Antropologia Kultury i Sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-AKS-4L-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia Kultury i Sztuki |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. letni - grafika warsztatowa (dm) Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. letni - malarstwo (dm) Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. letni - malarstwo (dm)- Malarstwo sztalugowe Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. letni - projektowanie graficzne (dm) Przedmioty obowiązkowe-4 rok sem. letni- malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe kompetencje dotyczące wiedzy o kulturze i sztuce; dawnej i współczesnej (główne prądy kultury poszczególnych epok, dokonania cywilizacyjne i artystyczne, nurty filozoficzne, idee religijne oraz społeczno-polityczne, przeobrażenia obyczajowe). |
Całkowity nakład pracy studenta: | Zajęcia w semestrze letnim prowadzone są w systemie on-line, na platformie Teams. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli w systemie on-line na platformie Teams (30 godz.): - udział w wykładach w systemie on-line na platformie Teams (25 godz.). Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 30 godz.): - czytanie literatury, zapoznawanie się z materiałami przekazywanymi w trybie off-line (10 godz.) - przygotowanie do egzaminu (20 godz.) Łącznie: 60 godz. ( 2 pkt. ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Grupa "Grafika": Efekty kształcenia – wiedza • K_W02: posiada poszerzoną i samodzielnie rozwijaną wiedzę na temat kontekstu historycznego i kulturowego, antropologicznego sztuk plastycznych. Ta wiedza jest powiązana z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz pozwala na samodzielne rozpoznanie antropologicznego wymiaru kultury w określonych tekstach kultury, sztuki i życia społecznego. • K_W04: rozumie wzajemne relacje między wiedzą teoretyczną (dotyczącą kontekstu społeczno-kulturowego oraz antropologicznego sztuki) a praktycznymi aspektami studiów plastycznych, a także dostrzega ich znaczenie dla dalszego rozwoju osobowości twórczej • K_W05; ma pogłębioną wiedzę dotyczącą uwarunkowań swobodnej i niezależnej kreacji artystycznej i potrafi powiązań to z antropologicznym wymiarem kultury i sztuki Grupa "Malarstwo": K_W06; ma podstawową wiedzę z zakresu historii sztuki, historii filozofii, estetyki, socjologii kultury oraz antropologii kultury i sztuki ze szczególnym uwzględnieniem przemian społeczno-kulturowych i ich wpływu na sztuki wizualne |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kształcenia – umiejętności • K_U09: Posiada pogłębione umiejętności badawcze i potrafi sformułować wnioski wskazujące kierunki dalszych badań. • K_U10: Potrafi umiejętnie i odpowiedzialnie wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy związane z szeroko rozumianą antropologią kultury. Efekty kształcenia – |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kształcenia – kompetencje społeczne • K_K01: Jest wrażliwy na antropologiczny kontekst występowania szeroko rozumianej kultury (w tym sztuki) – odmienny w poszczególnych epokach historycznych i świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej i posiada umiejętność krytycznej oceny. • K_K03: Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy z różnych dziedzin, tak aby tworzyła nowe obszary inspiracji dla badań i wiedzy. Potrafi zastosować tak zintegrowaną wiedzę do aktywności w przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej. • K_K06: Wiedza na temat antropologii kultury, a więc na temat różnych przejawów zachowań antropologicznych (wizji i przejawów człowieczeństwa) w kulturze, buduje kompetencje do tego, że jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, wykazuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa regionu, kraju, Europy. • K_K08: Posiada poparta doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiająca się w szczególności przez integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz Metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny (konwencjonalny), opis. Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, seminaryjna. Metody dydaktyczne w kształceniu online: metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji. Zajęcia mogą być prowadzone zdalnie na platformie MS Teams |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu Antropologia kultury i sztuki jest uświadomienie studentom antropologicznego charakteru kultury i sztuki jako istotnego składnika świata kultury (kultury symbolicznej). Jednocześnie ukazane zostaną związki i zależności występujące pomiędzy dominującym w danym okresie kontekstem społeczno-kulturowym a aktualnym kształtem funkcjami kultury i sztuki rozumianych jako społeczny konstrukt. |
Pełny opis: |
Na wykładach omówione zostaną zjawiska związane z: kulturą przednowoczesną, (której główną osią konstruującą była idea sacrum), wątki dotyczące kultury nowoczesnej (związanej z rozwojem dyskursu racjonalnego), a także ponowoczesnej. W tym kontekście będzie mowa o kulturze jako podstawowym języku ekspresji człowieka pozwalającej zaspokoić jego potrzeby duchowe i kreować refleksję nad sobą i otaczającym go światem. To ważne znaczenie kultury przedstawione zostanie studentom poprzez odwołanie się do wybranych idei, koncepcji kultury, antropologii oraz sztuki. |
Literatura: |
Literatura zalecana (obowiązkowa) Eliade M., (1998). Mit Wiecznego Powrotu. Warszawa: Wydawnictwo KR Gadacz T. (2009). Historia filozofii XX wieku. Nurty tom 1, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 24-54 Judt T. (2011). Wprowadzenie. Świat, który utraciliśmy (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 11-35 Mencwel A. (red.) (2005). Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Nowicka E., (2005). Świat człowieka – świat kultury. Warszawa: PWN Russell B. (2000). Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego. Warszawa: Fundacja Aletheia Szlachta B. (red.) (2004). Słownik społeczny. Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 902-914, 935-941 Literatura uzupełniająca Bachtin M. Obrazy dołu materialno-cielesnego w powieści Rabelais’go (w:) A. Mencwel (red.) Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 17-22 Blumenberg H. (2017). Paradygmaty dla metaforologii, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, s. 27-59 Brach-Czaina J, (2018). Szczeliny istnienia. Warszawa: Dowody na Istnienie, s. 151-187 Brague R. (2012). Europa, droga rzymska, Warszawa: Teologia Polityczna Campbell J. (2007). Potęga mitu. Kraków: Znak Croce B. (1998). Historia Europa w XIX wieku. Warszawa: Czytelnik Englund P. (2003). Lata wojen. Gdańsk: Finna Ferry L., Capelier C. (2018). Filozofia najpiękniejsza historia, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, s. 359-368 Foucault M. (2000). Historia seksualności. Warszawa: Czytelnik Guriewicz A. (2005). „Cóż to jest… czas?” (w:) A. Mencwel (red.) Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 111-124 Heschel A. J. (2009). Szabat i jego znaczenie dla współczesnego człowieka. Kraków: Wydawnictwo Esprit Hobsbawm E. (2013). Wiek rewolucji 1789-1848. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej Judt T. (2011). Artur Koestler, wzorcowy intelektualista (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 39-58 Judt T. (2011). Elementarne prawdy Primo Leviego (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 59-81 Lear J. (2013). Nadzieja radykalna. Etyka w obliczu spustoszenia kulturowego, Warszawa: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego Loventhal D. Przeszłość to obcy kraj (w:) Respublica Numer 2000, nr 10, s. 142-151 Nora P. (2010). Czas pamięci (w:) Respublica Numer 2000, nr 10, s. 134-141 Otto R. (1968). Świętość. Warszawa: Książka i Wiedza Pollack M. (2014). Skażone krajobrazy. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne Santayana G. (2008). Nieobecność religii u Szekspira. (w:) Res Publica Nowa, wiosna/lato, s. 245-251 Szpakowska M. (red.) (2008). Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Walicki A. (2009). Ideologia narodowa Tadeusza Kościuszki (w:) A. Walicki, Kultura i myśl polska. Prace wybrane t.1, Naród, nacjonalizm, patriotyzm, s. 139-181 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia zaliczenie semestru (roku) polega na realizacji zadania w postaci pracy pisemnej na zadany temat na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach oraz ocena ze wspomnianej pracy. dopuszcza się formy zaliczenia on-line - w przypadku systemu pracy online podstawą do zaliczenia przedmiotu jest opracowanie wypowiedzi pisemnej na zadany temat |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Jaworski | |
Prowadzący grup: | Marcin Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Na wykładach omówione zostaną zjawiska związane z: kulturą przednowoczesną, (której główną osią konstruującą była idea sacrum), wątki dotyczące kultury nowoczesnej (związanej z rozwojem dyskursu racjonalnego), a także ponowoczesnej. W tym kontekście będzie mowa o kulturze jako podstawowym języku ekspresji człowieka pozwalającej zaspokoić jego potrzeby duchowe i kreować refleksję nad sobą i otaczającym go światem. To ważne znaczenie kultury przedstawione zostanie studentom poprzez odwołanie się do wybranych idei, koncepcji kultury, antropologii oraz sztuki. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Antropologia kultury i sztuki realizowany jest w formie wykładów. Całość materiału podzielono na trzy części odnoszące się do trzech oddzielnych okresów. Pierwszy dotyczy antropologicznego wymiaru kultury i sztuki w okresie przednowoczesnym (od epoki pradziejowej do średniowiecza). Drugi dotyczy antropologicznego wymiaru kultury i sztuki w epoce nowoczesnej (od XVII w. do poł. XX w.). Trzeci odnosi się do wymiaru kultury i sztuki w ponowoczesności (2 poł. XX w. i współczesność). Ważnym celem wykładu jest uświadomienie studentom wartości holistycznego postrzegania zjawisk kultury i sztuki; dawnej i współczesnej. Widzenie ich jako pewnej całości i w perspektywie „długiego trwania”. Dlatego tak istotne w trakcie zajęć jest ukazanie związków i zależności występujących pomiędzy dominującym w danym okresie kontekstem społeczno-kulturowym a funkcjami kultury i sztuki rozumianych jako społeczny konstrukt. |
|
Literatura: |
Literatura zalecana (obowiązkowa) Eliade M., (1998). Mit Wiecznego Powrotu. Warszawa: Wydawnictwo KR Gadacz T. (2009). Historia filozofii XX wieku. Nurty tom 1, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 24-54 Judt T. (2011). Wprowadzenie. Świat, który utraciliśmy (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 11-35 Mencwel A. (red.) (2005). Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Nowicka E., (2005). Świat człowieka – świat kultury. Warszawa: PWN Russell B. (2000). Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego. Warszawa: Fundacja Aletheia Szlachta B. (red.) (2004). Słownik społeczny. Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 902-914, 935-941 Literatura uzupełniająca Bachtin M. Obrazy dołu materialno-cielesnego w powieści Rabelais’go (w:) A. Mencwel (red.) Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 17-22 Blumenberg H. (2017). Paradygmaty dla metaforologii, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, s. 27-59 Brach-Czaina J, (2018). Szczeliny istnienia. Warszawa: Dowody na Istnienie, s. 151-187 Brague R. (2012). Europa, droga rzymska, Warszawa: Teologia Polityczna Benoit-Dusausoy A., Fontanie G. (red.) (2009). Literatura Europy. Historia literatury europejskiej. Gdańsk: słowo/obraz terytoria Campbell J. (2007). Potęga mitu. Kraków: Znak Croce B. (1998). Historia Europa w XIX wieku. Warszawa: Czytelnik Englund P. (2003). Lata wojen. Gdańsk: Finna Ferry L., Capelier C. (2018). Filozofia najpiękniejsza historia, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, s. 359-368 Foucault M. (2000). Historia seksualności. Warszawa: Czytelnik Guriewicz A. (2005). „Cóż to jest… czas?” (w:) A. Mencwel (red.) Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 111-124 Heschel A. J. (2009). Szabat i jego znaczenie dla współczesnego człowieka. Kraków: Wydawnictwo Esprit Hobsbawm E. (2013). Wiek rewolucji 1789-1848. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej Judt T. (2011). Artur Koestler, wzorcowy intelektualista (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 39-58 Judt T. (2011). Elementarne prawdy Primo Leviego (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 59-81 Lear J. (2013). Nadzieja radykalna. Etyka w obliczu spustoszenia kulturowego, Warszawa: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego Loventhal D. Przeszłość to obcy kraj (w:) Respublica Numer 2000, nr 10, s. 142-151 Nora P. (2010). Czas pamięci (w:) Respublica Numer 2000, nr 10, s. 134-141 Otto R. (1968). Świętość. Warszawa: Książka i Wiedza Pollack M. (2014). Skażone krajobrazy. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne Santayana G. (2008). Nieobecność religii u Szekspira. (w:) Res Publica Nowa, wiosna/lato, s. 245-251 Szpakowska M. (red.) (2008). Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Walicki A. (2009). Ideologia narodowa Tadeusza Kościuszki (w:) A. Walicki, Kultura i myśl polska. Prace wybrane t.1, Naród, nacjonalizm, patriotyzm, s. 139-181 |
|
Uwagi: |
Brak uwag. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Jaworski | |
Prowadzący grup: | Marcin Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Na wykładach omówione zostaną zjawiska związane z: kulturą przednowoczesną, (której główną osią konstruującą była idea sacrum), wątki dotyczące kultury nowoczesnej (związanej z rozwojem dyskursu racjonalnego), a także ponowoczesnej. W tym kontekście będzie mowa o kulturze jako podstawowym języku ekspresji człowieka pozwalającej zaspokoić jego potrzeby duchowe i kreować refleksję nad sobą i otaczającym go światem. To ważne znaczenie kultury przedstawione zostanie studentom poprzez odwołanie się do wybranych idei, koncepcji kultury, antropologii oraz sztuki. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Antropologia kultury i sztuki realizowany jest w formie wykładów. Całość materiału podzielono na trzy części odnoszące się do trzech oddzielnych okresów. Pierwszy dotyczy antropologicznego wymiaru kultury i sztuki w okresie przednowoczesnym (od epoki pradziejowej do średniowiecza). Drugi dotyczy antropologicznego wymiaru kultury i sztuki w epoce nowoczesnej (od XVII w. do poł. XX w.). Trzeci odnosi się do wymiaru kultury i sztuki w ponowoczesności (2 poł. XX w. i współczesność). Ważnym celem wykładu jest uświadomienie studentom wartości holistycznego postrzegania zjawisk kultury i sztuki; dawnej i współczesnej. Widzenie ich jako pewnej całości i w perspektywie „długiego trwania”. Dlatego tak istotne w trakcie zajęć jest ukazanie związków i zależności występujących pomiędzy dominującym w danym okresie kontekstem społeczno-kulturowym a funkcjami kultury i sztuki rozumianych jako społeczny konstrukt. |
|
Literatura: |
Literatura zalecana (obowiązkowa) Eliade M., (1998). Mit Wiecznego Powrotu. Warszawa: Wydawnictwo KR Gadacz T. (2009). Historia filozofii XX wieku. Nurty tom 1, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 24-54 Judt T. (2011). Wprowadzenie. Świat, który utraciliśmy (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 11-35 Mencwel A. (red.) (2005). Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Nowicka E., (2005). Świat człowieka – świat kultury. Warszawa: PWN Russell B. (2000). Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego. Warszawa: Fundacja Aletheia Szlachta B. (red.) (2004). Słownik społeczny. Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 902-914, 935-941 Literatura uzupełniająca Bachtin M. Obrazy dołu materialno-cielesnego w powieści Rabelais’go (w:) A. Mencwel (red.) Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 17-22 Blumenberg H. (2017). Paradygmaty dla metaforologii, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, s. 27-59 Brach-Czaina J, (2018). Szczeliny istnienia. Warszawa: Dowody na Istnienie, s. 151-187 Brague R. (2012). Europa, droga rzymska, Warszawa: Teologia Polityczna Benoit-Dusausoy A., Fontanie G. (red.) (2009). Literatura Europy. Historia literatury europejskiej. Gdańsk: słowo/obraz terytoria Campbell J. (2007). Potęga mitu. Kraków: Znak Croce B. (1998). Historia Europa w XIX wieku. Warszawa: Czytelnik Englund P. (2003). Lata wojen. Gdańsk: Finna Ferry L., Capelier C. (2018). Filozofia najpiękniejsza historia, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, s. 359-368 Foucault M. (2000). Historia seksualności. Warszawa: Czytelnik Guriewicz A. (2005). „Cóż to jest… czas?” (w:) A. Mencwel (red.) Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 111-124 Heschel A. J. (2009). Szabat i jego znaczenie dla współczesnego człowieka. Kraków: Wydawnictwo Esprit Hobsbawm E. (2013). Wiek rewolucji 1789-1848. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej Judt T. (2011). Artur Koestler, wzorcowy intelektualista (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 39-58 Judt T. (2011). Elementarne prawdy Primo Leviego (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 59-81 Lear J. (2013). Nadzieja radykalna. Etyka w obliczu spustoszenia kulturowego, Warszawa: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego Loventhal D. Przeszłość to obcy kraj (w:) Respublica Numer 2000, nr 10, s. 142-151 Nora P. (2010). Czas pamięci (w:) Respublica Numer 2000, nr 10, s. 134-141 Otto R. (1968). Świętość. Warszawa: Książka i Wiedza Pollack M. (2014). Skażone krajobrazy. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne Santayana G. (2008). Nieobecność religii u Szekspira. (w:) Res Publica Nowa, wiosna/lato, s. 245-251 Szpakowska M. (red.) (2008). Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Walicki A. (2009). Ideologia narodowa Tadeusza Kościuszki (w:) A. Walicki, Kultura i myśl polska. Prace wybrane t.1, Naród, nacjonalizm, patriotyzm, s. 139-181 |
|
Uwagi: |
Brak uwag. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Jaworski | |
Prowadzący grup: | Marcin Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Na wykładach omówione zostaną zjawiska związane z: kulturą przednowoczesną, (której główną osią konstruującą była idea sacrum), wątki dotyczące kultury nowoczesnej (związanej z rozwojem dyskursu racjonalnego), a także ponowoczesnej. W tym kontekście będzie mowa o kulturze jako podstawowym języku ekspresji człowieka pozwalającej zaspokoić jego potrzeby duchowe i kreować refleksję nad sobą i otaczającym go światem. To ważne znaczenie kultury przedstawione zostanie studentom poprzez odwołanie się do wybranych idei, koncepcji kultury, antropologii oraz sztuki. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Antropologia kultury i sztuki realizowany jest w formie wykładów. Całość materiału podzielono na trzy części odnoszące się do trzech oddzielnych okresów. Pierwszy dotyczy antropologicznego wymiaru kultury i sztuki w okresie przednowoczesnym (od epoki pradziejowej do średniowiecza). Drugi dotyczy antropologicznego wymiaru kultury i sztuki w epoce nowoczesnej (od XVII w. do poł. XX w.). Trzeci odnosi się do wymiaru kultury i sztuki w ponowoczesności (2 poł. XX w. i współczesność). Ważnym celem wykładu jest uświadomienie studentom wartości holistycznego postrzegania zjawisk kultury i sztuki; dawnej i współczesnej. Widzenie ich jako pewnej całości i w perspektywie „długiego trwania”. Dlatego tak istotne w trakcie zajęć jest ukazanie związków i zależności występujących pomiędzy dominującym w danym okresie kontekstem społeczno-kulturowym a funkcjami kultury i sztuki rozumianych jako społeczny konstrukt. |
|
Literatura: |
Literatura zalecana (obowiązkowa) Eliade M., (1998). Mit Wiecznego Powrotu. Warszawa: Wydawnictwo KR Gadacz T. (2009). Historia filozofii XX wieku. Nurty tom 1, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 24-54 Judt T. (2011). Wprowadzenie. Świat, który utraciliśmy (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 11-35 Mencwel A. (red.) (2005). Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Nowicka E., (2005). Świat człowieka – świat kultury. Warszawa: PWN Russell B. (2000). Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego. Warszawa: Fundacja Aletheia Szlachta B. (red.) (2004). Słownik społeczny. Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 902-914, 935-941 Literatura uzupełniająca Bachtin M. Obrazy dołu materialno-cielesnego w powieści Rabelais’go (w:) A. Mencwel (red.) Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 17-22 Blumenberg H. (2017). Paradygmaty dla metaforologii, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, s. 27-59 Brach-Czaina J, (2018). Szczeliny istnienia. Warszawa: Dowody na Istnienie, s. 151-187 Brague R. (2012). Europa, droga rzymska, Warszawa: Teologia Polityczna Benoit-Dusausoy A., Fontanie G. (red.) (2009). Literatura Europy. Historia literatury europejskiej. Gdańsk: słowo/obraz terytoria Campbell J. (2007). Potęga mitu. Kraków: Znak Croce B. (1998). Historia Europa w XIX wieku. Warszawa: Czytelnik Englund P. (2003). Lata wojen. Gdańsk: Finna Ferry L., Capelier C. (2018). Filozofia najpiękniejsza historia, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, s. 359-368 Foucault M. (2000). Historia seksualności. Warszawa: Czytelnik Guriewicz A. (2005). „Cóż to jest… czas?” (w:) A. Mencwel (red.) Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 111-124 Heschel A. J. (2009). Szabat i jego znaczenie dla współczesnego człowieka. Kraków: Wydawnictwo Esprit Hobsbawm E. (2013). Wiek rewolucji 1789-1848. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej Judt T. (2011). Artur Koestler, wzorcowy intelektualista (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 39-58 Judt T. (2011). Elementarne prawdy Primo Leviego (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 59-81 Lear J. (2013). Nadzieja radykalna. Etyka w obliczu spustoszenia kulturowego, Warszawa: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego Loventhal D. Przeszłość to obcy kraj (w:) Respublica Numer 2000, nr 10, s. 142-151 Nora P. (2010). Czas pamięci (w:) Respublica Numer 2000, nr 10, s. 134-141 Otto R. (1968). Świętość. Warszawa: Książka i Wiedza Pollack M. (2014). Skażone krajobrazy. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne Santayana G. (2008). Nieobecność religii u Szekspira. (w:) Res Publica Nowa, wiosna/lato, s. 245-251 Szpakowska M. (red.) (2008). Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego Walicki A. (2009). Ideologia narodowa Tadeusza Kościuszki (w:) A. Walicki, Kultura i myśl polska. Prace wybrane t.1, Naród, nacjonalizm, patriotyzm, s. 139-181 |
|
Uwagi: |
Brak uwag. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.