Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Dekoracje Rzeźbiarskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-DRŹ-3L-DM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dekoracje Rzeźbiarskie
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe-3 rok, sem. letni- rzeźba dla potrzeb konserwacji dzieł sztuki (dm)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przedmiot kierowany dla studentów, którzy wybrali specjalność Rzeźba dla potrzeb Konserwacji Dzieł Sztuki.

Wymagane są: dobre opanowanie warsztatu rzeźbiarskiego z uwzględnieniem sztukatorstwa, duża sprawność manualna,

wiedza z zakresu historii sztuki.


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 315

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie do dyskusji na zajęcia (zebranie materiałów, zapoznanie się z literaturą),wykonanie projektów koncepcyjnych, stała, bieżąca praca nad zadanymi elementami rzeźbiarskimi, wykonywanie odlewów i retuszy : 160

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (przygotowanie indywidualnej prezentacji oraz udział w przygotowaniu wystawy sprawozdawczej, wykonanie dokumentacji fotograficznej) :20

Łącznie 495 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

Student

K_W02:posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych dotyczącą szeroko rozumianego warsztatu artystycznego w stopniu zaawansowanym (++)

K_W03: posiada wiedzę dotyczącą uwarunkowań konstrukcyjnych, technicznych i technologicznych dla realizacji zadań rzeźbiarskich w stopniu zaawansowanym (++)

K_W04:posiada specjalistyczną wiedzę na temat materiałów i narzędzi rzeźbiarskich w stopniu pełnym (+++)

K_W05:posiada wiedzę dotyczącą sporządzania wstępnej dokumentacji dla potrzeb rzeźby, dokumentacji rejestrującej proces rzeźbiarski i dokumentacji dla potrzeb publikacji w stopniu podstawowym (+)

K_W07:ma podstawową wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy w stopniu podstawowym (+)

K_W08:dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie rozwija tę wiedzę w sposób odpowiadający studiowanemu kierunkowi rzeźby w stopniu pełnym (+++)

K_W13:rozpoznaje i rozumie złożoność zagadnień stylistycznych w obrębie tradycji rzeźbiarskiej w stopniu rozwiniętym (++)

K_W14:wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego kierunku rzeźby oraz wykorzystuje tę wiedzę dla dalszego artystycznego rozwoju w stopniu rozwiniętym (++)

K_W15:zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej w stopniu podstawowym (+)

K_W16:ma szczegółową wiedzę w zakresie unikatowych, tradycyjnych i nowych technik i technologii rzeźbiarskich niezbędną do realizacji własnych projektów artystycznych jak i współpracy w interdyscyplinarnych zespołach konserwatorsko – rzeźbiarskich i architektoniczno – rzeźbiarskich w stopniu pełnym (+++)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

K_U05:umie podejmować samodzielnie decyzje odnośnie projektowania i realizacji prac artystycznych w stopniu zaawansowanym (++)

K_U06:potrafi zastosować wiedzę z zakresu konstrukcji i technologii rzeźbiarskiej przy realizowaniu projektów rzeźbiarskich w stopniu pełnym (+++)

K_U07potrafi rozpoznawać i odwzorować tradycyjne style rzeźbiarskie zależnie od wybranej specjalności w stopniu pełnym (+++)

K_U08:umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym w stopniu podstawowym (+)

K_U09potrafi przygotować dokumentację swojej twórczości artystycznej w stopniu podstawowym (+)

K_U10jest gruntownie przygotowany do wejścia na rynek pracy poprzez zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w budowaniu własnego warsztatu zawodowego w stopniu zaawansowanym (++)

K_U11:jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach interdyscyplinarnych prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach w stopniu pełnym (+++)

K_U12:potrafi posługiwać się unikatowymi, tradycyjnymi oraz nowymi technikami i technologiami rzeźbiarskimi w stopniu pełnym (+++)

K_U13:kontynuuje rozwijanie umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych zgodnie ze studiowanym kierunkiem rzeźby w stopniu zaawansowanym (++)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych:

Student:

K_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w stopniu zaawansowanym (++)

K_K02:jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji w stopniu pełnym (+++)

K_K03:potrafi korzystać z wiedzy różnych dyscyplin naukowych poprzez możliwość korzystania z szerokiego wachlarza kierunków studiów oferowanych przez uniwersytet w stopniu zaawansowanym (++)

K_K04:potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać w różnych sytuacjach mechanizmy psychologiczne wspomagające podejmowane działania umiejętność stopniu podstawowym (+)

K_K05:posiada umiejętność krytycznej oceny w stopniu zaawansowanym (++)

K_K06:posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu

się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez:

— inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań,

— przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań,

- pracę w interdyscyplinarnych zespołach zwłaszcza w zakresie konserwatorsko – rzeźbiarskich i architektoniczno – rzeźbiarskim.

— integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych,

— prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie w stopniu zaawansowanym (++)






Metody dydaktyczne:

Na podstawowe metody dydaktyczne składają się:

- krótkie wykłady problemowe

- omówienia projektów

- indywidualne korekty

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- projektu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Dekoracje Rzeźbiarskie jest przedmiotem specjalnościowym dla studentów III Roku specjalności Rzeźba dla Potrzeb Konserwacji Dzieł Sztuki kierunku Rzeźba, obejmuje zestawy ćwiczeń o zróżnicowanym stopniu zaawansowania, od zadań związanych z zagadnieniem stylu dekoracji rzeźbiarskich aż po realizacje ich kopii i rekonstrukcji.

Przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń i polega na indywidualnej pracy ze studentem.

Przedmiot ściśle powiązany jest z przedmiotami Sztukatorstwo i Pozłotnictwo.

Pełny opis:

Program przedmiotu wyposaża studenta w umiejętności i kompetencje niezbędne do pracy rzeźbiarskiej przy kopiowaniu i rekonstrukcjach dzieł sztuki. Wśród nich szczególne miejsce zajmują umiejętności rozpoznawania i świadomego odtwarzania stylu dzieła rzeźbiarskiego, znajomość tradycyjnych i nowych technik rzeźbiarskich, umiejętność korzystania z wiedzy innych dyscyplin nauki oraz zdobycie doświadczenia w pracach zespołowych. Dzięki zindywidualizowanym formom kształcenia i pracy w małych grupach ćwiczeniowych student ma pełen i bezpośredni kontakt z prowadzącymi zajęcia.

Realizowane bloki tematyczne:

• Odtworzenie elementu zdobniczego w wybranym stylu na podstawie dokumentacji fotograficznej

• Dekoracja elementu sztukatorskiego w zadanym stylu wg własnego projektu

• Element rzeźbiarski w technice narzutu

• Detal dekoracyjny w wybranym materiale rzeźbiarskim na podstawie wzornika

• Problematyka formalna: kompozycja, forma, zagadnienia światła, bryły, skali, wielkości, materii, struktury, koloru itp.

• Praca w zespole

• Eksponowanie prac

Literatura:

Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa

Maria Anna Potocka RZEŹBA dzieje teoretyczne

Ernst H. Gombrich, Sztuka i złudzenie

Ernst H. Gombrich Zmysł porządku

Herbert Read, Sens sztuki

Herbert Read, O pochodzeniu formy w sztuce

Metody i kryteria oceniania:

• zaliczenie każdego semestru polega na przeglądzie

realizowanych prac i krytycznym ich omówieniu wraz z oceną

• na ocenę składa się: obecność na zajęciach,

zaangażowanie i aktywność,

samodzielna praca studenta poza zajęciami,

umiejętność samodzielnego pozyskiwania niezbędnych informacji

poziom rozumienia realizowanych zadań,

biegłość techniczna i manualna,

umiejętność korzystania z materiałów i technologii,

opanowanie warsztatu,

umiejętność pracy w zespole

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)