Doktryny Artystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-DAR-4Z-MA-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Doktryny Artystyczne |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. zimowy - grafika warsztatowa (dm) Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. zimowy - malarstwo (dm) Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. zimowy - malarstwo (dm)- Malarstwo sztalugowe Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. zimowy - projektowanie graficzne (dm) Przedmioty obowiązkowe-4 rok sem. zimowy. malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczony kurs historii sztuki nowoczesnej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 30h np. - udział w wykładach – 30h (1 ECTS) - konsultacje z nauczycielem akademickim podczas dyżurów- 5 h (0.17 ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): np. - czytanie literatury- 10 h (0,33 ECTS) - przygotowanie do egzaminu- 15 h (0,5 ECTS) Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | • Posiada poszerzoną i samodzielnie rozwijaną wiedzę na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych K_W02 (grafika) • ma uporządkowaną wiedzę na temat zjawisk i przemian w sztukach plastycznych ze świadomością logiki zachodzących przemian w sztuce (w szczególności w dyscyplinach artystycznych z zakresu kierunku malarstwo) K_W03 (malarstwo) • pogłębia i rozszerza wiedzę z zakresu historii sztuki nowoczesnej powszechnej i polskiej; posiada wiedzę o najważniejszych tekstach teoretycznych i manifestach artystycznych oraz ich związku z poszczególnymi nurtami w sztuce |
Efekty uczenia się - umiejętności: | • potrafi formułować osobiste opinie dotyczące różnych aspektów sztuki K-U08 (grafika) • analizuje humanistyczne wartości sztuki nowoczesnej K_U09 ( malarstwo) • posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych oraz wystąpień ustnych dotyczących różnych aspektów sztuki K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | • ma świadomość poziomu wiedzy i własnych umiejętności oraz pozytywne nastawienie do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji K_K01 |
Metody dydaktyczne: | wykład konwersatoryjny połączony z prezentacją, dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Zajęcia w formie wykładu konwersatoryjnego poświęcone są najważniejszym tekstom teoretycznym dotyczącym sztuki nowoczesnej powszechnej i polskiej. |
Pełny opis: |
Zakres zajęć obejmuje zagadnienia teoretycznej refleksji nad sztukami plastycznymi. Celem zajęć jest analiza tekstów źródłowych, powstałych w latach 80. XIX wieku i I połowie XX wieku. Omawiane teksty poświęcone są różnorodnym nurtom głównie w europejskim malarstwie nowoczesnym jak min.: nabizm, symbolizm, neoimpresjonizm, kubizm, futuryzm, dadaizm i abstrakcjonizm, a także wczesny ekspresjonizm, formizm i unizm. Dzięki ich omówieniu i analizie mają bezpośredni kontakt z myślą o sztuce sformułowaną najczęściej przez samych artystów, twórców nowych nurtów i kierunków w sztuce, co pozwala im lepiej zrozumieć ideologiczne podstawy sztuki nowoczesnej oraz skłania do refleksji nad przemianami w sztuce, zagadnieniem piękna i pozycji artysty. |
Literatura: |
Literatura a) podstawowa Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, oprac. Z. Jarosiński i H. Zaworska, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1978. Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, wybór i oprac. E. Grabska i H. Morawska, Warszawa 1963. L. Chwistek, Wybór pism estetycznych, wprowadzenie, wybór i oprac. T. Kostyrko, Kraków 2004. E. Grabska, Moderniści o sztuce, Warszawa 1971. W. Kandyński, O duchowości w sztuce, Łódź 1996. Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, oprac. M. Podraza – Kwiatkowska, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk Z. Pronaszko, O ekspresjonizmie, „Maski” 1918, nr 1 W. Strzemiński, Unizm w malarstwie, Warszawa 1928. W. Strzemiński, Wybór pism estetycznych, oprac. G. Sztabiński, Kraków 2006. W. Strzemiński, Teoria widzenia, wprowadzenie I. Luba, Muzeum Sztuki w Łodzi 2016. Teksty o malarzach. Antologia polskiej krytyki artystycznej 1890 – 1918, oprac. W. Juszczak, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1976 S.I. Witkiewicz, Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia. Szkice estetyczne, oprac. J. Degler, Warszawa 2002. S.I. Witkiewicz, O Czystej Formie i inne pisma o sztuce, oprac. J. Degler, Warszawa 2003. b) uzupełniająca M. Barasch, Modern Theories of Art From Impressionism to Kandinsky, New York 1998 Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce. Materiały z konferencji naukowej Toruń 13 – 15 czerwca 2007, pod red. M. Geron i J. Malinowskiego, Toruń 2009. J. Gage, Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków 2008. E. Grabska, „Moderne” i straż przednia. Apollinaire wśród krytyków i artystów 1900 – 1918, Kraków 2003. J. Hryńczuk, Estetyka fin de siécle’u w Niemczech i Austrii, Katowice 1974. K. Janicka, Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985 M.W., Martin, Futurist art and theory 1909 - 1915, Oxford 1968 S. Morawski, Na zakręcie; od sztuki do po-sztuki, Kraków 1985 M. Poprzęcka, Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa, Gdańsk 2008 M. Rzepińska, Historia koloru, t.2, Warszawa 1989. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę Weryfikacja umiejętności na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć K_U10 Kolokwium zaliczeniowe – ocena wiadomości z Historii sztuki nowoczesnej K_W02 (grafika) oraz analizy tekstów K-U08 (grafika), K_U10, K_U09 ( malarstwo) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Geron | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Geron, Ewa Sułek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Geron | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Geron | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Geron | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Geron | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.