Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Architektura i wystroje w ujęciu historycznym – czasy nowożytne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-ANow-AW-2Z-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Architektura i wystroje w ujęciu historycznym – czasy nowożytne
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe 2 rok sem letni Architektura wnętrz s1
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (45 godz.):

- uczestnictwo w zajęciach 45 godz.

- konsultacje z nauczycielem akademickim podczas dyżurów - 1

– 1,5 pkt. ECTS


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (45 godz.):

- konsultacje z prowadzącym - 1 godz.

- przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie, przeanalizowanie i przyswojenie treści podanej literatury, zebranie materiału ilustracyjnego, koniecznego do nauki przedmiotu - 14 godz.

- przygotowanie do egzaminu (przyswojenie materiału ilustracyjnego, definicji, powtórka zagadnień problemowych) - 30 godz.

- 1,5 pkt. ECTS


Łącznie: 90 godz. (3 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:


W1: zna periodyzację kultury i zjawisk artystycznych w epoce nowożytnej (XV –XVIII) (K_W01, K_W02)


W2: ma uporządkowaną wiedzę na temat stylów w architekturze nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm) (K_W01, K_W02)


W3: ma uporządkowaną wiedzę na temat kształtowania się i przemiany form wystroju i wyposażenia wnętrz w epoce nowożytnej (K_W01, K_W02)


W4: rozumie wzajemną zależność pomiędzy architekturą oraz wystrojem i wyposażeniem wnętrz w okresie nowożytnym (K_W01, K_W02, K_K03)


W5: rozumie wzajemną zależność pomiędzy architekturą, wyposażeniem wnętrz i kontekstem politycznym, społecznym i kulturowym w okresie nowożytnym (K_W01, K_W02, K_W03)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:


U1: rozpoznaje style architektury i wystrojów oraz typy architektury charakterystyczne dla nowożytnej Europy (K_U01, K_U03)


U2: rozpoznaje i datuje najistotniejsze dzieła nowożytnej architektury, rzeźby architektonicznej, wystrojów rzeźbiarskich i malarskich oraz wyposażenia ruchomego (K_U01, K_U02)


U3: na poziomie podstawowym analizuje dzieła architektury, wystroju i wyposażenia wnętrz omawianego okresu (K_U01; K_U02; K_U03)


U4: posługuje się fachową terminologią, odnoszącą się do form architektonicznych oraz wystrojów i wyposażenia wnętrz typowych dla epoki nowożytnej (K_U02)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:


K1: Dostrzega i ocenia znaczenie kulturowe dzieł architektury nowożytnej i ich wystroju (K_K05)


K2: Komunikuje się i współdziała z innymi osobami zaangażowanymi w proces adaptacji zabytków architektonicznych pochodzących z epoki nowożytnej (K_K02, K_K04, K_K07)


K3: Jest gotowy do rozwoju kompetencji zawodowych (K_K01)


Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone są jako wykład informacyjny, uporządkowany w układzie chronologicznym. W obrębie epok materiał ułożony jest problemowo. Wykładowi towarzyszy prezentacja multimedialna (z wykorzystaniem fotografii, rysunków architektonicznych itp).


Część zajęć w ramach limitu wynikającego z wewnętrznych przepisów może być realizowana zdalnie w formie synchronicznej za pośrednictwem komunikatora MS Teams


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie historii architektury i wystroju wnętrz w Europie w okresie nowożytnym (1400-1800), zarówno świeckich, jak i sakralnych.

Tematyka omawiana jest w ujęciu chronologicznym, z uwzględnieniem rozwiązań stosowanych równolegle w różnych regionach i w ramach różnych tradycji artystycznych w Europie.

W toku wykładu uwzględniane są różnorodne czynniki wpływające na architekturę i wystrój wnętrz, od czysto artystycznych po kontekst kulturowy i społeczny, w tym szczególnie związek dyspozycji i dekoracji wnętrz ze strukturą architektoniczną i jej funkcją.

Omawiane są też różne systemy dekoracji wnętrz oraz techniki dekoracyjne oraz wyposażenie.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przedstawienie historii architektury i dekoracji wnętrz w Europie w okresie nowożytnym (1400-1800), zarówno świeckich, jak i sakralnych. W ramach wykładu studenci zapoznają się z najważniejszymi, ale też mniej znanymi przykładami europejskich rozwiązań z zakresu architektury i dekoracji wnętrz, m.in. dzięki bogatemu i różnorodnemu materiałowi ilustracyjnemu. Tematyka ta jest omawiana w ujęciu chronologicznym, z uwzględnieniem rozwiązań stosowanych równolegle w różnych regionach i w ramach różnych tradycji artystycznych w Europie. W układzie chronologicznym i geograficznym omawiane są różne systemy dekoracji wnętrz oraz różnorodne techniki dekoracyjne, w tym malarstwo ścienne, dekoracje kamieniarskie, sztukatorskie i snycerskie oraz tapiserie. Przedstawione zostaną też – w kontekście funkcji – najważniejsze elementy wyposażenia, m.in. meble i wyroby rzemiosła artystycznego.

W toku wykładu uwzględniane są różnorodne czynniki wpływające na architekturę i wystrój wnętrz, od kwestii artystycznych po kontekst kulturowy i społeczny. Szczególna uwaga poświęcona jest relacjom pomiędzy dyspozycją i wystrojem a szerszym kontekstem architektonicznym. Ważnym tematem jest też zależność pomiędzy dyspozycją wnętrz a ich funkcją. Układ i wyposażenie wnętrz jest ściśle powiązane z formą struktury architektonicznej – służącej realizacji określonej funkcji – stąd nie można oddzielić historii wnętrz od historii architektury je tworzącej. W toku wykładu omawiane są też zależności pomiędzy zmianami w układzie i wyposażeniu wnętrz a przemianami zachodzącymi w architekturze. Ponadto uwzględnione zostaną wybrane zagadnienia z zakresu nowożytnej teorii architektury i sztuki, jak również stosunek do wypracowanych w tej epoce modeli w czasach późniejszych.

Przekrojowe i wielopoziomowe przedstawienie tematu zajęć pozwoli uczestnikom zrozumieć historię i kontekst nowożytnej architektury wnętrz, co z kolei wspomagać będzie ich własną kreatywność.

Tematy:

1. Wstęp - czy architektura dawna była funkcjonalna?

2. Architektura włoskiego renesansu (1400-1520)

3. Renesansowe pałace włoskie i ich wnętrza: funkcja, dekoracja, wyposażenie

4. Architektura europejskiego renesansu (XV-XVI w.)

5. Północnoeuropejska architektura rezydencjonalna i jej wnętrza w XVI w.

6. Andrea Palladio i nurt klasycyzujący w architekturze europejskiej XVI-XVII w. (Anglia, Północne Niderlandy, Francja)

7. Architektura mieszczańska i jej wnętrza w XVI-XVII w.

8. Architektura baroku rzymskiego i jej oddziaływanie

9. Wielkie założenia pałacowe XVII-XVIII w.

10. Style w dekoracji wnętrz od połowy XVII do 2 poł. XVIII w.

11. Wille i architektura ogrodowa

12. Architektura na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej

13. Pozycja architekta i proces powstawania architektury w epoce nowożytnej

Literatura:

Literatura podstawowa

• Słownik Terminologiczny Sztuk Pięknych

• Historia Sztuki Świata, t. 4-5

• Wilfried KOCH, Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 2013

• Wojciech FIJAŁKOWSKI, „Królewski Wilanów”, Warszawa 2006.

• Michael LEVEY, Dojrzały renesans, Warszawa 1980

• Nikolaus PEVSNER, Historia architektury europejskiej, Warszawa 2013

• Peter MURRAY, Architektura włoskiego renesansu, Toruń 1999

• Stefan SIENICKI, „Wnętrza mieszkalne. Rys historyczny”, Warszawa 1962.

• John PILE, „Historia wnętrz”, Warszawa 2004.

• Steven PARISIEN, „Historia wnętrz. Dom od roku 1700”, Warszawa 2010.

• Andrea PALLADIO, „Cztery księgi o architekturze”, Warszawa 1955

Literatura uzupełniająca

• Rudolph WITTKOWER, Art and Architecture in Italy 1600-1700, London 1982

• Anthony BLUNT, Art and architecture in France 1500 to 1700, Harmondsworth : Penguin Books 1973

• „Kunsthandwerk & Design. Stile, Techniken, Dekors von der Renaissance bis zur Gegenwart“, hrsg. von Noël Riley, Leipzig 2003.

• „The History of Decorative Arts. The Renaissance and Mannerism in Europe”, ed. Alain Gruber, New York 1994.

• Stephan HOPPE, „Die funktionale und räumliche Struktur des frühen Schlossbaus in Mitteldeutschland. Untersucht an Beispielen landesherrlicher Bauten der Zeit zwischen 1470 und 1570“, Köln 1996.

• Margaretha ROSSHOLM LAGERLÖF, “Fate, glory, and love in early modern gallery decoration: visualizing supreme power”, Ashgate 2013.

• Ralph-Miklas DOBLER, „The Villa Pamhili as Instrument of Social Strategy“, [w:] “The Baroque Villa. Suburban and country residences c. 1600-1800”, ed. Barbara Arciszewska, Warszawa 2009.

• “Italian Renaissance architecture from Brunelleschi to Michelangelo”, ed. Henry A. MILLON, London 1996

• Rudolf WITTKOWER, “Architectural principles in the age of humanism”, London 1962

• Stephan HOPPE, “Was ist Barock? Architektur und Städtebau Europas 1580-1770”, Darmstadt 2003

• Werner MÜLLER, “Von Guarino Guarini bis Balthasar Neumann. Zum Verständnis barocker Raumkunst”, Petersberg 2002 WITRUWIUSZ, „O architekturze ksiąg dziesięć”, przeł. Kazimierz Kumaniecki, wstęp Anna Sadurska, Warszawa 2004

• “Unity and discontinuity. Architectural relations between the Southern and Northern Low Countries 1530-1700”, ed. Krista DE JONGE, Konrad OTTENHEYM, Turnhout 2007 (fragmenty).

• Bernd EVERS, Christoph THOENS, “Architectural Theory”, [Taschen] 2006.

• “Palladio”, eds. Guido BELTRAMINI, Howard BURNS, Vicenza-London 2008.

• Wolfgang WOLTERS, „Architektur und Ornament. Venezianischer Bauschmuck der Renaissance“, München 2000.

• Art & Home. Dutch interiors in the Age of Rembrandt, ed. Mariët WESTERMANN, Zwolle 2001.

• Krystyna KALINOWSKA, „Malowane stropy w kamienicach Torunia XVI-XVIII w.”, Warszawa 1995 .

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym.

Wymagania egzaminacyjne:

1. Objaśnianie terminologii dot. sztuki nowożytnej [definicje należy opracować samodzielnie, wg wykładów oraz podanych opracowań słownikowo-encyklopedycznych] (W3, U1, U2, U3, U4)

2. Rozwinięcie podanych zagadnień o tematyce ogólnej dotyczących: a) historii architektury, b) historii wnętrz, obejmujących zakres treści kształcenia wykładu i podstawowej literatury przedmiotu (W1, W2, W3, W4, W%, U1, U2, U#, U4, K1, K2, K3)

Kryteria oceniania:

ndst – 0-10 pkt (50%)

dst- 11-12 pkt (60%)

dst plus-13 pkt (65%)

db-14-15 pkt (75%)

db plus-16 pkt (80%)

bdb- 17-20 pkt (85-100%)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Franciszek Skibiński
Prowadzący grup: Franciszek Skibiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Franciszek Skibiński
Prowadzący grup: Franciszek Skibiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Franciszek Skibiński
Prowadzący grup: Franciszek Skibiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Franciszek Skibiński
Prowadzący grup: Franciszek Skibiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)