Witraż
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-WIT-Z-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Witraż |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty fakultywne zaliczenie w sem. zimowym lata 2-5 (6) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Uczestnik studiów na kierunku: Konserwacja i restauracja malarstwa i rzeźby polichromowanej, Konserwacja i restauracja papieru i skóry, Konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i elementów architektonicznych. Zainteresowanie dyscypliną witrażownictwa, szkła artystycznego oraz konserwacją i restauracją witraży. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Zajęcia prowadzone programowo co roku o łącznej ilości 60 godzin (po 30 godzin na semestr). W tym 30 godzin kontaktowych z prowadzącym zajęcia i 30 godzin - praca własna studenta bezpośrednio przy realizacji oraz czas poświęcony na zgłębianie wiedzy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_WO1 zna podstawową terminologię oraz posiada wiedzę z zakresu historii i rozwoju technik witrażowych oraz szklarskich. K_WO2 orientuje się w sposobie użycia technik i materiałów w zakresie witrażu tradycyjnego (od średniowiecza) oraz we współczesnej kreacyjnej sztuce szkła. K_WO3 posiada podstawową wiedzę w zakresie metod, technik konserwacji witraży. K_WO4 poszerza i uzupełnia wiedzę w zakresie technik i technologii dyscyplin artystycznych wchodzących w zakres szeroko pojmowanej kreacyjnej sztuki szkła oraz jej metod konserwacji. K_WO5 rozumie wzajemne relacje pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego przedmiotu - umie wykorzystać tę wiedzę dla własnego rozwoju artystycznego oraz w przyjmowanej po studiach roli konserwatora dóbr materialnych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_UO4 umie zaproponować i opracować program konserwatorski, dobierając właściwe środki warsztatowe i technologiczne zgodne ze sztuką witrażową oraz konserwatorską. K_UO5 posiada umiejętność kreatywnego poszukiwania, eksperymentowania i tworzenia w zakresie technik witrażowych i szklarskich. K_UO6 analizuje etyczne i humanistyczne wartości sztuki materialnej. K_UO7 posiada umiejętność przygotowania dokumentacji konserwatorskiej oraz praktycznego wykonania konserwacji i rekonstrukcji kwatery witrażowej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_KO1 ma świadomość poziomu wiedzy i własnych umiejętności oraz pozytywne nastawienie do stałego podnoszenia własnych kwalifikacji. K_KO2 jest kompetentny w podejmowaniu wyzwań twórczych i zawodowych - wytrwale realizuje indywidualne i zespołowe działania w zakresie pracy twórczej i konserwatorskiej. K_KO3 ma zdolność prowadzenia i organizowania prac zespołowych, potrafi nimi kierować i zachęcać do wspólnej ich realizacji. K_KO4 posiada popartą doświadczeniem zdolność komunikowania ze współpracownikami, umiejętność nawiązania kontaktów z inwestorem, regionalnym urzędem konserwatorskim oraz odbiorcą prac artystycznych. K_KO5 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego. K_KO6 posiada świadomość ochrony własności intelektualnej oraz zna zasady postępowania w życiu zawodowym artysty plastyka i konserwatora dzieł sztuki. |
Metody dydaktyczne: | - Wykład, pogadanka. - Omówienie koncepcji realizacyjnych kopii w oparciu i w kontekście analogicznych w obszarze sztuki polskiej i światowej. - Indywidualne korekty. - Realizacja zadań z etapowymi korektami i zaliczeniami semestralnymi. - Omówienie efektów zrealizowanej kopii. - Wystawa na koniec każdego roku i prezentacja dzieła. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Witraż realizuje fakultatywny dodatkowy program kształcenia przygotowany dla studentów kierunków konserwatorskich: Konserwacji i restauracji malarstwa i rzeźby polichromowanej, Konserwacji i restauracji papieru i skóry oraz Konserwacji i restauracji rzeźby kamiennej i elementów architektonicznych. Obejmuje on wykłady i ćwiczenia praktyczne, których celem jest zdobycie pełnej wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu witrażownictwa oraz zdobycie szczególnej i wyjątkowej w skali Polski umiejętności samodzielnie realizowanej konserwacji,restauracji i rekonstrukcji oryginalnych kwater witrażowych. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu Witraż zajęcia prowadzone są w formie wykładów z zakresu historii i rozwoju szkła oraz witrażu na podstawie przeglądu literatury oraz zbiorów muzealnych Muzeum w Toruniu, Płocku, Kudowie Zdroju, Jeleniej Górze. Zakłada się w ramach przedmiotu teoretyczne i praktyczne zaznajomienie się z istniejącymi technikami witrażowymi, technikami szklarskimi oraz współczesnymi metodami konserwacji witraży. Wykłady realizowane w blokach tematycznych: - Historia i rodowód szkła - Historia rozwoju witrażownictwa - Rozwój technik szklarskich i witrażowniczych - Rozwój sztuki konserwatorskiej witraży - Szkło kalo materia prima, materiał, medium - Sposoby obróbki szkła na zimno i gorąco - Ikonologia i ikonografia witraży Wykłady mają za zadanie przekazanie ogólnej teoretycznej wiedzy jaka zostanie wykorzystana przy indywidualnej praktycznej realizacji kopii witrażowej. Ćwiczenia poświęcone są realizacji własnych kwater o wzrastającym stopniu złożoności, w ramach których studenci poznają zasady projektowania i komponowania witrażu, przygotowania kartonu, opracowania malarskiego szkła i jego wypału w piecu, składania i kitowania, montażu w architekturze. |
Literatura: |
Literatura wymagana (obowiązkowa) - Kalinowski Lech, Malarstwo witrażowe [w:] Malarstwo gotyckie w Polsce [t.1-3], W-wa 2004, Wyd. DiG - Brzuski Henryk, Witraże średniowieczne w kościele N.P. Marji w Krakowie, Kraków 1926, Wyd. Związku Kół Historyków Sztuki Studentów Uniwersytetów Rzeczypospolitej Polskiej - Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, t. VII: Średniowieczne witraże Kościoła Mariackiego w Krakowie : historia i konserwacja (pod red. M. Ostaszewskiej), Kraków 1997, Akademia Sztuk Pięknych - Ślesiński Władysław, Techniki malarskie. Spoiwa mineralne, W-wa 1983, Arkady - Ślesiński Władysław, Konserwacja zabytków sztuki, t. 3, Rzemiosło artystyczne, W-wa 1995, Arkady - Teofil Prezbiter, Diversarum Atrium Schedule. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, opr. St. Kobielus, Kraków: Tyniec Wyd. Benedyktynów, 1998 Literatura zalecana (uzupełniająca) - Polak Ada, Szkło i jego historia, W-wa 1981, PWN - Polskie szkło do połowy XIX wieku (pod red. Z. Kamieńskiej, oprac. K. Buczkowski), Wrocław 1987, Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Ławicka Magda, Zapomniana pracownia: Wrocławski Instytut Witrażowy Adolpha Seilera (1846-1945), Wrocław 2002, Muzeum Architektury - Letkiewicz Ewa, Polskie witraże nowożytne malowane emaliami, Lublin 1995, Wyd. UMCS - Pawlińska Aleksandra, Józef Mehoffer(1869-1946), W-wa 2005, Wyd. Edipresse - Nowotny Wacław, Zdobienie szkła, W-wa 1985, wyd. Szkolne i Pedagogiczne - Adamowicz Tadeusz, Witraże fryburskie Józefa Mehoffera: monografia zespołu, Wrocław 1982, Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Cerutti Carla, Dorigato Attalia, Szkło XV-XX wieku, Czeski Cieszyn 1992, Amber - Pawłowska Krystyna, Witraże krakowskie w kamienicach mieszkalnych i obiektach użyteczności publicznej z przełomu wieków XIX i XX, Kraków - Legnica 2018, Wyd. AVP - Dolmetsch Heinrich, Skarbnica Ornamentów, Warszawa 1999, Wyd. Artystyczne I Filmowe - Pieter C. Ritsema van Eck, Painted Glass Roundels from the Netherlands 1480-1560, Amsterdam 1999, Rijksmuseum |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia: - zaliczenie każdego semestru polega na przeglądzie i ocenie prac w obecności wszystkich studentów - na ocenę składa się: obecność i aktywność na zajęciach, biegłość praktyczna, techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii oraz opanowanie warsztatu - realizacja wykonanej kopii - pracy witrażowej |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Adam Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN PRC
PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Adam Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Adam Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.