Sztuka i kultura Indii w dobie globalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-OG-SzI-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0210) Sztuka
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka i kultura Indii w dobie globalizacji |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach – 30godz. (1 ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do kolokwium- 25 godz.(1ECTS) Łącznie: 55godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Ma wiedzę na temat sztuki i kultury Indii w kontekście globalnym; Opisuje sztukę Indii, przede wszystkim religijną i współczesną; Charakteryzuje najważniejsze zjawiska kultury indyjskiej, szczególnie w kontekście relacji międzykulturowych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Wykorzystuje swoją wiedzę w kontakcie z przedstawicielami kultury indyjskiej; Analizuje zjawiska związane z globalnym kontekstem kultury indyjskiej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Ma świadomość różnic międzykulturowych; Posiada umiejętność odpowiedniej komunikacji z przedstawicielami kultury indyjskiej; Posiada zdolność samodzielnej oceny czy zastosowanie symboli i znaków właściwych kulturze indyjskiej jest odpowiednie i nie powoduje potencjalnych konfliktów. |
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przestawienie kultury i sztuki indyjskiej w kontekście globalizacji i dynamiki kontaktów Europy z obywatelami innych kultur. Przybliżenie tych zagadnień jest szczególnie istotne w obecnej sytuacji, kiedy zauważalny jest wzrost nastojów ksenofobicznych. Kultura indyjska jest obecna w Europie zachodniej i coraz bardziej w Polsce. Mimo jednak powszechności, jej znajomość jest najczęściej bardzo powierzchowna. Brak wiedzy na temat zasad funkcjonujących tej kultury powoduje wiele negatywnych implikacji, jak nieświadome obrażanie członków jej społeczności, a co za tym idzie - niemożliwość harmonijnego współistnienie i zrozumienia. Budzi to też agresję w społecznościach europejskich, których efekty widoczne są nawet w Toruniu (pobicie ciemnoskórych studentów). Na zajęciach uwaga skoncentrowana zostanie na zagadnieniach najważniejszych z punktu widzenia współistnienia kultury indyjskiej z europejską. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przestawienie kultury i sztuki indyjskiej w kontekście globalizacji i dynamiki kontaktów Europy z obywatelami innych kultów. Przybliżenie tych zagadnień jest szczególnie istotne w obecnej sytuacji, kiedy zauważalny jest wzrost nastojów ksenofobicznych. Kultura indyjska jest obecna powszechnie w Europie zachodniej i coraz bardziej w Polsce. Mimo tego jednak, jej znajomość jest najczęściej bardzo powierzchowna, kojarzona z kolorowymi wizerunkami bóstw, pięknymi kobietami, jogą, kinem Bollywood czy też kuchnią. Brak wiedzy na temat zasad funkcjonujących w tej kulturze powoduje wiele negatywnych implikacji, jak nieświadome obrażanie członków jej społeczności, a co za tym idzie - niemożliwość harmonijnego współistnienie i zrozumienia. Budzi to też agresję w społecznościach europejskich, których efekty widoczne są nawet w Toruniu (pobicie ciemnoskórych studentów). Na zajęciach uwaga skoncentrowana zostanie na najważniejszych z punktu widzenia współistnienia kultury indyjskiej z europejską zagadnieniach. Bardzo ważną kwestią jest system kasowy i jego wielkowymiarowe implikacje w życiu codziennym. Wiąże się z tym przede wszystkim kwestia czystości/nieczystości rytualnej, której zrozumienie jest niezbędne w kontaktach z Indusami. Kolejnym zagadnieniem będzie szeroko pojęta sztuka indyjska i jej odbiór w Europie. Szczególna uwaga skoncentrowana zostanie na przedstawieniach religijnych - ich rodzajach, symbolice i funkcjach w kulturze indyjskiej. Analizie poddanie następnie ich występowanie w Europie - zarówno wśród diaspory indyjskiej jak ich użycie przez Europejczyków. Wskazane zostaną nieodpowiednie zastosowania świętych wizerunków i symboli, np. najbardziej drastyczny przykład jak użycie ikonografii Lakszmi do reklamy hamburgerów czy też boga Ganeśi na butach i matach do jogi. Studenci będą mieli zadanie samodzielnego wyszukania takich przejawów w najbliższym otoczeniu, które zostaną poddane analizie na zajęciach. Ważnym i niezrozumianym powszechnie aspektem kultury indyjskiej jej status kobiety oraz symbolika strojów i makijażu. Na zajęciach przedstawione zostaną te zagadnienia w kontekście historycznym, które możliwą zrozumienie współczesnej sytuacji. Na zajęciach poruszony zostanie również problem sztuki współczesnej oraz samoidentyfikacji artystów indyjskich w dobie globalizacji. Znaczna większość z nich odnosi się do kultury i sztuki swojego kraju, nawet ci urodzeni już w Europie. Na podstawie wybranych przykładów, szczególnie tych prezentowanych na wystawie Nowa sztuka z Indii w Galerii Zachęta w Warszawie, wskazane zostaną te głębokie konotacje, bez których właściwa interpretacja ich sztuki jest niemożliwa. |
Literatura: |
1. Gerlach T., Indie w świadomości Indusów, Wrocław: Ossolineum 1983. 2. Szatkowska J., Zmiany społeczeństwa kastowego w Indiach współczesnych, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1977 3. Jain Kajri, Gods in the Bazaar: The Economies of Indian Calendar Art (Objects/Histories), Durham - London: Duke University Press 2007. 4. Mitter Partha., Indian Art, Oxford: Oxford University Press, 2001 5. Seen G., Feminine Fables. Imaging the Indian Woman in Painting, Photography and Cinema, Ahmedabad: Mapin Publishing 2002 6. Expressions and Evocations. Contemporary Women Artists of India, ed. G. Sinha, Mumbai: Marg Publications 1996 7. Daniélou, Alain, The Myths and Gods of India: the Classic Work on Hindu Polytheism, Rochester, Vt.: Inner Traditions International, 1991. 8. Tuli N., The Flamed Mosaic. Indian Contemporary Painting, Ahmedabad: Heart in association with Mapin Publishing Pvt. Ltd., 1997 Seid B., New Narratives: Contemporary Art from India, Chicago: Mapin Publishing 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
test zaliczeniowy - aktywność Kryteria oceniania: ndst – 0-50 pkt (0-50%) dst- 55-60 pkt (55-60%) dst plus- 65 pkt (65%) db- 70 pkt (70%) db plus- 75-90 pkt (75-90%) bdb- 100 pkt (95-100%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.