Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Cyfrowe Przetwarzanie Obrazu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-CPO-2Z-PG-Sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Cyfrowe Przetwarzanie Obrazu
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - projektowanie graficzne (dm)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

zaliczenie przedmiotu cyfrowe przetwarzanie obrazu na I roku studiów

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy studenta: 75h (3 ECTS), w tym:

- Godziny kontaktowe realizowane z udziałem nauczycieli: 1,2 ECTS (30 godzin)

- Samodzielna praca studenta, przygotowanie do zaliczeń semestralnych: 1,8 ECTS (45 godzin).


Efekty uczenia się - wiedza:

- umiejętnie łączy elementy grafiki wektorowej z fotografią, rysunkiem czy grafiką tradycyjną/warsztatową, K_W01

- posługuje się różnymi podstawowymi aplikacjami komputerowymi dla wykonania złożonych zadań, K_W01

- stosuje technikę druku odpowiednią dla przyjętej formy publikacji, K_W01

- współpracuje z wykonawcą (drukarnią) w zakresie realizacji przygotowanego projektu, K_W01


Efekty uczenia się - umiejętności:

- potrafi cyfrowo przetwarzać i wykorzystywać materiały wykonane tradycyjnymi technikami rysunkowymi, graficznymi i malarskimi na potrzeby różnych projektów graficznych, K_U06

- potrafi wykonać szereg projektów graficznych akcydensów do druku oraz do publikacji w mediach elektronicznych, K_U06

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

- koordynuje proces powstawania publikacji od kontaktu ze zleceniodawcą do realizacji, K_K01

- przewiduje efekty realizacji projektu w różnych technikach zarówno w aspekcie artystycznym, jak i ekonomicznym, K_K01, K_K02

- przewiduje kompleksowe zastosowanie projektów w mediach elektronicznych, K_K01


Metody dydaktyczne:

Przykłady z wykorzystaniem albumów i różnych przykładowych publikacji w formie druków i publikacji cyfrowych, tematyczne pokazy multimedialne, omówienie tematów ćwiczeń, korekta prac studenckich, rozwiązywanie konkretnych ćwiczeń bezpośrednio w pracowni, prezentacja dostępnych publikacji specjalistycznych. Udział w wystawach związanych z zagadnieniami dotyczącymi cyfrowego przetwarzania obrazu.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu

Skrócony opis:

Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu w pierwszym semestrze ma na celu podstawowe przygotowanie studentów do pracy z zaawansowanymi aplikacjami graficznymi obejmującymi pełny zakres cyfrowych środków formalnych jakimi posługuje się współczesny projektant. Poznanie i umiejętność stosowania określonych podstawowych narzędzi z wybranych aplikacji graficznych oraz wiedza techniczna studenta zostanie rozszerzona o umiejętności przygotowania projektu do realizacji w najważniejszych rodzajach aktualnych technik drukarskich i w formie publikacji cyfrowych.

Pełny opis:

Opis:

1. Cele przedmiotu:

Zdobycie wiedzy i doświadczeń w zakresie: podstaw technologii powstawania i przetwarzania obrazu cyfrowego. Podstawowe kształcenie umiejętności obsługi oprogramowania i wybranych narzędzi: do tworzenia i edycji grafiki wektorowej oraz grafiki rastrowej w celu wykorzystania ich w projektowaniu graficznym z przeznaczeniem do druku i publikacji, internetowych, grafice warsztatowej, fotografii cyfrowej i animacji komputerowej.

2. Tematyczne ujęcie treści:

Student realizuje cykl odpowiedzi na zadane hasło rozwijając umiejętnści techniczne i graficzne m.in.:

przestrzeń barwna,

rozmiar i rozdzielczość,

rodzaje formatów zapisu grafiki cyfrowej m.in.: JPEG, PDF, TIFF, PNG,

rodzaje kompresji

eksportowanie i importowanie grafiki, edycja i formatowanie tekstu

korekcja jasności i kolorystyki obrazu,

retusz i edycja grafiki,

tworzenie i stosowanie masek,

wyostrzanie i rozmywanie,

korzystanie z warstw,

tworzenie brył 3D,

fotomontaż, collage,

przygotowanie do druku, stosowanie spadu, pola ochronnego

3. Opis metod i form realizacji:

Prezentacja przykładów realizacji ćwiczeń z poprzednich lat studiów, prac artystów grafików. Omówienie cech formalnych, technicznych i technologicznych. Podział procesu realizacji ćwiczeń na dwa zasadnicze etapy: projekt, realizacja. Oba etapy są omawiane z każdym studentem poprzez korektę. Przeglądy poszczególnych ćwiczeń - omawianie prac z udziałem grupy studentów. Samodzielna realizacja ćwiczeń, korekta indywidualna realizowanych prac.

Literatura:

- podręczniki pakietu Adobe Creative Suite

- podręczniki pakietu CorelDraw

- Margulis D., Photoshop. Korekcja i separacja, vademecum profesjonalisty, Gliwice, 2007,

- Tomaszewska-Adamarek A., Zimek R., ABC grafiki komputerowej i obróbki zdjęć, Gliwice, 2007,

- McCue C., Profesjonalny druk. Przygotowanie- materiałów, Gliwice, 2007,

- McWade J., Profesjonalne tworzenie materiałów reklamowych, Gliwice, 2006.

- Gavin Ambrose, Paul Harris, Pre-press. Poradnik dla grafików. Warszawa 2010

- Bogdan Kamiński, Nowoczesny prepress, Warszawa 2001

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania dotyczące zaliczenia:

Zaliczenie semestru na ocenę poprzedzoną przeglądem i analizą wykonanych ćwiczeń, i ich szczegółowym omówieniu na forum pracowni.

Na ocenę składa się:

- zaangażowanie i aktywność na zajęciach,

- obecność na obowiązkowych pokazach i ćwiczeniach w pracowni

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Gojowy
Prowadzący grup: Paweł Gojowy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena
Skrócony opis:

Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu ma na celu przygotowanie studentów do pracy z zaawansowanymi aplikacjami graficznymi obejmującymi pełny zakres cyfrowych środków formalnych jakimi posługuje się współczesny projektant. Wiedza techniczna studenta zostanie rozszerzona o umiejętności przygotowania projektu do realizacji w najważniejszych rodzajach aktualnych technik drukarskich.

Pełny opis:

Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu dla studentów specjalności projektowanie graficzne ma na celu przekazanie wiedzy o specjalistycznym oprogramowaniu komputerowym, co pozwoli studentom realizować koncepcje graficzne w formie cyfrowej.

Program przedmiotu zawiera również wiedzę o najważniejszych współczesnych technikach druku publikacji. Zajęcia przygotowują do przeprowadzenia pełnego procesu realizacji projektu od nadania mu formy cyfrowej poprzez przygotowanie pracy pod kątem wybranej techniki drukarskiej do podstawowych zasad współpracy z wykonawcą (drukarnią).

Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe:

- systemy barwne, rozdzielczość i wielkość obrazu cyfrowego, rodzaje plików graficznych, zagadnienie kompresji plików graficznych

- sprzęt komputerowy do zastosowań graficznych

- język postscript i zastosowanie formatu pdf

- rozszerzenie znajomości programów komputerowych grafiki bitmapowej, wektorowej oraz składu publikacji i obróbki plików postscriptowych

- najważniejsze współczesne techniki druku. Poszczególne rodzaje druku i ich zastosowanie, jakość druku, przebieg procesu druku, rodzaje wykorzystywanych urządzeń, aspekt ekonomiczny

- przygotowanie projektu graficznego do druku w wybranej technologii (uwzględnienie planowanej techniki druku już podczas projektowania, zastosowanie odpowiednich systemów barwnych oraz rozdzielczości plików bitmapowych, typowe formaty i rodzaje papieru, znaczniki drukarskie, forma pliku wyjściowego, współpraca z drukarnią)

Literatura:

- podręczniki pakietu Adobe Creative Suite

- podręczniki pakietu CorelDraw

- Margulis D., Photoshop. Korekcja i separacja, vademecum profesjonalisty, Gliwice, 2007,

- Tomaszewska-Adamarek A., Zimek R., ABC grafiki komputerowej i obróbki zdjęć, Gliwice, 2007,

- McCue C., Profesjonalny druk. Przygotowanie- materiałów, Gliwice, 2007,

- McWade J., Profesjonalne tworzenie materiałów reklamowych, Gliwice, 2006.

- Gavin Ambrose, Paul Harris, Pre-press. Poradnik dla grafików. Warszawa 2010

- Bogdan Kamiński, Nowoczesny prepress, Warszawa 2001

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Gojowy
Prowadzący grup: Paweł Gojowy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena
Skrócony opis:

Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu ma na celu przygotowanie studentów do pracy z zaawansowanymi aplikacjami graficznymi obejmującymi pełny zakres cyfrowych środków formalnych jakimi posługuje się współczesny projektant. Wiedza techniczna studenta zostanie rozszerzona o umiejętności przygotowania projektu do realizacji w najważniejszych rodzajach aktualnych technik drukarskich.

Pełny opis:

Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu dla studentów specjalności projektowanie graficzne ma na celu przekazanie wiedzy o specjalistycznym oprogramowaniu komputerowym, co pozwoli studentom realizować koncepcje graficzne w formie cyfrowej.

Program przedmiotu zawiera również wiedzę o najważniejszych współczesnych technikach druku publikacji. Zajęcia przygotowują do przeprowadzenia pełnego procesu realizacji projektu od nadania mu formy cyfrowej poprzez przygotowanie pracy pod kątem wybranej techniki drukarskiej do podstawowych zasad współpracy z wykonawcą (drukarnią).

Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe:

- systemy barwne, rozdzielczość i wielkość obrazu cyfrowego, rodzaje plików graficznych, zagadnienie kompresji plików graficznych

- sprzęt komputerowy do zastosowań graficznych

- język postscript i zastosowanie formatu pdf

- rozszerzenie znajomości programów komputerowych grafiki bitmapowej, wektorowej oraz składu publikacji i obróbki plików postscriptowych

- najważniejsze współczesne techniki druku. Poszczególne rodzaje druku i ich zastosowanie, jakość druku, przebieg procesu druku, rodzaje wykorzystywanych urządzeń, aspekt ekonomiczny

- przygotowanie projektu graficznego do druku w wybranej technologii (uwzględnienie planowanej techniki druku już podczas projektowania, zastosowanie odpowiednich systemów barwnych oraz rozdzielczości plików bitmapowych, typowe formaty i rodzaje papieru, znaczniki drukarskie, forma pliku wyjściowego, współpraca z drukarnią)

Literatura:

- podręczniki pakietu Adobe Creative Suite

- podręczniki pakietu CorelDraw

- Margulis D., Photoshop. Korekcja i separacja, vademecum profesjonalisty, Gliwice, 2007,

- Tomaszewska-Adamarek A., Zimek R., ABC grafiki komputerowej i obróbki zdjęć, Gliwice, 2007,

- McCue C., Profesjonalny druk. Przygotowanie- materiałów, Gliwice, 2007,

- McWade J., Profesjonalne tworzenie materiałów reklamowych, Gliwice, 2006.

- Gavin Ambrose, Paul Harris, Pre-press. Poradnik dla grafików. Warszawa 2010

- Bogdan Kamiński, Nowoczesny prepress, Warszawa 2001

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Gojowy
Prowadzący grup: Paweł Gojowy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena
Skrócony opis:

Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu ma na celu przygotowanie studentów do pracy z zaawansowanymi aplikacjami graficznymi obejmującymi pełny zakres cyfrowych środków formalnych jakimi posługuje się współczesny projektant. Wiedza techniczna studenta zostanie rozszerzona o umiejętności przygotowania projektu do realizacji w najważniejszych rodzajach aktualnych technik drukarskich.

Pełny opis:

Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu dla studentów specjalności projektowanie graficzne ma na celu przekazanie wiedzy o specjalistycznym oprogramowaniu komputerowym, co pozwoli studentom realizować koncepcje graficzne w formie cyfrowej.

Program przedmiotu zawiera również wiedzę o najważniejszych współczesnych technikach druku publikacji. Zajęcia przygotowują do przeprowadzenia pełnego procesu realizacji projektu od nadania mu formy cyfrowej poprzez przygotowanie pracy pod kątem wybranej techniki drukarskiej do podstawowych zasad współpracy z wykonawcą (drukarnią).

Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe:

- systemy barwne, rozdzielczość i wielkość obrazu cyfrowego, rodzaje plików graficznych, zagadnienie kompresji plików graficznych

- sprzęt komputerowy do zastosowań graficznych

- język postscript i zastosowanie formatu pdf

- rozszerzenie znajomości programów komputerowych grafiki bitmapowej, wektorowej oraz składu publikacji i obróbki plików postscriptowych

- najważniejsze współczesne techniki druku. Poszczególne rodzaje druku i ich zastosowanie, jakość druku, przebieg procesu druku, rodzaje wykorzystywanych urządzeń, aspekt ekonomiczny

- przygotowanie projektu graficznego do druku w wybranej technologii (uwzględnienie planowanej techniki druku już podczas projektowania, zastosowanie odpowiednich systemów barwnych oraz rozdzielczości plików bitmapowych, typowe formaty i rodzaje papieru, znaczniki drukarskie, forma pliku wyjściowego, współpraca z drukarnią)

Literatura:

- podręczniki pakietu Adobe Creative Suite

- podręczniki pakietu CorelDraw

- Margulis D., Photoshop. Korekcja i separacja, vademecum profesjonalisty, Gliwice, 2007,

- Tomaszewska-Adamarek A., Zimek R., ABC grafiki komputerowej i obróbki zdjęć, Gliwice, 2007,

- McCue C., Profesjonalny druk. Przygotowanie- materiałów, Gliwice, 2007,

- McWade J., Profesjonalne tworzenie materiałów reklamowych, Gliwice, 2006.

- Gavin Ambrose, Paul Harris, Pre-press. Poradnik dla grafików. Warszawa 2010

- Bogdan Kamiński, Nowoczesny prepress, Warszawa 2001

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)