Fotografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-FOT-PG-2L-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Fotografia |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. letni - projektowanie graficzne (dm) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie I roku na kierunku Grafika warsztatowa. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 180 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury: 150 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 30 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk): nie dotyczy Łącznie: 360 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. Posiada wiedzę w zakresie technik fotografii cyfrowej i podstaw fotografii analogowej oraz ich związku z wieloma dziedzinami współczesnego życia. (K_W02) 2. Werbalizuje problematykę formalną, porównuje współzależności warstwy formalnej jak i semantycznej. (K_W01 3. Posługuje się mediami elektronicznymi w indywidualnej kreacji artystycznej w oparciu o wiedzę z zakresu dawnych i współczesnych tendencji sztuki fotograficznej (K_W03) 4. Interpretuje zagadnienia formy w kontekście różnych nurtów fotografii jak i swoich realizacji, a także dostrzega ich znaczenie dla dalszego rozwoju osobowości twórczej.(K_W04) 5. Ma wiedzę dotyczącą uwarunkowań swobodnej i niezależnej kreacji artystycznej.(K_W05) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. Posługuje się swobodnie fotografią w indywidualnej kreacji artystycznej. (K_U01) 2. Wykorzystuje twórczo elementy języka fotografii. (K_U02 ) 3. Komponuje samodzielnie zestawy formy graficzno-fotograficznych. (K_U03) 4. Uwzględnia w procesie twórczym aspekty prawne związane z wykorzystywaniem cudzych prac jako źródła inspiracji. (K_U04) 6. Rozwiązuje zadania z fotografii w sposób twórczy, niezależny i oryginalny. (K_U07) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Wykazuje zaangażowaną, kreatywną i poszukującą postawę. (K_U07) |
Metody dydaktyczne: | Prezentacje przykładów realizacji z poprzednich lat studiów, prac artystów fotografików z omówieniem cech formalnych, technicznych i technologicznych; Wprowadzenie w problematykę zadania, omówienie sposobów realizacji i pokaz przykładowych rozwiązań; Podział procesu realizacji ćwiczeń na dwa zasadnicze etapy: projekt, samodzielna realizacja. Oba etapy są omawiane z każdym studentem podczas indywidualnych korekt, przeglądy poszczególnych ćwiczeń - omawianie prac z udziałem grupy studentów, dyskusja. |
Skrócony opis: |
Fotografia jest to przedmiot realizujący złożony proces kształcenia artystycznego. Jest to uzupełniający przedmiot dla studentów kierunku Grafika, obejmujący zestawy ćwiczeń o zróżnicowanym stopniu zaawansowania, od zadań aż po realizacje indywidualnych projektów artystycznych. |
Pełny opis: |
Przedmiot Fotografia realizowany jest w formie ćwiczeń. Ćwiczenia poświęcone są realizacji zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności. Zakres zadań realizowanych przez studentów obejmuje zarówno podstawy teorii fotografii, jak i zagadnienia warsztatowe. Realizowane bloki tematyczne: • Poznanie języka fotograficznego • Opracowanie indywidualnego sposobu wypowiedzi fotograficznej • Opanowanie warsztatu fotograficznego • Tradycyjne i współczesne sposoby uzyskania obrazu fotograficznego • Opanowanie komputerowych programów graficznych do obróbki obrazu fotograficznego • Tradycyjne i współczesne zjawiska w fotografii • Problematyka formalna (ekspresja, kompozycja, forma), fotografia czarno biała, barwna • Wykorzystanie fotografii w obszarze sztuki • Kształtowanie indywidualnego języka wypowiedzi artystycznej w fotografii • Fotografia autonomiczne medium w sztuce • Wykorzystanie fotografii w innych mediach ( grafika warsztatowa, multimedialna, projektowanie graficzne ) |
Literatura: |
Literatura wymagana (obowiązkowa) T. Cyprian - Fotografia: technika i technologia, PWN 1972 Dan Simon, Fotografia cyfrowa – Biblia, Helion Gliwice 2005 Skott Kelby, Fotografia cyfrowa – edycja zdjęć, wyd. III, Helion Gliwice 2005 M. Freeman: Fotografia studyjna. Wydawnictwa Naukowo- Techniczne, Warszawa 1993 Literatura zalecana (uzupełniająca) Y. Marchesi, Profesjonalna technika oświetleniowa, Warszawa 1988 Zbigniew Tomaszczuk, Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii, Kropka Warszawa 2003 Zbigniew Tomaszczuk, Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej, Typoscript, Wrocław 2004 Sławomir Sikora, Fotografia – między dokumentem a symbolem, Instytut Sztuki PAN, Izabelin 2004 Adam Sobota, Konceptualność fotografii, Galeria Bielska BWA 2004 Sławomir Magala, Szkoła widzenia, ASP Wrocław 2000 Praca zbiorowa pod redakcją Adama Soboty, Estetyka i racjonalność fotografii, Oficyna wydawnicza Atut, Wrocław 2002 Vilem Flusser, Ku filozofii fotografii, ASP w Katowicach 2004 Władysław Strzemiński, Teoria widzenia Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa A.M. Potocka, Fotografia. Ewolucja medium sztuki, Aletheia,2010 R. Barthes, Światło obrazu, Wydawnictwo KR, Warszawa, 1996 F. Soulages, Estetyka fotografii, Kraków, 2007 U. Czartoryska, Przygody plastyczne fotografii, słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2002 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia • zaliczenie każdego semestru polega na przeglądzie prac oraz analizie, krytycznym omówieniu realizacji zadania / ćwiczenia oraz ocenie semestralnej • na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, umiejętność korzystania z technologii, opanowanie warsztatu |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Mackiewicz | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Mackiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
Skrócony opis: |
Fotografia jest to przedmiot realizujący złożony proces kształcenia artystycznego. Jest to uzupełniający przedmiot dla studentów kierunku Grafika, obejmujący zestawy ćwiczeń o zróżnicowanym stopniu zaawansowania, od zadań aż po realizacje indywidualnych projektów artystycznych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Fotografia realizowany jest w formie ćwiczeń. Ćwiczenia poświęcone są realizacji zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności. Zakres zadań realizowanych przez studentów obejmuje zarówno podstawy teorii fotografii, jak i zagadnienia warsztatowe. Realizowane bloki tematyczne: • Poznanie języka fotograficznego • Opracowanie indywidualnego sposobu wypowiedzi fotograficznej • Opanowanie warsztatu fotograficznego • Tradycyjne i współczesne sposoby uzyskania obrazu fotograficznego • Opanowanie komputerowych programów graficznych do obróbki obrazu fotograficznego • Tradycyjne i współczesne zjawiska w fotografii • Problematyka formalna (ekspresja, kompozycja, forma), fotografia czarno biała, barwna • Wykorzystanie fotografii w obszarze sztuki • Kształtowanie indywidualnego języka wypowiedzi artystycznej w fotografii • Fotografia autonomiczne medium w sztuce • Wykorzystanie fotografii w innych mediach ( grafika warsztatowa, multimedialna, projektowanie graficzne, animacja ) |
|
Literatura: |
Literatura wymagana (obowiązkowa) T. Cyprian - Fotografia: technika i technologia, PWN 1972 Dan Simon, Fotografia cyfrowa – Biblia, Helion Gliwice 2005 Skott Kelby, Fotografia cyfrowa – edycja zdjęć, wyd. III, Helion Gliwice 2005 M. Freeman: Fotografia studyjna. Wydawnictwa Naukowo- Techniczne, Warszawa 1993 Literatura zalecana (uzupełniająca) Y. Marchesi, Profesjonalna technika oświetleniowa, Warszawa 1988 Zbigniew Tomaszczuk, Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii, Kropka Warszawa 2003 Zbigniew Tomaszczuk, Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej, Typoscript, Wrocław 2004 Sławomir Sikora, Fotografia – między dokumentem a symbolem, Instytut Sztuki PAN, Izabelin 2004 Adam Sobota, Konceptualność fotografii, Galeria Bielska BWA 2004 Sławomir Magala, Szkoła widzenia, ASP Wrocław 2000 Praca zbiorowa pod redakcją Adama Soboty, Estetyka i racjonalność fotografii, Oficyna wydawnicza Atut, Wrocław 2002 Vilem Flusser, Ku filozofii fotografii, ASP w Katowicach 2004 Władysław Strzemiński, Teoria widzenia Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa A.M. Potocka, Fotografia. Ewolucja medium sztuki, Aletheia,2010 R. Barthes, Światło obrazu, Wydawnictwo KR, Warszawa, 1996 F. Soulages, Estetyka fotografii, Kraków, 2007 U. Czartoryska, Przygody plastyczne fotografii, słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2002 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Mackiewicz | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Mackiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
Skrócony opis: |
Fotografia jest to przedmiot realizujący złożony proces kształcenia artystycznego. Jest to uzupełniający przedmiot dla studentów kierunku Grafika, obejmujący zestawy ćwiczeń o zróżnicowanym stopniu zaawansowania, od zadań aż po realizacje indywidualnych projektów artystycznych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Fotografia realizowany jest w formie ćwiczeń. Ćwiczenia poświęcone są realizacji zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności. Zakres zadań realizowanych przez studentów obejmuje zarówno podstawy teorii fotografii, jak i zagadnienia warsztatowe. Realizowane bloki tematyczne: • Poznanie języka fotograficznego • Opracowanie indywidualnego sposobu wypowiedzi fotograficznej • Opanowanie warsztatu fotograficznego • Tradycyjne i współczesne sposoby uzyskania obrazu fotograficznego • Opanowanie komputerowych programów graficznych do obróbki obrazu fotograficznego • Tradycyjne i współczesne zjawiska w fotografii • Problematyka formalna (ekspresja, kompozycja, forma), fotografia czarno biała, barwna • Wykorzystanie fotografii w obszarze sztuki • Kształtowanie indywidualnego języka wypowiedzi artystycznej w fotografii • Fotografia autonomiczne medium w sztuce • Wykorzystanie fotografii w innych mediach ( grafika warsztatowa, multimedialna, projektowanie graficzne, animacja ) |
|
Literatura: |
Literatura wymagana (obowiązkowa) T. Cyprian - Fotografia: technika i technologia, PWN 1972 Dan Simon, Fotografia cyfrowa – Biblia, Helion Gliwice 2005 Skott Kelby, Fotografia cyfrowa – edycja zdjęć, wyd. III, Helion Gliwice 2005 M. Freeman: Fotografia studyjna. Wydawnictwa Naukowo- Techniczne, Warszawa 1993 Literatura zalecana (uzupełniająca) Y. Marchesi, Profesjonalna technika oświetleniowa, Warszawa 1988 Zbigniew Tomaszczuk, Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii, Kropka Warszawa 2003 Zbigniew Tomaszczuk, Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej, Typoscript, Wrocław 2004 Sławomir Sikora, Fotografia – między dokumentem a symbolem, Instytut Sztuki PAN, Izabelin 2004 Adam Sobota, Konceptualność fotografii, Galeria Bielska BWA 2004 Sławomir Magala, Szkoła widzenia, ASP Wrocław 2000 Praca zbiorowa pod redakcją Adama Soboty, Estetyka i racjonalność fotografii, Oficyna wydawnicza Atut, Wrocław 2002 Vilem Flusser, Ku filozofii fotografii, ASP w Katowicach 2004 Władysław Strzemiński, Teoria widzenia Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa A.M. Potocka, Fotografia. Ewolucja medium sztuki, Aletheia,2010 R. Barthes, Światło obrazu, Wydawnictwo KR, Warszawa, 1996 F. Soulages, Estetyka fotografii, Kraków, 2007 U. Czartoryska, Przygody plastyczne fotografii, słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2002 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Mackiewicz | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Mackiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
Skrócony opis: |
Fotografia jest to przedmiot realizujący złożony proces kształcenia artystycznego. Jest to uzupełniający przedmiot dla studentów kierunku Grafika, obejmujący zestawy ćwiczeń o zróżnicowanym stopniu zaawansowania, od zadań aż po realizacje indywidualnych projektów artystycznych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Fotografia realizowany jest w formie ćwiczeń. Ćwiczenia poświęcone są realizacji zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności. Zakres zadań realizowanych przez studentów obejmuje zarówno podstawy teorii fotografii, jak i zagadnienia warsztatowe. Realizowane bloki tematyczne: • Poznanie języka fotograficznego • Opracowanie indywidualnego sposobu wypowiedzi fotograficznej • Opanowanie warsztatu fotograficznego • Tradycyjne i współczesne sposoby uzyskania obrazu fotograficznego • Opanowanie komputerowych programów graficznych do obróbki obrazu fotograficznego • Tradycyjne i współczesne zjawiska w fotografii • Problematyka formalna (ekspresja, kompozycja, forma), fotografia czarno biała, barwna • Wykorzystanie fotografii w obszarze sztuki • Kształtowanie indywidualnego języka wypowiedzi artystycznej w fotografii • Fotografia autonomiczne medium w sztuce • Wykorzystanie fotografii w innych mediach ( grafika warsztatowa, multimedialna, projektowanie graficzne, animacja ) |
|
Literatura: |
Literatura wymagana (obowiązkowa) T. Cyprian - Fotografia: technika i technologia, PWN 1972 Dan Simon, Fotografia cyfrowa – Biblia, Helion Gliwice 2005 Skott Kelby, Fotografia cyfrowa – edycja zdjęć, wyd. III, Helion Gliwice 2005 M. Freeman: Fotografia studyjna. Wydawnictwa Naukowo- Techniczne, Warszawa 1993 Literatura zalecana (uzupełniająca) Y. Marchesi, Profesjonalna technika oświetleniowa, Warszawa 1988 Zbigniew Tomaszczuk, Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii, Kropka Warszawa 2003 Zbigniew Tomaszczuk, Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej, Typoscript, Wrocław 2004 Sławomir Sikora, Fotografia – między dokumentem a symbolem, Instytut Sztuki PAN, Izabelin 2004 Adam Sobota, Konceptualność fotografii, Galeria Bielska BWA 2004 Sławomir Magala, Szkoła widzenia, ASP Wrocław 2000 Praca zbiorowa pod redakcją Adama Soboty, Estetyka i racjonalność fotografii, Oficyna wydawnicza Atut, Wrocław 2002 Vilem Flusser, Ku filozofii fotografii, ASP w Katowicach 2004 Władysław Strzemiński, Teoria widzenia Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa A.M. Potocka, Fotografia. Ewolucja medium sztuki, Aletheia,2010 R. Barthes, Światło obrazu, Wydawnictwo KR, Warszawa, 1996 F. Soulages, Estetyka fotografii, Kraków, 2007 U. Czartoryska, Przygody plastyczne fotografii, słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2002 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.