Grafika Warsztatowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-GWA-2Z-PG-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Grafika Warsztatowa |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - projektowanie graficzne (dm) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotu Podstawy Grafiki Warsztatowej na I roku studiów, podstawowe umiejętności dotyczące zaprojektowania i wykonania grafiki od projektu do odbitki gotowej pracy. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 270 godzin 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury: 120 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 75 łącznie 465 |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. Zna podstawowy warsztat graficzny (K_W01) 2. Posiada podstawowe wiadomości dotyczące technik graficznych, materiałów i narzędzi warsztatu graficznego. (K_W01) 3. Rozumie i poprawnie stosuje reguły panujące przy tworzeniu kompozycji. (K_W01) 4. Rozpoznaje tradycyjne i unikatowe techniki grafiki artystycznej (K_W03). 5. ma pogłębioną wiedzę dotyczącą uwarunkowań swobodnej i niezależnej kreacji artystycznej (K_W05) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. Potrafi skonstruować atrakcyjną formalnie kompozycję, zgodnie z podjętym tematem. (K_U03) 2.posiada rozwiniętą umiejętność kreacji artystycznej umożliwiającą realizowanie własnych koncepcji twórczych (K_U01) 3. posiada szeroki, wciąż rozwijany, zakres umiejętności warsztatowych, zwiększających możliwości twórcze podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych zgodnych ze specjalnością studiów. (K_U06 ) 4. Potrafi realizować własne koncepcje artystyczne w ramach kierunku grafika oraz obranej specjalności studiów. (K_U02) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Jest przekonany o konieczności stałego pogłębiania wiedzy i zdobywania kolejnych doświadczeń oraz rozwijania warsztatu wykonawczego uprawianej dyscypliny artystycznej (K_K01) 2. Wykazuje zaangażowanie i kreatywność, rozwija własną inwencję twórczą. (K_K02) |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia /ok. 10-12 osobowe grupy/ są prowadzone w oparciu o metodę indywidualizowania procesu nauczania a podstawową formą ich realizacji są ćwiczenia poprzedzane omówieniem tematów, prezentacją dokumentacji prac i oraz wspólną analizą zadań. Proces realizacji ćwiczeń podzielony jest na etapy: projektu, przygotowania matrycy i druku. Podczas realizacji prac przeprowadzane są indywidualne korekty pod kątem spełniania określonych założeń projektowych, problemów technicznych oraz ich jakości artystycznej. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Studenci w pracowniach wypukłodruku i technik metalowych mają możliwość kontynuacji doświadczeń warsztatowych obu technik graficznych, mogą je stosować jako indywidualny środek wyrazu artystycznego, a także w realizacjach z zakresu projektowania graficznego wzbogacając je o środki klasycznych technik graficznych. Bazując na zdobytej przez studentów na pierwszym roku, wiedzy i umiejętnościach, dotyczących podstaw grafiki warsztatowej, dalszy program nauczania, uwzględnia specyfikę wybranej specjalizacji oraz ich zróżnicowane potrzeby i możliwości. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia te uwzględniają fakt, iż uczestniczący w nich studenci jako specjalność wybrali projektowanie graficzne. Są one dobrane tak, aby obok rozwoju umiejętności warsztatowych niosły z sobą pewne elementy związane z szeroko pojętym projektowaniem graficznym, a także dały studentom swobodę w stosowaniu tradycyjnego warsztatu w korelacji z grafika projektową. Ponadto ćwiczenia rozwijają sprawność manualną w posługiwaniu się dostępnymi narzędziami i adekwatnym ich stosowaniem w procesie kształtowania formy plastycznej. W realizacji prac studenci stosują właściwe materiały i narzędzia graficzne. Uczą się prawidłowego przygotowania matrycy, zapoznają z procesem druku. Poznają grafikę barwną, stosując farby laserunkowe i kryjące, a także właściwości farb i papieru. Poznają także sposoby odbijania. Zajęcia realizowane są w formie ćwiczeń. Grupa (około 12 osób) daje możliwość indywidualnego omawiania efektów podczas pracy. |
Literatura: |
-Jordi Catafal, Clara Oliwia – „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa, 2005 - Grafika artystyczna – podręcznik warsztatowy, red. Joanna i Stefan Ficner, ASP Poznań, 2007 - Grafika, techniki i materiały, Universitas, Kraków, 2009 - Aleš Krejča - Techniki sztuk graficznych. Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1984 - Andrzej Jurkiewicz - Podręcznik metod grafiki artystycznej. Roman Artymowski (opracowanie i poszerzenie). Warszawa, Arkady, 1975 - Grafiki szkół obcych w zbiorach polskich, pod red. Marii Mrozińskiej, Stanisławy Sawickiej, PWN, Warszawa, 1982 - Pięć wieków grafiki polskiej, Irena Jakimowicz, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa, 1997 -Jerzy Werner – Podstawy technologii malarstwa i grafiki, PWN, Warszawa, 1989 - Zbyněk Malý: Techniki graficzne dla każdego. Warszawa: Grupa Wydawnicza READ ME, 2007 - Maciej Bóbr - Mistrzowie grafiki europejskiej - Współczesna grafika polska, Irena Jakimowicz, Arkady, Warszawa 1975 - Grafika wczoraj i dziś, pod red. Teresy Hrankowskiej, PWN, Warszawa, 1974 - Katalogi i albumy /aktualne i archiwalne/ przeglądowych polskich i międzynarodowych wystaw grafiki - Wydawnictwa zawierające ilustracje. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć następuje na podstawie obecności, aktywności na zajęciach oraz jakości prac artystycznych wykonanych podczas ćwiczeń w pracowni. Na ostatnich zajęciach w semestrze przeprowadzone jest omówienie oraz przegląd prac. Ocenie podlega stopień trudności technicznej, umiejętność tworzenia oryginalnych rozwiązań, estetyka i jakość wykonania, walory artystyczne prac, opanowanie warsztatu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Rygielski | |
Prowadzący grup: | Michał Rygielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
Skrócony opis: |
Jak w opisie ogólnym przedmiotu |
|
Pełny opis: |
Jak w opisie ogólnym przedmiotu |
|
Literatura: |
Jak w opisie ogólnym przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Rygielski | |
Prowadzący grup: | Michał Rygielski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
Skrócony opis: |
Jak w opisie ogólnym przedmiotu |
|
Pełny opis: |
Jak w opisie ogólnym przedmiotu |
|
Literatura: |
Jak w opisie ogólnym przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Oksana Budna-Kaczor, Marek Zajko | |
Prowadzący grup: | Oksana Budna-Kaczor, Marek Zajko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
|
Skrócony opis: |
Jak w opisie ogólnym przedmiotu |
|
Pełny opis: |
Jak w opisie ogólnym przedmiotu |
|
Literatura: |
Jak w opisie ogólnym przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.