Cyfrowe Przetwarzanie Obrazu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-CPO-2Z-GW-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Cyfrowe Przetwarzanie Obrazu |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - grafika warsztatowa (dm) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 180 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie do pracy na zajęciach (zebranie materiałów, zapoznanie się z przykładami, przygotowanie projektów): 100 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (zal. z oceną – przygotowanie i przedstawienie końcowej prezentacji): 15 4. Łącznie 295 godzin. Informacja dotyczy nakładu pracy studenta w całym cyklu zajęć I-II roku. |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. Rozpoznaje możliwości aplikacji graficznych. K_W01 2. Rozróżnia dostępne narzędzia i funkcje programów. K_W01 3. Opisuje sposoby osiągania zaplanowanego efektu w grafice cyfrowej. K_W04 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. Posługuje się odpowiednimi środkami formalnymi i technicznymi. K_U06 2. Opracowuje fotomontaże, posługuje się retuszem. K_U06 3. Używa liternictwa i importowanej grafiki. K_U06 4. Tworzy autorski, cyfrowy collage. K_U03 5. Wykorzystuje elementy rysunku odręcznego w grafice cyfrowej. K_U07 6. Posługuje się twórczo cytatem fotograficznym. K_U07 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Podejmuje samodzielne działania artystyczne. K_K02 2. Doskonali narzędzia ekspresji twórczej. K_K01 3. Wykazuje zaangażowaną, kreatywną postawę. K_K04 |
Metody dydaktyczne: | 1. Indywidualizacja kształcenia 2. Ćwiczenia poprzedzone prezentacjami i omówieniami, analizami nowych zadań 3. Wprowadzenie w problematykę zadania i pokaz przykładowych rozwiązań 4. Indywidualne korekty |
Skrócony opis: |
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem ćwiczeniowym realizowanym w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: realizację projektów z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych i druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów. W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: • teoria obrazu cyfrowego (sprzęt, oprogramowanie, możliwości) • grafika dwuwymiarowa rastrowa • grafika dwuwymiarowa wektorowa • grafika trójwymiarowa • interpretacja problemu plastycznego za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej |
Pełny opis: |
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem w formie ćwiczeń, które realizowane są w programach graficznych w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: przygotowanie i realizację projektu z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych, w tym druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów] i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności: W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: • funkcje aplikacji graficznych • grafika na ekranie LCD oraz w wydruku • problematyka techniczna – przestrzenie kolorów, rozszerzenia plików, współpraca aplikacji • kompozycja literniczo-graficzną • kompozycja wykorzystująca element rysunku odręcznego • zaawansowany fotomontaż • interpretacja idei-problemu za pomocą grafiki wektorowej i rastrowej • modelowanie trójwymiarowe • teksturowanie i rendering ------------------------------ Semestr I zimowy (1 rok) W I semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki bitmapowej i wektorowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku cyfrowym - cyfrowe narzędzia generyczne (gradienty, wzory, siatki, pędzle) - narzędzia bitmapowe, praca z kolorem - narzędzia wektorowe, konwersja bitmapy na wektor (trace) - liternictwo w grafice bitmapowej i wektorowej - malarstwo cyfrowe (digital painting) - retusz fotograficzny - fotomontaż - kompozycja wykorzystująca elementy rysunku ręcznego W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. ------------------------------ Semestr II letni (1 rok) W II semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki trójwymiarowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku trójwymiarowym - modelowanie - mapowanie - teksturowanie - budowa sceny, oświetlenie, efekty specjalne - rendering oraz sposoby zapisu i eksportu sceny - współpraca aplikacji i metody przenoszenia informacji - rzeźbienie cyfrowe (sculpting) - trójwymiarowe narzędzia generyczne (mapy, modyfikatory, skrypty, systemy cząstek) W II semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. ------------------------------ Semestr III zimowy (2 rok) W III semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej W III semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. ------------------------------ Semestr IV letni (2 rok) W IV semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej W IV semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej. |
Literatura: |
• https://helpx.adobe.com/photoshop/how-to/ps-basics-fundamentals.html?playlist=/services/playlist.helpx/products:SG_CREATIVECLOUD/learn-path:get-started/set-header:ccx-designer/playlist:orientation/en_us.json&ref=helpx.adobe.com • https://helpx.adobe.com/illustrator/how-to/ai-basics-fundamentals.html?playlist=/services/playlist.helpx/products:SG_CREATIVECLOUD/learn-path:get-started/set-header:ccx-designer/playlist:orientation/en_us.json&ref=helpx.adobe.com • https://www.youtube.com/watch?v=MF1qEhBSfq4&list=PLa1F2ddGya_-UvuAqHAksYnB0qL9yWDO6 • https://docs.blender.org/manual/en/latest/ |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Zaliczenie każdego semestru (roku) polega na przeglądzie prac oraz analizie, krytycznym omówieniu realizacji zadania / ćwiczenia oraz ocenie semestralnej. 2. Na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, biegłość techniczna. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Barczyk | |
Prowadzący grup: | Jakub Jaszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Jaszewski | |
Prowadzący grup: | Jakub Jaszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
Skrócony opis: |
Jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
|
Literatura: |
Jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.