Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Filozofia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1352-FILO-1NJ
Kod Erasmus / ISCED: 10.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Przedmioty do wyboru dla studentów niestacjonarnych
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

75 godzin pracy, w tym:

18 godzin kontaktowych na wykładzie

10 godzin konsultacje i zaliczenie

15 godzin indywidualnej pracy studenta w związku z kolejnymi treściami wykładowymi (lektura podręczników, robienie notatek, powtarzanie materiału)

20 godzin na przygotowanie do zaliczenia

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student ma pogłębioną wiedzę o ideach filozoficznych kształtujących instytucje publiczne oraz zachodzącej na przestrzeni wieków ewolucji zasad ich organizacji i funkcjonowania - K_W02.


W2: Student ma podstawową wiedzę o filozoficznych źródłach stosunków społeczno-prawnych zachodzących między różnymi podmiotami w skali państwowej i międzynarodowej - K_W03.


W3: Student ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie indywidualnym oraz jako członku wspólnoty; rozumie zasady nawiązywania, kształtowania, zmiany i rozwiązywania różnych relacji podmiotowych, w tym zwłaszcza z zakresu krajowej i międzynarodowej ochrony praw i wolności jednostki – K_W05.


W4: Student ma podstawową wiedzę porównawczą w zakresie historycznego rozwoju europejskiej filozofii oraz o źródłach ideowych struktury i funkcjonowania instytucji w ujęciu ewolucyjnym – K_W09.



Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne zachodzące w skali krajowej i europejskiej. Potrafi wskazać filozoficzne korzenie instytucji politycznych państw europejskich i przyczyny ich ewolucji i dyferencjacji - K_U01.

Student posiada umiejętność rozumienia i krytycznego analizowania zjawisk społecznych w skali europejskiej kształtowanych przez idee filozoficzne – K_U08.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - K_K01.


Student dostrzega i identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z wykonywaniem zawodu i poszukuje optymalnych rozwiązań zgodnych z prawem i zasadami etyki zawodowej - K_K03.


Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

- wykład problemowy


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa

Skrócony opis:

Wykład z filozofii wprowadza studentów w podstawowe pojęcia, zagadnienia i źródła filozofii europejskiej, stanowiące podstawę rozwoju nauki i kultury oraz integralny element dziedzictwa i tożsamości współczesnego człowieka.

Pełny opis:

I. WPROWADZENIE. Podstawowe pojęcia. Działy filozofii. Filozofowie przyrody (Tales z Miletu; Heraklit z Efezu). Sofiści.

II. ONTOLOGIA. Idealizm filozoficzny (idealizm subiektywny i obiektywny). Materializm filozoficzny (metafizyczny i dialektyczny). Nihilizm.

III. EPISTEMOLOGIA. Empiryzm (Locke). Racjonalizm (Platon, Kartezjusz). Sceptycyzm. Przewrót kopernikański w epistemologii - poglądy Kanta.

IV. AKSJOLOGIA. Geneza norm moralnych. Wolność i odpowiedzialność.

- Poglądy Kanta na moralność.

- Intelektualizm etyczny Sokratesa; doktryna środka Arystotelesa; doktryny etyczne epikurejczyków, stoików, sceptyków.

- Utylitaryzm.

- Poglądy Nietzschego na moralność i religię.

V. POSTMODERNIZM

Literatura:

1. treść wykładów i prezentacji

2. Baranowska M., Fryderyk Nietzsche o genezie i funkcjach religijności, [w:] Oblicza tolerancji i nietolerancji religijnej. Aspekty prawno-historyczne i teologiczne, red. P. Jaskóła, E. Kozerska, P. Sadowski, A. Szymański, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014, s. 165-180

3. Baranowska M., Jednostka, państwo i prawo w filozofii Fryderyka Nietzschego. Mała vs wielka polityka, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2009.

4. Reale G., Historia filozofii starożytnej.

5. Wendland Z., Historia filozofii.

6. Wachowiak A., Wiśniewski R., Tyburski W., Historia filozofii i etyki, TNOiK, Toruń 1997 lub kolejne wydania.

7. F. Copelstone, Historia filozofii, t. 1-11.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyniku kolokwium pisemnego złożonego z pytań testowych. Za każde pytanie testowe przyznaje się 1 punkt.

Punktacja:

9 -8 pkt - bardzo dobry,

7 pkt - dobry plus,

6 pkt - dobry,

5 pkt - dostateczny plus,

4-3 pkt - dostateczny.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Baranowska
Prowadzący grup: Marta Baranowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład z filozofii wprowadza studentów w podstawowe pojęcia, zagadnienia i źródła filozofii europejskiej, stanowiące podstawę rozwoju nauki i kultury oraz integralny element dziedzictwa i tożsamości współczesnego człowieka.

Pełny opis:

I. Czym jest filozofia? Metafilozofia: rozważanie o filozofii, jej przedmiocie, funkcjach oraz podział na działy. Początkiem filozofowania było pytanie o arche. Jońska filozofia przyrody jako próba odpowiedzi na problem wielości i jedności natury.

II. Ontologia

1. Idealizm filozoficzny.

-wprowadzenie pojęć: subiektywizm (Protagoras z Abdery i sofiści) oraz obiektywizm.

- idealizm subiektywny: idealizm immanentny (poglądy G. Berkeleya) oraz idealizm transcendentalny.

-solipsyzm (poglądy Stirnera)

-idealizm obiektywny

2. Materializm filozoficzny: materializm metafizyczny i materializm dialektyczny.

3. Nihilizm (poglądy Gorgiasza)

4. Determinizm, indeterminizm, finalizm (teleologia religijna, immanentna, krytyka teleologii immanentnej w biologii - teoria ewolucji Darwina).

5. Spór o zmienność bądź niezmienność bytu: Heraklit vs Parmenides, paradoksy Zenona z Elei. Zagadnienie ruchu w historii filozofii. Dowód ex mutu na istnienie Boga św. Tomasza z Akwinu oraz jego poglądy ontologiczne i epistemologiczne.

III. Dialektyka

1. Dialektyka jako teoria argumentacji (Sokrates).

2. Dialektyka jako teoria ontologiczna.

- Heraklit z Efezu

- Hegel (poglądy ontologiczne oraz historiozoficzne)

- Marks i Engels (materializm dialektyczny oraz materializm historyczny)

IV. Epistemologia

1. empiryzm (poglądy J. Locke`a)

2. racjonalizm (poglądy Platona - ontologia, epistemologia, filozofia polityki: utopia, dwa projekty idealnych jednostek politycznych "Państwo" i "Prawa").

3. sceptycyzm

4. poglądy Kartezjusza.

4. przewrót kopernikański w epistemologii - poglądy Kanta.

V. Aksjologia.

1. Geneza norm moralnych.

2. Zagadnienie wolności i odpowiedzialności (Sartre; S. de Beauvoir; Fromm, de la Mettrie).

3. Poglądy Kanta na moralność: zagadnienie wolności.

4. Intelektualizm etyczny - Sokrates.

5. Doktryna środka - Arystoteles.

6. Szkoły hellenistyczne: epikureizm, stoicyzm, sceptycyzm.

7. Utylitaryzm

VI. Poglądy Nietzschego (ontologia, epistemologia, moralność, religia, społeczeństwo, idea nadczłowieka, zafałszowanie filozofii Nietzschego przez nazistów).

VII. Postmodernizm

Literatura:

1. Reale G., Historia filozofii starożytnej.

2. Wendland Z., Historia filozofii.

3. Wachowiak A., Wiśniewski R., Tyburski W., Historia filozofii i etyki, TNOiK, Toruń 1997 lub kolejne wydania.

4. F. Copelstone, Historia filozofii, t. 1-11.

5. Baranowska M., Nazizm kontra Nietzsche, „Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi”, XXX, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008, s.37-64.

6. Baranowska M., Fryderyk Nietzsche o genezie i funkcjach religijności, [w:] Oblicza tolerancji i nietolerancji religijnej. Aspekty prawno-historyczne i teologiczne, red. P. Jaskóła, E. Kozerska, P. Sadowski, A. Szymański, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014, s. 165-180

7. Baranowska M., Jednostka, państwo i prawo w filozofii Fryderyka Nietzschego. Mała vs wielka polityka, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2009.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Baranowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład z filozofii wprowadza studentów w podstawowe pojęcia, zagadnienia i źródła filozofii europejskiej, stanowiące podstawę rozwoju nauki i kultury oraz integralny element dziedzictwa i tożsamości współczesnego człowieka.

Pełny opis:

I. Czym jest filozofia? Metafilozofia: rozważanie o filozofii, jej przedmiocie, funkcjach oraz podział na działy. Początkiem filozofowania było pytanie o arche. Jońska filozofia przyrody jako próba odpowiedzi na problem wielości i jedności natury.

II. Ontologia

1. Idealizm filozoficzny.

-wprowadzenie pojęć: subiektywizm (Protagoras z Abdery i sofiści) oraz obiektywizm.

- idealizm subiektywny: idealizm immanentny (poglądy G. Berkeleya) oraz idealizm transcendentalny.

-solipsyzm (poglądy Stirnera)

-idealizm obiektywny

2. Materializm filozoficzny: materializm metafizyczny i materializm dialektyczny.

3. Nihilizm (poglądy Gorgiasza)

4. Determinizm, indeterminizm, finalizm (teleologia religijna, immanentna, krytyka teleologii immanentnej w biologii - teoria ewolucji Darwina).

5. Spór o zmienność bądź niezmienność bytu: Heraklit vs Parmenides, paradoksy Zenona z Elei. Zagadnienie ruchu w historii filozofii. Dowód ex mutu na istnienie Boga św. Tomasza z Akwinu oraz jego poglądy ontologiczne i epistemologiczne.

III. Dialektyka

1. Dialektyka jako teoria argumentacji (Sokrates).

2. Dialektyka jako teoria ontologiczna.

- Heraklit z Efezu

- Hegel (poglądy ontologiczne oraz historiozoficzne)

- Marks i Engels (materializm dialektyczny oraz materializm historyczny)

IV. Epistemologia

1. empiryzm (poglądy J. Locke`a)

2. racjonalizm (poglądy Platona - ontologia, epistemologia, filozofia polityki: utopia, dwa projekty idealnych jednostek politycznych "Państwo" i "Prawa").

3. sceptycyzm

4. poglądy Kartezjusza.

4. przewrót kopernikański w epistemologii - poglądy Kanta.

V. Aksjologia.

1. Geneza norm moralnych.

2. Zagadnienie wolności i odpowiedzialności (Sartre; S. de Beauvoir; Fromm, de la Mettrie).

3. Poglądy Kanta na moralność: zagadnienie wolności.

4. Intelektualizm etyczny - Sokrates.

5. Doktryna środka - Arystoteles.

6. Szkoły hellenistyczne: epikureizm, stoicyzm, sceptycyzm.

7. Utylitaryzm

VI. Poglądy Nietzschego (ontologia, epistemologia, moralność, religia, społeczeństwo, idea nadczłowieka, zafałszowanie filozofii Nietzschego przez nazistów).

VII. Postmodernizm

Literatura:

1. Reale G., Historia filozofii starożytnej.

2. Wendland Z., Historia filozofii.

3. Wachowiak A., Wiśniewski R., Tyburski W., Historia filozofii i etyki, TNOiK, Toruń 1997 lub kolejne wydania.

4. F. Copelstone, Historia filozofii, t. 1-11.

5. Baranowska M., Nazizm kontra Nietzsche, „Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi”, XXX, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008, s.37-64.

6. Baranowska M., Fryderyk Nietzsche o genezie i funkcjach religijności, [w:] Oblicza tolerancji i nietolerancji religijnej. Aspekty prawno-historyczne i teologiczne, red. P. Jaskóła, E. Kozerska, P. Sadowski, A. Szymański, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014, s. 165-180

7. Baranowska M., Jednostka, państwo i prawo w filozofii Fryderyka Nietzschego. Mała vs wielka polityka, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2009.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Baranowska
Prowadzący grup: Marta Baranowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład z filozofii wprowadza studentów w podstawowe pojęcia, zagadnienia i źródła filozofii europejskiej, stanowiące podstawę rozwoju nauki i kultury oraz integralny element dziedzictwa i tożsamości współczesnego człowieka.

Pełny opis:

I. WPROWADZENIE. Podstawowe pojęcia. Działy filozofii. Filozofowie przyrody (Tales z Miletu; Heraklit z Efezu). Sofiści.

II. ONTOLOGIA. Idealizm filozoficzny (idealizm subiektywny i obiektywny). Materializm filozoficzny (metafizyczny i dialektyczny). Nihilizm.

III. EPISTEMOLOGIA. Empiryzm (Locke). Racjonalizm (Platon, Kartezjusz). Sceptycyzm. Przewrót kopernikański w epistemologii - poglądy Kanta.

IV. AKSJOLOGIA. Geneza norm moralnych. Wolność i odpowiedzialność.

- Poglądy Kanta na moralność.

- Intelektualizm etyczny Sokratesa; doktryna środka Arystotelesa; doktryny etyczne epikurejczyków, stoików, sceptyków.

- Utylitaryzm.

- Poglądy Nietzschego na moralność i religię.

V. POSTMODERNIZM

Literatura:

1. treść wykładów i prezentacji

2. Baranowska M., Fryderyk Nietzsche o genezie i funkcjach religijności, [w:] Oblicza tolerancji i nietolerancji religijnej. Aspekty prawno-historyczne i teologiczne, red. P. Jaskóła, E. Kozerska, P. Sadowski, A. Szymański, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014, s. 165-180

3. Baranowska M., Jednostka, państwo i prawo w filozofii Fryderyka Nietzschego. Mała vs wielka polityka, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2009.

4. Reale G., Historia filozofii starożytnej.

5. Wendland Z., Historia filozofii.

6. Wachowiak A., Wiśniewski R., Tyburski W., Historia filozofii i etyki, TNOiK, Toruń 1997 lub kolejne wydania.

7. F. Copelstone, Historia filozofii, t. 1-11.

Uwagi:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Baranowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład z filozofii wprowadza studentów w podstawowe pojęcia, zagadnienia i źródła filozofii europejskiej, stanowiące podstawę rozwoju nauki i kultury oraz integralny element dziedzictwa i tożsamości współczesnego człowieka.

Pełny opis:

I. WPROWADZENIE. Podstawowe pojęcia. Działy filozofii. Filozofowie przyrody (Tales z Miletu; Heraklit z Efezu). Sofiści.

II. ONTOLOGIA. Idealizm filozoficzny (idealizm subiektywny i obiektywny). Materializm filozoficzny (metafizyczny i dialektyczny). Nihilizm.

III. EPISTEMOLOGIA. Empiryzm (Locke). Racjonalizm (Platon, Kartezjusz). Sceptycyzm. Przewrót kopernikański w epistemologii - poglądy Kanta.

IV. AKSJOLOGIA. Geneza norm moralnych. Wolność i odpowiedzialność.

- Poglądy Kanta na moralność.

- Intelektualizm etyczny Sokratesa; doktryna środka Arystotelesa; doktryny etyczne epikurejczyków, stoików, sceptyków.

- Utylitaryzm.

- Poglądy Nietzschego na moralność i religię.

V. POSTMODERNIZM

Literatura:

1. treść wykładów i prezentacji

2. Baranowska M., Fryderyk Nietzsche o genezie i funkcjach religijności, [w:] Oblicza tolerancji i nietolerancji religijnej. Aspekty prawno-historyczne i teologiczne, red. P. Jaskóła, E. Kozerska, P. Sadowski, A. Szymański, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014, s. 165-180

3. Baranowska M., Jednostka, państwo i prawo w filozofii Fryderyka Nietzschego. Mała vs wielka polityka, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2009.

4. Reale G., Historia filozofii starożytnej.

5. Wendland Z., Historia filozofii.

6. Wachowiak A., Wiśniewski R., Tyburski W., Historia filozofii i etyki, TNOiK, Toruń 1997 lub kolejne wydania.

7. F. Copelstone, Historia filozofii, t. 1-11.

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)