Animacja komputerowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-AKO-1L-sm-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Animacja komputerowa |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem. letni Sztuka mediów i edukacja wizualna s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotu „Podstawy multimediów” Student powinien posiadać następującą wiedzę i umiejętności: znajomość podstaw informatyki i podstawy technologii potrzebnej do stworzenia animacji, znajomość podstaw programów do tworzenia animacji, znajomość zasad kompozycji i zdolności manualne, wrażliwość muzyczną, wyczucie rytmu, umiejętność tworzenia prostych kompozycji plastycznych w czasie o charakterze abstrakcyjnym i fabularnym, cierpliwość i konsekwencję przy realizacji zadań pracochłonnych |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: 30 godz. – zajęcia w specjalistycznej pracowni komputerowej 1 pkt Praca własna studenta: 15 godz. - czas na wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć , czas na poszerzanie wiedzy z zakresu animacji, oglądanie filmów, udział w pokazach, festiwalach, czytanie itd. 0,5 pkt 15 godz. – czas na przygotowanie się do zaliczenia w formie otwartego przeglądu prac, wykonanie pracy zaliczeniowej 0,5 pkt Razem - 60 godz. i 2 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: K_W01: Dysponuje podstawową wiedzą o sztuce polskiej animacji, zagadnienia związane z tą dziedziną H2A_W01 S2A_W01 K_W02: Posiada podstawową wiedzę dotyczącą realizacji filmów animowanych, zna techniki animacji, twórczość wybranych animatorów, rozumie język ruchomego obrazu i środki wyrazowe animacji. A2A_W08 K_W03: Ma wiedzę na temat aktualnych technologii stosowanych w animacji komputerowej (wektorowej, komputerowej wycinanki, filmu kombinowanego w programach Flash oraz After Effects) A2_W09 K_W04: Posiada podstawową wiedzę o powiązaniach sztuki animacji z innymi dyscyplinami, z psychologią i kategoriami estetycznymi, samodzielnie rozwija wiedzę związaną ze sztuką animacji oraz zna publikacje związane z tym zagadnieniem. A2A_W13 H2A_W03 S2A_W05 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: K_U02: Umie stworzyć krótką fabułę lub impresję i przekazać ją za pomocą obrazu animowanego. Umie posługiwać się właściwymi środkami ekspresji, takimi jak: symbol, metafora, transformacja, groteska, w pracy nad ruchomym obrazem. Potrafi językiem animacji odpowiedzieć na zadany temat, świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego. A2A_U12 K_U03: Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie do projektowania i realizacji animacji komputerowych, wykorzystując właściwą technikę i technologię, pracując w przeznaczonych do tego programach After Effects i Flash. A2A_U13 K_U06: Posiada wystarczający zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w dziedzinie animacji komputerowej. A2A_U16 K_U07: Posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji ruchomego obrazu, umożliwiających swobodę wypowiedzi artystycznej, wynikającej z niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności. Poszerza swoje umiejętności warsztatowe, by w przyszłości realizować autorskie projekty Samodzielnie podejmuje działania służące jego dalszemu rozwojowi A2A_U17 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K_K01: Rozwija wrażliwość artystyczną, by w przyszłości przełożyć nabytą wiedzę i doświadczenie na pola o charakterze społecznym, rozwija umiejętność krytycznej oceny. A2A_K04 H2A_K03 S2A_K03 K_K04: Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich rozwijania A2A_K01 H2A_K01 S2A_K01 S2A_K05 S2A_K06 K_K08: Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się. Potrafi zaprezentować stworzony film w grupie A2A_K05 |
Metody dydaktyczne: | Stosowane metody realizacji zajęć: Zajęcia w grupach maksymalnie 12-osobowych, umożliwiających studentowi indywidualną pracę w trakcie ćwiczeń, w czasie których student ma dostęp do stanowiska komputerowego. Praca w wąskim gronie umożliwia również indywidualne omówienie autorskich projektów i korektę wykonywanych ćwiczeń. Każde nowe zadanie poprzedzone jest jego omówieniem wzbogaconym o pokazy filmowe, w tym prac studenckich oraz dyskusją ze studentami. Realizacja zadania poprzedzona jest przedstawieniem przez studentów koncepcji i projektów wstępnych, scenariuszy i scenopisów obrazkowych, oraz indywidualnymi ich omówieniami i dyskusją z autorami oraz ćwiczeniami mającymi na celu zaznajomienie się z zasadą działania programów komputerowych. Zadania realizowane są podczas zajęć w Pracowni Multimediów. Realizacja zadań odbywa się indywidualnie. Wybrane zadania realizowane są metodą projektów; studenci realizują je samodzielnie według wcześniej ustalonych założeń. Stosowane metody: Eksponujące: pokaz Podające: opis, pogadanka Poszukujące: ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Animacja komputerowa dotyczy pracy w obszarze filmu animowanego z wykorzystaniem cyfrowych technik zapisu. Obejmuje realizację autorskich krótkich form filmowych w różnych technikach animacji komputerowej z uwzględnieniem wcześniejszych doświadczeń studenta w zakresie cyfrowej obróbki obrazu , znajomości programów komputerowych oraz zdolności plastycznych i umiejętności komponowania ruchomego obrazu. Przedmiot jednocześnie służy kształtowaniu i rozwojowi wrażliwości plastycznej i w konsekwencji sprzyja dalszym twórczym poszukiwaniom w obszarze zarówno filmu animowanego, jak i innych form audiowizualnych. Przedmiot wiąże się z działaniami prowadzącymi do stworzenia autorskiej, osobistej wypowiedzi artystycznej. |
Pełny opis: |
Treści programowe przedmiotu Animacja komputerowa: Łączenie tradycyjnych technik kreacji ruchomego obrazu z nowoczesnymi technikami animacji komputerowej, popartymi wiedzą na temat poetyki krótkiego metrażu. Tworzenie ruchomego obrazu z użyciem narzędzi wyłącznie komputerowych. Przedmiot przygotowuje studenta do dalszej pracy i kształcenia w dziedzinie animacji komputerowej. Uświadamia rolę filmu animowanego we współczesnej sztuce oraz grafice użytkowej, ma na celu rozwój wrażliwości artystycznej, poszukiwanie własnego języka wizualnego w tworzeniu autorskich kreacji artystycznych. Formy realizacji: Treści programowe są realizowane poprzez ćwiczenia, które umożliwiają studentowi przyswojenie zasad działania programów komputerowych do animacji. Zapoznanie z narzędziami do tworzenia animacji, które oferują programy graficzne (Adobe Photoshop, After Effects, Adobe Premiere, Adobe Flash) i w konsekwencji możliwość stworzenia obrazu animowanego. Tworzenie własnych autorskich realizacji animowanych w technikach: animacja wektorowa, wycinanka komputerowa. Artystyczna wypowiedź językiem obrazowym na dany temat. |
Literatura: |
Zalecane źródła wiedzy: Podręczniki z zakresu technologii multimediów i informatyki (Flash, After Effects) Katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu animacji. Zbiory własne prowadzącego, archiwum prac studentów; Literatura zalecana, dla zainteresowanych poszerzeniem wiedzy na temat sztuki animacji: Polski film animowany, pod red. Marcina Giżyckiego i Bogusława Zmudzińskiego, Warszawa 2008 Marcin Giżycki, Nie tylko Disney, Warszawa 2000 Mariusz Frukacz, Rozmowy o animacji. 24 klatki na sekundę, Kraków 2008 Paweł Sitkiewicz, Małe wielkie kino, Gdańsk 2009 Wydawnictwa audiowizualne: Polskie wydawnictwo audiowizualne, Antologia polskiej animacji, płyty DVD Polskie wydawnictwo audiowizualne, Antologia polskiej animacji dla dzieci, płyty DVD Polskie wydawnictwo audiowizualne, Antologia polskiej animacji eksperymentalnej, płyty DVD Polskie wydawnictwo audiowizualne, Akcja-animacja. Filmy najnowsze, płyty DVD SE-MA-FOR, Animacja dla dorosłych. Najnowsze filmy SE-MA-FOR’A, płyty DVD SE-MA-FOR, Animacja dla dzieci. Najnowsze filmy SE-MA-FOR’A, płyty DVD |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia: zaliczenie kolejnego semestru i roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta projekty, realizacje i ćwiczenia określone szczegółowo w planach semestralnych, (K_K04, K_K08, K_U02, K_U03, K_U06, K_U07) zaliczenie polega na indywidualnym omówieniu, dyskusji i krytycznej analizie przedstawionych prac zaliczeniowych, (K_W02, K_W03, K_K01, K_K04, K_K08) warunkiem zaliczenia jest także obecność na zajęciach i aktywny w nich udział. (K_K01, K_K08) Kryteria ocen: jakość koncepcji, nowatorstwo i oryginalność pomysłu, dojrzałość intelektualna (K_K08, K_W02, K_U02, K_U06, K_U07) jakość i biegłość techniczna, staranność i profesjonalizm warsztatu oraz nakład pracy, (K_W02, K_W03, K_U03, K_U06, K_K04) jakość estetyczna oraz ogólny wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania. K_K04, K_W02, K_W03, K_W04, K_U02, K_U06, K_U07) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT PRC
PRC
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Chołaścińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Chołaścińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Animacja komputerowa dotyczy pracy w obszarze filmu animowanego z wykorzystaniem cyfrowych technik zapisu. Obejmuje realizację autorskich krótkich form filmowych w różnych technikach animacji komputerowej z uwzględnieniem wcześniejszych doświadczeń studenta w zakresie cyfrowej obróbki obrazu , znajomości programów komputerowych oraz zdolności plastycznych i umiejętności komponowania ruchomego obrazu. Przedmiot jednocześnie służy kształtowaniu i rozwojowi wrażliwości plastycznej i w konsekwencji sprzyja dalszym twórczym poszukiwaniom w obszarze zarówno filmu animowanego, jak i innych form audiowizualnych. Przedmiot wiąże się z działaniami prowadzącymi do stworzenia autorskiej, osobistej wypowiedzi artystycznej. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe przedmiotu Animacja komputerowa: Łączenie tradycyjnych technik kreacji ruchomego obrazu z nowoczesnymi technikami animacji komputerowej, popartymi wiedzą na temat poetyki krótkiego metrażu. Tworzenie ruchomego obrazu z użyciem narzędzi wyłącznie komputerowych. Przedmiot przygotowuje studenta do dalszej pracy i kształcenia w dziedzinie animacji komputerowej. Uświadamia rolę filmu animowanego we współczesnej sztuce oraz grafice użytkowej, ma na celu rozwój wrażliwości artystycznej, poszukiwanie własnego języka wizualnego w tworzeniu autorskich kreacji artystycznych. Formy realizacji: Treści programowe są realizowane poprzez ćwiczenia, które umożliwiają studentowi przyswojenie zasad działania programów komputerowych do animacji. Zapoznanie z narzędziami do tworzenia animacji, które oferują programy graficzne (Adobe Photoshop, After Effects, Adobe Premiere) i w konsekwencji możliwość stworzenia obrazu animowanego. Tworzenie własnych autorskich realizacji animowanych w technikach: animacja wektorowa, wycinanka komputerowa. Artystyczna wypowiedź językiem obrazowym na dany temat. |
|
Literatura: |
Zalecane źródła wiedzy: Podręczniki z zakresu technologii multimediów ( After Effects) Katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu animacji. Zbiory własne prowadzącego, archiwum prac studentów; Literatura zalecana, dla zainteresowanych poszerzeniem wiedzy na temat sztuki animacji: Polski film animowany, pod red. Marcina Giżyckiego i Bogusława Zmudzińskiego, Warszawa 2008 Marcin Giżycki, Nie tylko Disney, Warszawa 2000 Mariusz Frukacz, Rozmowy o animacji. 24 klatki na sekundę, Kraków 2008 Paweł Sitkiewicz, Małe wielkie kino, Gdańsk 2009 Wydawnictwa audiowizualne: Polskie wydawnictwo audiowizualne, Antologia polskiej animacji, płyty DVD Polskie wydawnictwo audiowizualne, Antologia polskiej animacji dla dzieci, płyty DVD Polskie wydawnictwo audiowizualne, Antologia polskiej animacji eksperymentalnej, płyty DVD Polskie wydawnictwo audiowizualne, Akcja-animacja. Filmy najnowsze, płyty DVD SE-MA-FOR, Animacja dla dorosłych. Najnowsze filmy SE-MA-FOR’A, płyty DVD SE-MA-FOR, Animacja dla dzieci. Najnowsze filmy SE-MA-FOR’A, płyty DVD |
|
Uwagi: |
nie ma |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.