umiejętność prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu przez osoby reprezentujące Polskę w składzie instytucji i organów unijnych K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Wykład monograficzny, analiza przepisów prawnych, metoda analityczna, komparatystyczna, dogmatycznoprawna i historyczna Wykład problemowy uzupełniany o materiały wysyłane Studentom w formie elektronicznej. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu prawa instytucjonalnego oraz procedur decyzyjnych w UE. |
Pełny opis: |
WYKŁAD: Student zna następujące zagadnienia: IV. rok prawo dzienne: Wykład sylabus 30 godzin: 1. Zajęcia organizacyjne, wskazanie zasad i formy przeprowadzenia egzaminu 1 g 2. Historia powstania Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej; historia integracji europejskiej 3 g 3. Mechanizm powierzenia kompetencji; przystąpienie państwa do UE na przykładzie Polski i jego skutki 2 g. 4. Relacje między prawem UE a prawem krajowym na przykładzie rozwiązań Polskich a. art. 8,9, 87,90,91 Konstytucji RP 2 g. 5. Źródła prawa UE, ich podział i definicje - w tym Karta Praw Podstawowych UE 2 g. 6. Zasady prawa UE: 3 g. a. traktatowe: solidarności, subsydiarności b. wynikające z orzecznictwa: z. pierwszeństwa, z. bezpośredniego skutku c. zasady systemu instytucjonalnego 7. Wprowadzenie do systemu instytucjonalnego UE 1 g. 8. Rada Europejska- skład , funkcje , kompetencje 2 g. 9. Komisja Europejska - skład , funkcje , kompetencje 3 g. 10. Rada Unii Europejskiej - skład , funkcje , kompetencje 2 g. 11. Parlament Europejski ze szczególnym uwzględnieniem Rzecznika Praw Obywatelskich UE - skład , funkcje , kompetencje 3 g. 12. TSUE plus Sąd - skład , funkcje , kompetencje 3 g. 13. Trybunał Obrachunkowy - skład , funkcje , kompetencje 1 g. 14. Europejski Bank Centralny - skład , funkcje , kompetencje 1 g. 15. Komitet Ekonomiczno- Społeczny; Komitet Regionów jako organy pomocnicze - składy , funkcje , kompetencje 1 g. CWICZENIA: Instytucje i procedury decyzyjne w Unii Europejskiej Sylabus ; zagadnienia 1. Ogólne wprowadzenie do specyfiki problemu podejmowania decyzji w UE oraz informacje organizacyjne; wskazanie zasad zaliczenia 1g. 2. Pojęcie i istota Unii Europejskiej jako organizacji międzynarodowej szczególnego rodzaju 1 g. 3. Pojęcie i istota oraz procedura przeniesienia prawa do wykonywania kompetencji z poziomu państwa na poziom UE; na przykładzie art. 90 Konstytucji RP plus orzecznictwo; wybrane rozwiązania konstytucyjne państw członkowskich uwzględniające członkostwo w UE 1 g. 4. Warunki i procedura przystąpienia do UE, art. 49 TUE w zw. z art. 2 TUE i kryteria kopenhaskie; wskazanie państw aktualnie kandydujących do UE 1 g. 5. Warunki i procedura wystąpienia z Unii Europejskiej , art. 50 TUE; przyczyny, przebieg, skutki Brexitu; czy w dającej się przewidzieć perspektywie możliwy jest Polexit?- 1 g. 6. Procedura nabycia obywatelstwa europejskiego, pojęcie i istota obywatelstwa europejskiego 1 .g 7. I kolokwium 1 g. 8. Procedury zmiany traktatów: zwykła i uproszczona 1 g. 9. Procedura prawodawcza – zwykła i specjalna 1g. 10. Procedura uchwalania budżetu UE. Budżet UE a wieloletnie ramy finansowe. 1 g. 11. Procedura prejudycjalna jako przejaw współpracy TSUE i sądów krajowych państw członkowskich UE 1g. 12. Procedura ochrony praworządności w UE. Mechanizm tzw. warunkowości 1 g.. 13. Dyskusja : aktualne wyzwania i perspektywy rozwoju Unii Europejskiej 1 g. 14. II kolokwium 1g. 15. Spotkanie utrwalające materiał oraz wpisanie ocen do systemu usos 1 g. |
Literatura: |
J. Galster (red.), Podstawy prawa Unii Europejskiej. Z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony. Zarys wykładu, Toruń, TNOiK, 2010. Instytucje i prawo Unii Europejskiej Jan Barcz, Maciej Górka, Anna Wyrozumska, Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska Rok publikacji: 2023 Wydanie: 7 Liczba stron: 564 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady obowiązujące na wykładach i egzaminie: 1. Obecność na wykładzie nie jest sprawdzana, nigdy nie puszczam podczas wykładów tzw. „list” 2. Nie przychodzimy na zajęcia z objawami przeziębienia (kaszel, katar, ból gardła itp.)- szanujmy się nawzajem!!! 3. Egzamin ma formę pisemną , test abcd, 15 pytań , jednokrotnego wyboru, bez punktów ujemnych, wg zagadnień sylabusa 4. Zaliczenie materiału z ćwiczeń nie zwalnia z żadnej części egzaminu (ćwiczenia i egzamin obejmują inny materiał) 5. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń na ocenę pozytywną 6. Nie przewiduję możliwości poprawiania ocen pozytywnych ZASADY OBOWIĄZUJĄCE NA ZALICZENIU I ĆWICZENIACH: Zasady obowiązujące na ćwiczeniach i zaliczeniu: 1. Obecność jest sprawdzana 2. Mają Państwo 3 nieobecności do wykorzystania BEZ POTRZEBY usprawiedliwiania ich 3. Nie przychodzimy na zajęcia z objawami przeziębienia (kaszel, katar, ból gardła itp.)- szanujmy się nawzajem!!! 4. Student zapisany na konkretną grupę uczęszcza na tę właśnie grupę 5. Ocena końcowa uwzględnia: -oceny z 2 cząstkowych kolokwiów pisemnych (10 pytań abc jednokrotnego wyboru) - aktywność na zajęciach - referaty - frekwencja (3 nieobecności w żaden sposób nie wpływają na moje postrzeganie Państwa obowiązkowości w tym obszarze) 6. Zaliczenie materiału z ćwiczeń nie zwalnia z żadnej części egzaminu (ćwiczenia i egzamin obejmują inny materiał) 7. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń na ocenę pozytywną 8. Nie przewiduję możliwości poprawiania ocen pozytywnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Witkowska-Chrzczonowicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Jachimowicz, Katarzyna Witkowska-Chrzczonowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Witkowska-Chrzczonowicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Jachimowicz, Katarzyna Witkowska-Chrzczonowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Irmiński, Katarzyna Witkowska-Chrzczonowicz | |
Prowadzący grup: | Mateusz Irmiński, Katarzyna Jachimowicz, Wojciech Kiełbasiński, Katarzyna Witkowska-Chrzczonowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Irmiński, Katarzyna Witkowska-Chrzczonowicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.