Szkło artystyczne w architekturze i projektowaniu wnętrz
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-AtrW-AW-4L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Szkło artystyczne w architekturze i projektowaniu wnętrz |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 4 rok sem. letni- Architektura wnętrz-SJ |
Punkty ECTS i inne: |
14.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza i umiejętność w zakresie projektowania oraz podstawowe zdolności manualne i projektowe. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe ćwiczeń, przewidziane w programie): 75 h - semestr letni |
Efekty uczenia się - wiedza: | EK_W01 - zna terminologię sztuk plastycznych i posiada wiedzę w zakresie obszarów sztuki i nauki niezbędną do formułowania i rozwiązywania zagadnień artystycznych właściwych dla sztuki witrażowniczej EK_W02 - poszerza i uzupełnia wiedzę w zakresie technik i technologii witrażu i szkła artystycznego EK_W03 - umie wykorzystać tę wiedzę dla własnego rozwoju artystycznego WK_W04 - dysponuje wiedzą umożliwiającą formułowanie założeń ideowych i formalnych własnej postawy twórczej, pozwalającej na autoanalizę dokonań artystycznych w kontekście uwarunkowań technologicznych, technicznych, architektoniczno-przestrzennych oraz panujących warunków świetlnych EK_W05 - posiada wiedzę o aktualnych technicznych i technologicznych umiejętnościach na każdym etapie swojego rozwoju artystycznego EK_W06 - ma podstawową wiedze z zakresu z historii sztuki, historii szkła, witrażu, szkła w architekturze oraz współczesnych osiągnięć w tej dziedzinie EK_W07 - posiada szczegółową warsztatową wiedzę dotyczącą materiałów i narzędzi stosowanych w witrażownictwie oraz szkle architektonicznym EK_W08 - ma podstawową wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni witrażu |
Efekty uczenia się - umiejętności: | EK_U01 - ma zdolność tworzenia projektów i realizacji z zakresu szkła w architekturze, szkła artystycznego, szkła użytkowego i witrażownictwa EK_U02 - ma zdolność realizacji projektów zakładających zastosowanie podstawowych technik witrażowych kierunku malarstwo EK_U03 - posiada umiejętność oceny warunków przestrzenno-architektonicznych oraz możliwości zastosowania danego projektu w konkretnej sytuacji EK_U04 - posiada umiejętność kreatywnego eksperymentowania w zakresie technik witrażowych EK_U05 - ma zdolność prowadzenia negocjacji oraz organizować prace w zespole, potrafi kierować zespołem i realizować wspólne wyzwania projektowe EK_U06 - posiada techniczną i merytoryczną umiejętność przygotowania w sposób profesjonalny i czytelny oferty rynkowej zawierającej projekt lub prezentację multimedialną EK_U07 umie zaproponować i opracować malaturę konturową, patynową |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | EK_K01 - ma świadomość poziomu wiedzy i własnych umiejętności witrażowniczych oraz pozytywne nastawienie do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji i potrafi przekazać taką postawę innym EK_K02 - jest kompetentny w podejmowaniu wyzwań twórczych i zawodowych – wytrwale realizuje indywidualne i zespołowe działania w zakresie pracy twórczej EK_K03 - posiada zdolność komunikowania się z otoczeniem, nawiązywaniem kontaktów, posiada umiejętność przekonywania do własnych idei, pomysłów i projektów, odbiorców i ewentualnych zleceniodawców EK_K04 - posiada zdolności integracyjne w ramach różnych projektów artystycznych EK_K05 - ma świadomość odpowiedzialność za zachowanie dziedzictwa kulturowego EK_K06 - samodzielnie i twórczo wykorzystuje nabyte doświadczenia w realizacji własnych projektów artystycznych EK_K07 - posiada świadomość ochrony własności intelektualnej i zna zasady postępowania w życiu zawodowym artysty witrażownictwa i szkła artystycznego EK_K08 - potrafi zrealizować własne, unikatowe koncepcje plastyczne za pomocą wizualnego języka komunikatywnego dla odbiorcy i zleceniodawcy EK_K09 - potrafi komunikować się i współpracować z odbiorcami dzieł designerskich |
Metody dydaktyczne: | 1. Praca w grupach max. 8-osobowych, pozwalająca na indywidualizację procesu kształcenia niezbędnego w przypadku specyfiki tego przedmiotu 2. Wykład problemowy 3. Wykład informacyjny, projekt, pokaz, opis 4. Ćwiczenia 5. Doświadczenia i obserwacje 6. Wystawa zaliczeniowa i końcoworoczna 7. Multimedialne pokazy zbiorów muzealnych (Toruń, Płock, Jelenia Góra, Kłodzko) i galerii (Wrocław, Krosno, Sosnowiec) oraz hut szkła artystycznego) 8. Udział w sympozjach i konferencjach |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Przedmiot realizujący bardzo złożony proces zdobywania wiedzy teoretycznej, praktycznej, technologicznej oraz indywidualnego kształcenia. Ćwiczenia, realizacja zadań, tematów, zrozumienie odmienności specyfiki i estetyki szkła oraz jego plastycznych właściwości ma stać się podstawą przygotowania przyszłych absolwentów do zawodu projektanta szkła i witraży na możliwie najwyższym poziomie artystycznym . |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany głównie w formie ćwiczeń. Zakres ćwiczeń obejmuje podstawową wiedzę dotyczącą zasad komponowania i wykonania witrażu, szkła unikatowego oraz techniki pokrewnych w przestrzeni architektonicznej. Poznanie poprzez realizację własnego pomysłu, propozycji, idei - drogi projektowej od szkicu i zapisu koncepcji, przez projekty linearne, walorowe i kolorowe do kartonów i szablonów w skali 1:1. Znajomość tworzywa (szkła) i jego właściwości plastyczne ostatecznie wpływa na autonomiczny wybór i charakter własnej twórczej drogi, który może stanowić umiejętność projektowania przestrzeni, określonej wybranej architektury świeckiej i sakralnej lub kreacji unikalnych obiektów ze szkła. Różnorodność poznanych tradycyjnych czy współczesnych technik szklarskich wpływa ostatecznie na bogactwo plastycznej wypowiedzi studenta oraz możliwości kreowania i aranżacji jego przestrzeni. Opracowywane zagadnienia: 1. Wprowadzenie w zagadnienia witrażownictwa oraz z zakresu wiedzy z historii szkła i witrażu (na podstawie przeglądu literatury) 2. Poznanie metod form wypowiedzi artystycznej charakterystycznej dla szkła hutniczego, unikatowego oraz szkła w architekturze 3. Wprowadzenie w podstawowe elementy warsztatu witrażowego 4. Poznanie tradycyjnych technik formowania i kształtowania szkła oraz witrażu 5. Techniki szklarskie, witrażowe i termoformowane 6. Techniki opracowania szkła na zimno 7. Funkcja szkła we współczesnej przestrzeni architektonicznej 8. nadanie określonej formy dla indywidualnego sposobu wypowiedzi artystycznej poprzez podział procesu realizacji ćwiczeń na etapy: idea, koncept, pomysł, szkic, projekt, karton, realizacja, miejsce, przestrzeń, obiekt Tematy ćwiczeń: 1. Witraż w architekturze, architektura w witrażu (kopia witrażu) 2. "Samoświecąca ściana" - kolor w architekturze, kolor w witrażu (witraż barwny z pełnym opracowaniem malatury) 3. "Fusing" - właściwości plastyczne szkła termoformowanego (próby i małe realizacje współczesnych technik szklarskich: fusingu, slumpingu) 4. "Gorące szkło" - możliwości kreacyjne w hucie szkła - forma kształt, funkcja (projekt i realizacja zestawu form użytkowych oraz szkło unikatowe wolnoformowane) |
Literatura: |
1. Ada Polak, "Szkło i jego historia", W-wa 1981 2. Wacław Laba, "Historia sztuki szklarskiej", Krosno 2007 3. Władysław Ślesiński, "Techniki malarskie spoiwa mineralne", W-wa 1983 4. Pere Valldeperez, "Witraż, projektowanie i realizacja", W-wa 2001 5. Kazimierz Buczkowski, "Polskie szkło do pol. XIX wieku", Wrocław 1987 6. Maria J. Żychowska, "Współczesne witraże polskie", Kraków 1999 7. Paweł Banaś, "Polskie współczesne szkło artystyczne", Wrocław 1982 8. Lech Kalinowski, "Malarstwo witrażowe w: Malarstwo gotyckie w Polsce", W-wa 2004 9. New Glass/Neues Glas, Ritterbach Verlag GmbH, Niemcy (kwartalnik) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Weryfikacja umiejętności na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć ocena udziału i zaangażowania studenta w realizacji ćwiczeń w oparciu o nabyte umiejętności i wiedzę. Warunkiem zaliczenia jest zrealizowanie przez studenta ćwiczeń, stanowiących program pracowni oraz aktywne uczestnictwo w aranżacji wystawy końcowo rocznej. Ocena jest wynikiem rzeczowej analizy realizacji zadań. Składowe oceny: - poziom rozumienia realizowanych tematów - obecność na zajęciach - bieżące przygotowanie do zajęć, zaangażowanie i aktywność - opanowanie zakresu umiejętności technicznych i technologicznych |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kałucki | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.