Fotografia użytkowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-FotUż-4L-sm-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Fotografia użytkowa |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla kierunku sztuka mediów i edukacja wizualna-2-5 rok -SJ |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu fotografii. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne, zajęcia w Pracowni Intermediów. 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć. 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta i przygotowanie się do przeglądu zaliczeniowego prac. razem 60 godz. i 2 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: K_W02 Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w fotografii. A2_W08 W2: K_W03 Posiada rozszerzoną wiedzę na temat aktualnych technicznych i technologicznych uwarunkowań twórczości projektowej w zakresie fotografii. A2_W12 W3: K_W07 Umie tworzyć prace artystyczne o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy z obszaru historii sztuki, formy wizualnej, zjawisk w sztuce dawnej, współczesnej i najnowszej w obszarze medium fotograficznego. A2_W10, H2A_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: K_U01 Posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych z wykorzystaniem wiedzy i refleksji w obrębie szeroko rozumianej fotografii. A2_U11 U2: K_U02 Umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie fotografii, świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego. A2_U12 U3: K_U03 Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie realizacji prac fotograficznych, wykorzystując właściwą technikę i technologię. A2_U13 U4: K_U06 Posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych w obszarze fotografii. A2_U16 U5: K_U07 Posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiających swobodę wypowiedzi artystycznej, wynikającej z niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności w zakresie rejestracji obrazu fotograficznego. A2_U17 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: K_K02 Potrafi kreować własny wizerunek poprzez umiejętne łączenie różnych środków i mediów w wypowiedzi artystycznej. A2_K03 K2: K_K05 Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia oraz potrafi inspirować inne osoby. A2_K01, H2A_K01, S2A_K01, S2A_K05, S2A_K06 K3: K_K08 Potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać: wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów fotograficznych oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i sprostania warunkom związanym z publicznymi prezentacjami. A2_K03 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: -praca ze studentami opiera się na indywidualnych konsultacjach i zbiorowych prezentacjach Metody dydaktyczne podające: - każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem, wspólną analizą i omówieniem tematu - proces dydaktyczny wzbogacony jest o pokazy filmów, albumów, katalogów, prezentacje multimedialne Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczenia realizowane są w studio, ciemni fotograficznej i plenerze - praca w grupach maksymalnie 12-osobowych, pozwalająca na indywidualizację procesu kształcenia, niezbędną w przypadku specyfiki tego przedmiotu. |
Skrócony opis: |
Przedmiot Fotografia użytkowa odnosi się do fotografii, która znajduje zastosowanie w mediach, portalach internetowych czy wydawnictwach i obejmuje twórczość skupioną na jej komercyjnych gałęziach. Fotografia wzmacnia wiarygodność przekazu reklamowego, dlatego wykorzystuje się ją w reklamie prasowej, internetowej, zewnętrznej (bilbordy), telewizyjnej (statyczny obraz), jak również grafice użytkowej. Celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi na medium fotograficzne jako język, nie tylko współczesnej twórczości artystycznej, ale i projektowej. |
Pełny opis: |
Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie umiejętności świadomego i twórczego posługiwania się aparatem fotograficznym. Fotografia reklamowa poddawana jest tym samym zabiegom kreacyjnym co artystyczna, różni ją natomiast rola, jaką ma wypełniać. Studenci uczą się adekwatnego stosowania środków i metod warsztatowych w podejmowanych zadaniach. Wykorzystywania fotografii w pracach projektowych, różnych formach reklamowych. Realizowane zadania dotykają fotografii reklamowej, fotografii przedmiotu (packshoty), fotografii mody. Kształcą umiejętności właściwe dla fotografii użytkowej. Powstałe prace zostają poddane mniej lub bardziej intensywnej komputerowej obróbce obrazu, która stanowi obecnie ważną część warsztatu fotograficznego. Realizując ćwiczenia w studio, pracowni komputerowej i plenerze student uczy się dopasowywać właściwą formę do konkretnego zagadnienia. Fotografia użytkowa jest obecna w naszym życiu w postaci fotografii reklamowej, zdjęć produktów w czasopismach, folderach reklamowych, bilbordach, na stronach oraz aukcjach internetowych – może spełniać zadania wyznaczone jej przez rynek, a jednocześnie być osobistą, twórczą wypowiedzią. Prowadzone zajęcia mają na celu przygotowanie studenta do samodzielnej pracy i realizacji autorskich. |
Literatura: |
- Książki, czasopisma, wydawnictwa, materiały promocyjne z zakresu Fotografii reklamowej i Grafiki użytkowej - Reklama prasowa, internetowa, zewnętrzna, telewizyjna Lektura uzupełniająca: D&AD Annual : - The Best Advertising and Design in the World, D and AD Awards Staff, J. Wiedemann, Wydawnictwo TASCHEN - „Advertising Now. Print”, J. Wiedemann, Wydawnictwo TASCHEN - „Advertising Now! TV Commercials”, J. Wiedemann, Wydawnictwo TASCHEN - „Advertising Now! Online”, J. Wiedemann, Wydawnictwo TASCHEN - Michael Freeman „Fotografia studyjna”, WNT, Warszawa, 1993 - Michael Freeman „Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej”, National Geographic, Warszawa, 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
Jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jędrej | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jędrej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Fotografia użytkowa odnosi się do fotografii, która znajduje zastosowanie w mediach, portalach internetowych czy wydawnictwach i obejmuje twórczość skupioną na jej komercyjnych gałęziach. Fotografia wzmacnia wiarygodność przekazu reklamowego, dlatego wykorzystuje się ją w reklamie prasowej, internetowej, zewnętrznej (bilbordy), telewizyjnej (statyczny obraz), jak również grafice użytkowej. Celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi na medium fotograficzne jako język, nie tylko współczesnej twórczości artystycznej, ale i projektowej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie umiejętności świadomego i twórczego posługiwania się aparatem fotograficznym. Fotografia reklamowa poddawana jest tym samym zabiegom kreacyjnym co artystyczna, różni ją natomiast rola, jaką ma wypełniać. Studenci uczą się adekwatnego stosowania środków i metod warsztatowych w podejmowanych zadaniach. Wykorzystywania fotografii w pracach projektowych, różnych formach reklamowych. Realizowane zadania dotykają fotografii reklamowej, fotografii przedmiotu (packshoty), fotografii mody. Kształcą umiejętności właściwe dla fotografii użytkowej. Powstałe prace zostają poddane mniej lub bardziej intensywnej komputerowej obróbce obrazu, która stanowi obecnie ważną część warsztatu fotograficznego. Realizując ćwiczenia w studio, pracowni komputerowej i plenerze student uczy się dopasowywać właściwą formę do konkretnego zagadnienia. Fotografia użytkowa jest obecna w naszym życiu w postaci fotografii reklamowej, zdjęć produktów w czasopismach, folderach reklamowych, bilbordach, na stronach oraz aukcjach internetowych – może spełniać zadania wyznaczone jej przez rynek, a jednocześnie być osobistą, twórczą wypowiedzią. Prowadzone zajęcia mają na celu przygotowanie studenta do samodzielnej pracy i realizacji autorskich. |
|
Literatura: |
Lektura uzupełniająca: D&AD Annual : - The Best Advertising and Design in the World, D and AD Awards Staff, J. Wiedemann, Wydawnictwo TASCHEN - „Advertising Now. Print”, J. Wiedemann, Wydawnictwo TASCHEN - „Advertising Now! TV Commercials”, J. Wiedemann, Wydawnictwo TASCHEN - „Advertising Now! Online”, J. Wiedemann, Wydawnictwo TASCHEN - Michael Freeman „Fotografia studyjna”, WNT, Warszawa, 1993 - Michael Freeman „Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej”, National Geographic, Warszawa, 2008 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.