Współczesne koncepcje badań nad sztuką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-KBS-3-ns-Sd |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje badań nad sztuką |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe- III rok, studia doktoranckie z zakresu nauk o sztuce |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):15 np. - udział w ćwiczeniach – 15 (0,5 ECTS) - konsultacje z nauczycielem akademickim podczas dyżurów- 2 h (0,07 ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): np. - przygotowanie do ćwiczeń – 5 h (0,17 ECTS) - pisanie prac, projektów- 5 h (0,17 ECTS) - czytanie literatury- 3 h (0,1 ECTS) Łącznie: 30 godz. (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Ma zaawansowana wiedzę o miejscu nauk humanistycznych w systemie Nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, którą jest w stanie twórczo i interdyscyplinarnie rozwijać w działalności profesjonalnej K_W01 Ma zaawansowaną,wiedzę o tradycyjnych i współczesnych kierunkach współczesnych badań nad sztuką K_W04 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Posiada pogłębione umiejętności badawcze i posługuje się profesjonalnym warsztatem naukowym, właściwym dla dyscypliny, dokonując retrospektywnego i krytycznego przeglądu literatury tematu i opracowuje własne, nowoczesne narzędzia badawcze - także interdyscyplinarne, prowadzące do nowatorskiego ujęcia problemu K_U02 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Jest obiektywny w ocenie własnych osiągnięć i świadomy konieczności nieustannego pogłębiania i poszerzania swej wiedzy oraz doskonalenia umiejętności zawodowych, czego kierunki sam wyznacza, trwale angażując się w rozwój nauki, kierując się pasją poznawcza i etyką zawodową K_K01 |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy/ konwersatoryjny z dyskusją z doktorantami. Metoda ćwiczeniowa, prezentacja multimedialna przygotowana przez doktorantów |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrują się na problematyce wspołczesnych badań nad sztuką. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć przedstawiane są propozycje metodologiczne badań nad sztuką, wypracowana w ll połowie XX wieku i początku XXl wieku. Celem zajęć jest analiza różnorodnych teoretycznych podstaw badań nad sztuką. Analiza każdej z teorii, skupia się na omówieniu jej ogólnych założeń a także poglądów badaczy, którzy jako pierwsi wykorzystali je do analizy dzieła sztuki. |
Literatura: |
M. Bakke, Ciało otwarte. Filozoficzne reinterpretacje kulturowych wizji cielesności, Poznań 2000 J.Białostocki, Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław Warszawa Kraków Gdańsk 1980 A. D'Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2013 B. Dziemidok, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2002 I.Kowalczyk, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002 L. Nead, Akt kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność, Poznań 1998 J. Pelc, Wstęp do semiotyki, Warszawa 1982 E.Panofsky, Studia z historii sztuki, Warszawa 1971 M . Porębski, Sztuka a informacja, Kraków 1986 M . Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004 Sztuka dzisiaj, red. M. Poprzęcka, Warszawa 2002 |
Metody i kryteria oceniania: |
weryfikacja wiedzy i umiejętności w trakcie zaliczenia końcowego w formie prezentacji K_W01, K_W04, K_U02 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.