Historia ustrojów państwowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1352-HUP-1NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Historia ustrojów państwowych |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, prawo (nj) |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: - wykład - 24 h; - ćwiczenia - 9 h; - konsultacje, zaliczenia, egzaminy - 15 h Razem: - 48 h Praca własna studenta: - przygotowanie do ćwiczeń, w tym studiowanie zalecanej literatury - 40 h; - przygotowanie do egzaminów, w tym studiowanie zalecanej literatury - 62 h Razem: - 102 h Liczba godzin pracy studenta ogółem: 150 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach instytucji publicznych, a w szczególności o zróżnicowanej prawnej regulacji organizacji i funkcjonowania organów ustawodawczych, administracji publicznej i sądów w państwach europejskich i Polsce w toku ich rozwoju historycznego (K_W02); - ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian regulacji prawnych dotyczących struktur i funkcjonowania instytucji publicznych, zwłaszcza państwa, a także społeczno-politycznych, na przestrzeni dziejów, a także o przyczynach, przebiegu i konsekwencjach tych zmian w przeszłości i obecnie (K_W08). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczno-prawne oraz ich historyczną ewolucję w zakresie nauk prawnych (K_U01); - posiada umiejętność rozumienia i dogłębnego analizowania zjawisk społecznego oddziaływania instytucji publicznych, zwłaszcza państwa, i społeczno-politycznych z wykorzysta- niem odpowiednich teorii i podstawowych metod badawczych (K_U08), - potrafi samodzielnie doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozszerzyć je o wymiar interdyscyplinarny, aby w sposób profesjonalny wykonywać pracę zawodową (aplikacje, samokształcenie, szkolenia, studia podyplomowe, studia trzeciego stopnia) (K_U13); |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - potrafi myśleć i działać w sposób innowacyjny, będąc przygotowanym do podejmowania różnorodnych wyzwań zawodowych (K_K05). |
Metody dydaktyczne: | Wykład – metodą tradycyjną. Ćwiczenia - zajęcia mają charakter konwersatoryjny, podczas których przeprowadza się analizę tekstów prawnych, studenci prezentują ustnie przygotowane przez siebie eseje. Wymagana jest aktywna praca na zajęciach. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta do przedmiotów pozytywnych prezentujących aktualny stan wiedzy: prawa konstytucyjnego i administracyjnego. Zgodnie z założeniami przedmiotu, na wykładzie jest przekazywana wiedza o podstawowych formach państwa zachodniego kręgu cywilizacyjnego ich ewolucji od feudalizmu do współczesności |
Pełny opis: |
Wykład. 1. Formy państwa w okresie rozwiniętego feudalizmu - 4 h: 1.1. Ustroje monarchiczne - 2h - Kierunki ewolucji średniowiecznej monarchii stanowej – 0,5 h - Monarchia absolutna klasyczna (Anglia Tudorów i Stuartów, Francja Burbonów, Hiszpania Habsburgów i Burbonów) – 1 h - specyficzne formy absolutyzmu – rosyjskie samodzierżawie, „konstytucyjna” monarchia absolutna w Danii (1660) – 0,5 h - Monarchia absolutna oświecona (Prusy Fryderyka Wielkiego, Państwo austriackich Habsburgów za Marii Teresy i Józefa II, Rosja carycy Katarzyny II) – 1h 1.2. Republiki feudalne – 1h - Zjednoczone Prowincje Niderlandów – 0,5 h - republiki miejskie (mieszczańskie – przykład Florencji i arystokratyczne – przykład Wenecji) – 0,5h 1.3. Rzeczpospolita Obojga Narodów w XVI w. Monarchia mieszana czy ustrojowa anomalia? – 1h 2. Systemy ustrojowe powstałe na skutek rewolucyjnych przemian konstytucyjnych końca XIX w. - 4 h 2.1. Rewolucja francuska i amerykańska – przyczyny i skutki dla historii konstytucjonalizmu (wprowadzenia) – 0,5 h 2.2. Podstawowe zasady Konstytucji Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej – 1,5h 2.2. Podstawowe zasady porewolucyjnych konstytucji francuskich (monarchii konstytucyjnej parlamentarnej do dyrektoriatu) – 1 h 2.3. Konstytucja 3go maja na tle przemian epoki – 1 h 3. Monarchie konstytucyjne ograniczone na kontynencie europejskim w XIX w. – 3.5 h: 3.1. Kongres wiedeński i doktryna legitymizmu – wprowadzenie – 0,5 h 3.2. konstytucje monarchii konstytucyjnych ograniczonych bezpośrednio po kongresie wiedeńskim (1 poł. XIX w.) – 2h - rozważania modelowe na przykładzie karty konstytucyjnej Ludwika XVIII i konstytucji Hiszpanii z 1834 r. – 1h - Konstytucja Królestwa Polskiego z 1815 r. – 1h 3.2 konstytucje monarchii ograniczonych po wiośnie ludów - rozważania modelowe na przykładzie Konstytucja Królestwa Prus z 1850 r., konstytucji monarchii austrowęgierskiej z 1867 r. oraz konstytucji Hiszpanii z 1876 r. – 1 h 4. Monarchie konstytucyjne parlamentarne i ich rozwój w 2 poł. XIX i 1 poł. XX w. – 3,5 h 4.1. Między zachowaniem monarchii a ideami republikańskimi – monarchia konstytucyjna parlamentarna w 2 poł. XIX – 0,5 h 4.2. Model monarchii brytyjskiej i angielska koncepcja „ancient constitution” – 1,5 h 4.3. Model monarchii konstytucyjnej parlamentarnej w państwach Europy kontynentalnej na przykładzie konstytucji Królestwa Hiszpanii (konstytucja z 1812 r.) Szwecji (1809 r.) i Norwegii (1814) – 1,5 h 5. Rozwój republik w 2 poł. XIX i w 1 poł. XX wieku - 4 h 5.1. Zasady ustrojowe republik zachodnioeuropejskich - III Republika Francuska i II Republika Hiszpańska – 1,5 h 5.2. Zasady konstytucji środkowoeuropejskich (republiki Weimarskiej w Niemczech, konstytucji Austrii, konstytucji Czechosłowacji) – 1h 5.3. Zasady polskiej konstytucji marcowej z 1921 r. na tle epoki – 1,5 h 6. Kryzys zachodnioeuropejskich republik po 1 wojnie światowej - państwo autorytarne - 4 H: 6.1. specyfika i odmiany reżimów faszystowskich: - faszyzm włoski - 0,5 h - reżim frankistowski w Hiszpanii – 1h - nazizm niemiecki – 1,5 h 6.2 specyfika rządów sanacji w Polsce i zasady konstytucji kwietniowej na tle epoki – 1 h 7. Podstawowe dylematy rozwoju państwa i prawa po II wojnie światowej - 1h Ćwiczenia. 1.Na drodze do współczesnego rozumienia praw człowieka – od kart praw i przywilejów stanów do kart praw człowieka i obywatela – 4 h 1.1. Feudalne przywileje i karty praw na najbardziej symptomatycznych przykładach – 1,5 h - angielska Wielka Karta Swobód z 1215 r. i hiszpańska Karta praw z Burgois z 1512 r.- 0,5 h - przywileje szlacheckie, konfederacja warszawska o tolerancji religijnej, artykuły henrykowskie w Polsce – 0,5 h - kompromis – prawa stanów w konstytucji 3-go maja – 0,5 h 1.2. karty praw człowieka okresu porewolucyjnego 1,5 h - Francuskie deklaracje praw człowieka i obywatela doby rewolucji francuskiej – 1 h - Poprawki do konstytucji Stanów Zjednoczonych – 0,5 h 1.3. Nowoczesne doświadczenia polskie XX wieku – 1 h - prawa i wolności obywatelskie w konstytucji marcowej – 0,5 h - rola i prawa jednostki w konstytucji kwietniowej – 0,5 h 2. Projekty konstytucji marcowej – węzłowe zagadnienia sporów o ustrój odrodzonego państwa i refleksja o istocie kompromisów ustrojowych – 3 h 2.1. Omówienie najważniejszych projektów konstytucji marcowej w zakresie formy państwa i podziału władz, naczelnych zasad ustrojowych, organizacji i roli parlamentu, modelu władzy wykonawczej, pozycji sadów (projekt Tymczasowej Rady Stanu, projekt rzadowy „ankiety”, projekt „amerykański” Józefa Buzka, projekt endecki Stanisława Głąbińskiego, projekt ludowy PSLu „Wyzwolenia”, projekt socjalistyczny PPSu - Mieczysława Niedziałkowskiego) – 2 h 2.2. Dyskusja o wadach i zaletach tych projektów w świetle ostatecznego kształtu konstytucji – 1 h 3. Państwo realnego socjalizmu na przykładzie PRL – między marksistowsko-leninowska dialektyka, a realizmem i pragmatyzmem w sprawowaniu władzy w państwie totalitarnym (ew. autorytarnym) - 2h 3.1. Założenia ideologiczne marksizmu i wzorce radzieckie a dziedzictwo 2 RP – dylematy małej konstytucji z 1947 r. – 1h 3.2. Zasady konstytucji PRL a standardowe zasady ustrojowe republik zachodnich – 1h |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. S. Grodziski, Porównawcza historia ustrojów państwowych, Kraków 1998 2. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2015 Literatura uzupełniające: 1. J. Baszkiewicz, Powszechna historia ustrojów państwowych, Gdańsk 1998. 2. E. Borkowska-Bagieńska, Historia państwa i prawa Polski: zarys wykładu, Poznań 1994 3. M. Sczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1998 4. K. Kamińska, A. Gaca, Historia powszechna ustrojów państwowych, Toruń 2002 5. T. Maciejewski, Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2000 |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: zaliczenie na ocenę według regulaminu studiów UMK ● Wykład – egzamin na ocenę; wiedza udokumentowana na egzaminie pisemnym; składający się z dwóch części - testowej (pytania zamknięte jednokrotnego wyboru) oraz dwóch pytań otwartych. ● Ćwiczenia - aktywność na zajęciach, przygotowanie ewentualnych esejów na zajęcia, fakultatywne kolokwium Formy zaliczenia: ● Wykład – końcowy egzamin pisemny na ocenę z całości materiału zaprezentowanego na wykładzie i ćwiczeniach; warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. ● W przypadku wprowadzenia egzaminu w formie zdalnej dopuszcze się zaliczenie przedmiotu na podstawie esejów, ● Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę; aktywność na zajęciach. Podstawowe kryteria oceniania: ● Wykład – wiedza udokumentowana na podstawie egzaminu. ● Ćwiczenia - aktywność – 60%, pozostałe formy: 40% Zarówno na ćwiczeniach jak i na egzaminie weryfikacji podlegają kryteria K_ W02, K_ W08, K_U01, K_U08, K_U13, K_K05. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
WYK
CW
CW
WYK
N CW
WYK
WYK
WYK
CW
CW
CW
CW
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kucharski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
WYK
CW
WYK
WYK
N CW
WYK
WYK
WYK
CW
WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kucharski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
CW
CW
WYK
WYK
N CW
WYK
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kucharski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kucharski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.