Architektura i wystroje w ujęciu historycznym – czasy nowożytne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-ANow-AW-2Z-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Architektura i wystroje w ujęciu historycznym – czasy nowożytne |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 2 rok sem letni Architektura wnętrz s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (45 godz.): - uczestnictwo w zajęciach 45 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim podczas dyżurów - 1 – 1,5 pkt. ECTS Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (45 godz.): - konsultacje z prowadzącym - 1 godz. - przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie, przeanalizowanie i przyswojenie treści podanej literatury, zebranie materiału ilustracyjnego, koniecznego do nauki przedmiotu - 14 godz. - przygotowanie do egzaminu (przyswojenie materiału ilustracyjnego, definicji, powtórka zagadnień problemowych) - 30 godz. - 1,5 pkt. ECTS Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: zna periodyzację kultury i zjawisk artystycznych w epoce nowożytnej (XV –XVIII) (K_W01, K_W02) W2: ma uporządkowaną wiedzę na temat stylów w architekturze nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm) (K_W01, K_W02) W3: ma uporządkowaną wiedzę na temat kształtowania się i przemiany form wystroju i wyposażenia wnętrz w epoce nowożytnej (K_W01, K_W02) W4: rozumie wzajemną zależność pomiędzy architekturą oraz wystrojem i wyposażeniem wnętrz w okresie nowożytnym (K_W01, K_W02, K_K03) W5: rozumie wzajemną zależność pomiędzy architekturą, wyposażeniem wnętrz i kontekstem politycznym, społecznym i kulturowym w okresie nowożytnym (K_W01, K_W02, K_W03) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: rozpoznaje style architektury i wystrojów oraz typy architektury charakterystyczne dla nowożytnej Europy (K_U01, K_U03) U2: rozpoznaje i datuje najistotniejsze dzieła nowożytnej architektury, rzeźby architektonicznej, wystrojów rzeźbiarskich i malarskich oraz wyposażenia ruchomego (K_U01, K_U02) U3: na poziomie podstawowym analizuje dzieła architektury, wystroju i wyposażenia wnętrz omawianego okresu (K_U01; K_U02; K_U03) U4: posługuje się fachową terminologią, odnoszącą się do form architektonicznych oraz wystrojów i wyposażenia wnętrz typowych dla epoki nowożytnej (K_U02) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: Dostrzega i ocenia znaczenie kulturowe dzieł architektury nowożytnej i ich wystroju (K_K05) K2: Komunikuje się i współdziała z innymi osobami zaangażowanymi w proces adaptacji zabytków architektonicznych pochodzących z epoki nowożytnej (K_K02, K_K04, K_K07) K3: Jest gotowy do rozwoju kompetencji zawodowych (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia prowadzone są jako wykład informacyjny, uporządkowany w układzie chronologicznym. W obrębie epok materiał ułożony jest problemowo. Wykładowi towarzyszy prezentacja multimedialna (z wykorzystaniem fotografii, rysunków architektonicznych itp). Część zajęć w ramach limitu wynikającego z wewnętrznych przepisów może być realizowana zdalnie w formie synchronicznej za pośrednictwem komunikatora MS Teams |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie historii architektury i wystroju wnętrz w Europie w okresie nowożytnym (1400-1800), zarówno świeckich, jak i sakralnych. Tematyka omawiana jest w ujęciu chronologicznym, z uwzględnieniem rozwiązań stosowanych równolegle w różnych regionach i w ramach różnych tradycji artystycznych w Europie. W toku wykładu uwzględniane są różnorodne czynniki wpływające na architekturę i wystrój wnętrz, od czysto artystycznych po kontekst kulturowy i społeczny, w tym szczególnie związek dyspozycji i dekoracji wnętrz ze strukturą architektoniczną i jej funkcją. Omawiane są też różne systemy dekoracji wnętrz oraz techniki dekoracyjne oraz wyposażenie. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie historii architektury i dekoracji wnętrz w Europie w okresie nowożytnym (1400-1800), zarówno świeckich, jak i sakralnych. W ramach wykładu studenci zapoznają się z najważniejszymi, ale też mniej znanymi przykładami europejskich rozwiązań z zakresu architektury i dekoracji wnętrz, m.in. dzięki bogatemu i różnorodnemu materiałowi ilustracyjnemu. Tematyka ta jest omawiana w ujęciu chronologicznym, z uwzględnieniem rozwiązań stosowanych równolegle w różnych regionach i w ramach różnych tradycji artystycznych w Europie. W układzie chronologicznym i geograficznym omawiane są różne systemy dekoracji wnętrz oraz różnorodne techniki dekoracyjne, w tym malarstwo ścienne, dekoracje kamieniarskie, sztukatorskie i snycerskie oraz tapiserie. Przedstawione zostaną też – w kontekście funkcji – najważniejsze elementy wyposażenia, m.in. meble i wyroby rzemiosła artystycznego. W toku wykładu uwzględniane są różnorodne czynniki wpływające na architekturę i wystrój wnętrz, od kwestii artystycznych po kontekst kulturowy i społeczny. Szczególna uwaga poświęcona jest relacjom pomiędzy dyspozycją i wystrojem a szerszym kontekstem architektonicznym. Ważnym tematem jest też zależność pomiędzy dyspozycją wnętrz a ich funkcją. Układ i wyposażenie wnętrz jest ściśle powiązane z formą struktury architektonicznej – służącej realizacji określonej funkcji – stąd nie można oddzielić historii wnętrz od historii architektury je tworzącej. W toku wykładu omawiane są też zależności pomiędzy zmianami w układzie i wyposażeniu wnętrz a przemianami zachodzącymi w architekturze. Ponadto uwzględnione zostaną wybrane zagadnienia z zakresu nowożytnej teorii architektury i sztuki, jak również stosunek do wypracowanych w tej epoce modeli w czasach późniejszych. Przekrojowe i wielopoziomowe przedstawienie tematu zajęć pozwoli uczestnikom zrozumieć historię i kontekst nowożytnej architektury wnętrz, co z kolei wspomagać będzie ich własną kreatywność. Tematy: 1. Wstęp - czy architektura dawna była funkcjonalna? 2. Architektura włoskiego renesansu (1400-1520) 3. Renesansowe pałace włoskie i ich wnętrza: funkcja, dekoracja, wyposażenie 4. Architektura europejskiego renesansu (XV-XVI w.) 5. Północnoeuropejska architektura rezydencjonalna i jej wnętrza w XVI w. 6. Andrea Palladio i nurt klasycyzujący w architekturze europejskiej XVI-XVII w. (Anglia, Północne Niderlandy, Francja) 7. Architektura mieszczańska i jej wnętrza w XVI-XVII w. 8. Architektura baroku rzymskiego i jej oddziaływanie 9. Wielkie założenia pałacowe XVII-XVIII w. 10. Style w dekoracji wnętrz od połowy XVII do 2 poł. XVIII w. 11. Wille i architektura ogrodowa 12. Architektura na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej 13. Pozycja architekta i proces powstawania architektury w epoce nowożytnej |
Literatura: |
Literatura podstawowa • Słownik Terminologiczny Sztuk Pięknych • Historia Sztuki Świata, t. 4-5 • Wilfried KOCH, Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 2013 • Wojciech FIJAŁKOWSKI, „Królewski Wilanów”, Warszawa 2006. • Michael LEVEY, Dojrzały renesans, Warszawa 1980 • Nikolaus PEVSNER, Historia architektury europejskiej, Warszawa 2013 • Peter MURRAY, Architektura włoskiego renesansu, Toruń 1999 • Stefan SIENICKI, „Wnętrza mieszkalne. Rys historyczny”, Warszawa 1962. • John PILE, „Historia wnętrz”, Warszawa 2004. • Steven PARISIEN, „Historia wnętrz. Dom od roku 1700”, Warszawa 2010. • Andrea PALLADIO, „Cztery księgi o architekturze”, Warszawa 1955 Literatura uzupełniająca • Rudolph WITTKOWER, Art and Architecture in Italy 1600-1700, London 1982 • Anthony BLUNT, Art and architecture in France 1500 to 1700, Harmondsworth : Penguin Books 1973 • „Kunsthandwerk & Design. Stile, Techniken, Dekors von der Renaissance bis zur Gegenwart“, hrsg. von Noël Riley, Leipzig 2003. • „The History of Decorative Arts. The Renaissance and Mannerism in Europe”, ed. Alain Gruber, New York 1994. • Stephan HOPPE, „Die funktionale und räumliche Struktur des frühen Schlossbaus in Mitteldeutschland. Untersucht an Beispielen landesherrlicher Bauten der Zeit zwischen 1470 und 1570“, Köln 1996. • Margaretha ROSSHOLM LAGERLÖF, “Fate, glory, and love in early modern gallery decoration: visualizing supreme power”, Ashgate 2013. • Ralph-Miklas DOBLER, „The Villa Pamhili as Instrument of Social Strategy“, [w:] “The Baroque Villa. Suburban and country residences c. 1600-1800”, ed. Barbara Arciszewska, Warszawa 2009. • “Italian Renaissance architecture from Brunelleschi to Michelangelo”, ed. Henry A. MILLON, London 1996 • Rudolf WITTKOWER, “Architectural principles in the age of humanism”, London 1962 • Stephan HOPPE, “Was ist Barock? Architektur und Städtebau Europas 1580-1770”, Darmstadt 2003 • Werner MÜLLER, “Von Guarino Guarini bis Balthasar Neumann. Zum Verständnis barocker Raumkunst”, Petersberg 2002 WITRUWIUSZ, „O architekturze ksiąg dziesięć”, przeł. Kazimierz Kumaniecki, wstęp Anna Sadurska, Warszawa 2004 • “Unity and discontinuity. Architectural relations between the Southern and Northern Low Countries 1530-1700”, ed. Krista DE JONGE, Konrad OTTENHEYM, Turnhout 2007 (fragmenty). • Bernd EVERS, Christoph THOENS, “Architectural Theory”, [Taschen] 2006. • “Palladio”, eds. Guido BELTRAMINI, Howard BURNS, Vicenza-London 2008. • Wolfgang WOLTERS, „Architektur und Ornament. Venezianischer Bauschmuck der Renaissance“, München 2000. • Art & Home. Dutch interiors in the Age of Rembrandt, ed. Mariët WESTERMANN, Zwolle 2001. • Krystyna KALINOWSKA, „Malowane stropy w kamienicach Torunia XVI-XVIII w.”, Warszawa 1995 . |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym. Wymagania egzaminacyjne: 1. Objaśnianie terminologii dot. sztuki nowożytnej [definicje należy opracować samodzielnie, wg wykładów oraz podanych opracowań słownikowo-encyklopedycznych] (W3, U1, U2, U3, U4) 2. Rozwinięcie podanych zagadnień o tematyce ogólnej dotyczących: a) historii architektury, b) historii wnętrz, obejmujących zakres treści kształcenia wykładu i podstawowej literatury przedmiotu (W1, W2, W3, W4, W%, U1, U2, U#, U4, K1, K2, K3) Kryteria oceniania: ndst – 0-10 pkt (50%) dst- 11-12 pkt (60%) dst plus-13 pkt (65%) db-14-15 pkt (75%) db plus-16 pkt (80%) bdb- 17-20 pkt (85-100%) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Franciszek Skibiński | |
Prowadzący grup: | Franciszek Skibiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Franciszek Skibiński | |
Prowadzący grup: | Franciszek Skibiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Franciszek Skibiński | |
Prowadzący grup: | Franciszek Skibiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Franciszek Skibiński | |
Prowadzący grup: | Franciszek Skibiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.