Doktryny polityczno-prawne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1352-DPP-1NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Doktryny polityczno-prawne |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, prawo (nj) |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie ma. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 7 punktów ECTS 175 godzin pracy, w tym: 18 godzin kontaktowych na wykładzie; 12 godzin kontaktowych na ćwiczeniach; 20 godzin indywidualnej pracy studenta w związku z kolejnymi treściami wykładowymi (lektura podręczników, robienie notatek, powtarzanie materiału); 50 godzin indywidualnego przygotowania studenta do ćwiczeń (czytanie, notowanie, pisanie eseju); 20 godzin na przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń; 55 godzin na przygotowanie do egzaminu. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student ma pogłębioną wiedzę o idei prawa oraz jej zasadniczym znaczeniu dla zrozumienia systemu prawa i zasad jego funkcjonowania, a także ma rozszerzoną wiedzę o terminologii nauk prawnych oraz takich dyscyplin jak: socjologia, filozofia, etyka, ekonomia - K_W01. Student ma pogłębioną wiedzę o ideach kształtujących instytucje publiczne oraz zachodzącej na przestrzeni wieków ewolucji zasad ich organizacji i funkcjonowania - K_W02. Student ma pogłębioną wiedzę o ideowych źródłach stosunków prawnych zachodzących między różnymi podmiotami w skali państwowej i międzynarodowej - K_W03. Student ma pogłębioną wiedzę o człowieku jako o podmiocie stosunku prawnego oraz o człowieku jak o podmiocie systemu ochrony praw człowieka – K_W05. Student ma wiedzę porównawczą w zakresie historycznego, politycznego i społecznego rozwoju społeczeństw europejskich - K_W08. Student ma uporządkowaną wiedzę o teoriach myśli społeczno-politycznej i prawnej oraz o ich historycznej ewolucji – K_W09. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne zachodzące w skali krajowej i europejskiej. Potrafi wskazać ideowe i doktrynalne korzenie instytucji politycznych państw europejskich i przyczyny ich ewolucji i dyferencjacji - K_U01. Student potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną do krytycznego analizowania konkretnych spraw i zjawisk o charakterze polityczno-prawnym - K_U02. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student postrzega formy ustrojowe obecnych państw europejskich jako rezultat historycznego rozwoju doktrynalnego. Ma jednocześnie świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę stałego dokształcania - K_K01. Student prawidłowo identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z wykonywaniem zawodu i rozstrzyga je zgodnie z prawem oraz zasadami etyki zawodowej - K_K03. |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, wykład problemowy, ćwiczenia. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje poglądy dotyczące idei kształtujących sferę polityki, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk państwa i prawa. Tłumaczy genezę i ewolucję współczesnych pojęć polityczno-prawnych. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu – podstawowe pojęcia. Pojęcie polityki i poglądy Arystotelesa. 2. Charakterystyka myśli politycznej odrodzenia. Pojęcie rzeczpospolitej i suwerenności w poglądach Bodina. 3. Republikanizm na przykładzie poglądów N. Machiavellego. 4. Prawo natury (na przykładzie poglądów: sofistów, Cycerona, św. Tomasza, Hobbesa, Grocjusza, Locke`a, Rousseau, współczesne teorie prawa natury). 5. Pozytywizm prawny. 6. Konserwatyzm. 7. Szkoła historyczna w prawie. 8. Anarchizm. 9. Liberalizm: pojęcie, geneza, podstawowe idee; nurty liberalizmu; poglądy Locke`a, Monteskiusza, Benthama; Milla, Hayeka, Rand. 10. Doktryna państwa dobrobytu: J. M. Keyenes. 11. Socjalizm: podstawowe idee, poglądy Marksa i Engelsa; Bernsteina, Towarzystwa Fabianów, socjaldemokracji, Szkoły Frankfurckiej, Nowej Lewicy. 12. Feminizm. 13. Główne cechy demokracji (państwa konstytucyjnego), autorytaryzmu i totalitaryzmu. |
Literatura: |
1. Treści przekazane w ramach wykładu oraz w formie prezentacji (na platformie Moodle). 2.I. Barwicka-Tylek, J. Malczewski, "Historia myśli ustrojowej i społecznej". Rozdziały: Arystoteles, św. Tomasz, Hobbes, Grocjusz, Locke, Monteskiusz, Rousseau, Mill; Bentham, Anarchizm – jednostka i społeczeństwo przeciw państwu; Między demokracją, autorytaryzmem i totalitaryzmem. Literatura uzupełniająca: 1. A. Heywood, Ideologie polityczne. Wprowadzenie. 2. M. Baranowska, O tym, jak źle zrozumiano Machiavellego, „Wszystko Co Najważniejsze” 2022, nr 40, s. 17. 3. M. Baranowska, Cel uświęca środki, czyli Niccolò Machiavellego rozważania o władzy, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2018. 3. M. Baranowska, Marzenie o szczęściu, czyli prawo natury w filozofii Jana Jakuba Rousseau, „Czasopismo Prawno-Historyczne” 2013, Tom LXV, zeszyt 2, s. 55-72. 4. M. Baranowska, Pierwsza walka Karola Marksa, czyli „Uwagi dotyczące nowej pruskiej instrukcji o cenzurze”, „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria” 2018, nr 4. 5. M. Baranowska, Ideologia Towarzystwa Fabianów i jej źródła jako istotny element kształtowania się myśli socjaldemokratycznej, „Studia Iuridica Toruniensia” 2015, t. 16. 6. M. Baranowska, Nazizm kontra Nietzsche”, „Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi” 2008, XXX, s.37-64. 7. A. Sylwestrzak, "Historia doktryn politycznych i prawnych" |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny na ocenę. Kryteria oceniania: Test złożony z 11 pytań jednokrotnego wyboru. Za każde pytanie można uzyskać 0 lub 1 pkt. Maksymalnie zdobyć można 11 pkt. Czas trwania testu: 8 min. ndst – 0-4 pkt. dst- 5- 6 pkt. dst plus- 7 pkt. db- 8 pkt. db plus- 9 pkt. bdb- 10-11 pkt. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie obecności, aktywności na zajęciach oraz wyników kolokwium pisemnego. Szczegółowe kryteria oceniania przedstawiają prowadzący ćwiczenia w systemie USOS oraz na pierwszych zajęciach. Osoby z IOS uzyskują ocenę z przedmiotu na tych samych zasadach. |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
WYK
CW
WYK
N CW
CW
CW
CW
WYK
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Baranowska | |
Prowadzący grup: | Marta Baranowska, Paulina Chełmowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy doktryn polityczno-prawnych. Na wykładzie prezentowane są poglądy najważniejszych myślicieli politycznych i prawnych. Wykład wyjaśnia związki zachodzące między określonym wyobrażeniem natury człowieka i społeczeństwa a preferowaną koncepcją polityczną, modelem ustrojowym i rolą prawa. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu – podstawowe pojęcia. 2. Charakterystyka myśli politycznej odrodzenia. Pojęcie rzeczpospolitej i suwerenności w poglądach Bodina. 3. Republikanizm na przykładzie poglądów N. Machiavellego. 4. Projekty utopijne w doktrynach polityczno-prawnych (na przykładzie poglądów T. More`a, socjalizmu utopijnego Mesliera i Saint-Simona). 5. Prawo natury (na przykładzie poglądów: Cycerona, św. Tomasza, Hobbesa, Grocjusza, Locke`a, Rousseau). 6. Pozytywizm prawny. 7. Konserwatyzm. 8. Szkoła historyczna w prawie. 9. Anarchizm. 10. Liberalizm: pojęcie, geneza, podstawowe idee; nurty liberalizmu; poglądy Locke`a, Monteskiusza, Benthama; Milla, Hayeka, Rand. 11. Doktryna państwa dobrobytu: J. M. Keyenes. 12. Socjalizm: podstawowe idee, poglądy Marksa i Engelsa; Bernsteina, Towarzystwa Fabianów, socjaldemokracji, Szkoły Frankfurckiej, Nowej Lewicy. 13. Feminizm. 14. Główne cechy demokracji (państwa konstytucyjnego), autorytaryzmu i totalitaryzmu. |
|
Literatura: |
1. Treści przekazane w ramach wykładu oraz w formie prezentacji (na platformie Moodle). 2.I. Barwicka-Tylek, J. Malczewski, "Historia myśli ustrojowej i społecznej". (Rozdziały: Thomas Hobbes, Grocjusz, Monteskiusz, Jean-Jacques Rousseau; Utopiści i wczesny „komunizm”- Meslier, Anarchizm – jednostka i społeczeństwo przeciw państwu; John Locke; Karol Monteskiusz; Mill; Fabianie; Bernstein i rewizjonizm; Socjaldemokracja; Szkoła frankfurcka; Nowa Lewica; Między demokracją, autorytaryzmem i totalitaryzmem). Literatura uzupełniająca: 1. A. Heywood, Ideologie polityczne. Wprowadzenie. 2. M. Baranowska, O tym, jak źle zrozumiano Machiavellego, „Wszystko Co Najważniejsze” 2022, nr 40, s. 17. 3. M. Baranowska, Cel uświęca środki, czyli Niccolò Machiavellego rozważania o władzy, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2018. 3. M. Baranowska, Marzenie o szczęściu, czyli prawo natury w filozofii Jana Jakuba Rousseau, „Czasopismo Prawno-Historyczne” 2013, Tom LXV, zeszyt 2, s. 55-72. 4. M. Baranowska, Pierwsza walka Karola Marksa, czyli „Uwagi dotyczące nowej pruskiej instrukcji o cenzurze”, „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria” 2018, nr 4. 5. M. Baranowska, Ideologia Towarzystwa Fabianów i jej źródła jako istotny element kształtowania się myśli socjaldemokratycznej, „Studia Iuridica Toruniensia” 2015, t. 16. 6. M. Baranowska, Nazizm kontra Nietzsche”, „Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi” 2008, XXX, s.37-64. 7. A. Sylwestrzak, "Historia doktryn politycznych i prawnych" |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
WYK
CW
CW
CW
N WYK
CW
CW
WYK
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Baranowska | |
Prowadzący grup: | Marta Baranowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy doktryn polityczno-prawnych. Na wykładzie prezentowane są poglądy najważniejszych myślicieli politycznych i prawnych. Wykład wyjaśnia związki zachodzące między określonym wyobrażeniem natury człowieka i społeczeństwa a preferowaną koncepcją polityczną, modelem ustrojowym i rolą prawa. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu – podstawowe pojęcia. Pojęcie polityki i poglądy Arystotelesa. 2. Charakterystyka myśli politycznej odrodzenia. Pojęcie rzeczpospolitej i suwerenności w poglądach Bodina. 3. Republikanizm na przykładzie poglądów N. Machiavellego. 4. Projekty utopijne w doktrynach polityczno-prawnych (na przykładzie poglądów Platona, T. More`a, socjalizmu utopijnego Mesliera, Morelly`ego, de Mably`ego i Saint-Simona). 5. Prawo natury (na przykładzie poglądów: sofistów, Cycerona, św. Tomasza, Hobbesa, Grocjusza, Locke`a, Rousseau, współczesne teorie prawa natury). 6. Pozytywizm prawny. 7. Konserwatyzm. 8. Szkoła historyczna w prawie. 9. Anarchizm. 10. Liberalizm: pojęcie, geneza, podstawowe idee; nurty liberalizmu; poglądy Locke`a, Monteskiusza, Benthama; Milla, Hayeka, Rand. 11. Doktryna państwa dobrobytu: J. M. Keyenes. 12. Socjalizm: podstawowe idee, poglądy Marksa i Engelsa; Bernsteina, Towarzystwa Fabianów, socjaldemokracji, Szkoły Frankfurckiej, Nowej Lewicy. 13. Feminizm. 14. Główne cechy demokracji (państwa konstytucyjnego), autorytaryzmu i totalitaryzmu. |
|
Literatura: |
1. Treści przekazane w ramach wykładu oraz w formie prezentacji (na platformie Moodle). 2.I. Barwicka-Tylek, J. Malczewski, "Historia myśli ustrojowej i społecznej". (Rozdziały: Thomas Hobbes, Grocjusz, Locke; Monteskiusz, Jean-Jacques Rousseau; Utopiści i wczesny „komunizm”, Anarchizm – jednostka i społeczeństwo przeciw państwu; Bentham; Mill; Socjalizm i socjaldemokracja; Między demokracją, autorytaryzmem i totalitaryzmem). Literatura uzupełniająca: 1. A. Heywood, Ideologie polityczne. Wprowadzenie. 2. M. Baranowska, O tym, jak źle zrozumiano Machiavellego, „Wszystko Co Najważniejsze” 2022, nr 40, s. 17. 3. M. Baranowska, Cel uświęca środki, czyli Niccolò Machiavellego rozważania o władzy, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2018. 3. M. Baranowska, Marzenie o szczęściu, czyli prawo natury w filozofii Jana Jakuba Rousseau, „Czasopismo Prawno-Historyczne” 2013, Tom LXV, zeszyt 2, s. 55-72. 4. M. Baranowska, Pierwsza walka Karola Marksa, czyli „Uwagi dotyczące nowej pruskiej instrukcji o cenzurze”, „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria” 2018, nr 4. 5. M. Baranowska, Ideologia Towarzystwa Fabianów i jej źródła jako istotny element kształtowania się myśli socjaldemokratycznej, „Studia Iuridica Toruniensia” 2015, t. 16. 6. M. Baranowska, Nazizm kontra Nietzsche”, „Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi” 2008, XXX, s.37-64. 7. A. Sylwestrzak, "Historia doktryn politycznych i prawnych" |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WYK
N WYK
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Baranowska | |
Prowadzący grup: | Marta Baranowska, Anna Tarnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy doktryn polityczno-prawnych. Na wykładzie prezentowane są poglądy najważniejszych myślicieli politycznych i prawnych. Wykład wyjaśnia związki zachodzące między określonym wyobrażeniem natury człowieka i społeczeństwa a preferowaną koncepcją polityczną, modelem ustrojowym i rolą prawa. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu – podstawowe pojęcia. Pojęcie polityki i poglądy Arystotelesa. 2. Charakterystyka myśli politycznej odrodzenia. Pojęcie rzeczpospolitej i suwerenności w poglądach Bodina. 3. Republikanizm na przykładzie poglądów N. Machiavellego. 4. Projekty utopijne w doktrynach polityczno-prawnych (na przykładzie poglądów Platona, T. More`a, socjalizmu utopijnego Mesliera, Morelly`ego, de Mably`ego i Saint-Simona). 5. Prawo natury (na przykładzie poglądów: sofistów, Cycerona, św. Tomasza, Hobbesa, Grocjusza, Locke`a, Rousseau, współczesne teorie prawa natury). 6. Pozytywizm prawny. 7. Konserwatyzm. 8. Szkoła historyczna w prawie. 9. Anarchizm. 10. Liberalizm: pojęcie, geneza, podstawowe idee; nurty liberalizmu; poglądy Locke`a, Monteskiusza, Benthama; Milla, Hayeka, Rand. 11. Doktryna państwa dobrobytu: J. M. Keyenes. 12. Socjalizm: podstawowe idee, poglądy Marksa i Engelsa; Bernsteina, Towarzystwa Fabianów, socjaldemokracji, Szkoły Frankfurckiej, Nowej Lewicy. 13. Feminizm. 14. Główne cechy demokracji (państwa konstytucyjnego), autorytaryzmu i totalitaryzmu. |
|
Literatura: |
1. Treści przekazane w ramach wykładu oraz w formie prezentacji (na platformie Moodle). 2.I. Barwicka-Tylek, J. Malczewski, "Historia myśli ustrojowej i społecznej". (Rozdziały: Thomas Hobbes, Grocjusz, Locke; Monteskiusz, Jean-Jacques Rousseau; Utopiści i wczesny „komunizm”, Anarchizm – jednostka i społeczeństwo przeciw państwu; Bentham; Mill; Socjalizm i socjaldemokracja; Między demokracją, autorytaryzmem i totalitaryzmem). Literatura uzupełniająca: 1. A. Heywood, Ideologie polityczne. Wprowadzenie. 2. M. Baranowska, O tym, jak źle zrozumiano Machiavellego, „Wszystko Co Najważniejsze” 2022, nr 40, s. 17. 3. M. Baranowska, Cel uświęca środki, czyli Niccolò Machiavellego rozważania o władzy, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2018. 3. M. Baranowska, Marzenie o szczęściu, czyli prawo natury w filozofii Jana Jakuba Rousseau, „Czasopismo Prawno-Historyczne” 2013, Tom LXV, zeszyt 2, s. 55-72. 4. M. Baranowska, Pierwsza walka Karola Marksa, czyli „Uwagi dotyczące nowej pruskiej instrukcji o cenzurze”, „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria” 2018, nr 4. 5. M. Baranowska, Ideologia Towarzystwa Fabianów i jej źródła jako istotny element kształtowania się myśli socjaldemokratycznej, „Studia Iuridica Toruniensia” 2015, t. 16. 6. M. Baranowska, Nazizm kontra Nietzsche”, „Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi” 2008, XXX, s.37-64. 7. A. Sylwestrzak, "Historia doktryn politycznych i prawnych" |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.