Fotografia unikatowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-FotUni-3Z-sm-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Fotografia unikatowa |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty specjaloności Multimedia i fotografia- 3 rok sem. zimowy - Sztuka mediów- SJ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Dobra znajomość podstaw fotografii. |
Całkowity nakład pracy studenta: | II rok Semestr zimowy 45 godz. i 1,5 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe, zajęcia w Pracowni Intermediów. 30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć. 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta i przygotowanie się do przeglądu zaliczeniowego prac. Semestr letni 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe, zajęcia w Pracowni Intermediów. 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć. 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, przygotowanie się do przeglądu zaliczeniowego prac. Razem 150 godz. i 5 pkt ECTS III rok Semestr zimowy 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne, zajęcia w Pracowni Intermediów. 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć. 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta i przygotowanie się do przeglądu zaliczeniowego prac. Semestr letni 30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne, zajęcia w Pracowni Intermediów. 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć. 15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, przygotowanie się do przeglądu zaliczeniowego prac. Razem 120 godz. i 4 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W02: Posiada ogólną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych i fotografii. A2_W08 K_W03: Posiada ogólną wiedzę na temat aktualnych technicznych i technologicznych uwarunkowań twórczości artystycznej w zakresie fotografii. A2_W12 K_W07: Umie tworzyć prace artystyczne o dużym stopniu oryginalności na podstawie wiedzy z obszaru historii sztuki, formy wizualnej, zjawisk w sztuce dawnej, współczesnej i najnowszej. A2_W10, H2A_W06 K_W09: Zna i rozumie metody analizy, wartościowania i problematyzowania wytworów z zakresu sztuk wizualnych i fotografii. H2A_W07 K_W10: Zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej. A2_W12 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01: Posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych z wykorzystaniem wiedzy i refleksji w obrębie szeroko rozumianych dziedzin sztuk wizualnych i fotografii. A2_U11 K_U02: Umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej, świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego. A2_U12 K_U03: Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie do projektowania i realizacji prac artystycznych, wykorzystując właściwą technikę i technologię fotografii. A2_U13 K_U04: Umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym. A2_U14 K_U05: Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli, w tym do kierowania zespołem podczas pracy nad projektami grupowymi o charakterze interdyscyplinarnym. A2_U15 K_U06: Posiada ogólny zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych. A2_U16 K_U07: Posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiających swobodę wypowiedzi artystycznej, wynikającej z niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności. A2_U17 K_U11: W sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi. A2_U20 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01: Jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki, świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej i posiada umiejętność krytycznej oceny. A2_K04, H2A_K03, S2A_K03 K_K02: Potrafi kreować własny wizerunek poprzez umiejętne łączenie różnych środków i mediów w wypowiedzi artystycznej. A2_K03 K_K03: Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować. H2A_K02, S2A_K02 K_K04: Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań w obszarze obiegu artystycznego, jak i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej. A2_K02, H2A_K06, S2A_K05, S2A_K07 K_K05: Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. A2_K01, H2A_K01, S2A_K01, S2A_K05, S2A_K06 K_K06: Dostrzega i wartościuje problemy moralne i etyczne związane z własną i cudzą twórczością osadzoną w różnych kontekstach społecznych oraz prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. A2_K04, H2A_K04, S2A_K04 K_K07: Jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. H2A_K05, S2A_K02 K_K08: Potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać: wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adoptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami. A2_K03 K_K10: Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności prezentowania zadań w przystępnej formie — z zastosowaniem technologii informacyjnych. A2_K05 K_K11: Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk wizualnych i fotografii. A2_K06, S2A_K07 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: -praca ze studentami opiera się na indywidualnych konsultacjach i zbiorowych prezentacjach Metody dydaktyczne podające: - każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem, wspólną analizą i omówieniem tematu - proces dydaktyczny wzbogacony jest o pokazy filmów, albumów, katalogów, prezentacje multimedialne Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczenia realizowane są w studio, ciemni fotograficznej i plenerze - praca w grupach maksymalnie 12-osobowych, pozwalająca na indywidualizację procesu kształcenia, niezbędną w przypadku specyfiki tego przedmiotu. |
Skrócony opis: |
Przedmiot fotografia alternatywna obejmuje wszelkie niekonwencjonalne zabiegi techniczne i technologiczne stanowiące antidotum na wszechobecną ekspansję mediów elektronicznych. Celem przedmiotu jest poszerzenie warsztatu o wszelkiego rodzaju manualne eksperymenty w obszarze historycznych technik szlachetnych a także współczesnych nośników emulsji światłoczułej. |
Pełny opis: |
Treści programowe: - najstarsza technika otrzymywania obrazu – cyjanotypia - ręczne pokrywanie zróżnicowanych podłoży emulsją srebrową - technika wykonania alternatywnych matryc do przenoszenia obrazu - technologia transferu polaroidowego na klasyczne podłoże papierowe - technologia mokrego kolodionu (ambrotypia ferrotypia..) - techniki chromianowe (guma pojedyńcza oraz wielobarwna) - techniki mieszane srebrowo-chromianowe - technologie zmian odcienia strontu obrazów srebrowych - wykorzystanie cyfrowego zapisu obrazu w historycznych technikach szlachetnych – fotografia hybrydowa |
Literatura: |
Literatura zalecana: A. Żakowicz „ Specjalne techniki fotograficzne” Częstochowa 89 S. Sommer, W. Dederko „Vademecum fotografa” Filmowa Agencja Wydawnicza Warszawa 1956 Z. Tomaszczuk „Łowcy obrazów” Centru Animacji Kultury Warszawa 1998 J. Dorociński „ Chemigrafia „ PWSZ Warszawa 1961 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę uzyskuje się w trybie semestralnym. Wymagania dotyczące zaliczenia: - zaliczenie każdego semestru opiera się na ocenie przygotowanych przez studentów realizacji unikatowych prac fotograficznych będących autorską interpretacją zadanych tematów zaprezentowanych publicznie (K_K02, K_K08, K_U01, K_U03, K_U06) - podczas zaliczenia prace zostają poddane analizie od strony technicznej, formalnej, estetycznej oraz w kontekście istniejących już w obiegu fotografii kolekcjonerskiej dzieł (K_W02, K_W03, K_K08, K_U07) - istotnym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach i aktywne w nich uczestnictwo (K_K05 Kryteria ocen: - twórcze podejście do zadanych tematów, jakość i oryginalność koncepcji, dojrzałość artystyczna i intelektualna (K_K08, K_W07, K_U02, K_U07) - świadomości medium, w którym studenci pracują i właściwego doboru środków artystycznych do osiągnięcia zamierzonego celu oraz znajomość strony technicznej i technologicznej (K_W02, K_W03, K_U02, K_U03) - rozwój świadomości plastycznej i indywidualnych cech studenta w oparciu o zdobytą wiedzę (K_K05, K_W04) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.