Fotografia artystyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-FotArt-2Z-sm-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0210) Sztuka
|
Nazwa przedmiotu: | Fotografia artystyczna |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 2 rok sem. zimowy-Sztuka mediów- s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu fotografii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 45 godz. i 1,5 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe, zajęcia z Fotografii. 30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć. 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta i przygotowanie się do przeglądu zaliczeniowego prac. razem 90 godz. i 3 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: K_W01 Umie tworzyć prace artystyczne o dużym stopniu oryginalności, na podstawie wiedzy z obszaru historii sztuki, formy wizualnej, zjawisk w sztuce dawnej, współczesnej i najnowszej, w obszarze medium fotograficznego. W2: K_W01, K_W02 Samodzielnie rozwija wiedzę związaną ze sztukami wizualnymi i audiowizualnymi wykorzystującymi fotografię oraz zna publikacje związane z tymi zagadnieniami. W7: K_W07 Posiada poszerzoną wiedzę na temat aktualnych technicznych i technologicznych uwarunkowań twórczości artystycznej w zakresie fotografii. W15: K_W15 Posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w fotografii. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: K_U01, K_U03 Posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych z wykorzystaniem wiedzy i refleksji w obrębie szeroko rozumianej fotografii. U2: K_U02, K_U05 Umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie fotografii, świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego właściwego dla tego medium. U3: K_U02, K_U05 Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie realizacji prac fotograficznych, wykorzystując właściwą technikę i technologię. U4: K_U04 Posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiających swobodę wypowiedzi artystycznej, wynikającej z niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności w zakresie rejestracji obrazu fotograficznego. U5: K_U05 Posiada poszerzony zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i rozwijania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych w obszarze fotografii. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: K_K03 Potrafi kreować własny wizerunek poprzez umiejętne łączenie różnych środków w wypowiedzi artystycznej w obszarze medium fotograficznego. K2: K_K04 Potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać: wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów fotograficznych oraz umiejętność kontrolowania własnych zachowań i sprostania warunkom związanym z publicznymi prezentacjami. K3: K_K05: Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia oraz potrafi inspirować inne osoby. K4: K_K08: Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: -praca ze studentami opiera się na indywidualnych konsultacjach i zbiorowych prezentacjach Metody dydaktyczne podające: - każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem, wspólną analizą i omówieniem tematu - proces dydaktyczny wzbogacony jest o pokazy filmów, albumów, katalogów, prezentacje multimedialne Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczenia realizowane są w studio fotograficznym, ciemni fotograficznej, plenerze oraz pracowni komputerowej (postprodukcja fotografii) - praca w grupach maksymalnie 12-osobowych, pozwalająca na indywidualizację procesu kształcenia, niezbędną w przypadku specyfiki tego przedmiotu. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Przedmiot Fotografia artystyczna obejmuje szeroko pojętą twórczość, od fotografii klasycznej poprzez techniki szlachetne do działań eksperymentalnych wynikających z indywidualnych poszukiwań w obszarze struktury obrazu fotograficznego. Wykorzystując analogowe oraz cyfrowe techniki zapisu i obróbki obrazu fotograficznego studenci rozwijają otwartość na różne media, konwencje, postawy twórcze i środki wyrazu. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu rozwijanie wrażliwości plastycznej studentów i stymulowanie ich do kształtowania własnego języka ekspresji artystycznej. Poprzez realizowane tematy zachęcani są do poszukiwania nowych środków wyrazu w obrębie medium fotograficznego. Poszerzają warsztat fotograficzny o wszelkiego rodzaju manualne eksperymenty w obszarze historycznych i współczesnych technik. Realizując ćwiczenia w studio, ciemni fotograficznej, pracowni komputerowej i plenerze student wypracowuje swój własny język fotograficznej wypowiedzi. Studenci pogłębiają wiedzę związaną z techniczną i technologiczną stroną tego medium oraz środkami ekspresji jakimi ono operuje. Poznają profesjonalne sposoby prezentacji fotografii. Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnej twórczości artystycznej, pracy zawodowej i realizacji licencjackiej pracy dyplomowej. |
Literatura: |
- Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma (bieżące i archiwalne) z zakresu Fotografii - Telewizja, Internet - Wystawy, Festiwale fotograficzne w Polsce i za granicą Lektura uzupełniająca: - Urszula Czartoryska „Przygody plastyczne fotografii”, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, 2002 - Boris von Brauchitsch „Mała historia fotografii”, Wydawnictwo CYKLADY, Warszawa, 2004 - Barthes Roland „Światło obrazu. Uwagi o fotografii”, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996 - Langford Michael „Fotografia od A do Z”, Świat Książki, Warszawa 1992 - Żakowicz Aleksander „Specjalne techniki fotograficzne” WSP, Częstochowa 1989 - „Fotografia XX wieku w Muzeum Ludwig w Kolonii”, Wydawnictwo TASCHEN, Kolonia, 2005 - Lech Lechowicz „Historia fotografii”, PWSFTiT, Łódź, 2012 - Naomi Rosenblum „Historia fotografii światowej”, przeł. I. Baturo, Wydawnictwo Baturo oraz Grafis Projekt, Bielsko-Biała, 2005 - Sonntag Susan „O fotografii”, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1986 - Zbigniew Tomaszczuk „Świadomość kadru – szkice z estetyki fotografii”, Wydawnictwo KROPKA, Września, 2003 - Maria Anna Potocka „Fotografia”, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2010 - Leszek J. Pękalski „Kalejdoskop fotografii. Między techniką a sztuką”, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2012 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie uzyskuje się w trybie semestralnym. Wymagania dotyczące zaliczenia: - zaliczenie każdego semestru opiera się na ocenie przygotowanych przez studentów realizacji fotograficznych będących autorską interpretacją zadanych tematów zaprezentowanych publicznie - podczas zaliczenia prace zostają poddane analizie od strony formalnej, estetycznej, znaczeniowej i następnie ocenione - istotnym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach i aktywne w nich uczestnictwo Kryteria ocen: - twórcze podejście do zadanych tematów, jakość i oryginalność koncepcji, dojrzałość artystyczna i intelektualna - świadomości medium, w którym studenci pracują i właściwego doboru środków artystycznych do osiągnięcia zamierzonego celu oraz znajomość strony technicznej i technologicznej - rozwój świadomości plastycznej i indywidualnych cech studenta w oparciu o zdobytą wiedzę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jędrej | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jędrej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Fotografia artystyczna obejmuje szeroko pojętą twórczość, od fotografii klasycznej do działań eksperymentalnych wynikających z indywidualnych poszukiwań w obszarze struktury obrazu fotograficznego. Wykorzystując cyfrowe techniki zapisu i obróbki obrazu fotograficznego studenci rozwijają otwartość na różne media, konwencje, postawy twórcze i środki wyrazu. Studenci poznają tajniki kreowania obrazu fotograficznego oraz postprodukcji fotografii cyfrowej. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: - wybrane zagadnienia z początków historii fotografii artystycznej - sylwetki i dokonania wybitnych twórców fotografii kreacyjnej - zasady i metody pracy w wybranych dziedzinach fotografii cyfrowej - środki wyrazu i efekty specjalne stosowane w fotografii artystycznej - postprodukcja fotografii cyfrowej |
|
Literatura: |
- Lech Lechowicz ,,Historia fotografii. Część 1", PWSFTviT, Łódź, 20212 - Roland Barthes ,,Światło obrazu", Aletheia, Warszawa, 2008 - Charlotte Cotton ,,Fotografia jako sztuka współczesna", Universitas, Kraków, 2010. - Muzeum Ludwig w Kolonii ,,Fotografia XX wieku", Tmc Art, Kolonia, 2007 - Andre Rouille ,,Fotografia. Miedzy dokumentem a sztuką współczesną", Universitas, Kraków, 2007 - Susan Sontag ,,O fotografii", Karakter, Kraków, 2009 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN PRC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jędrej | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jędrej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Fotografia artystyczna obejmuje szeroko pojętą twórczość, od fotografii klasycznej do działań eksperymentalnych wynikających z indywidualnych poszukiwań w obszarze struktury obrazu fotograficznego. Wykorzystując cyfrowe techniki zapisu i obróbki obrazu fotograficznego studenci rozwijają otwartość na różne media, konwencje, postawy twórcze i środki wyrazu. Studenci poznają tajniki kreowania obrazu fotograficznego oraz postprodukcji fotografii cyfrowej. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: - wybrane zagadnienia z początków historii fotografii artystycznej - sylwetki i dokonania wybitnych twórców fotografii kreacyjnej - zasady i metody pracy w wybranych dziedzinach fotografii cyfrowej - środki wyrazu i efekty specjalne stosowane w fotografii artystycznej - postprodukcja fotografii cyfrowej |
|
Literatura: |
- Lech Lechowicz ,,Historia fotografii. Część 1", PWSFTviT, Łódź, 20212 - Roland Barthes ,,Światło obrazu", Aletheia, Warszawa, 2008 - Charlotte Cotton ,,Fotografia jako sztuka współczesna", Universitas, Kraków, 2010. - Muzeum Ludwig w Kolonii ,,Fotografia XX wieku", Tmc Art, Kolonia, 2007 - Andre Rouille ,,Fotografia. Miedzy dokumentem a sztuką współczesną", Universitas, Kraków, 2007 - Susan Sontag ,,O fotografii", Karakter, Kraków, 2009 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRC
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kola | |
Prowadzący grup: | Anna Kola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Fotografia artystyczna obejmuje szeroko pojętą twórczość, od fotografii klasycznej do działań eksperymentalnych wynikających z indywidualnych poszukiwań w obszarze struktury obrazu fotograficznego. Wykorzystując cyfrowe techniki zapisu i obróbki obrazu fotograficznego studenci rozwijają otwartość na różne media, konwencje, postawy twórcze i środki wyrazu. Studenci poznają tajniki kreowania obrazu fotograficznego oraz postprodukcji fotografii cyfrowej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu rozwijanie wrażliwości plastycznej studentów i stymulowanie ich do kształtowania własnego języka ekspresji artystycznej. Poprzez realizowane tematy zachęcani są do poszukiwania nowych środków wyrazu w obrębie medium fotograficznego. Poszerzają warsztat fotograficzny o wszelkiego rodzaju manualne eksperymenty w obszarze historycznych i współczesnych technik. Realizując ćwiczenia w studio, ciemni fotograficznej, pracowni komputerowej i plenerze student wypracowuje swój własny język fotograficznej wypowiedzi. Studenci pogłębiają wiedzę związaną z techniczną i technologiczną stroną tego medium oraz środkami ekspresji jakimi ono operuje. Poznają profesjonalne sposoby prezentacji fotografii. Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnej twórczości artystycznej, pracy zawodowej i realizacji licencjackiej pracy dyplomowej. |
|
Literatura: |
- Lech Lechowicz ,,Historia fotografii. Część 1", PWSFTviT, Łódź, 20212 - Roland Barthes ,,Światło obrazu", Aletheia, Warszawa, 2008 - Charlotte Cotton ,,Fotografia jako sztuka współczesna", Universitas, Kraków, 2010. - Muzeum Ludwig w Kolonii ,,Fotografia XX wieku", Tmc Art, Kolonia, 2007 - Andre Rouille ,,Fotografia. Miedzy dokumentem a sztuką współczesną", Universitas, Kraków, 2007 - Susan Sontag ,,O fotografii", Karakter, Kraków, 2009 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.