Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Ergonomia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-ERG-2Z-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0212) Projektowanie i wzornictwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ergonomia
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem prowadzącego w formie kontaktowej lub zdalnej (on-line) - udział w zajęciach – 15 godzin


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta :

- czytanie literatury – 10 godzin

- przygotowanie do egzaminu – 15 godzin


Łącznie: 40 godz. (2 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma ogólną wiedzę na temat zagadnień ergonomii (K-W09),

W2: ma wiedzę, jakie aspekty związane z ergonomią należy brać

pod uwagę przy projektowaniu wnętrz tak, żeby zaprojektowana

przestrzeń była funkcjonalna i wygodna dla użytkowników

(K_W03, K_W09, K_W10),

W3: rozumie konieczność stosowania norm dotyczących ergonomii

podczas projektowania. (K_W10)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: efektywnie wykorzystuje zasady ergonomii i poznane normy

podczas projektowania (K_U06, K_U11),

U2: potrafi zaprojektować przestrzeń dla osób o szczególnych

potrzebach (np.: dzieci, osób starszych, osób niepełnosprawnych),

wykazuje się empatią przy projektowaniu, używa wyobraźni,

dostrzega problem braku odpowiedniego podejścia do tych

zagadnień (K_U06, KU_07, K_U11)

U3: Potrafi przeanalizować własny projekt wnętrza pod względem

ergonomii (K_U06, K_U07, K_U09),

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji

i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego

oraz zawodowego (K_K01),

K2: podejmuje indywidualne działania mające na celu zdobycie

informacji z zakresu różnych dziedzin projektowych (K_K01,),

K3: jest krytyczny wobec swoich projektów i projektów innych osób,

potrafi wytłumaczyć swój punkt widzenia (K_K02, K_K04)

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone w formie konwersatorium - dopuszczalna jest również forma zdalna zajęć (on-line).

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Student zapoznaje się z podstawowymi zagadnieniami ergonomii. Podczas wykładów poznaje zasady projektowania pomieszczeń

o różnych funkcjach z uwzględnieniem potrzeb użytkowników, również tych o szczególnych wymaganiach (dzieci, osób starszych, osób niepełnosprawnych)

Pełny opis:

W formie wykładów przedstawione zostaną wybrane zagadnienia z zakresu ergonomii. Ich znajomość jest niezbędna do projektowania funkcjonalnych wnętrz o parametrach dostosowanych do potrzeb przyszłych użytkowników.

Zakres tematów: parametry użytkownika, projektowanie funkcji, ergonomia na stanowisku pracy, ergonomia we wnętrzach mieszkalnych, ergonomia dla osób o szczególnych potrzebach, ergonomia w projektowaniu oświetlenia, ergonomia a akustyka wnętrz.

Podczas zajęć przedstawione zostaną przykładowe projekty, a ich analiza pod względem ergonomii będzie odbywała się w formie konwersacji ze studentami.

Literatura:

1. Małgorzata Wróblewska, Ergonomia, Politechnika Opolska,

Opole 2004

2. Jerzy Olszewski, Podstawy ergonomii i fizjologii pracy,

Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 1997

3. Jan Rosner, Ergonomia, PWE, Warszawa 1985

4. Ernst Neufert, „Podręcznik projektowania architektoniczno-

budowlanego”, Arkady, 2014 r.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Zaliczenie z przedmiotu odbywa się na podstawie egzaminu pisemnego. Zakres tematyczny egzaminu to zarówno zagadnienia teoretyczne jak i drobne zadania projektowe.

Kryteria oceniania:

ndst < 51%

dst – 51% – 60%

dst plus – 61% – 70%

db – 71% – 80

db plus – 81% – 90%

bdb – 91% – 100%

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)