Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Działania intermedialne w przestrzeni społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-DSpoł-4Z-sm-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Działania intermedialne w przestrzeni społecznej
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 4 rok sem. zimowy - Sztuka mediów- SJ
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student posiada umiejętności oraz praktykę zawodową zdobyte podczas dotychczasowego toku studiów, szczególnie w odniesieniu do działań intermedialnych z II roku studiów, ale również w kontekście do fotografii, multimediów, a także do pracy własnej - ponadobowiązkowej, wynikające z realizacji własnych projektów.

Całkowity nakład pracy studenta:

Semestr zimowy

30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe, zajęcia w pracowni intermediów oraz w przestrzeni społecznej

30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań, przygotowanie się do zajęć oraz do przeglądu zaliczeniowego prac

Semestr letni

30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe, zajęcia w pracowni intermediów oraz w przestrzeni społecznej

30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań, przygotowanie się do zajęć oraz do przeglądu zaliczeniowego prac

Razem 120 godz. i 4 pkt ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych oraz środków ekspresji plastycznej stosowanych w obszarze sztuki intermedialnej. (K_W15)

W2: Rozumie wpływ uwarunkowań osobowościowych, społecznych i kulturowych na odbiór realizacji intermedialnych wykonywanych w przestrzeni społecznej oraz z myślą o niej. (K_W05)

W3: Zna wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodną i niezależną wypowiedź artystyczną w obszarze działań intermedialnych osadzonych w kontekście społecznym. (K_W14)

W4: Zna i rozumie problematykę związaną z technologiami i technikami stosowanymi w twórczości artystycznej w zakresie intermediów. (K_W07)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi podejmować działania artystyczne, również w przestrzeni społecznej, wynikające ze swobodnego i niezależnego wykorzystania wyobraźni, intuicji i emocjonalności. (K_U04)

U2: Potrafi współdziałać z innymi osobami realizując zadania zespołowe i jest zdolny przewodniczyć w pracy nad projektami grupowymi o charakterze interdyscyplinarnym. (K_U09)

U3: W sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi. (K_U08)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki i świadomie wykorzystuje ten kontekst realizując projekty artystyczne z obszaru intermediów. (K_K07)

K2: Potrafi pracować indywidualnie oraz w grupie. (K_K08)

K3: Posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się podczas pracy z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań. (K_K11)

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia, pokaz, prezentacja

Skrócony opis:

Przedmiot Działania intermedialne w przestrzeni społecznej należy do grupy przedmiotów realizowanych w Pracowni Intermediów. Obejmuje, eksploatowane współcześnie w sztuce, intermedialne przekazy wizualne, audiowizualne i multimedialne, łączone z innymi dyscyplinami sztuki, nauki i techniki. Jest to pole stałych poszukiwań i eksperymentów artystycznych, których istotą jest reagowanie na to, co aktualnie dzieje się w sztuce, kulturze i życiu społecznym. Przedmiot wyposaża studenta w zaawansowaną wiedzę i umiejętności w zakresie intermediów ze szczególnym uwzględnieniem ich kontekstu społecznego. Przygotowuje studenta do realizacji autorskiego, magisterskiego dyplomu artystycznego na V roku studiów.

Pełny opis:

Celem przedmiotu Działania intermedialne w przestrzeni społecznej realizowanego na IV roku studiów na specjalności Multimedia i fotografia jest dalsze, pogłębione wprowadzanie studentów w obszar sztuki intermediów, rozumianej jako znaczący i ugruntowany element sztuki i kultury współczesnej. Szczególny nacisk położony jest na kontekst społeczny intermediów i ich funkcjonowanie w przestrzeni zurbanizowanej i przyrodniczej, zamkniętej i otwartej. Obejmuje zarówno wiedzę jak i umiejętności a szczególnie rozwój kreatywności, wzmacnianie odwagi w podejmowaniu działań niekonwencjonalnych w przestrzeni społecznej oraz rozwijanie i wzmacnianie zdolności i umiejętności manualnych.

Przedmiot w zależności od cyklu obejmuje wybrane treści programowe i formy ich realizacji spośród poniżej wymienionych:

- Znaczenie sfer sacrum i profanum w intermediach.

- Globalność i lokalność kultury w intermediach.

- Społeczny kontekst intermediów, intermedia wobec polityki i ekonomii.

- Intermedia wobec nauki i techniki, szczególny kontekst ekologii.

- Interaktywność w relacjach: autor-nadawca, dzieło-działanie, odbiorca-uczestnik.

- Tradycyjne i nowoczesne media sztuki oraz sztuka ludowa (sztuka źródeł - art resources) jako pola inspiracji w intermediach.

- Eksperyment, działanie niekonwencjonalne, przekraczanie granic sztuki, bycie poza sztuką.

- Prezentacje intermedialne (m.in. obiekt, instalacja, environment, performance, happening, pokaz audiowizualny, multimedialny).

- Intermedialne akcje, działania i interwencje artystyczne, społeczne, edukacyjne i reklamowe.

- Prezentacja i percepcja polisensoryczna.

- Kreacje indywidualne i zespołowe.

- Projektowanie i realizacja działań intermedialnych w przestrzeni przyrodniczej i zurbanizowanej oraz otwartej i zamkniętej.

- Projektowanie przestrzeni wystawienniczej i oprawy plastycznej widowisk.

- Intermedialne działania niekonwencjonalne w przestrzeni społecznej.

Literatura:

Nie podaję stałego kanonu literatury albowiem ten przypisany jest odpowiednim zajęciom teoretycznym. W przypadku specyfiki zajęć praktycznych (ćwiczeń) w Pracowni Intermediów funkcję literatury pełnią następujące źródła wiedzy:

- Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu obecności intermediów w sztuce i kulturze współczesnej.

- Telewizja, Internet, multimedia – prezentacje centrów i muzeów sztuki współczesnej, oficjalnych i niezależnych galerii sztuki i autorskich inicjatyw twórczych, programów edukacyjnych, materiałów promocyjnych i reklamowych wykorzystujących intermedia.

- Bezpośrednie uczestnictwo w lokalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach, sympozjach, prezentacjach i warsztatach współczesnej sztuki intermedialnej i dziedzin pokrewnych.

Powyższe źródła są każdorazowo dopasowywane przez prowadzącego do potrzeb aktualnie prowadzonych zajęć. Duże znaczenie mają zbiory własne prowadzącego, unikalne dokumentacje wideo i fotograficzne wydarzeń artystycznych oraz obszerne archiwum prac studenckich. Prezentowane są także materiały będące w posiadaniu studentów.

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania i metody oceniania:

- Zaliczenie kolejnego semestru i roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta projekty, realizacje i ćwiczenia określone szczegółowo w planach semestralnych. K2 (K_K08), K3 (K_K11), U2 (K_U09)

- Istotnym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.

- Zaliczenie polega na indywidualnym omówieniu, dyskusji i krytycznej analizie przedstawionych prac zaliczeniowych.

Kryteria oceniania:

- Jakość koncepcji, nowatorstwo i oryginalność pomysłu, dojrzałość intelektualna, umiejętność formułowania idei. W3 (K_W14), U1 (K_U04), U3 (K_U08)

-Jakość i biegłość techniczna, umiejętności manualne, właściwe użycie materiałów i technik, staranność i profesjonalizm warsztatu oraz nakład pracy.

W1 (K_W15), W4 (K_W07)

- Jakość estetyczna oraz ogólny wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania. W1 (K_W15), W3 (K_W14), U1 (K_U04)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Staniec
Prowadzący grup: Radosław Staniec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak wyżej

Pełny opis:

Jak wyżej

Literatura:

Jak wyżej

Uwagi:

Jak wyżej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)