Seminarium promotorskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-SEM-4L-SD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium promotorskie |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe -IV rok, sem. letni, studia doktoranckie z zakresu sztuk plastycznych Przedmioty obowiązkowe- IV rok studia doktoranckie w zakresie kons. i restauracji dzieł sztuki Przedmioty obowiązkowe- IV rok,sem. letni, studia doktoranckie z zakresu nauk o sztuce |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Otwarty przewód doktorski w dziedzinie sztuk plastycznych i dyscyplinie sztuki piękne. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: 60 godz. - zajęcia z udziałem prowadzącego promotora pracy doktorskiej 2,0 pkt. Praca własna studenta: 300 godz. - czas na realizację rozprawy doktorskiej i przygotowywanie się do konsultacji 10,0 pkt. 60 godz. – czas na przygotowanie prezentacji autorskiej na obronie przewodu doktorskiego 2,0 pkt. Razem - 420 godz. i 14 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Uzyskuje najnowszą zaawansowaną wiedzę szczegółową uwzględniającą najistotniejsze osiągnięcia polskich i zagranicznych artystów w zakresie zgłębianych indywidualnie pól twórczych wchodzących w skład dyscypliny Sztuki Piękne. Na podstawie wiedzy z zakresu metodologii i metodyki badań twórczych, współczesnych technik dyscyplin artystycznych, współczesnych warsztatów realizacji twórczych – umie rozpoznać i wybrać dla własnych realizacji przestrzeń do osobistych poszukiwań twórczych. (KW02) Zdobytą gruntowną, szeroką i wyspecjalizowaną wiedzę w dziedzinie i dyscyplinie Sztuki Piękne wykorzystuje do dalszego rozwoju artystycznego na polu indywidualnych poszukiwań twórczych, nowych idei, nowych oryginalnych rozwiązań warsztatowych praktycznych i nowych uzasadnień teoretycznych. (KW04) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Ma wysokie umiejętności warsztatowe, techniczne i technologiczne w budowaniu struktury dzieła i potrafi je zintegrować i zastosować do realizacji własnej idei artystycznej. (KU06) Ma szerokie umiejętności w wyszukiwaniu, przetwarzaniu informacji na temat współczesnych zjawisk artystycznych, w kontekście zjawisk społecznych rozmaitej natury oraz interpretowania ich z punktu widzenia własnych indywidualnych doświadczeń twórczych. (KU03) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Potrafi wysoce kompetentnie gromadzić, analizować i w świadomy, odpowiedzialny, etyczny sposób interpretować zasób informacji potrzebny do budowania własnej oryginalnej idei twórczej nienaruszającej norm społecznych. (KK01) |
Metody dydaktyczne: | Konwersatorium |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Seminarium doktoranckie - promotorskie to przedmiot zamykający złożony proces kształcenia artystycznego, który koncentruje się głównie na przygotowaniach do zamknięcia przewodu doktorskiego w określonej przez doktoranta dziedzinie sztuk plastycznych. Na problematykę artystyczną o wysokim, zindywidualizowanym stopniu zaawansowania, składa się: Realizacja projektu pracy doktorskiej, oraz konspekt pracy teoretycznej. Doktorat artystyczny, stanowi zestaw prac wraz z opisem wykonanych przez doktoranta pod opieką merytoryczną i artystyczna promotora, samodzielnego pracownika naukowo-dydaktycznego zatrudnionego w Instytucie Artystycznym Wydziału Sztuk Pięknych |
Pełny opis: |
Przedmiot Seminarium doktoranckie - promotorskie realizowany jest w formie konwersatorium. Konwersatoria poświęcone są; merytorycznym zagadnieniom pracy doktorskiej w sferze praktycznej projektu, jego realizacji, technologii i techniki oraz problematyki teoretycznej, dotyczącej opisu projektu. Doktorant przygotowuje dokumentacje pracy doktorskiej Rozszerzony konspekt pracy Sformułowanie problemu artystyczno - naukowego Metody rozwiązania problemu Treść opisową wybranych części pracy Część wstępna Cel pracy Teza Osiągnięcie celu- udowodnienie tezy rozwiązywanego problemu Część główna Sformułowanie problemu Metoda i rozwiązanie problemu Ocena rozwiązania Związek z innymi pracami Zakończenie Podsumowanie informacji zawarte w głównej części pracy Przygotowanie dokumentacji – sprawozdania z indywidualnej działalności twórczej z czteroletniego okresu aktywności artystycznej, oraz organizacyjno – dydaktycznej. |
Literatura: |
Literatura wymagana (obowiązkowa) Maria Gołaszewska Multimedia krytyka i obrona Krystyna Wilkoszewska Piękno w sieci- estetyka a nowe media, Universitas, Kraków 1999 Rabid, Społeczeństwo informacyjne, Cyber kultura, Sztuka mediów, Kraków 2001 Ryszard W. Kluszczyński Transformacje, Transgresje, Sztuka między rzeczywistością realną a wirtualną Literatura zalecana (uzupełniająca) Władysław Tatarkiewicz Wybór pism estetycznych Universitas Kraków 2004 Wasyl Kandynski, O duchowości w sztuce PGS Łódź 1995 Kierunki i tendencje sztuki współczesnej, red. T. Richardson, N. Stangos P. Francastel, Sztuka a technika PIW W-wa 1966 P. Francastel, Twórczość malarska a społeczeństwo PIW W-wa 1973 Ernst Gombrich, O sztuce Arkady W-wa 1997 Maria Poprzęcka, Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa Wyd. Słowo/obraz terytoria Gdańsk 2008 Mieczysław Porębski, Sztuka a informacja Wyd. lit. Kraków 1986 Marcin Czerwiński Samotność sztuki PIW W-wa 1978 Bożena Kowalska Polska awangarda malarska 1945-70 PWN W-wa 1975 Bożęna Kowalska Sztuka w poszukiwaniu mediów Wyd .Wiedza Powszechna Warszawa 1985 Władysław Tatarkiewicz Wybór pism estetycznych Universitas Kraków 2004 Jan Białostocki Symbole i obrazy PWN Warszawa 1982 Juan Eduardo Słownik symboli Wyd. znak Kraków 2006 Jean Baudrillard Spisek sztuki Wyd Sic! W-wa 2006 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia zaliczenie semestru na ocenę polega na wywiązaniu się doktoranta z wszystkich zaplanowanych zadań w zakresie przygotowania pracy doktorskiej do obrony. Na ocenę składa się: obecność na konwersatoriach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji własnych założeń artystycznych. |
Praktyki zawodowe: |
W ramach praktyki zawodowej student jest zobowiązany do przeprowadzenia 60 godzin dydaktycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.