Historia ustrojów państwowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1352-HUP-1NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Historia ustrojów państwowych |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, prawo (nj) |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: - wykład - 24 h; - ćwiczenia - 9 h; - konsultacje, egzamin - 17 h Razem - 50 h Praca własna studenta: - przygotowanie do ćwiczeń, w tym studiowanie zalecanej literatury i przygotowywanie do rozwiązywania kazusów lub analizy źródeł - 40 h; - przygotowanie do egzaminów, w tym studiowanie zalecanej literatury - 60 h Razem - 100 h Liczba godzin pracy studenta ogółem: 150 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - posiada pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach instytucji ustrojowych, a w szczególności o zróżnicowanej regulacji prawnej organizacji i funkcjonowania organów ustawodawczych, administracji publicznej i sądów w państwach europejskich i Polsce w toku ich rozwoju historycznego między XVI a XX wiekiem K_W02 - posiada pogłębioną wiedzę o procesach zmian regulacji prawnych dotyczących struktur i funkcjonowania instytucji ustrojowych oraz społecznopolitycznych, między XVI a XX wiekiem, a także o przyczynach, przebiegu i konsekwencjach tych zmian w przeszłości i obecnie K_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczno-prawne zachodzące w zakresie ustrojów państw Europy oraz ich historyczną ewolucję w toku XVI-XX wieku (K_U01); - posiada umiejętność rozumienia i dogłębnego analizowania zjawisk oddziaływania instytucji utrojowych państwa oraz czynników politycznych na sferę spłczeną w Europie między XVI a XX wiekiem (K_U08), - potrafi samodzielnie doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozszerzyć je o wymiar interdyscyplinarny, aby w sposób profesjonalny wykonywać pracę zawodową (aplikacje, samokształcenie, szkolenia, studia podyplomowe, studia trzeciego stopnia) (K_U13); |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - potrafi myśleć i działać w sposób innowacyjny, będąc przygotowanym do podejmowania różnorodnych wyzwań zawodowych (K_K05). |
Metody dydaktyczne: | Wykład – metodą tradycyjną wykładu problemowego z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia - zajęcia mają charakter konwersatoryjny. W ich trakcie studenci: - przeprowadzają analizę tekstów prawnych i innych tekstów źródłowych (np. opinii doktryny) i interpetują je pod kierunkiem prowadzącego - analizują kazusy i dyskutują nad ich pod potencjalnymi rozwiązaniami pod kierunkiem prowadzącego Wymagana jest aktywna praca na zajęciach. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta do przedmiotów pozytywnych prezentujących aktualny stan wiedzy: prawa konstytucyjnego i administracyjnego. Zgodnie z założeniami przedmiotu, na wykładzie jest przekazywana wiedza o podstawowych formach państwa zachodniego kręgu cywilizacyjnego ich ewolucji od feudalizmu do współczesności oraz o ewolucji podstawowych zasad ustrojowych. Na przykładzie doświadczeń historycznych studenci uczą się analizować i interetować znaczenie kluczowych zasad i instytucji prawa konstytucyjnego i administracyjnego oraz ich przemian historycznych dla współczesności. |
Pełny opis: |
Wykład. I. Formy Państwa w Europie XVI-XX wiek - 12h 1. Formy państwa w okresie rozwiniętego feudalizmu - 3 h: 1.1. Cechy państwa przednowoczesnego w Europie doby feudalizmu - 1.2. Ustroje monarchiczne - Kierunki ewolucji średniowiecznej monarchii stanowej - Monarchia absolutna klasyczna ( przykład Francji Burbonów i Hiszpania Habsburgów i Burbonów) - Specyficzne formy absolutyzmu – rosyjskie samodzierżawie, „konstytucyjna” monarchia absolutna w Danii (po 1660) i Szwecji - Monarchia absolutna "oświecona "(Na przykłądzie Prusy Fryderyka Wielkiego, Państwa Austriackich Habsburgów Marii Teresy i Józefa II oraz Rosji Katarzyny II) 1.3. Republiki feudalne - Zjednoczone Prowincje Niderlandów - Republiki miejskie (mieszczańskie – przykład Florencji; arystokratyczne – przykład Wenecji) 1.4. Rzeczpospolita Obojga Narodów w XVI w. Monarchia mieszana czy ustrojowa anomalia? 2. Ustroje monarchiczne w XIX-XX wieku - 3h 2.1. Cechy przemiany państw i społeczeństw europejskich w 2 poł. XVIII i w XIX wieku 2.2.Monarchie konstytucyjne ograniczone na kontynencie europejskim w XIX w. 2.2.1. Między absolutyzmam a konstytucjonalizmem - konstytucje monarchii konstytucyjnych ograniczonych w pierwszej poł. XIX w. - znaczenie kongresu wiedeńskiego dla współczesnego konstytucjonalizmu - rozważania modelowe o ustroju monarchii ograniczonej na przykładzie karty konstytucyjnej Ludwika XVIII z 1814 r. i konstytucji Hiszpanii z 1834 r. - zasady konstytucji Królestwa Polskiego z 1815 r. na tle rozwiazań epoki 2.2.2 konstytucje monarchii ograniczonych w drugie poł. XIX wieku - znaczenie Wiosny Ludów dla rozwoju konstytucjonalizmu - rozważania modelowe na przykładzie Konstytucja Królestwa Prus z 1850 r., konstytucji monarchii austrowęgierskiej z 1867 r. oraz konstytucji Hiszpanii z 1876 r. - projekt monarchicznej konstytucji Tymczasowej Rady Stanu (1917) na tle rozwązań epoki 2.3.. Monarchie konstytucyjne parlamentarne i ich rozwój w 2 poł. XIX i 1 poł. XX w. 2.3.1. Między zachowaniem monarchii a ideami republikańskimi – cechy monarchii konstytucyjnej parlamentarnej w 2 poł. XIX 2.3.2. Model i ewolucja konstytucyjnej monarchii brytyjskiej 2.3.3. Monarchie konstytucyjne parlamentarnej w państwach Europy kontynentalnej w okresie "rewolucyjnym" (koniec XVIII i poczatek XIX w.) - Konstytucja Francji z 1791 r. oraz konstytucja Hiszpanii z 1812 r. - Konstytucja 3go maja na tle eopoki Monarchie konstytucyjne parlamentarne rozwiniętego XIX wieku na przykładzie Szwecji (1809 r.) i Norwegii (1814) 3. Nowoczesne Republiki konstytucyjne jako formy rządów XIX i w 1 poł. XX wieku - 2h 3.1. Między porzadkiem a wolnością cechy ustrojowe republik i ich rodzaje 3.1.2. Republiki parlamentarne w państwach europejskich 2 poł. XIX i 1 pol. XX wieku - model ustrojowy - III Republika Francuska - republiki okresu międzywojennego na przykładzie konstytucji republiki Weimarskiej w Niemczech, konstytucji Austrii (1920), konstytucji Czechosłowacji i Konstytucji Hiszpanii (1931) - polska konstytucja marcowa z 1921 r. na tle epoki 4. Kryzys zachodnioeuropejskich republik po 1 wojnie światowej - reżimy autorytarne i totalitarne - 2h 4.1. Krytyka republik parlamentarnych i konstytucjonalizmu 4.2. Specyfika i odmiany reżimów "faszystowskich" - przykład faszyzmu włoskiego i reżim frankistowskiego w Hiszpanii oraz nazizmu niemieckiego 4.3. specyfika rządów sanacji w Polsce i zasady konstytucji kwietniowej na tle epoki 5. Państwo socjalistyczne/komunistyczne - 2h 5.1. Państwo w myśli Marska i Engelsa 5.2. Założenia ustrojowe konstytucji stalinowakiej ZSRR 1936 5.3. Polska konstytucja z 1952 na tle epoki II. Krytyczna refleksja nad ewolucją kluczowych zasad współczesnego państwa konstytucyjnego między XVI a XX wiekiem - 15h 6. Zasada konstytucjonalizmu - 1,5h 6.1. Różne rozumienie konstytucji i konstytucjonalizmu 6.2. Cechy i procedura wydawania/zmiany aktów konstytucyjnych w Europie XVIII-XX wiek 6.3.Angielska koncepcja "ancient constitution" 6.4. Zasada nadrzędności kosntytucji i kontrola konstytucyjności prawa 6.5. Konstytucjonalizm w obliczu autorytaryzmu w 1 poł. XX wieku 7. Zasada suwerenności 1 h 7.1. Feudalnej początki - rex est imperator in regno suo, cuius regio eius religio 7.2. Traktat westfalski i nowoczesne pojmowanie suwerenności 7.3. Suwerenność jako przymiot najwyższej władzy i jego konstytucjonalizacja 7.4. Suwerenność monarchy lub ludu w konstytucjach europejskich XVIII-XX wieku 8. Zasada federalizmu a państwo jednolite - 1,5 h 8.1. Istota federalizmu 8.2. Modelowe kompetencje federacji w konstytucjach XVIII-XX wieku 8.3. Problem terytoriów autonomicznych 9. Zasada rządów prawa - 1,5h 9.1. Związanie cesarzy i królów prawem boski, naturalnym fundamentalnym i stanowionym 9.2. Praworzadność materialna a praworzadność formalna w XIX i XX wieku 9.3. Konstytucjonalizacja zasady rządów prawa w Europie po II wojnie światowej 9.4. Praworządność "socjalistyczna" w państwach bloku wschodniego po II wojnie światowej 10. Zasada podziału i równoważenia władz 1,5h 10.1. Tzw. społeczny podział władzy - idea państwa mieszanego od XVI w. 10.2. Koncepcje nowoczesne podziału: J. Locke, Monteskiusz, Ojcowie Założyciele USA 10.3. Konstytucjonalizacja podziału władz w XIX i XX wieku 10.4. zasada jednolitej i niepodzielnej władzy państwej w doktrynie faszyzmu i komunizmu 11. Zasada republikanizmu i republikańskiej formu rządów - 1h 11.1. republikanizm i neorepublikanizm w doktrynach prawno-politycznych XVI-XX wieku 11.2.republiakanizm a monarchizm w XVIII-XIX w. 11.3. konstytucjonalizacja i znaczenie zasady republikanizmu w konstytucjach XIX-XX w. 12. Zasada demokracji przedstawicielskiej - 3h 12.1. "demokracja" i Demokratyczność" w konstytucjach XIX i XX wieku 12.2. Mandat wolny i imperatywny 12.3 Konstytucjonalizacja zasady demokracji bezpośredniej i mandatu wolnego 12.4. ewolucja zasad prawa wyborczego - zasada powszechności i jej historyczne naruszenia - zasada równości i jejhistoryczne ograniczenia (ograniczenia praw ludności kolorowej w USA, wybory kurialne i pluralne w konstytnentalnej europie) - zasady bezpośredniości i jawności/ tajności głosowania - wybory proporcjonalne a większościowe 12.5. Historyczne modele weryfikacji rezultatów wyborów 12.6. Odrzucenie reprezentatywności demokracji w państwach faszystowskich i komunistycznych 13. Zasada rządów parlamentarnych - 1,5 h 13.1. Reprezentacje stanowe jako protoparlamenty 13.2. Rola i funckje nowoczesnych parlamentów w państwach konstytucyjnych - w monarchiach nieuznających trójpodziału władzy - w systemach uznających trójpodział władzy 13.3. Problem bikameralizmu i monokameralizmu w historii XIX-XX wiek 13.4. Zasada autonomii parlamentu i jej historyczny rozwój 14. Zasada odpowiedzialności władzy wykonawczej i rządu - 1,5 h 14.1. Odpowiedzialność monarchy konstytucyjnego i kontrasygnata 14.2. Procedura impeachementu w Anglii i USA 14.3. Rozwój odpowiedzialności konstytucyjnej (prawne) w Europiek kontynentalnej XIX-XX wiek 14.4. Odpowiedzialność polityczna przed monarchą w monarchiach ograniczonych 14.5. Odpowiedzialność polityczna rządu i ministrów w systemie parlamentarno-gabinetowym 14.6. Nieodpowiedzialność formalna włądzy wykonawczej w doktrynie faszyzmu 15. Zasada niezależności sądów i niezawisłości sędziów - 1h 15.1. Nieusuwalność sędziów orzekajacych w imieniu króla w konstytucjach monarchii ograniczonych w XIX w. 15. 2. Nowoczesne uregulowania niezależności sądów i niezależności sędziów w konstytucjach republikańskich w drugiej połowie XIX w i w XX wieku. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Materiały przekazywane przez prowadzącego w formie prezentacji 2. S. Grodziski, Porównawcza historia ustrojów państwowych, Kraków 1998 Literatura uzupełniające: 1. J. Baszkiewicz, Powszechna historia ustrojów państwowych, Gdańsk 1998. 2. E. Borkowska-Bagieńska, Historia państwa i prawa Polski: zarys wykładu, Poznań 1994 3. M. Sczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1998 |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: zaliczenie na ocenę według regulaminu studiów UMK 1) Wykład – egzamin na ocenę składający się z trzech części - testowej (pytania zamknięte jednokrotnego wyboru) - dwa pytania otwarte - kazus rozwiązywany na podstawie wiedzy i umiejętności nabytych przez Studentów oraz przekazanych im materiałów 2) Ćwiczenia zaliczane są na ocenę wystawiana na podstawie uzyskanych przez studentów punktów - obecność na zajęciach - 20 punktów - wykonanie testów powtórkowych na platformie Moodle - do 15 punktów - aktywność w dyskusjach przy rozwiązywaniu kazusów - 10 punktów - wykonanie zadań i aktywności dodatkowych - do 15 punktów Progi punktowe: - bardzo dobry - od 45 punktów - dobry plus - od 40 punktów - dobry - od 35 punktów - dostateczny od 30 punktów Zarówno na ćwiczeniach jak i na egzaminie weryfikacji podlegają kryteria K_ W02, K_ W08, K_U01, K_U08, K_U13, K_K05. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
WYK
WYK
WYK
N CW
WYK
WYK
CW
WYK
WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kucharski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
CW
CW
WYK
WYK
N CW
WYK
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kucharski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
WYK
CW
WYK
CW
CW
N CW
WYK
WYK
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kucharski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kucharski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kucharski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.