Ergonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-ERG-2Z-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0212) Projektowanie i wzornictwo
|
Nazwa przedmiotu: | Ergonomia |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem prowadzącego w formie kontaktowej lub zdalnej (on-line) - udział w zajęciach – 15 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta : - czytanie literatury – 10 godzin - przygotowanie do egzaminu – 15 godzin Łącznie: 40 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma ogólną wiedzę na temat zagadnień ergonomii (K-W09), W2: ma wiedzę, jakie aspekty związane z ergonomią należy brać pod uwagę przy projektowaniu wnętrz tak, żeby zaprojektowana przestrzeń była funkcjonalna i wygodna dla użytkowników (K_W03, K_W09, K_W10), W3: rozumie konieczność stosowania norm dotyczących ergonomii podczas projektowania. (K_W10) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: efektywnie wykorzystuje zasady ergonomii i poznane normy podczas projektowania (K_U06, K_U11), U2: potrafi zaprojektować przestrzeń dla osób o szczególnych potrzebach (np.: dzieci, osób starszych, osób niepełnosprawnych), wykazuje się empatią przy projektowaniu, używa wyobraźni, dostrzega problem braku odpowiedniego podejścia do tych zagadnień (K_U06, KU_07, K_U11) U3: Potrafi przeanalizować własny projekt wnętrza pod względem ergonomii (K_U06, K_U07, K_U09), |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego oraz zawodowego (K_K01), K2: podejmuje indywidualne działania mające na celu zdobycie informacji z zakresu różnych dziedzin projektowych (K_K01,), K3: jest krytyczny wobec swoich projektów i projektów innych osób, potrafi wytłumaczyć swój punkt widzenia (K_K02, K_K04) |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia prowadzone w formie konwersatorium - dopuszczalna jest również forma zdalna zajęć (on-line). |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - studium przypadku |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Student zapoznaje się z podstawowymi zagadnieniami ergonomii. Podczas wykładów poznaje zasady projektowania pomieszczeń o różnych funkcjach z uwzględnieniem potrzeb użytkowników, również tych o szczególnych wymaganiach (dzieci, osób starszych, osób niepełnosprawnych) |
Pełny opis: |
W formie wykładów przedstawione zostaną wybrane zagadnienia z zakresu ergonomii. Ich znajomość jest niezbędna do projektowania funkcjonalnych wnętrz o parametrach dostosowanych do potrzeb przyszłych użytkowników. Zakres tematów: parametry użytkownika, projektowanie funkcji, ergonomia na stanowisku pracy, ergonomia we wnętrzach mieszkalnych, ergonomia dla osób o szczególnych potrzebach, ergonomia w projektowaniu oświetlenia, ergonomia a akustyka wnętrz. Podczas zajęć przedstawione zostaną przykładowe projekty, a ich analiza pod względem ergonomii będzie odbywała się w formie konwersacji ze studentami. |
Literatura: |
1. Małgorzata Wróblewska, Ergonomia, Politechnika Opolska, Opole 2004 2. Jerzy Olszewski, Podstawy ergonomii i fizjologii pracy, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 1997 3. Jan Rosner, Ergonomia, PWE, Warszawa 1985 4. Ernst Neufert, „Podręcznik projektowania architektoniczno- budowlanego”, Arkady, 2014 r. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Zaliczenie z przedmiotu odbywa się na podstawie egzaminu pisemnego. Zakres tematyczny egzaminu to zarówno zagadnienia teoretyczne jak i drobne zadania projektowe. Kryteria oceniania: ndst < 51% dst – 51% – 60% dst plus – 61% – 70% db – 71% – 80 db plus – 81% – 90% bdb – 91% – 100% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.