Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Filozofia sztuki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-FS-3Z-sm-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia sztuki
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty specjalności Rysunek mediów -3 rok, sem. zimowy-Sztuka mediów s1
Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 3 rok sem. zimowy-Sztuka mediów- s1
Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 3 rok sem. zimowy - Sztuka mediów- SJ
Przedmioty specjaloności Rysunek mediów- 3 rok sem. zimowy- Sztuka mediów- SJ
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Dobra orientacja w zakresie histor sztuki powszechnej.


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Semestr zimowy

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 30

np.

- udział w wykładach – 4 godz.

- udział w ćwiczeniach – 16 godz.

- konsultacje z nauczycielem akademickim- 10 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):

np.

- pisanie prac, projektów- 12 godz.

- czytanie literatury- 8 godz.

- przygotowanie do kolokwium- 10 godz.



Łącznie: 60 godz. ( 2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Ma wiedzę z zakresu historii sztuki, kultury i doktryn estetycznych warunkowanych filozofią sztuki.

W2: Opisuje procesy przekształceń idei percepcji rzeczywistości w sztukach wizualnych.

W3: Charakteryzuje jakości wizualne w strukturze dzieł sztuki w zależności od filozofii tworzenia.

W3: wyjaśnia wpływ czynników około-kulturowych na filozofię kultury i sztuki.

W4: klasyfikuje podstawowe zależności i różnice między koncepcjami oraz ich wpływ na kształt kultury i sztuki.

W5: analizuje wpływ wybranych koncepcji na różnorodność sztuki i kultury,

W5: syntetyzuje koncepcje.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1: Wykorzystuje umiejętności w zakresie interpretacji zjawisk filozofii kultury i sztuki w nauce i praktyce społecznej.

U2: Analizuje dorobek sztuk wizualnych z nowego punktu widzenia.

U4: Potrafi wykorzystać wiedzę do badania i opisu wybranych procesów i zjawisk z zakresu filozofii kultury i sztuki i formułować na tej podstawie własne opinie.

U7: Potrafi przygotować wystąpienie i prace pisemne korzystając z wielości źródeł.

U5: Potrafi identyfikować koncepcje filozoficzno - kulturowe, uczestniczyć w dyskusji i prowadzić dialog, jest otwarty na kontrargumenty w kwestiach spornych.

U8: Potrafi w oparciu o metody przeprowadzić analizę i postawić diagnozę w zakresie problemów sztuki w obszarze kulturowo filozoficznym.

U10/11: Umie udzielić porady w zakresie promocji kultury artystycznej nakierowanej na świadome uczestnictwo (bierne i czynne) z uwzględnieniem kwestii ekonomicznych, społecznych i politycznych.

U13: Ma podstawowe umiejętności językowe w zakresie rozumienia i wykorzystania współczesnych teorii i badań.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ma świadomość wielorakości uwarunkowań kulturowych wpływających na doktryny i filozofię sztuk wizualnych.

K2: Posiada umiejętność tłumaczenia, rozumienia i upowszechniania filozofii sztuki współczesnej.

K2: potrafi animować społeczności na poziomie lokalnym, ogólnokrajowym i międzynarodowym.

K3: wykazuje się samodzielnością i niezależnością we własnych działaniach profesjonalnych.

K4: Posiada wyrobioną umiejętność i potrzebę ciągłego kształcenia

K8: posiada poczucie "misji" ukierunkowanej na społeczeństwo obywatelskie związanej z promocją kultury opartej na tolerancji i pluralizmie ideowym w warunkach demokratycznej dyskusji.

K9: przestrzega podstawowych norm prawa autorskiego.


Metody dydaktyczne:

Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem wielości metod dydaktycznych, jednak ze względu na specyfikę kierunku prowadzą one do zastosowania metody eksponującej jako podstawowej metody umożliwiającej wyodrębnienie problemu, zagadnienia, cechy prymarnej, w strumieniu zdarzeń kulturowych i w związku z tym prowadzącej do możliwości wizualizacji wiedzy.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama

- inscenizacja

- pokaz

- symulacyjna (gier symulacyjnych)

- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

- doświadczeń

- giełda pomysłów

- obserwacji

- projektu.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama
- inscenizacja
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- obserwacji
- projektu

Skrócony opis:

Przedmiot stanowi rekapitulację wiedzy o kulturze i sztuce ukazując jej filozoficzny wymiar.

Pełny opis:

Filozofia sztuki jako nurt filozoficznej refleksji nad sztuką, w tym i kulturą, interesuje nas w odniesieniu do współczesności rozumianej od przełomu XIX/XX wieku do dnia dzisiejszego. Problematyka filozofii sztuki rozważana jest jako kulturotwórcza aktywność/działalność człowieka, na którą mają wpływ takie dziedziny jak filozofia dziejów, filozofia społeczna, filozofię prawa i polityki, filozofia religii, języka oraz estetyka i etyka. Tematyka była podejmowana w różnych ujęciach filozoficznych (np. F. Nietzsche, O. Spengler, M. Scheller, J. Ortega y Basset, E. Cassirer, T.W. Adorno), odnosiły się do niej neokantyzm, hermeneutyka i kontrkultura.

Na zajęciach, w skrócie, zostaną omówione wybrane koncepcje i zagadnienia według klucza ukazującego najistotniejsze, z punktu widzenia sztuki, przemiany w zakresie refleksji nad rozumieniem i tworzeniem kultury, które przyczyniły się do krystalizacji nowych paradygmatów kulturotwórczej działalności człowieka w obszarze sztuk wizualnych. Będą to:

- materializm,

- intuicjonizm,

- pragmatyzm,

- fenomenologia,

- egzystencjalizm,

- neopozytywizm,

- relacjonizm.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Tatarkiewicz, W. (1976). Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Baudrillard, J. (2001). Rozmowy przed końcem, Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Welsch, W. (2005). Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Kraków:Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Carroll, N. (2011). Filozofia sztuki masowej, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria.

Bourriaud, N. (2012). Estetyka Relacyjna. Wydawnictwo Muzeum Sztuki Wszpółczesnej w Krakowie, Kraków.

Literatura uzupełniająca

Hopkins, D. (2000). After Modern Art. 1945-2000, Oxford University Press. [on line: www: scribd.com/…/After-Modern-Art-1945-2000]

Brandon, T. (2004). The Art of Today, London: Laurence King Publishing

Debord, G. (1998). Społeczeństwo spektaklu, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria

Foster, H. (1988). Discussions in Contemporary Culture, Art Fundation Seatle: Bay Press.

Rush, M. (1999). New Media in Late 20th-Century Art, London: Thames and Hudson

Sandler, I. (1998). Art of the Postmodern Era. From the late 1960s to the Early 1990s, Boulder: Westview Press

Wittkower, R. (1977). Allegory and the Migration of Symbols, London: Thames and Hudson

Pollock, G. (1988). Vision and Difference. Feminity, Feminism and the Histories of Art, London: Routledge

Poggioli, R. (1968). The Theory of Avant-garde, Press of Harvard U.P.

Drucker, J. (1994). Theorizing Modernism: Visual Art. and Critical Tradition, New York: Columbia University Press

Weiss, J. (1994). The Popular Culture of Modern Art. Picasso, Duchamp and Avant-Gardism, New Haven Yale University Press

Golberg, R.L. (1995). Performance Art: from Futurism to the Present, London: Thames and Hudson

Krauss, R. (1994). The Orginality of the Avant-Garde and Other Myths, Cambridge: MIT Press

Metody i kryteria oceniania:

- kolokwium polegające na wizualizacji wiedzy

- aktywność

Kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie realizacji dzieła będącego wizualizacją wiedzy.

ndst – 0-60 pkt (…%)

dst- 61-70 pkt (…%)

dst plus- 71-75 pkt (…%)

db- 76-85 pkt (…%)

db plus- 86-90 pkt (…%)

bdb- 91-100 pkt (…%)

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Cieślikowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Cieślikowska
Prowadzący grup: Joanna Cieślikowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Cieślikowska
Prowadzący grup: Joanna Cieślikowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)