Filozofia sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-FS-3Z-sm-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia sztuki |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjalności Rysunek mediów -3 rok, sem. zimowy-Sztuka mediów s1 Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 3 rok sem. zimowy-Sztuka mediów- s1 Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 3 rok sem. zimowy - Sztuka mediów- SJ Przedmioty specjaloności Rysunek mediów- 3 rok sem. zimowy- Sztuka mediów- SJ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Dobra orientacja w zakresie histor sztuki powszechnej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Semestr zimowy Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 30 np. - udział w wykładach – 4 godz. - udział w ćwiczeniach – 16 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim- 10 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): np. - pisanie prac, projektów- 12 godz. - czytanie literatury- 8 godz. - przygotowanie do kolokwium- 10 godz. Łącznie: 60 godz. ( 2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę z zakresu historii sztuki, kultury i doktryn estetycznych warunkowanych filozofią sztuki. W2: Opisuje procesy przekształceń idei percepcji rzeczywistości w sztukach wizualnych. W3: Charakteryzuje jakości wizualne w strukturze dzieł sztuki w zależności od filozofii tworzenia. W3: wyjaśnia wpływ czynników około-kulturowych na filozofię kultury i sztuki. W4: klasyfikuje podstawowe zależności i różnice między koncepcjami oraz ich wpływ na kształt kultury i sztuki. W5: analizuje wpływ wybranych koncepcji na różnorodność sztuki i kultury, W5: syntetyzuje koncepcje. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: Wykorzystuje umiejętności w zakresie interpretacji zjawisk filozofii kultury i sztuki w nauce i praktyce społecznej. U2: Analizuje dorobek sztuk wizualnych z nowego punktu widzenia. U4: Potrafi wykorzystać wiedzę do badania i opisu wybranych procesów i zjawisk z zakresu filozofii kultury i sztuki i formułować na tej podstawie własne opinie. U7: Potrafi przygotować wystąpienie i prace pisemne korzystając z wielości źródeł. U5: Potrafi identyfikować koncepcje filozoficzno - kulturowe, uczestniczyć w dyskusji i prowadzić dialog, jest otwarty na kontrargumenty w kwestiach spornych. U8: Potrafi w oparciu o metody przeprowadzić analizę i postawić diagnozę w zakresie problemów sztuki w obszarze kulturowo filozoficznym. U10/11: Umie udzielić porady w zakresie promocji kultury artystycznej nakierowanej na świadome uczestnictwo (bierne i czynne) z uwzględnieniem kwestii ekonomicznych, społecznych i politycznych. U13: Ma podstawowe umiejętności językowe w zakresie rozumienia i wykorzystania współczesnych teorii i badań. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość wielorakości uwarunkowań kulturowych wpływających na doktryny i filozofię sztuk wizualnych. K2: Posiada umiejętność tłumaczenia, rozumienia i upowszechniania filozofii sztuki współczesnej. K2: potrafi animować społeczności na poziomie lokalnym, ogólnokrajowym i międzynarodowym. K3: wykazuje się samodzielnością i niezależnością we własnych działaniach profesjonalnych. K4: Posiada wyrobioną umiejętność i potrzebę ciągłego kształcenia K8: posiada poczucie "misji" ukierunkowanej na społeczeństwo obywatelskie związanej z promocją kultury opartej na tolerancji i pluralizmie ideowym w warunkach demokratycznej dyskusji. K9: przestrzega podstawowych norm prawa autorskiego. |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem wielości metod dydaktycznych, jednak ze względu na specyfikę kierunku prowadzą one do zastosowania metody eksponującej jako podstawowej metody umożliwiającej wyodrębnienie problemu, zagadnienia, cechy prymarnej, w strumieniu zdarzeń kulturowych i w związku z tym prowadzącej do możliwości wizualizacji wiedzy. Metody dydaktyczne eksponujące: - drama - inscenizacja - pokaz - symulacyjna (gier symulacyjnych) - wystawa Metody dydaktyczne podające: - wykład konwersatoryjny - wykład problemowy Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - doświadczeń - giełda pomysłów - obserwacji - projektu. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi rekapitulację wiedzy o kulturze i sztuce ukazując jej filozoficzny wymiar. |
Pełny opis: |
Filozofia sztuki jako nurt filozoficznej refleksji nad sztuką, w tym i kulturą, interesuje nas w odniesieniu do współczesności rozumianej od przełomu XIX/XX wieku do dnia dzisiejszego. Problematyka filozofii sztuki rozważana jest jako kulturotwórcza aktywność/działalność człowieka, na którą mają wpływ takie dziedziny jak filozofia dziejów, filozofia społeczna, filozofię prawa i polityki, filozofia religii, języka oraz estetyka i etyka. Tematyka była podejmowana w różnych ujęciach filozoficznych (np. F. Nietzsche, O. Spengler, M. Scheller, J. Ortega y Basset, E. Cassirer, T.W. Adorno), odnosiły się do niej neokantyzm, hermeneutyka i kontrkultura. Na zajęciach, w skrócie, zostaną omówione wybrane koncepcje i zagadnienia według klucza ukazującego najistotniejsze, z punktu widzenia sztuki, przemiany w zakresie refleksji nad rozumieniem i tworzeniem kultury, które przyczyniły się do krystalizacji nowych paradygmatów kulturotwórczej działalności człowieka w obszarze sztuk wizualnych. Będą to: - materializm, - intuicjonizm, - pragmatyzm, - fenomenologia, - egzystencjalizm, - neopozytywizm, - relacjonizm. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Tatarkiewicz, W. (1976). Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Baudrillard, J. (2001). Rozmowy przed końcem, Warszawa: Wydawnictwo Sic! Welsch, W. (2005). Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Kraków:Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas. Carroll, N. (2011). Filozofia sztuki masowej, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria. Bourriaud, N. (2012). Estetyka Relacyjna. Wydawnictwo Muzeum Sztuki Wszpółczesnej w Krakowie, Kraków. Literatura uzupełniająca Hopkins, D. (2000). After Modern Art. 1945-2000, Oxford University Press. [on line: www: scribd.com/…/After-Modern-Art-1945-2000] Brandon, T. (2004). The Art of Today, London: Laurence King Publishing Debord, G. (1998). Społeczeństwo spektaklu, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria Foster, H. (1988). Discussions in Contemporary Culture, Art Fundation Seatle: Bay Press. Rush, M. (1999). New Media in Late 20th-Century Art, London: Thames and Hudson Sandler, I. (1998). Art of the Postmodern Era. From the late 1960s to the Early 1990s, Boulder: Westview Press Wittkower, R. (1977). Allegory and the Migration of Symbols, London: Thames and Hudson Pollock, G. (1988). Vision and Difference. Feminity, Feminism and the Histories of Art, London: Routledge Poggioli, R. (1968). The Theory of Avant-garde, Press of Harvard U.P. Drucker, J. (1994). Theorizing Modernism: Visual Art. and Critical Tradition, New York: Columbia University Press Weiss, J. (1994). The Popular Culture of Modern Art. Picasso, Duchamp and Avant-Gardism, New Haven Yale University Press Golberg, R.L. (1995). Performance Art: from Futurism to the Present, London: Thames and Hudson Krauss, R. (1994). The Orginality of the Avant-Garde and Other Myths, Cambridge: MIT Press |
Metody i kryteria oceniania: |
- kolokwium polegające na wizualizacji wiedzy - aktywność Kryteria oceniania: Zaliczenie na ocenę na podstawie realizacji dzieła będącego wizualizacją wiedzy. ndst – 0-60 pkt (…%) dst- 61-70 pkt (…%) dst plus- 71-75 pkt (…%) db- 76-85 pkt (…%) db plus- 86-90 pkt (…%) bdb- 91-100 pkt (…%) |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PRC
PRC
|
Typ zajęć: |
Pracownia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Cieślikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Cieślikowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Cieślikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Cieślikowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Cieślikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.