Cyfrowe Przetwarzanie Obrazu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-CPO-1L-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Cyfrowe Przetwarzanie Obrazu |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 1 rok, sem. letni - grafika (dm) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Semestr I - 75 godzin / 3 ECTS, (godziny z bezpośrednim udziałem nauczycieli 30 / 1,2 ECTS + godziny pracy własnej studenta 45 / 1,8 ECTS, w tym przygotowanie do zajęć, praca w domu, przygotowanie prac zaliczeniowych) Semestr II - 75 godzin / 3 ECTS, (godziny z bezpośrednim udziałem nauczycieli 30 / 1,2 ECTS + godziny pracy własnej studenta 45 / 1,8 ECTS, w tym przygotowanie do zajęć, praca w domu, przygotowanie prac zaliczeniowych) Semestr III - 75 godzin / 3 ECTS, (godziny z bezpośrednim udziałem nauczycieli 30 / 1,2 ECTS + godziny pracy własnej studenta 45 / 1,8 ECTS, w tym przygotowanie do zajęć, praca w domu, przygotowanie prac zaliczeniowych) Semestr IV - 75 godzin / 3 ECTS, (godziny z bezpośrednim udziałem nauczycieli 30 / 1,2 ECTS + godziny pracy własnej studenta 45 / 1,8 ECTS, w tym przygotowanie do zajęć, praca w domu, przygotowanie prac zaliczeniowych) Semestr V - 75 godzin / 3 ECTS, (godziny z bezpośrednim udziałem nauczycieli 30 / 1,2 ECTS + godziny pracy własnej studenta 45 / 1,8 ECTS, w tym przygotowanie do zajęć, praca w domu, przygotowanie prac zaliczeniowych) Semestr VI - 75 godzin / 3 ECTS, (godziny z bezpośrednim udziałem nauczycieli 30 / 1,2 ECTS + godziny pracy własnej studenta 45 / 1,8 ECTS, w tym przygotowanie do zajęć, praca w domu, przygotowanie prac zaliczeniowych) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Semestr I (1 rok) - student zna i rozróżnia podstawowe pojęcia związane z zagadnieniami poruszanymi w semestrze (grafika rastrowa/bitmapowa, grafika wektorowa, przestrzenie kolorów, sposoby zapisu informacji cyfrowej), K_W04 - student definiuje podstawowe technologie grafiki cyfrowej, K_W04 - student potrafi rozróżnić funkcje programów do grafiki rastrowej i wektorowej K_W01 Semestr II (1 rok) - student zna i rozróżnia podstawowe pojęcia związane z zagadnieniami poruszanymi w semestrze (grafika trójwymiarowa, modelowanie, mapowanie, teksturowanie, rendering, sculpting, grafika generyczna), K_W04 - student definiuje podstawowe technologie cyfrowej grafiki trójwymiarowej, K_W04 - student potrafi rozróżnić funkcje programów do grafiki trójwymiarowej K_W01 Semestr III (2 rok) - student zna i rozróżnia podstawowe pojęcia związane z zagadnieniami poruszanymi w semestrze (grafika rastrowa/bitmapowa, grafika wektorowa, przestrzenie kolorów, sposoby zapisu informacji cyfrowej, grafika trójwymiarowa, modelowanie, mapowanie, teksturowanie, rendering, sculpting, grafika generyczna), K_W04 - student definiuje technologie grafiki cyfrowej, K_W04 - student potrafi rozróżnić funkcje programów do grafiki rastrowej, wektorowej i trójwymiarowej, K_W01 Semestr IV (2 rok) - student zna i rozróżnia poszerzone pojęcia związane z zagadnieniami poruszanymi w semestrze (grafika rastrowa/bitmapowa, grafika wektorowa, przestrzenie kolorów, sposoby zapisu informacji cyfrowej, grafika trójwymiarowa, modelowanie, mapowanie, teksturowanie, rendering, sculpting, grafika generyczna), K_W04 - student definiuje poszerzone technologie grafiki cyfrowej, K_W04 - student potrafi rozróżnić poszerzone funkcje programów do grafiki rastrowej, wektorowej i trójwymiarowej, K_W01 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Semestr I (1 rok) - student posługuje się podstawowymi metodami cyfrowego przetwarzania obrazu dwuwymiarowego, K_U02 - student posługuje się podstawowymi środkami formalnymi i technicznymi. K_U06 - student opracowuje fotomontaże, posługuje się retuszem. K_U06 - student używa liternictwa i importowanej grafiki. K_U06. - student świadomie używa tekstu w obrazie bitmapowym i wektorowym. K_U02, K_U03 - student wykorzystuje elementy rysunku odręcznego w grafice cyfrowej. K_U07 Semestr II (1 rok) - student posługuje się podstawowymi metodami cyfrowego przetwarzania obrazu trójwymiarowego, K_U02 - student posługuje się podstawowymi środkami formalnymi i technicznymi. K_U06 - student opracowuje modele, posługuje się mapowaniem I teksturowaniem. K_U06 - student opracowuje scenę i potrafi ją wyrenderować. K_U06 - student używa narzędzi do tworzenia trójwymiarowej grafiki generycznej. K_U06 Semestr III (2 rok) - student posługuje się metodami cyfrowego przetwarzania obrazu dwu- i trójwymiarowego, K_U02 - student posługuje się środkami formalnymi i technicznymi w grafice cyfrowej. K_U06. - student wykorzystuje w jednym zadaniu różne metody realizacji cyfrowych. K_U06. - student potrafi kreować spójny formalnie i ideowo cykl prac graficznych na określony temat. K_U01, K_U02, K_U03 Semestr IV (2 rok) - student posługuje się poszerzonymi metodami cyfrowego przetwarzania obrazu dwu- i trójwymiarowego, K_U02 - student posługuje się poszerzonymi środkami formalnymi i technicznymi w grafice cyfrowej. K_U06. - student wykorzystuje w jednym zadaniu różne metody realizacji cyfrowych. K_U06. - student potrafi kreować spójny formalnie i ideowo cykl prac graficznych na określony temat. K_U01, K_U02, K_U03 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Semestr I (1 rok) - student odkrywa nowy obszar twórczości artystycznej i zdobywa przekonanie o konieczności stałego pogłębiania wiedzy i zdobywaniu kolejnych doświadczeń w ramach uprawianej dyscypliny artystycznej. K_K01 - student wykazuje zaangażowaną, kreatywna postawę. K_K04 Semestr II (1 rok) - student jest przekonany o konieczności stałego pogłębiania wiedzy i zdobywania kolejnych doświadczeń oraz rozwijania warsztatu wykonawczego uprawianej dyscypliny artystycznej. K_K01 - student wykazuje zaangażowaną, kreatywna postawę. K_K04 Semestr III (2 rok) - student jest przekonany o konieczności stałego pogłębiania wiedzy i zdobywania kolejnych doświadczeń oraz rozwijania warsztatu wykonawczego uprawianej dyscypliny artystycznej. K_K01 - student wykazuje zaangażowaną, kreatywna postawę. K_K04 Semestr IV (2 rok) - student posiada umiejętność podejmowania samodzielnych działań artystycznych oraz integrowania nabytej wiedzy. K_K02 - student wykazuje zaangażowaną, kreatywna postawę. K_K04 |
Metody dydaktyczne: | - omówienie sylabusów zajęć, - prezentacja i omówienie tematów ćwiczeń i pokaz przykładowych rozwiązań, - indywidualne korekty, - tematyczne pokazy multimedialne w tym prac archiwalnych studentów, - rozwiązywanie konkretnych ćwiczeń na miejscu w pracowni (warsztaty) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem ćwiczeniowym realizowanym w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: realizację projektów z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych i druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów. W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: • teoria obrazu cyfrowego (sprzęt, oprogramowanie, możliwości) • grafika dwuwymiarowa rastrowa • grafika dwuwymiarowa wektorowa • grafika trójwymiarowa • interpretacja problemu plastycznego za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej |
Pełny opis: |
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem w formie ćwiczeń, które realizowane są w programach graficznych w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: przygotowanie i realizację projektu z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych, w tym druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów] i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności: W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: • funkcje aplikacji graficznych • grafika na ekranie LCD oraz w wydruku • problematyka techniczna – przestrzenie kolorów, rozszerzenia plików, współpraca aplikacji • retusz i sposoby fotomontażu • kompozycja literniczo-graficzną • kompozycja wykorzystująca element rysunku odręcznego • zaawansowany fotomontaż • interpretacja idei-problemu za pomocą grafiki wektorowej i rastrowej • modelowanie trójwymiarowe • teksturowanie i rendering ------------------------------ Semestr I zimowy (1 rok) W I semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki bitmapowej i wektorowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku cyfrowym - cyfrowe narzędzia generyczne (gradienty, wzory, siatki, pędzle) - narzędzia bitmapowe, praca z kolorem - narzędzia wektorowe, konwersja bitmapy na wektor (trace) - liternictwo w grafice bitmapowej i wektorowej - malarstwo cyfrowe (digital painting) - retusz fotograficzny - fotomontaż - kompozycja wykorzystująca elementy rysunku ręcznego W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. ------------------------------ Semestr II letni (1 rok) W II semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki trójwymiarowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku trójwymiarowym - modelowanie - mapowanie - teksturowanie - budowa sceny, oświetlenie, efekty specjalne - rendering oraz sposoby zapisu i eksportu sceny - współpraca aplikacji i metody przenoszenia informacji - rzeźbienie cyfrowe (sculpting) - trójwymiarowe narzędzia generyczne (mapy, modyfikatory, skrypty, systemy cząstek) W II semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. ------------------------------ Semestr III zimowy (2 rok) W III semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej W III semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. ------------------------------ Semestr IV letni (2 rok) W IV semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej W IV semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. |
Literatura: |
• https://helpx.adobe.com/photoshop/how-to/ps-basics-fundamentals.html?playlist=/services/playlist.helpx/products:SG_CREATIVECLOUD/learn-path:get-started/set-header:ccx-designer/playlist:orientation/en_us.json&ref=helpx.adobe.com • https://helpx.adobe.com/illustrator/how-to/ai-basics-fundamentals.html?playlist=/services/playlist.helpx/products:SG_CREATIVECLOUD/learn-path:get-started/set-header:ccx-designer/playlist:orientation/en_us.json&ref=helpx.adobe.com • https://www.youtube.com/watch?v=MF1qEhBSfq4&list=PLa1F2ddGya_-UvuAqHAksYnB0qL9yWDO6 • https://docs.blender.org/manual/en/latest/ |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Zaliczenie każdego semestru (roku) polega na przeglądzie prac oraz analizie, krytycznym omówieniu realizacji zadania / ćwiczenia oraz ocenie semestralnej. 2. Na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, biegłość techniczna. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Jaszewski | |
Prowadzący grup: | Jakub Jaszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem ćwiczeniowym realizowanym w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: realizację projektów z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (3DsMAX, Mudbox, CrazyBump, Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych i druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów. W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: • teoria obrazu cyfrowego (sprzęt, oprogramowanie, możliwości) • grafika dwuwymiarowa rastrowa • grafika dwuwymiarowa wektorowa • grafika trójwymiarowa • interpretacja problemu plastycznego za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej |
|
Pełny opis: |
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem w formie ćwiczeń, które realizowane są w programach graficznych w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: przygotowanie i realizację projektu z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (3DsMAX, Mudbox, CrazyBump, Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych, w tym druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów] i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności: W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: • funkcje aplikacji graficznych • grafika na ekranie LCD oraz w wydruku • problematyka techniczna – przestrzenie kolorów, rozszerzenia plików, współpraca aplikacji • retusz i sposoby fotomontażu • kompozycja literniczo-graficzną • kompozycja wykorzystująca element rysunku odręcznego • zaawansowany fotomontaż • interpretacja idei-problemu za pomocą grafiki wektorowej i rastrowej • modelowanie trójwymiarowe • teksturowanie i rendering ------------------------------ Semestr I zimowy (1 rok) W I semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki bitmapowej i wektorowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku cyfrowym - cyfrowe narzędzia generyczne (gradienty, wzory, siatki, pędzle) - narzędzia bitmapowe, praca z kolorem - narzędzia wektorowe, konwersja bitmapy na wektor (trace) - liternictwo w grafice bitmapowej i wektorowej - malarstwo cyfrowe (digital painting) - retusz fotograficzny - fotomontaż - kompozycja wykorzystująca elementy rysunku ręcznego W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. ------------------------------ Semestr II letni (1 rok) W II semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki trójwymiarowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku trójwymiarowym - modelowanie - mapowanie - teksturowanie - budowa sceny, oświetlenie, efekty specjalne - rendering oraz sposoby zapisu i eksportu sceny - współpraca aplikacji i metody przenoszenia informacji - rzeźbienie cyfrowe (sculpting) - trójwymiarowe narzędzia generyczne (mapy, modyfikatory, skrypty, systemy cząstek) W II semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. ------------------------------ Semestr III zimowy (2 rok) W III semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej W III semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. ------------------------------ Semestr IV letni (2 rok) W IV semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej W IV semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. |
|
Literatura: |
• Adobe Creative Team, Adobe Photoshop CS5. Oficjalny podręcznik, Helion, 2011 • Adobe Creative Team, Adobe Photoshop CS4. Oficjalny podręcznik, Helion, 2009 • Adobe Creative Team, Adobe Illustrator CS5. Oficjalny podręcznik, Helion, 2011 • Adobe Creative Team, Adobe Illustrator CS4. Oficjalny podręcznik, Helion, 2009 • http://tv.adobe.com • http://www.lynda.com • http://www.youtube.com/user/lyndapodcast • Claudia McCue, Profesjonalny druk. Przygotowanie materiałów, Helion 2007 • Bruce Fraser, Jeff Schewe, Real World Camera Raw i Photoshop CS3. Efektywna obróbka zdjęć, Helion 2008 • https://www.youtube.com/user/3dsMaxHowTos • http://cgsociety.org • https://cgi.tutsplus.com/tutorials • http://max3d.pl/ • https://www.3dtotal.com/ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Jaszewski | |
Prowadzący grup: | Jakub Jaszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem ćwiczeniowym realizowanym w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: realizację projektów z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych i druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów. W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: • teoria obrazu cyfrowego (sprzęt, oprogramowanie, możliwości) • grafika dwuwymiarowa rastrowa • grafika dwuwymiarowa wektorowa • grafika trójwymiarowa • interpretacja problemu plastycznego za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej |
|
Pełny opis: |
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem w formie ćwiczeń, które realizowane są w programach graficznych w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: przygotowanie i realizację projektu z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych, w tym druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów] i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności: W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: • funkcje aplikacji graficznych • grafika na ekranie LCD oraz w wydruku • problematyka techniczna – przestrzenie kolorów, rozszerzenia plików, współpraca aplikacji • retusz i sposoby fotomontażu • kompozycja literniczo-graficzną • kompozycja wykorzystująca element rysunku odręcznego • zaawansowany fotomontaż • interpretacja idei-problemu za pomocą grafiki wektorowej i rastrowej • modelowanie trójwymiarowe • teksturowanie i rendering ------------------------------ Semestr I zimowy (1 rok) W I semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki bitmapowej i wektorowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku cyfrowym - cyfrowe narzędzia generyczne (gradienty, wzory, siatki, pędzle) - narzędzia bitmapowe, praca z kolorem - narzędzia wektorowe, konwersja bitmapy na wektor (trace) - liternictwo w grafice bitmapowej i wektorowej - malarstwo cyfrowe (digital painting) - retusz fotograficzny - fotomontaż - kompozycja wykorzystująca elementy rysunku ręcznego W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. ------------------------------ Semestr II letni (1 rok) W II semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki trójwymiarowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku trójwymiarowym - modelowanie - mapowanie - teksturowanie - budowa sceny, oświetlenie, efekty specjalne - rendering oraz sposoby zapisu i eksportu sceny - współpraca aplikacji i metody przenoszenia informacji - rzeźbienie cyfrowe (sculpting) - trójwymiarowe narzędzia generyczne (mapy, modyfikatory, skrypty, systemy cząstek) W II semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. ------------------------------ Semestr III zimowy (2 rok) W III semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej W III semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. ------------------------------ Semestr IV letni (2 rok) W IV semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej W IV semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. |
|
Literatura: |
• https://helpx.adobe.com/photoshop/how-to/ps-basics-fundamentals.html?playlist=/services/playlist.helpx/products:SG_CREATIVECLOUD/learn-path:get-started/set-header:ccx-designer/playlist:orientation/en_us.json&ref=helpx.adobe.com • https://helpx.adobe.com/illustrator/how-to/ai-basics-fundamentals.html?playlist=/services/playlist.helpx/products:SG_CREATIVECLOUD/learn-path:get-started/set-header:ccx-designer/playlist:orientation/en_us.json&ref=helpx.adobe.com • https://www.youtube.com/watch?v=MF1qEhBSfq4&list=PLa1F2ddGya_-UvuAqHAksYnB0qL9yWDO6 • https://docs.blender.org/manual/en/latest/ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Jaszewski | |
Prowadzący grup: | Jakub Jaszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem ćwiczeniowym realizowanym w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: realizację projektów z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych i druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów. W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: • teoria obrazu cyfrowego (sprzęt, oprogramowanie, możliwości) • grafika dwuwymiarowa rastrowa • grafika dwuwymiarowa wektorowa • grafika trójwymiarowa • interpretacja problemu plastycznego za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej |
|
Pełny opis: |
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem w formie ćwiczeń, które realizowane są w programach graficznych w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: przygotowanie i realizację projektu z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych, w tym druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów] i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności: W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: • funkcje aplikacji graficznych • grafika na ekranie LCD oraz w wydruku • problematyka techniczna – przestrzenie kolorów, rozszerzenia plików, współpraca aplikacji • retusz i sposoby fotomontażu • kompozycja literniczo-graficzną • kompozycja wykorzystująca element rysunku odręcznego • zaawansowany fotomontaż • interpretacja idei-problemu za pomocą grafiki wektorowej i rastrowej • modelowanie trójwymiarowe • teksturowanie i rendering ------------------------------ Semestr I zimowy (1 rok) W I semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki bitmapowej i wektorowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku cyfrowym - cyfrowe narzędzia generyczne (gradienty, wzory, siatki, pędzle) - narzędzia bitmapowe, praca z kolorem - narzędzia wektorowe, konwersja bitmapy na wektor (trace) - liternictwo w grafice bitmapowej i wektorowej - malarstwo cyfrowe (digital painting) - retusz fotograficzny - fotomontaż - kompozycja wykorzystująca elementy rysunku ręcznego W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. ------------------------------ Semestr II letni (1 rok) W II semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki trójwymiarowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku trójwymiarowym - modelowanie - mapowanie - teksturowanie - budowa sceny, oświetlenie, efekty specjalne - rendering oraz sposoby zapisu i eksportu sceny - współpraca aplikacji i metody przenoszenia informacji - rzeźbienie cyfrowe (sculpting) - trójwymiarowe narzędzia generyczne (mapy, modyfikatory, skrypty, systemy cząstek) W II semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. ------------------------------ Semestr III zimowy (2 rok) W III semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej W III semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. ------------------------------ Semestr IV letni (2 rok) W IV semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej W IV semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. |
|
Literatura: |
• https://helpx.adobe.com/photoshop/how-to/ps-basics-fundamentals.html?playlist=/services/playlist.helpx/products:SG_CREATIVECLOUD/learn-path:get-started/set-header:ccx-designer/playlist:orientation/en_us.json&ref=helpx.adobe.com • https://helpx.adobe.com/illustrator/how-to/ai-basics-fundamentals.html?playlist=/services/playlist.helpx/products:SG_CREATIVECLOUD/learn-path:get-started/set-header:ccx-designer/playlist:orientation/en_us.json&ref=helpx.adobe.com • https://www.youtube.com/watch?v=MF1qEhBSfq4&list=PLa1F2ddGya_-UvuAqHAksYnB0qL9yWDO6 • https://docs.blender.org/manual/en/latest/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.