Dekoracje Rzeźbiarskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-DRŹ-3L-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Dekoracje Rzeźbiarskie |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe-3 rok, sem. letni- rzeźba dla potrzeb konserwacji dzieł sztuki (dm) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przedmiot kierowany dla studentów, którzy wybrali specjalność Rzeźba dla potrzeb Konserwacji Dzieł Sztuki. Wymagane są: dobre opanowanie warsztatu rzeźbiarskiego z uwzględnieniem sztukatorstwa, duża sprawność manualna, wiedza z zakresu historii sztuki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 315 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie do dyskusji na zajęcia (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą),wykonanie projektów koncepcyjnych, stała, bieżąca praca nad zadanymi elementami rzeźbiarskimi, wykonywanie odlewów i retuszy : 160 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (przygotowanie indywidualnej prezentacji oraz udział w przygotowaniu wystawy sprawozdawczej, wykonanie dokumentacji fotograficznej) :20 Łącznie 495 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student K_W02:posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych dotyczącą szeroko rozumianego warsztatu artystycznego w stopniu zaawansowanym (++) K_W03: posiada wiedzę dotyczącą uwarunkowań konstrukcyjnych, technicznych i technologicznych dla realizacji zadań rzeźbiarskich w stopniu zaawansowanym (++) K_W04:posiada specjalistyczną wiedzę na temat materiałów i narzędzi rzeźbiarskich w stopniu pełnym (+++) K_W05:posiada wiedzę dotyczącą sporządzania wstępnej dokumentacji dla potrzeb rzeźby, dokumentacji rejestrującej proces rzeźbiarski i dokumentacji dla potrzeb publikacji w stopniu podstawowym (+) K_W07:ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy w stopniu podstawowym (+) K_W08:dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie rozwija tę wiedzę w sposób odpowiadający studiowanemu kierunkowi rzeźby w stopniu pełnym (+++) K_W13:rozpoznaje i rozumie złożoność zagadnień stylistycznych w obrębie tradycji rzeźbiarskiej w stopniu rozwiniętym (++) K_W14:wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku rzeźby oraz wykorzystuje tę wiedzę dla dalszego artystycznego rozwoju w stopniu rozwiniętym (++) K_W15:zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej w stopniu podstawowym (+) K_W16:ma szczegółową wiedzę w zakresie unikatowych, tradycyjnych i nowych technik i technologii rzeźbiarskich niezbędną do realizacji własnych projektów artystycznych jak i współpracy w interdyscyplinarnych zespołach konserwatorsko – rzeźbiarskich i architektoniczno – rzeźbiarskich w stopniu pełnym (+++) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: K_U05:umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac artystycznych w stopniu zaawansowanym (++) K_U06:potrafi zastosować wiedzę z zakresu konstrukcji i technologii rzeźbiarskiej przy realizowaniu projektów rzeźbiarskich w stopniu pełnym (+++) K_U07potrafi rozpoznawać i odwzorować tradycyjne style rzeźbiarskie zależnie od wybranej specjalności w stopniu pełnym (+++) K_U08:umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym w stopniu podstawowym (+) K_U09potrafi przygotować dokumentację swojej twórczości artystycznej w stopniu podstawowym (+) K_U10jest gruntownie przygotowany do wejścia na rynek pracy poprzez zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w budowaniu własnego warsztatu zawodowego w stopniu zaawansowanym (++) K_U11:jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach interdyscyplinarnych prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach w stopniu pełnym (+++) K_U12:potrafi posługiwać się unikatowymi, tradycyjnymi oraz nowymi technikami i technologiami rzeźbiarskimi w stopniu pełnym (+++) K_U13:kontynuuje rozwijanie umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych zgodnie ze studiowanym kierunkiem rzeźby w stopniu zaawansowanym (++) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: Student: K_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w stopniu zaawansowanym (++) K_K02:jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji w stopniu pełnym (+++) K_K03:potrafi korzystać z wiedzy różnych dyscyplin naukowych poprzez możliwość korzystania z szerokiego wachlarza kierunków studiów oferowanych przez uniwersytet w stopniu zaawansowanym (++) K_K04:potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać w różnych sytuacjach mechanizmy psychologiczne wspomagające podejmowane działania umiejętność stopniu podstawowym (+) K_K05:posiada umiejętność krytycznej oceny w stopniu zaawansowanym (++) K_K06:posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez: — inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań, — przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań, - pracę w interdyscyplinarnych zespołach zwłaszcza w zakresie konserwatorsko – rzeźbiarskich i architektoniczno – rzeźbiarskim. — integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych, — prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie w stopniu zaawansowanym (++) |
Metody dydaktyczne: | Na podstawowe metody dydaktyczne składają się: - krótkie wykłady problemowe - omówienia projektów - indywidualne korekty |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Dekoracje Rzeźbiarskie jest przedmiotem specjalnościowym dla studentów III Roku specjalności Rzeźba dla Potrzeb Konserwacji Dzieł Sztuki kierunku Rzeźba, obejmuje zestawy ćwiczeń o zróżnicowanym stopniu zaawansowania, od zadań związanych z zagadnieniem stylu dekoracji rzeźbiarskich aż po realizacje ich kopii i rekonstrukcji. Przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń i polega na indywidualnej pracy ze studentem. Przedmiot ściśle powiązany jest z przedmiotami Sztukatorstwo i Pozłotnictwo. |
Pełny opis: |
Program przedmiotu wyposaża studenta w umiejętności i kompetencje niezbędne do pracy rzeźbiarskiej przy kopiowaniu i rekonstrukcjach dzieł sztuki. Wśród nich szczególne miejsce zajmują umiejętności rozpoznawania i świadomego odtwarzania stylu dzieła rzeźbiarskiego, znajomość tradycyjnych i nowych technik rzeźbiarskich, umiejętność korzystania z wiedzy innych dyscyplin nauki oraz zdobycie doświadczenia w pracach zespołowych. Dzięki zindywidualizowanym formom kształcenia i pracy w małych grupach ćwiczeniowych student ma pełen i bezpośredni kontakt z prowadzącymi zajęcia. Realizowane bloki tematyczne: • Odtworzenie elementu zdobniczego w wybranym stylu na podstawie dokumentacji fotograficznej • Dekoracja elementu sztukatorskiego w zadanym stylu wg własnego projektu • Element rzeźbiarski w technice narzutu • Detal dekoracyjny w wybranym materiale rzeźbiarskim na podstawie wzornika • Problematyka formalna: kompozycja, forma, zagadnienia światła, bryły, skali, wielkości, materii, struktury, koloru itp. • Praca w zespole • Eksponowanie prac |
Literatura: |
Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa Maria Anna Potocka RZEŹBA dzieje teoretyczne Ernst H. Gombrich, Sztuka i złudzenie Ernst H. Gombrich Zmysł porządku Herbert Read, Sens sztuki Herbert Read, O pochodzeniu formy w sztuce |
Metody i kryteria oceniania: |
• zaliczenie każdego semestru polega na przeglądzie realizowanych prac i krytycznym ich omówieniu wraz z oceną • na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność, samodzielna praca studenta poza zajęciami, umiejętność samodzielnego pozyskiwania niezbędnych informacji poziom rozumienia realizowanych zadań, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, opanowanie warsztatu, umiejętność pracy w zespole |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.