Estetyka performatywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-EstPe-5Z-sm-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Estetyka performatywności |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 5 rok sem. zimowy - Sztuka mediów- SJ Przedmioty specjaloności Rysunek mediów- 5 rok sem. zimowy- Sztuka mediów- SJ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Semestr zimowy 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konwersatorium, konsultacje indywidualne i grupowe. 30 godz. i 1,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań, przygotowanie się do zajęć i przygotowanie pracy do prezentacji zaliczeniowej. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - wyjaśnia specyfikę performatywności jako wypowiedzi artystycznej współcześnie znaczącej, K_W01 - klasyfikuje różnice pomiędzy koncepcjami estetycznymi, K_W02 - analizuje wpływ estetyki performatywnej na sztukę współczesną, K_W03 - porównuje procesy przemian we współczesnej sztuce, K_W05 - uzasadnia istotność estetyki performatywnej, K_W09 - syntetyzuje wizualnie koncepcję performatywności, K_W02 - dokonuje analizy wybranego faktu kulturowego pod kątem jego performatywności, K_W08 - uzasadnia oddziaływanie wydarzenia performatywnego na społeczeństwo jako odbiorców i uczestników, K_W06 - prezentuje argumenty na rzecz znaczenia kulturowego wydarzeń performatywnych. K_W08, K_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - posiada umiejętności w zakresie interpretacji performatywnej zjawisk z obszaru antroposfery, K_U01 - potrafi wykorzystać wiedzę do wizualizacji performatywnej wybranych procesów i zjawisk, K_U02 - potrafi przygotować wystąpienie performatywne, K_U03 - potrafi uczestniczyć w dyskusji na temat performatywności, rozumie stanowiska przeciwne i umie prowadzić dialog w kwestiach spornych, K_U04 - umie udzielić konsultacji i porady w zakresie sztuki performatywnej, K_U05, K_U11 - posiada kompetencje językowe w zakresie rozumienia i realizowania oraz upowszechniania współczesnych teorii estetycznych. K_U07, K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - przestrzega odpowiednich norm prawa autorskiego, K_K05 - potrafi animować społeczność lokalną, ogólnopolską i międzynarodową, K_K04 - wyrabia w sobie umiejętność i potrzebę ciągłego kształcenia, K_K04 - posiada poczucie możliwości działania twórczego ukierunkowanego na kształtowanie społeczeństwa obywatelskiego przy pomocy współczesnej kultury wizualnej opartej o tolerancję, pluralizm ideowy, w warunkach demokratycznej dyskusji, K_K03 - wykazuje się samodzielnością, niezależnością i odpowiedzialnością we własnych działaniach performatywnych. K_K08 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: - drama - inscenizacja - pokaz Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - doświadczeń - giełda pomysłów - okrągłego stołu - panelowa - projektu - sytuacyjna |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Zajęcia związane są ze sztuką najnowszą z punktu widzenia jej estetyki. Performatywność wypowiedzi twórczej zostaje tu uznana za warunek istotny zaistnienia przedmiotu estetycznego, który zawiera w sobie klasyczną triadę twórca - dzieło - odbiorca z pominięciem dotychczasowego rozdziału na przedmiot i podmiot reprezentowaną w koncepcji feedbacku rozumianego jako procesu, w ramach którego zawarta jest możliwość generowania sytuacji estetycznej o wyznacznikach artystycznych, estetycznych i konotacyjnych. |
Pełny opis: |
Zajęcia ćwiczeniowe związane są z czterema godzinami dyskusji o założeniach teoretycznych zagadnienia performatywności wypowiedzi artystycznej, w ramach której określamy różnicę pomiędzy estetyką klasyczną, a performatywną. Następnie określamy cechy i "filary" performatywności. Na tej bazie studenci przechodzą do części czysto ćwiczeniowej, w ramach której w fazie indywidualnych konsultacji z prowadzącym zajęcia, proponują stworzenie sytuacji performatywnej o cechach wydarzenia artystycznego, które następnie jest zatwierdzane do rzeczywistej realizacji. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowe Fischer-Lichte, E. (2008). Estetyka performatywności, Kraków: Księgarnia Akademicka Austin, L.J. (1993). Wypowiedzi performatywne (311-334), (W:) L.J. Austin: Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN Austin, L.J. (1993). Jak działać słowami (545-714), (W:) L.J. Austin: Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN Benjamin, W. (1996). Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej (201-240), (W:) W. Benjamin: Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, Poznań: Wydawnictwo Poznański Butler, J. (2007). Akty performatywne a konstrukcja płci kulturowej (25-35), (W:) M. Dąbrowski, R. Pruszczyński (red.): Lektury inności: antologia, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa Carlson, M. (2007). Performans, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie ciągłego zaangażowania studenta w toku zajęć oraz według wypełnienia założeń teoretycznych w realizacji własnego wystąpienia performatywnego w przestrzeni społecznej. Istotnym elementem oceny jest koncepcja indywidualna, jej oryginalność oraz dojrzałość intelektualna, a zwłaszcza wizualizacja posiadanej wiedzy oraz umiejętność wyciągnięcia wniosków z procesu monitorowania wydarzenia performatywnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Jaworski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Górska | |
Prowadzący grup: | Magda Górska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.