Analiza dzieła sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-ADA-3L-sm-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza dzieła sztuki |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 3 rok sem. letni- Sztuka mediów- SJ Przedmioty specjaloności Rysunek mediów- 3 rok sem. letni- Sztuka mediów- SJ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Niezbędna jest wiedza z zakresu „Psychologii widzenia”, w tym znajomość i rozumienie podstawowych jakości wizualnych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | II rok, semestr letni (4) 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe 30 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań śródsemestralnych i przygotowanie się do zajęć 30godz. i 05 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta i przygotowanie realizacji plastycznych/prac semestralnych w ramach zaliczenia |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia, samodzielnie rozwija wiedzę związaną ze sztukami wizualnymi i audiowizualnymi oraz zna publikacje związane z tymi zagadnieniami (W_W04) W2 - ma pogłębioną wiedzę o naukach humanistycznych i społecznych, w tym tą związana z historią sztuki i przede wszystkim teorią formy wizualnej z której potrafi czerpać w trakcie własnej pracy (K_W06; K_W07) W3 - posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę z zakresu percepcji wzrokowej oraz wpływu uwarunkowań osobowościowych, społecznych i kulturowych na odbiór, interpretację i proces tworzenia informacji wizualnej, a także posiada umiejętność rozpoznawania i przyswajania wiedzy związanej z tymi zagadnieniami dla własnego rozwoju twórczego (K_W08) W4 - zna i rozumie metody analizy, wartościowania i problematyzowania wytworów z zakresu sztuk wizualnych i audiowizualnych (K_W09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - posiada wysoki poziom umiejętności analizowania, diagnozowania i interpretowania dzieł sztuki w kontekście formalnym, społecznym i estetycznym (K_U08) U2 - potrafi umiejętnie i odpowiedzialnie wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy związane z kulturą i sztuką (K_U10) U3 - posiada pogłębione umiejętności badawcze związane z analizą formalną dzieła sztuki i potrafi sformułować wnioski dalszych badań (K_U09) U4 - jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych ((K_U05) U5 - umie realizować własne koncepcje artystycznie i podejmować samodzielne decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac plastycznych (K_U02; K_U03) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki i świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej i posiada umiejętności krytycznej oceny (K_K01) K2 - potrafi pracować indywidualnie i w grupie (K_K03) K3 - posiada świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego jej pogłębiania (K_K04) |
Metody dydaktyczne: | - Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) - Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka) - Metody dydaktyczne poszukujące (metoda ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, metoda obserwacji) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Niezbędna jest wiedza z przedmiotu „Psychologiczne uwarunkowania odbioru informacji wizualnej”, w tym znajomość i rozumienie podstawowych jakości wizualnych takich jak: barwa, światło, linia, przestrzeń, ruch, faktura, bryła, układ. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o formie plastycznej i umiejętnością przełożenia jej na analizę dzieła sztuki. Forma plastyczna rozumiana jest jako język jakości wizualnych kształtowanych na przestrzeni dziejów sztuki, stąd analizowany jest w kontekście historycznym i współczesnym. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu dostarczana jest wiedza z zakresu procesu formowania się sposobów przedstawiania artystycznego mieszczącego się w ogólnych ramach stylu, opierającego się na możliwościach formalnych którymi dysponowała dana epoka. Dlatego wyodrębnione są dwa bloki tematyczne. W pierwszym, bazując na wiedzy o formie plastycznej, student poznaje podstawy analizy dzieła sztuki. W drugiej części prezentowane są, w ujęciu historycznym, poglądy wybranych artystów, teoretyków sztuki na temat formy plastycznej, uzupełniane analizą wybranych dzieł sztuki. W sposób szczególny omawiane są poglądy takich autorów jak: Mnich Teofil, Cennino Cennini, Leone B. Alberti, Leonardo da Vinci, John Ruskin, Henrich Wölfflin, Kazimierz Malewicz, Aleksander Rodczenko, Johanes Itten, Wasyl Kandyński, Rudolf Arnheim, Ernst Gombrich, Władysław Tatarkiewicz, Władysław Strzemiński, Petter Jenne, Ryszard Kluszczyński, Piotr Francuz. W trakcie realizowane są ćwiczenia praktyczne, nawiązujące do omawianych treści. Zajęcia będą uzupełnione metodą konwersatorium, analizy i omówienia wybranych dzieł sztuki. |
Literatura: |
Alberti, L.B. (1963). O malarstwie, Wrocław: Ossolineum Arnheim, R.(2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria Cennino Cennini (1933), Rzecz o malarstwie. Florencja: Floreńska Oficyna Tyszkiewiczów Francuz, P. (2013). IMAGIA. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin: Wydawnictwo KUL Gombrich, E.H. (1981). Sztuka i złudzenie, Warszawa: PIW Hopfinger, M. (2003). Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Warszawa: Wydawnictwo Sic! Kandyński, W. (1989). Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy Kandyński W. (1996). O duchowości w sztuce. (tłum. S. Fijałkowski), Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi Kluszczyński, R. (2010). Sztuka interaktywna. Od dzieła - instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Kościelecki, S. (1972). Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, Warszawa: PWN Marciniak, T. (2004). Struktura obrazów (W:) W. Limont (red.): Z teorii i praktyki artystycznej, (27-46), Toruń: Wydawnictwo UMK Malewicz, K. (2006). Świat bezprzedmiotowy. Biblioteka Bauhausu, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria Ruskin, J. (2011). Niewinne oko. Szkice o sztuce, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria Strzemiński, W. (1974). Teoria widzenia, Kraków: Wydawnictwo Literackie Tatarkiewicz W. (1988), Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PWN, s. 257 - 288 Wiesing L. (2008), Widzialność obrazu. Historia i perspektywy estetyki formalnej, Warszawa: Oficyna Naukowa, (wybrane fragmenty) Wölfflin, H. (2006). Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria Teofila Kapłana (1880), Teofila Kapłana i zakonnika. O sztukach rozmaitych ksiąg troje. Kraków Vinci da, L. (2006). Traktat o malarstwie, Gdańsk: słowo/obraz terytoria |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - aktywność: U4, K1,K2 - ocena prac śródsemestralnych i semestralnej: W1,W2,W3,W4, U1,U2,U3,U,5, K3 Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na zajęciach, aktywnego udziału, zaangażowania. Oceniane są prace śródsemestralne i analiza formalna wybranego dzieła sztuki wskazująca na poziom rozumienia omawianych zagadnień. ndst – 0-50 pkt (poniżej 50 %) dst- 51-60 pkt (51-60 %) dst plus- 61-70 pkt (61-70 %) db- 71-80 pkt (71-80 %) db plus- 81-90 pkt (81-90 %) bdb- 91-100 pkt (91-100 %) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.