Działania i Struktury Wizualne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-DSW-3Z-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0219) Sztuka (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Działania i Struktury Wizualne |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. zimowy - malarstwo (dm)- Malarstwo sztalugowe Przedmioty obowiązkowe-3 rok sem. zimowy. malarstwo (dm)-Malarstwo w architekturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):50 - udział w ćwiczeniach – 45 - konsultacje z nauczycielem akademickim- 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):40 - przygotowanie do ćwiczeń, przygotowanie szkiców, praca nad obrazami ,przygotowanie prac zaliczeniowych – 20 - zapoznanie się z literaturą fachową, oglądanie wystaw, realizacji malarskich -20 Łącznie:90 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W_01 student ma wiedzę dotyczącą zasad percepcji wizualnej, sposobów notacji obrazu, budowy obrazu, semiotyki w powiązaniu ze sztuką (K_W03) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U_01 student potrafi analizować otaczającą rzeczywistość pod kątem poszukiwań wizualnych, potrafi dokonać uproszczenia obrazu rzeczywistości do jego wewnętrznej struktury, stosuje zasady percepcji wizualnej do analizy obrazu (K_U01) U_02 potrafi tworzyć samodzielnie i we własnym stylu, kreować autorskie prace (K_U03, K_U04) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_01 student jest gotowy do dokonania samooceny i krytyki własnych działań malarskich związanych z przedstawianiem przesrzeni (K_K01) K_02 student jest gotowy do dyskusji na temat prac, do krytycznego formuowania opinii na temat sztuki i obrazów (K_K04) |
Metody dydaktyczne: | ozmowy, korekty, elementy wykładów. Propozycje indywidualnych ćwiczeń dla studentów. Programy progresywne dostosowane do predyspozycji studenta. Stosowanie zadań problemowych, analiza źródeł inspiracji, korekta indywidualna, zbiorowa. Określanie zadań samodzielnej pracy studenta poza pracownią (prace domowe). Prowadzenie szkicownika jako podstawowego elementu procesu twórczego. Przeglądy semestralne, przeglądy na życzenie |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń głębienie wiedzy w zakresie analizy i komponowania struktur przestrzennych zgodnie z zasadami psychologii widzenia i percepcji wzrokowej |
Pełny opis: |
Podstawowym celem ćwiczeń jest wykształcenie u studentów umiejętności właściwego doboru i celowego porządkowania elementów budujących dzieło plastyczne; Odkrywanie, nazywanie i porządkowanie jego części składowych, a następnie przekładanie ich na wartości estetyczne i semantyczne występujące w różnorakich związkach. Każdy student powinien wykształcić w sobie zdolność kierowania się własnym, osobistym wyczuciem formy oraz jej celowości w porozumiewaniu się językiem plastycznym. Program nie sugeruje zerwania przez studenta kontaktu z obserwacją rzeczywistości na żadnym z etapów jego rozwoju, ale też nie powstrzymuje go przed działaniami uznawanymi za typowo estetyczne. Student powinien utwierdzić się w przekonaniu, że zarówno obserwacja natury jak i dywagacje estetyczne, mogą być dlań źródłem inspiracji artystycznej w wyszukiwaniu elementów do budowy znaków i symboli. |
Literatura: |
St. Sheybal „Kompozycja plastyczna – podstawowe zasady” Wyd. PZWS, Warszawa 1964 „Władysław Strzemiński In Memoriam” pod redakcją J. Zagrodzkiego, Wyd. PP Sztuka Polska 1988 L. Brogowski „Powidoki i po...Unizm i Teoria widzenia Władysława Strzemińskiego”, Wyd. słowo/obraz 2001 Materiały z międzynarodowej konferencji poświęconej twórczości Władysława Strzemińskiego „Czytelność obrazu”, Muzeum Sztuki w Łodzi 2012 W. Kandyński „Punkt i linia a płaszczyzna”, Wyd. PIW 1986 W. Kandyński „O duchowości w sztuce”, Wyd. P.G.Sz. w Łodzi 1996 A. Żmijewski „DRŻĄCE CIAŁA Rozmowy z artystami”, Wyd. BCK 2006 H. Belting „Antropologia obrazu, szkice do nauki o obrazie”, Wyd. Universitas w Krakowie 2007 O. Jones „Ornament”, Wyd. Arkady 2008 A. Karpowicz „Kolaż Awangardowy gest kreacji”, Wyd. UW 2007 L. Wiesing „Widzialność obrazu Historia i perspektywy estetyki formalnej”, Oficyna Naukowa Warszawa 2008 G. Muir „lucky kunst. rozkwit i upadek young british art”, Wyd. Karakter Kraków Warszawa 2013 S. Thornton „Siedem dni w świecie sztuki”, Wyd. Propaganda Warszawa 2011 |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci uzyskują zaliczenie po zakończeniu zajęć semestralnych w skali ocen 2 – 5, na które składa się przegląd prac, omówienie ich oraz wybór najciekawszych realizacji na wystawę sprawozdawczą. Studenci powinni aktywnie uczestniczyć w jej aranżacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Grzebieniowska-Wolska, Ireneusz Kopacz | |
Prowadzący grup: | Justyna Grzebieniowska-Wolska, Ireneusz Kopacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Grzebieniowska-Wolska, Ireneusz Kopacz | |
Prowadzący grup: | Justyna Grzebieniowska-Wolska, Ireneusz Kopacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PRC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Grzebieniowska-Wolska, Ireneusz Kopacz | |
Prowadzący grup: | Justyna Grzebieniowska-Wolska, Ireneusz Kopacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.