Grafika Warsztatowa - Litografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-GWL-4Z-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Grafika Warsztatowa - Litografia |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. zimowy - grafika warsztatowa (dm) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | zaliczony trzeci rok studiów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta: 200 godz. / 8 pkt. ECTS 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu, godziny kontaktowe: 180 godz. / 7,2 ECTS 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, zapoznanie się z literaturą, przygotowanie do zajęć, wybór odpowiednich materiałów, przygotowanie projektów, przygotowanie prac do przeglądu i zaliczeń: 20 godz. / 0,8 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: świetnie zna zagadnienia teoretyczne związane z drukiem litograficznym czarno-białym i barwnym K_W01 doskonale zna profesjonalny warsztat litograficzny, K_W01 bezbłędnie rozpoznaje poznane techniki litografii, K_W01 posiada poszerzoną i samodzielnie rozwijaną wiedzę na temat roli twórczości plastycznej w życiu społecznym K_W02 ma świadomość korelacji własnej twórczości graficznej z historią i teorią grafiki, K_W03 wie o potrzebie poszukiwania nowych, twórczo niezależnych rozwiązań graficznych, K_W05 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: potrafi poprawnie skonstruować najbardziej złożone kompozycje, K_U01 umie bezbłędnie i twórczo posługiwać się regułami kompozycyjnymi, K_U01 ma bardzo dużą sprawność manualną we wszystkich procesach przygotowania i kształtowania matrycy graficznej, K_U01 potrafi podejmować własne bardzo złożone twórcze projekty, K_U02 dokonuje oryginalnego, własnego przetworzenia plastycznego postrzeganej rzeczywistości, interpretuje ją i syntetyzuje, K_U02 potrafi bezbłędnie, dobierać formę plastyczną dostępną w technice litografii, K_U03 kieruje się wartościami etycznymi w swej kreacji artystycznej, K_U05 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: wykazuje stałą potrzebę rozszerzania wiedzy i doświadczeń warsztatu litograficznego, K_K01 ma potrzebę własnej ekspresji plastycznej w środowisku, K_K02 posiada umiejętność podejmowania samodzielnych działań artystycznych, K_K02 posiada uwarunkowaną psychologicznie, bogatą wyobraźnię graficzną, którą ciągle rozwija, K_K03 wykazuje wrażliwość na bogactwo form wizualnych otaczającego świata, K_K03 wykazuje nawyk czynnego uczestnictwa w życiu artystycznym i twórczym, K_K05 wyzwala inwencję twórczą swoją oraz odbiorcy, K_K05 |
Metody dydaktyczne: | Opis metod i form realizacji. Pokaz przykładów realizacji prac graficznych innych artystów grafików i ilustratorów. Omówienie cech formalnych, technicznych i technologicznych. Podział procesu realizacji ćwiczeń na dwa zasadnicze etapy: projekt, realizacja. Oba etapy są indywidualnie omawiane z każdym studentem. Przeglądy poszczególnych ćwiczeń i korekta omawianych prac. Wycieczki dydaktyczne, uczestnictwo w konkursach graficznych. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Grafika Warsztatowa-Litografia jest głównym, dyplomowym przedmiotem dla studentów kierunku Grafika. Obejmuje zestawy zadań o zróżnicowanym stopniu zaawansowania, od prostych ćwiczeń aż po dojrzałe artystycznie realizacje w ramach dyplomu artystycznego. Na wyższych latach studiów studenci poznają grafikę barwną, optyczne i fizyczne właściwości farby, cechy fizyczne papierów graficznych. Zajęcia realizowane są w formie zajęć praktycznych, na których studenci wykonują swoje grafiki. Mała grupa (ok. 10 osób) daje możliwość indywidualizacji ćwiczeń. Przeprowadzane są pokazy, pogadanki, dyskusje, rozmowy. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć w pracowni studenci wykonują druki w różnych technikach graficznych litografii. W realizacji prac stosują właściwe dla tej techniki materiały i narzędzia graficzne. Uczą się prawidłowego przygotowania matrycy drukującej, zapoznają z procesem druku i sposobami suszenia odbitek. W czasie korekty i wyboru projektów do realizacji ćwiczeń, omawiane są środki wyrazu artystycznego, pojęcia z dziedziny formy plastycznej, sposoby kształtowania kompozycji oraz techniczne sposoby realizacji wybranych projektów. Omawia się również aktualności życia artystycznego oraz społecznego w najbliższym środowisku, uczestnictwo w wystawach i konkursach. Przykładowy zestaw ćwiczeń: 1. Poszukiwanie na drodze eksperymentu, sposobów uzyskiwania różnorodnych i zróżnicowanych powierzchni fakturalnych oraz umiejętne i świadome zastosowanie ich w pracach graficznych (seria prac) 2. Dobór sposobu wykonania i dostępnych w technice środków plastycznych do wybranego przez siebie tematu. |
Literatura: |
-Ales Krejca –„Techniki sztuk graficznych”, WAiF –Warszawa. -Jerzy Werner –„Podstawy technologii malarstwa i grafiki”. -Franciszek Bunsch –„Zasada podpisywania odbitek graficznych”. -Włodzimierz Kunz, Janusz Karwacki –„Litografia”, skrypt ASP w Krakowie, II 1969. -Tekst na podstawie fragmentów pracy Janusza Karwackiego –„O litografii”, ASP Kraków. -Witold Warzywoda –Artykuły dotyczące litografii w kwartalniku „Text &Cover”, X 2001, I 2002, VIII 2002, III 2003. Jordi Catafal, Clara Oliwia – „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa 2004 Literatura uzupełniająca -Stefan Kościelecki –„Problemy formy i wyobraźni plastycznej” -Władysław Strzemiński- „Teoria widzenia” W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1988 Katalogi z wystaw: -Mirosław Piotrowski - grafika rysunek, katalog, wyd. UMK Toruń -Teresa Jakubowska – grafika, katalog, wyd. Muzeum Okręgowe w Toruniu, Toruń 2000 -Grafika Polska 1950-2000 laureaci wystaw międzynarodowych, katalog, wyd. SMTG Kraków -Współczesny polski rysunek i grafika, Konkurs o Nagrodę im. Daniela Chodowieckiego, katalog, wyd. PGS Sopot, 2006 -Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Polska, Łódź, -Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego Malbork, -Festiwal Gravura Evora, archiwalne katalogi -Międzynarodowe Triennale Sztuki - Majdanek -inne katalogi aktualnie odbywających się wystaw |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć następuje na podstawie obecności, aktywności na zajęciach oraz jakości prac artystycznych wykonanych podczas ćwiczeń w pracowni. Na ostatnich zajęciach w semestrze przeprowadzone jest omówienie oraz przegląd prac. Ocenie podlega stopień trudności technicznej, umiejętność tworzenia oryginalnych rozwiązań, estetyka i jakość wykonania, walory artystyczne prac, opanowanie warsztatu litograficznego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.