Dawne rzemiosło artystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-DR-AW-1Z-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Dawne rzemiosło artystyczne |
Jednostka: | Wydział Sztuk Pięknych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem. zimowy Architektura wnętrz (S2) |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w ćwiczeniach – 75 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - przygotowanie do ćwiczeń, czytanie literatury- 60 - przygotowanie się do kolokwiów - 15 Łącznie: 150 godz. (6 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/-ka W1 ma wiedzę z zakresu materiałów i technik wybranych rzemiosł artystycznych w ujęciu historycznym, (K_W01) W2 zna przekrojowo rozwój historyczny wybranych rzemiosł od antyku do XVIII wieku, gatunki, typy, wzornictwo, charakterystyczne dla danej epoki, (K_W01, K_W02) W3 zna historyczne zastosowanie tkanin, ceramiki i wyrobów innych rzemiosł artystycznych ze szczególnym naciskiem na ich funkcje kreowaniu przestrzeni i oddziaływania estetycznego wnętrz, (K_W01, K_W02) W4 zna najważniejsze dzieła rzemiosła artystycznego XV–XVIII w. (K_W02) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 potrafi opisywać, ogólnie określać gatunek / typ, datować i nazywać dekoracje na wyrobach rzemiosła artystycznego, (K_U02) U2 rozpoznaje i opisuje najważniejsze dzieła rzemiosła artystycznego, (K_U02, K_U06) U3 charakteryzuje wyroby innych rzemiosł w kształtowaniu przestrzeni wnętrza w ujęciu historycznym. (K_U02) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego, którego kierunki sam wyznacza; (K_K01) K2 potrafi integrować nabytą wiedzę w zakresie wnętrz historycznych z pracą projektową i traktować dziedzictwo historyczne jako źródło inspiracji w przyszłej pracy twórczej. (K_K04) |
Metody dydaktyczne: | Teoretyczne wprowadzenie w problematykę konserwatorską i historyczno-artystyczną zabytków rzemiosła artystycznego. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - studium przypadku |
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje studentów z rozwojem technik rzemiosła artystycznego, materiałami, gatunkami / typami, formami dekoracją (wzornictwem i ornamentyką) oraz historycznym zastosowaniem przedmiotów rzemiosła artystycznego, ze szczególnym naciskiem na ich rolę w wystrojach wnętrz i ich estetyce. Treści prezentowane są w układzie chronologicznym, od antyku do XVIII wieku. Tematy ujęte są przekrojowo, w treść wykładu wprowadzone są też studia przypadku (najważniejsze dzieła rzemiosła artystycznego w ujęciu monograficznym). |
Pełny opis: |
Przedmiot podzielny jest na trzy części: Wstęp do historii rzemiosł artystycznych (15 godzin) _______________________________________________________ 1. POJĘCIE RZEMIOSŁA ARTYSTYCZNEGO; terminologia; stosunek do architektury i sztuk plastycznych; rzeczy i przedmioty estetyczne. 2. Rzemiosło artystyczne WE WCZESNYM ŚREDNIOWIECZU V-X w. 3. Rozwój w XII w. – nowe zadania, nowe typy przedmiotów, wzrost ilościowy, nowe techniki; znaczenie odlewnictwa; obszar mozański i Lotaryngia, Dolna Saksonia, Dolna Nadrenia i inne ośrodki; włączenie ziem polskich. 4. Rzemiosło artystyczne DOBY GOTYKU 5. RENESANS I MANIERYZM, motywy klasyczne w dekoracji; Italia; Francja; Niderlandy; Niemcy płd. 6. Kształtowanie wnętrza mieszkalnego w XVII w.; wnętrza arystokratyczne i mieszczańskie; rozwój meblarstwa oraz ceramiki i szkła. Italia, Francja, Niderlandy, Niemcy, Polska. 7. SZTUKA DWORSKA FRANCJI LUDWIKA XIV, wpływ na Europę, klasycyzujący barok. 8. REGENCJA, ROKOKO, KLASYCYZM – Francja i jej oddziaływanie na Europę; sztuka dworska i jej wpływ na inne warstwy społeczne; znaczenie meblarstwa; komfort i użyteczność Historia tkaniny artystycznej (30) ________________________________________ Lista tematów: 1.Podstawy TECHNIKI I MATERIAŁOZNAWSTWA, TERMINOLOGIA tkactwa i włókiennictwa od antyku do XVIII w. 2.TKANINA W STAROŻYTNOŚCI: włókna, gatunki, funkcje. Starożytny Egipt, starożytna Grecja, starożytny Rzym, starożytna Persja. Tkaniny koptyjskie. 3. TKANINY WSCHODNIE W ŚREDNIOWIECZU: Tkaniny bizantyńskie. Produkcja tkanin w świecie muzułmańskim. 4.TKACTWO ZACHODNIE W ŚREDNIOWIECZU: włókna, gatunki tkactwa, ośrodki produkcji w ujęciu historycznym. Średniowieczne jedwabnictwo włoskie w ujęciu historycznym, z naciskiem na wzornictwo. CASE STUDY. Opona z Bayeux. CASE STUDY: Parament z Narbonne. 5. Rola tkanin w wystrojach wnętrz w późnym średniowieczu (studia w oparciu o źródła ikonograficzne i pisane). Niemieckie Bildteppiche XV wieku. Franko-flamandzkie tapiserie późnogotyckie. CASE STUDY: Apokalipsa z Angers. CASE STUDY: Spieleteppich z Norymbergi. CASE STUDY: seria Dama z jednorożcem i seria Polowanie na jednorożca. 6. JEDWABNICTWO NOWOŻYTNE w XVI–XVIII WIEKU. Ośrodki produkcji. Zastosowanie tkanin jedwabnych. Stylistyka wzornictwa. 7. TKANINY W WYSTROJACH WNĘTRZ XVII i XVIII WIEKU. 8. TAPISERIE XVI WIEKU. CASE STUDY: Arrasy wawelskie. 9. TAPISERIE XVII WIEKU. Historia ceramiki (30) _____________________________ |
Literatura: |
Literatura podstawowa/obowiązkowa: Historia rzemiosł: • BOCHNAK Adam, PAGACZEWSKI Julian, Polskie rzemiosło artystyczne wieków średnich, Kraków1959. • HINZ Sigrid, Wnętrza mieszkalne i meble. Warszawa (wyd. oryg. Berlin 1980). • HONOUR Hugh, FLEMING John, Penguin Dictionary of Decorative Arts, London 1980 (i nast. wydania). • HUML Irena, Sztuka przedmiotu – przedmiot sztuki, Warszawa 2003. • JANNEAU Guillauame, Encyklopedia sztuki dekoracyjnej [uzupełnienia: Anna Derwojedowa, Andrzej Dulewicz]. Warszawa 1978 (recenzja: Michał Woźniak, Biuletyn Historii Sztuki, XLII, 1980, nr 2, s. 221-225. • MORANT Henry de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności [uzupełnienia:] Gérald Gassiot-Talabot: Wzornictwo przemysłowe i najnowsze tendencje; Bożenna Majewska-Maszkowska, Ryszard Bobrow: Rzemiosło i przemysł artystyczny w Polsce. Warszawa: Arkady 1981. • PARISSIEN Steven, Historia wnętrz. Dom od roku 1700. Warszawa: Arkady 2010 (wyd. oryg. London 2009). • PILE John, Historia wnętrz. Warszawa 2006 (wyd. oryg. London 2000). • READ Herbert, Sztuka a przemysł. Zasady wzornictwa przemysłowego, Warszawa 1964. • SIENICKI Stefan, Wnętrza mieszkalne. Warszawa 1962 • SAMEK Jan, Polskie rzemiosło artystyczne. Średniowiecze. Warszawa: WAiF 2000. • SAMEK Jan, Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne. Warszawa 1984. • ŻYGULSKI Zdzisław jr., Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987. _____________________________________ Historia tkaniny • FLEMMING Ernest, Tkanina. Ornamenty i wzory używane na tkaninach od czasów starożytnych do początków wieku XIX, Warszawa 1928. • MICHAŁOWSKA Marta, Leksykon włókiennictwa: surowce i barwniki, narzędzia i maszyny, techniki i technologie, wyroby i dziedziny, Warszawa 2006 (lub: TEJŻE, Słownik terminologiczny włókiennictwa, Warszawa 1995) • TURNAU Irena, Historia europejskiego włókiennictwa odzieżowego od XIII do XVIII w., Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1987. • WILKENS Leonie von, Die Textilen Künste. Von der Spätantike bis um 1500, München 1991 (materiał ilustracyjny). • ZIOMECKI Juliusz, Techniki tkactwa artystycznego, Wrocław 1952. Tkaniny jedwabne • NAHLIK Adam, Zarys historii jedwabnej tkaniny dekoracyjnej do końca XVIII w., Toruń 1971. • TASZYCKA Maria, Włoskie tkaniny odzieżowe w Polsce w pierwszej połowie XVII wieku, Wrocław 1971 (tu - ornamentyka) Tapiserie • ARRASY FLAMANDZKIE na Zamku Królewskim na Wawelu, red. Jerzy Szablowski, Warszawa 1975. • BERNASIKOWA Maria, MARKIEWICZ Maria, WASILKOWSKA Aleksandra, Gobeliny zachodnioeuropejskie w zbiorach polskich XVI-XVIII w., Poznań: Muzeum Narodowe 1971. • CAVALLO Adolfo Salvatore, Medieval Tapestries in The Metropolitan Museum of Art, New York 1998 (dostęp online: MET). • CAVALLO Adolfo Salvatore, The Unicorn Tapestries in The Metropolitan Museum of Art, New York 1998 (dostęp online: Google Books). • CAMPBELL Thomas (ed.), Tapestry in the Baroque: New Aspects of Production and Patronage, New York 2010. • CAMPBELL Thomas (ed.), Tapestry in the Baroque: Threads of Splendor, New York 2007. • CAMPBELL Thomas (ed.), Tapestry in the Renaissance: Art and Magnificence, New York 2002. • CHARISSA Bremer-David, French Tapestries and Textiles in the J. Paul Getty Museum, Los Angeles 1997 (dostęp online: Getty). • FREEMAN Margaret B.,The Unicorn Tapestries, New York 1976 (dostęp online: MET). • HENNEL-BERNASIKOWA Maria, Dzieje arrasów króla Zygmunta Augusta, Kraków 2011. • HENNEL-BERNASIKOWA Maria, Katalog arrasów króla Zygmunta Augusta, Kraków 2017. • PIWOCKA Magdalena, Arrasy Zygmunta Augusta, Kraków 2007. • SOUCHAL Geneviève, Masterpieces of Tapestry from the Fourteenth to the Sixteenth Century, New York 1974 (dostęp online: MET). • STANDEN Edith Appleton, Renaissance to Modern Tapestries in The Metropolitan Museum of Art (The Metropolitan Museum of Art Bulletin, v. 44, no. 4), New York 1987 (dostęp online: MET). • WASILKOWSKA Aleksandra, Gobeliny, Katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu, Poznań 1971. Historia ceramiki: • DIVIS Jan, Porcelana Europejska, Warszawa 1984 • EPPLER Richard A. i Douglas R., Glazes and glass coatings, Westerville 2000. • KILARSKA Elżbieta, Fajanse z Delft w dawnym Gdańsku, Gdańsk 2003 • KLEINROK Danuta, KORDEK Marian, Technologia ceramiki, cz. 3, Warszawa 1978. • KORDEK Marian, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974. • KOWALSKI Wojciech, Fajanse z Delft, Muzeum w Gliwicach, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2013 • RADA Pravoslav, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa 1993. • SZELEGEJD Barbara, Ceramika europejska, 200 lat Muzeum Wilanowskiego, Warszawa 2007. • SZELEGEJD Barbara, Czerwona i czarna kamionka oraz ich naśladownictwa w zbiorach wilanowskich, Warszawa 2013. ___________________________________________________________ Literatura uzupełniająca: • BIEDROŃSKA-SŁOTA Beata (red.), Kobierce anatolijskie z kolekcji Muzeum Narodowego Brukenthala w Sibiu, Gdańsk 2013. • CANTZLER Christina, Bildteppiche der Spätgotik am Mittelrhein 1400–1500, Tübingen 1990. • DER SPIELETEPPICH im Kontext profaner Wanddekoration um 1400. Beiträge des Internationalen Symposions am 30. und 31. Oktober 2008 im Germanischen Nationalmuseum, Hg. Jutta Sander-Seidel, Nürnberg 2010. • DOMÍNGUEZ Ortíz Antonio, CONCHA Herrero Carretero, GODOY José A., Resplendence of the Spanish Monarchy: Renaissance Tapestries and Armor from the Patrimonio Nacional, New York 1991 (dostęp online: MET). • ELBERN Victor H., Magia i wiara w złotnictwie wczesnego średniowiecza. Biuletyn Historii Sztuki 38, 1976, s. 195-217. • ENCYCLOPEDIA OF TEXTILES: decorative fabrics from antiquity to the beginning of the 19th Century including the Far East and Peru / Renate JAQUES, Ernst FLEMING, New York 1958. • GLEBA Margarita, MANNERING Ulla (ed.), Textiles and textile production in Europe from prehistory to AD 400 , Oxford 2010 (dostęp online: EBSCO). • KOHLHAUSSEN Heinrich, Europäisches Kunsthandwerk. Vorromanik und Romanik (Monumente des Abendlandes). Frankfurt a.M. 1970. • KOHLHAUSSEN Heinrich, Europäisches Kunsthandwerk. Gotik und Spätgotik (Monumente des Abendlandes). Frankfurt a.M. 1970. • KUCZYŃSKA Jadwiga i ZWOLSKI Edward [wyd. oryg. Torino 1995, przekład wg wyd. Paris 1998], (Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Źródła i monografie, 216). Lublin: TN KUL 2001. • KWAŚNIK-GLIWIŃSKA Anna, Gobeliny w zbiorach Muzeum Narodowego w Kielcach, „Rocznik Muzeum Narodowego w Kielcach” 13, 1984, 163-195 (dostęp online: BazHum). • LA DAME À LA LICORNE COMME VOUS NE L’AVEZ JAMAIS VUE. Les six tapisseries restaurées, présentées dans leur nouvel écrin (dostęp online: Musee de Cluny). • MAŃKOWSKI Tadeusz, Polskie tkaniny i hafty XVI-XVIII w., Wrocław 1954. • MAYER Thurman Christa, The Robert Lehman Collection, Vol. 14, European Textiles, New York 2001 (dostęp online – MET). • NOSCH Marie-Louise, HARLOW MARY (ed.), Greek and Roman textiles and dress: an interdisciplinary anthology, Philadelphia 2015 (dostęp online: EBSCO). • O RZEMIOŚLE ARTYSTYCZNYM W POLSCE. Materiały Sesji Naukowej zorganizowanej przez Oddział Poznański Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Muzeum Narodowe w Poznaniu w dniach 22-24 października 1973. Warszawa: PWN 1976. • RAPP BURI Anna, STUCKY-SCHÜRER Monica, Zahm und wild. Basler und Straβburger Bildteppiche des 15. Jahrhunderts, Mainz 1990. TKANINA POLSKA, red. Ksawery PIWOCKI, Warszawa 1959. • RORIMER James, The Unicorn Tapestries Were Made for Anne of Brittany (dostęp online – Met). • SZCZEPKOWSKA-NALIWAJEK Kinga, Relikwiarze średniowiecznej Europy od IV do początku XVI wieku. Geneza, treści, styl i techniki wykonania. Warszawa: Fundacja ATK 1996. • THE ELEMENTS OF DESIGN. The Development of Design and Stylistic Elements from the Renaissance to the Postmodern Era, red. Noël Riley. London 2003. • THE HISTORY OF DECORATIVE ARTS. The Renaissance and Mannerism in Europe, red. Alain Gruber. New York-London-Paris 1993. • THE HISTORY OF DECORATIVE ARTS. Classicism and the Baroque in Europe, red. Alain Gruber. New York-London-Paris 1996. • THORNTON Peter, Authentic Decor. The Domestic Interior 1620-1920. London: Weidenfeld and Nicolson 1984. • URBANIAK-WALCZAK, Katarzyna, Tkaniny późnoantyczne z Egiptu ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie: wybrana grupa tkanin, Warszawa 2003. • WYROZUMSKI Jerzy, Tkactwo małopolskie w późnym średniowieczu, Warszawa–Kraków 1972. • ZIEMBA Antoni, Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380 –1500, T. 3, Wspólnota rzeczy. Sztuka niderlandzka i północnoeuropejska 1380-1520, Warszawa 2015, s. 475–484. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy Poziom zaliczenia 50% |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Jakubek-Raczkowska, Anna Zaręba | |
Prowadzący grup: | Monika Jakubek-Raczkowska, Anna Zaręba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje studentów z rozwojem technik rzemiosła artystycznego, materiałami, gatunkami / typami, formami dekoracją (wzornictwem i ornamentyką) oraz historycznym zastosowaniem przedmiotów rzemiosła artystycznego, ze szczególnym naciskiem na ich rolę w wystrojach wnętrz i ich estetyce. Treści prezentowane są w układzie chronologicznym, od antyku do XVIII wieku. Tematy ujęte są przekrojowo, w treść wykładu wprowadzone są też studia przypadku (najważniejsze dzieła rzemiosła artystycznego w ujęciu monograficznym). |
|
Pełny opis: |
Przedmiot podzielny jest na trzy części: Wstęp do historii rzemiosł artystycznych (15 godzin) _______________________________________________________ 1. POJĘCIE RZEMIOSŁA ARTYSTYCZNEGO; terminologia; stosunek do architektury i sztuk plastycznych; rzeczy i przedmioty estetyczne. 2. Rzemiosło artystyczne WE WCZESNYM ŚREDNIOWIECZU V-X w. 3. Rozwój w XII w. – nowe zadania, nowe typy przedmiotów, wzrost ilościowy, nowe techniki; znaczenie odlewnictwa; obszar mozański i Lotaryngia, Dolna Saksonia, Dolna Nadrenia i inne ośrodki; włączenie ziem polskich. 4. Rzemiosło artystyczne DOBY GOTYKU 5. RENESANS I MANIERYZM, motywy klasyczne w dekoracji; Italia; Francja; Niderlandy; Niemcy płd. 6. Kształtowanie wnętrza mieszkalnego w XVII w.; wnętrza arystokratyczne i mieszczańskie; rozwój meblarstwa oraz ceramiki i szkła. Italia, Francja, Niderlandy, Niemcy, Polska. 7. SZTUKA DWORSKA FRANCJI LUDWIKA XIV, wpływ na Europę, klasycyzujący barok. 8. REGENCJA, ROKOKO, KLASYCYZM – Francja i jej oddziaływanie na Europę; sztuka dworska i jej wpływ na inne warstwy społeczne; znaczenie meblarstwa; komfort i użyteczność Historia tkaniny artystycznej (30) ________________________________________ Lista tematów: 1.Podstawy TECHNIKI I MATERIAŁOZNAWSTWA, TERMINOLOGIA tkactwa i włókiennictwa od antyku do XVIII w. 2.TKANINA W STAROŻYTNOŚCI: włókna, gatunki, funkcje. Starożytny Egipt, starożytna Grecja, starożytny Rzym, starożytna Persja. Tkaniny koptyjskie. 3. TKANINY WSCHODNIE W ŚREDNIOWIECZU: Tkaniny bizantyńskie. Produkcja tkanin w świecie muzułmańskim. 4.TKACTWO ZACHODNIE W ŚREDNIOWIECZU: włókna, gatunki tkactwa, ośrodki produkcji w ujęciu historycznym. Średniowieczne jedwabnictwo włoskie w ujęciu historycznym, z naciskiem na wzornictwo. CASE STUDY. Opona z Bayeux. CASE STUDY: Parament z Narbonne. 5. Rola tkanin w wystrojach wnętrz w późnym średniowieczu (studia w oparciu o źródła ikonograficzne i pisane). Niemieckie Bildteppiche XV wieku. Franko-flamandzkie tapiserie późnogotyckie. CASE STUDY: Apokalipsa z Angers. CASE STUDY: Spieleteppich z Norymbergi. CASE STUDY: seria Dama z jednorożcem i seria Polowanie na jednorożca. 6. JEDWABNICTWO NOWOŻYTNE w XVI–XVIII WIEKU. Ośrodki produkcji. Zastosowanie tkanin jedwabnych. Stylistyka wzornictwa. 7. TKANINY W WYSTROJACH WNĘTRZ XVII i XVIII WIEKU. 8. TAPISERIE XVI WIEKU. CASE STUDY: Arrasy wawelskie. 9. TAPISERIE XVII WIEKU. Historia ceramiki (30) _____________________________ |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa/obowiązkowa: Historia rzemiosł: • BOCHNAK Adam, PAGACZEWSKI Julian, Polskie rzemiosło artystyczne wieków średnich, Kraków1959. • HINZ Sigrid, Wnętrza mieszkalne i meble. Warszawa (wyd. oryg. Berlin 1980). • HONOUR Hugh, FLEMING John, Penguin Dictionary of Decorative Arts, London 1980 (i nast. wydania). • HUML Irena, Sztuka przedmiotu – przedmiot sztuki, Warszawa 2003. • JANNEAU Guillauame, Encyklopedia sztuki dekoracyjnej [uzupełnienia: Anna Derwojedowa, Andrzej Dulewicz]. Warszawa 1978 (recenzja: Michał Woźniak, Biuletyn Historii Sztuki, XLII, 1980, nr 2, s. 221-225. • MORANT Henry de, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności [uzupełnienia:] Gérald Gassiot-Talabot: Wzornictwo przemysłowe i najnowsze tendencje; Bożenna Majewska-Maszkowska, Ryszard Bobrow: Rzemiosło i przemysł artystyczny w Polsce. Warszawa: Arkady 1981. • PARISSIEN Steven, Historia wnętrz. Dom od roku 1700. Warszawa: Arkady 2010 (wyd. oryg. London 2009). • PILE John, Historia wnętrz. Warszawa 2006 (wyd. oryg. London 2000). • READ Herbert, Sztuka a przemysł. Zasady wzornictwa przemysłowego, Warszawa 1964. • SIENICKI Stefan, Wnętrza mieszkalne. Warszawa 1962 • SAMEK Jan, Polskie rzemiosło artystyczne. Średniowiecze. Warszawa: WAiF 2000. • SAMEK Jan, Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne. Warszawa 1984. • ŻYGULSKI Zdzisław jr., Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987. _____________________________________ Historia tkaniny • FLEMMING Ernest, Tkanina. Ornamenty i wzory używane na tkaninach od czasów starożytnych do początków wieku XIX, Warszawa 1928. • MICHAŁOWSKA Marta, Leksykon włókiennictwa: surowce i barwniki, narzędzia i maszyny, techniki i technologie, wyroby i dziedziny, Warszawa 2006 (lub: TEJŻE, Słownik terminologiczny włókiennictwa, Warszawa 1995) • TURNAU Irena, Historia europejskiego włókiennictwa odzieżowego od XIII do XVIII w., Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1987. • WILKENS Leonie von, Die Textilen Künste. Von der Spätantike bis um 1500, München 1991 (materiał ilustracyjny). • ZIOMECKI Juliusz, Techniki tkactwa artystycznego, Wrocław 1952. Tkaniny jedwabne • NAHLIK Adam, Zarys historii jedwabnej tkaniny dekoracyjnej do końca XVIII w., Toruń 1971. • TASZYCKA Maria, Włoskie tkaniny odzieżowe w Polsce w pierwszej połowie XVII wieku, Wrocław 1971 (tu - ornamentyka) Tapiserie • ARRASY FLAMANDZKIE na Zamku Królewskim na Wawelu, red. Jerzy Szablowski, Warszawa 1975. • BERNASIKOWA Maria, MARKIEWICZ Maria, WASILKOWSKA Aleksandra, Gobeliny zachodnioeuropejskie w zbiorach polskich XVI-XVIII w., Poznań: Muzeum Narodowe 1971. • CAVALLO Adolfo Salvatore, Medieval Tapestries in The Metropolitan Museum of Art, New York 1998 (dostęp online: MET). • CAVALLO Adolfo Salvatore, The Unicorn Tapestries in The Metropolitan Museum of Art, New York 1998 (dostęp online: Google Books). • CAMPBELL Thomas (ed.), Tapestry in the Baroque: New Aspects of Production and Patronage, New York 2010. • CAMPBELL Thomas (ed.), Tapestry in the Baroque: Threads of Splendor, New York 2007. • CAMPBELL Thomas (ed.), Tapestry in the Renaissance: Art and Magnificence, New York 2002. • CHARISSA Bremer-David, French Tapestries and Textiles in the J. Paul Getty Museum, Los Angeles 1997 (dostęp online: Getty). • FREEMAN Margaret B.,The Unicorn Tapestries, New York 1976 (dostęp online: MET). • HENNEL-BERNASIKOWA Maria, Dzieje arrasów króla Zygmunta Augusta, Kraków 2011. • HENNEL-BERNASIKOWA Maria, Katalog arrasów króla Zygmunta Augusta, Kraków 2017. • PIWOCKA Magdalena, Arrasy Zygmunta Augusta, Kraków 2007. • SOUCHAL Geneviève, Masterpieces of Tapestry from the Fourteenth to the Sixteenth Century, New York 1974 (dostęp online: MET). • STANDEN Edith Appleton, Renaissance to Modern Tapestries in The Metropolitan Museum of Art (The Metropolitan Museum of Art Bulletin, v. 44, no. 4), New York 1987 (dostęp online: MET). • WASILKOWSKA Aleksandra, Gobeliny, Katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu, Poznań 1971. Historia ceramiki: • DIVIS Jan, Porcelana Europejska, Warszawa 1984 • EPPLER Richard A. i Douglas R., Glazes and glass coatings, Westerville 2000. • KILARSKA Elżbieta, Fajanse z Delft w dawnym Gdańsku, Gdańsk 2003 • KLEINROK Danuta, KORDEK Marian, Technologia ceramiki, cz. 3, Warszawa 1978. • KORDEK Marian, Technologia ceramiki, cz.1, Warszawa 1974. • KOWALSKI Wojciech, Fajanse z Delft, Muzeum w Gliwicach, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2013 • RADA Pravoslav, Techniki ceramiki artystycznej, Warszawa 1993. • SZELEGEJD Barbara, Ceramika europejska, 200 lat Muzeum Wilanowskiego, Warszawa 2007. • SZELEGEJD Barbara, Czerwona i czarna kamionka oraz ich naśladownictwa w zbiorach wilanowskich, Warszawa 2013. ___________________________________________________________ Literatura uzupełniająca: • BIEDROŃSKA-SŁOTA Beata (red.), Kobierce anatolijskie z kolekcji Muzeum Narodowego Brukenthala w Sibiu, Gdańsk 2013. • CANTZLER Christina, Bildteppiche der Spätgotik am Mittelrhein 1400–1500, Tübingen 1990. • DER SPIELETEPPICH im Kontext profaner Wanddekoration um 1400. Beiträge des Internationalen Symposions am 30. und 31. Oktober 2008 im Germanischen Nationalmuseum, Hg. Jutta Sander-Seidel, Nürnberg 2010. • DOMÍNGUEZ Ortíz Antonio, CONCHA Herrero Carretero, GODOY José A., Resplendence of the Spanish Monarchy: Renaissance Tapestries and Armor from the Patrimonio Nacional, New York 1991 (dostęp online: MET). • ELBERN Victor H., Magia i wiara w złotnictwie wczesnego średniowiecza. Biuletyn Historii Sztuki 38, 1976, s. 195-217. • ENCYCLOPEDIA OF TEXTILES: decorative fabrics from antiquity to the beginning of the 19th Century including the Far East and Peru / Renate JAQUES, Ernst FLEMING, New York 1958. • GLEBA Margarita, MANNERING Ulla (ed.), Textiles and textile production in Europe from prehistory to AD 400 , Oxford 2010 (dostęp online: EBSCO). • KOHLHAUSSEN Heinrich, Europäisches Kunsthandwerk. Vorromanik und Romanik (Monumente des Abendlandes). Frankfurt a.M. 1970. • KOHLHAUSSEN Heinrich, Europäisches Kunsthandwerk. Gotik und Spätgotik (Monumente des Abendlandes). Frankfurt a.M. 1970. • KUCZYŃSKA Jadwiga i ZWOLSKI Edward [wyd. oryg. Torino 1995, przekład wg wyd. Paris 1998], (Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Źródła i monografie, 216). Lublin: TN KUL 2001. • KWAŚNIK-GLIWIŃSKA Anna, Gobeliny w zbiorach Muzeum Narodowego w Kielcach, „Rocznik Muzeum Narodowego w Kielcach” 13, 1984, 163-195 (dostęp online: BazHum). • LA DAME À LA LICORNE COMME VOUS NE L’AVEZ JAMAIS VUE. Les six tapisseries restaurées, présentées dans leur nouvel écrin (dostęp online: Musee de Cluny). • MAŃKOWSKI Tadeusz, Polskie tkaniny i hafty XVI-XVIII w., Wrocław 1954. • MAYER Thurman Christa, The Robert Lehman Collection, Vol. 14, European Textiles, New York 2001 (dostęp online – MET). • NOSCH Marie-Louise, HARLOW MARY (ed.), Greek and Roman textiles and dress: an interdisciplinary anthology, Philadelphia 2015 (dostęp online: EBSCO). • O RZEMIOŚLE ARTYSTYCZNYM W POLSCE. Materiały Sesji Naukowej zorganizowanej przez Oddział Poznański Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Muzeum Narodowe w Poznaniu w dniach 22-24 października 1973. Warszawa: PWN 1976. • RAPP BURI Anna, STUCKY-SCHÜRER Monica, Zahm und wild. Basler und Straβburger Bildteppiche des 15. Jahrhunderts, Mainz 1990. TKANINA POLSKA, red. Ksawery PIWOCKI, Warszawa 1959. • RORIMER James, The Unicorn Tapestries Were Made for Anne of Brittany (dostęp online – Met). • SZCZEPKOWSKA-NALIWAJEK Kinga, Relikwiarze średniowiecznej Europy od IV do początku XVI wieku. Geneza, treści, styl i techniki wykonania. Warszawa: Fundacja ATK 1996. • THE ELEMENTS OF DESIGN. The Development of Design and Stylistic Elements from the Renaissance to the Postmodern Era, red. Noël Riley. London 2003. • THE HISTORY OF DECORATIVE ARTS. The Renaissance and Mannerism in Europe, red. Alain Gruber. New York-London-Paris 1993. • THE HISTORY OF DECORATIVE ARTS. Classicism and the Baroque in Europe, red. Alain Gruber. New York-London-Paris 1996. • THORNTON Peter, Authentic Decor. The Domestic Interior 1620-1920. London: Weidenfeld and Nicolson 1984. • URBANIAK-WALCZAK, Katarzyna, Tkaniny późnoantyczne z Egiptu ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie: wybrana grupa tkanin, Warszawa 2003. • WYROZUMSKI Jerzy, Tkactwo małopolskie w późnym średniowieczu, Warszawa–Kraków 1972. • ZIEMBA Antoni, Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380 –1500, T. 3, Wspólnota rzeczy. Sztuka niderlandzka i północnoeuropejska 1380-1520, Warszawa 2015, s. 475–484. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.