Fundusze Europejskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-FEU-1-SD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0311) Ekonomia
|
Nazwa przedmiotu: | Fundusze Europejskie |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe I rok, studia doktoranckie w zakresie konserwacji i restauracji dzieł sztuki Przedmioty obowiązkowe - I rok, studia doktoranckie z zakresu nauk o sztuce Przedmioty obowiązkowe I rok studia doktoranckie w dyscyplinie sztuki piękne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 25 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Identyfikuje fundusze i programy unijne umożliwiające pozyskanie środków dofinansowania projektów naukowo – badawczych i rozwojowych – K_W09 W2: Rozpoznaje podstawowe terminy związane z funkcjonowaniem funduszy unijnych – K_W09 W3: Identyfikuje fundusze i programy unijne umożliwiające pozyskanie środków dofinansowania projektów artystycznych i badawczych oraz rozwojowych – K_W11 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wykorzystuje dostępne narzędzia generowania wniosków aplikacyjnych – K_U01 U2: Samodzielnie wyszukuje i selekcjonuje materiały źródłowe – K_U01 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Posiada umiejętność przedstawienia swojej działalności artystycznej w wymiarze projektowym - K_K05 K2: Posiada umiejętność aplikowania i realizacji projektów, w tym projektów interdyscyplinarnych – K_K08 |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny, studium przypadku, giełda pomysłów, pokaz (prezentacje multimedialne) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot porusza podstawowe problemy związane z pozyskiwaniem i wykorzystaniem środków dofinansowania z funduszy europejskich. |
Pełny opis: |
I Blok zajęć: Projekty europejskie w praktyce. Od pomysłu do wniosku o dofinansowanie: prawidłowe określenie podmiotu aplikującego oraz przyjmującego aplikację, identyfikacja problemów, prawidłowa definicja celu głównego i celów szczegółowych, określanie mierników w praktyce, źródła weryfikacji mierników, polityki horyzontalne, ewaluacja, promocja, trwałość projektu. Dobre i złe praktyki. Warsztaty na przykładzie wniosku o dofinansowanie PO KL w generatorze wniosków. II Blok zajęć: Finanse – budżet projektu (koszty bezpośrednie, koszty pośrednie, wkład własny, cross financing, prawidłowa konstrukcja budżetu, kwalifikowalność wydatków, podwójne finansowanie, podatek VAT, zatrudnienie w projektach, zamówienia publiczne, pomoc publiczna). Harmonogram rzeczowo - finansowy projektu. Regulacje wewnętrzne UMK w zakresie realizacji projektów europejskich oraz przegląd jednostek organizacyjnych wspierających pracowników UMK w pozyskiwaniu środków. III Blok zajęć: Fundusze strukturalne 2014 – 2020: przegląd możliwości pozyskania środków dofinansowania. Oceń wniosek - warsztaty oceny formalno-merytorycznej projektu z poziomu oceniającego na przykładzie przedłożonego projektu. IV Blok zajęć: Pozostałe programy unijne (w szczególności Horyzont 2020, 7 Program Ramowy, inne Programy). Opcjonalnie na wniosek uczestników – tematy sugerowane bądź poszerzenie zrealizowanych. |
Literatura: |
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2009 nr 157, poz. 1240) - Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. nr 227, poz. 1658) - Strategiczne Wytyczne Wspólnoty (SWW) - Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (NSRO; Narodowa Strategia Spójności 2007-2013) - Przewodnik po zasadach rozliczania dotacji z Funduszy Europejskich - treść aktualnych Programów Operacyjnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Test na ocenę, obecność na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.