Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Grafika Warsztatowa - Litografia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1401-GWL-Z-Sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Grafika Warsztatowa - Litografia
Jednostka: Instytut Artystyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe - 2 rok, sem. zimowy - grafika warsztatowa (dm)
Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. zimowy - grafika warsztatowa (dm)
Przedmioty obowiązkowe - 4 rok, sem. zimowy - grafika warsztatowa (dm)
Punkty ECTS i inne: 11.00 LUB 8.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczony pierwszy rok studiów.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy studenta: 200 godz. / 8 pkt. ECTS

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu, godziny kontaktowe: 180 godz. / 7,2 ECTS

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, zapoznanie się z literaturą, przygotowanie do zajęć, wybór odpowiednich materiałów, przygotowanie projektów, przygotowanie prac do przeglądu i zaliczeń: 20 godz. / 0,8 ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

zna ogóle zagadnienia teoretyczne związane z drukiem litograficznym czarno-białym K_W01

zna podstawy warsztatu litograficznego, K_W01

rozpoznaje poznane w semestrze techniki litografii, K_W01

wie o potrzebie poszukiwania nowych, twórczo niezależnych rozwiązań graficznych, K_W05



Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

potrafi skonstruować poprawną formalnie prostą kompozycję, zgodnie z podjętym tematem, K_U01

umie poprawnie stosować podstawowe reguły panujące przy tworzeniu kompozycji, K_U01, K_U04

ma podstawową sprawność manualną w posługiwaniu się narzędziami w procesie kształtowania matrycy graficznej, K_U01

potrafi podejmować własne twórcze projekty, K_U02

dokonuje prostego przetworzenia plastycznego postrzeganej rzeczywistości, K_U02

potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się językiem formy plastycznej dostępnym w technice litografii, K_U03

kieruje się wartościami etycznymi w swej kreacji artystycznej, K_U05


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

odkrywa nowy obszar twórczości artystycznej i zdobywa przekonanie o konieczności stałego pogłębiania wiedzy i zdobywaniu kolejnych doświadczeń w ramach techniki litografii. K_K01 K_W03

wykazuje potrzebę rozszerzania wiedzy i doświadczeń warsztatu litograficznego, K_K01

ma potrzebę własnej ekspresji plastycznej w środowisku, K_K02

wykazuje wrażliwość na bogactwo form wizualnych otaczającego świata, K_K03, K_04



Metody dydaktyczne:

Opis metod i form realizacji.

Pokaz przykładów realizacji prac graficznych innych artystów grafików i ilustratorów. Omówienie cech formalnych, technicznych i technologicznych. Podział procesu realizacji ćwiczeń na dwa zasadnicze etapy: projekt, realizacja. Oba etapy są indywidualnie omawiane z każdym studentem. Przeglądy poszczególnych ćwiczeń i korekta omawianych prac.

Wycieczki dydaktyczne, uczestnictwo w konkursach graficznych.



Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Grafika Warsztatowa-Litografia jest głównym, dyplomowym przedmiotem dla studentów kierunku Grafika. Przedmiot przygotowuje studentów specjalności do samodzielnej, oryginalnej działalności artystycznej w obszarze grafiki artystycznej. W jego ramach przekazywana jest specjalistyczna wiedza oraz niezbędne umiejętności umożliwiające świadome rozwiązywanie stawianych sobie zadań na wysokim poziomie artystycznym i merytorycznym. W ramach kształcenia z przedmiotu kładzie się nacisk na odkrywanie i stałe rozwijanie indywidualnych predyspozycji twórczych studentów. Przedmiot prowadzony jest przez 6 semestrów [łącznie: 1080 godzin (6x180h); II—IV rok studiów] Zajęcia realizowane są w formie zajęć praktycznych, na których studenci wykonują swoje grafiki. Poszczególne ćwiczenia mają zróżnicowany stopień trudności

Pełny opis:

W początkowym okresie studiów studenci zapoznają się z pracownią, poznają zasady jej funkcjonowania, poznają jak bezpiecznie używać występujące tu narzędzia. Wykonują najprostsze prace litograficzne. W ich realizacji stosują właściwe dla tej techniki materiały i środki. Uczą się prawidłowego przygotowania matrycy drukującej, zapoznają z procesem druku i sposobami suszenia odbitek, poznają obsługę sprzętu – pras graficznych, wózków transportowych, stanowiska szlifierskiego.

W czasie korekty i wyboru projektów do realizacji ćwiczeń, omawiane są środki wyrazu artystycznego, pojęcia z dziedziny formy plastycznej, sposoby kształtowania kompozycji oraz techniczne sposoby realizacji wybranych projektów.

Przedmiot obejmuje zestawy zadań o zróżnicowanym stopniu zaawansowania, rozpoczynając od prostych ćwiczeń. Mała grupa (ok. 10 osób) daje możliwość indywidualizacji ćwiczeń. Przeprowadzane są pokazy, pogadanki, dyskusje, rozmowy. W czasie korekty i wyboru projektów do realizacji ćwiczeń, omawiane są środki wyrazu artystycznego, pojęcia z dziedziny formy plastycznej, sposoby kształtowania kompozycji oraz techniczne sposoby realizacji wybranych projektów.

Przykłady ćwiczeń i zagadnień

1. Litografia kredkowa, linearna –martwa natura.

2. Litografia kredkowa, walorowa –martwa natura lub motyw z wyobraźni,, zastosowanie skrobaczy, rozmazywania gumką itp. Poznanie możliwości różnych narzędzi, w zakresie tej techniki.

3. Litografia tuszowa czarno–biała, motyw architektoniczny, przy użyciu pędzla i piórka lub patyka (bez lawowań). Poznanie możliwości różnych narzędzi (kostki szlifujące, pumeksy, korundy, igły itp.).

Przewiduje się wykonanie więcej prac niż jedna na zadany temat.

Literatura:

-Ales Krejca –„Techniki sztuk graficznych”, WAiF –Warszawa.

-Jerzy Werner –„Podstawy technologii malarstwa i grafiki”.

-Franciszek Bunsch –„Zasada podpisywania odbitek graficznych”.

-Włodzimierz Kunz, Janusz Karwacki –„Litografia”, skrypt ASP w Krakowie, II 1969.

-Tekst na podstawie fragmentów pracy Janusza Karwackiego –„O litografii”, ASP Kraków.

-Witold Warzywoda –Artykuły dotyczące litografii w kwartalniku „Text &Cover”, X 2001, I 2002, VIII 2002, III 2003.

Jordi Catafal, Clara Oliwia – „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa 2004

Literatura uzupełniająca

-Stefan Kościelecki –„Problemy formy i wyobraźni plastycznej”

-Władysław Strzemiński- „Teoria widzenia”

W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1988

Katalogi z wystaw:

-Mirosław Piotrowski - grafika rysunek, katalog, wyd. UMK Toruń

-Teresa Jakubowska – grafika, katalog, wyd. Muzeum Okręgowe w Toruniu, Toruń 2000

-Grafika Polska 1950-2000 laureaci wystaw międzynarodowych, katalog, wyd. SMTG Kraków

-Współczesny polski rysunek i grafika, Konkurs o Nagrodę im. Daniela Chodowieckiego, katalog, wyd. PGS Sopot, 2006

-Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Polska, Łódź,

-Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego Malbork,

-Festiwal Gravura Evora, archiwalne katalogi

-Międzynarodowe Triennale Sztuki - Majdanek

-inne katalogi aktualnie odbywających się wystaw

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie zajęć następuje na podstawie obecności, aktywności na zajęciach oraz jakości prac artystycznych wykonanych podczas ćwiczeń w pracowni. Na ostatnich zajęciach w semestrze przeprowadzone jest omówienie oraz przegląd prac.

Ocenie podlega stopień trudności technicznej, U01, W05

umiejętność tworzenia oryginalnych rozwiązań, U02, K04, W03

estetyka i jakość wykonania, U04

walory artystyczne prac, U02

opanowanie warsztatu litograficznego. W01, U01

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 180 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Barczyk, Piotr Gojowy
Prowadzący grup: Tomasz Barczyk, Piotr Gojowy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Pracownia - Zaliczenie lub ocena
Literatura:

-Ales Krejca –„Techniki sztuk graficznych”, WAiF –Warszawa.

-Jerzy Werner –„Podstawy technologii malarstwa i grafiki”.

-Franciszek Bunsch –„Zasada podpisywania odbitek graficznych”.

-Włodzimierz Kunz, Janusz Karwacki –„Litografia”, skrypt ASP w Krakowie, II 1969.

-Tekst na podstawie fragmentów pracy Janusza Karwackiego –„O litografii”, ASP Kraków.

-Witold Warzywoda –Artykuły dotyczące litografii w kwartalniku „Text &Cover”, X 2001, I 2002, VIII 2002, III 2003.

Jordi Catafal, Clara Oliwia – „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa 2004

Literatura uzupełniająca

-Stefan Kościelecki –„Problemy formy i wyobraźni plastycznej”

-Władysław Strzemiński- „Teoria widzenia”

W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1988

Katalogi z wystaw:

-Mirosław Piotrowski - grafika rysunek, katalog, wyd. UMK Toruń

-Teresa Jakubowska – grafika, katalog, wyd. Muzeum Okręgowe w Toruniu, Toruń 2000

-Grafika Polska 1950-2000 laureaci wystaw międzynarodowych, katalog, wyd. SMTG Kraków

-Współczesny polski rysunek i grafika, Konkurs o Nagrodę im. Daniela Chodowieckiego, katalog, wyd. PGS Sopot, 2006

-Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Polska, Łódź,

-Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego Malbork,

-Festiwal Gravura Evora, archiwalne katalogi

-Międzynarodowe Triennale Sztuki - Majdanek

-inne katalogi aktualnie odbywających się wystaw

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 180 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Barczyk, Piotr Gojowy
Prowadzący grup: Tomasz Barczyk, Piotr Gojowy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Pracownia - Zaliczenie lub ocena
Literatura:

-Ales Krejca –„Techniki sztuk graficznych”, WAiF –Warszawa.

-Jerzy Werner –„Podstawy technologii malarstwa i grafiki”.

-Franciszek Bunsch –„Zasada podpisywania odbitek graficznych”.

-Włodzimierz Kunz, Janusz Karwacki –„Litografia”, skrypt ASP w Krakowie, II 1969.

-Tekst na podstawie fragmentów pracy Janusza Karwackiego –„O litografii”, ASP Kraków.

-Witold Warzywoda –Artykuły dotyczące litografii w kwartalniku „Text &Cover”, X 2001, I 2002, VIII 2002, III 2003.

Jordi Catafal, Clara Oliwia – „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa 2004

Literatura uzupełniająca

-Stefan Kościelecki –„Problemy formy i wyobraźni plastycznej”

-Władysław Strzemiński- „Teoria widzenia”

W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1988

Katalogi z wystaw:

-Mirosław Piotrowski - grafika rysunek, katalog, wyd. UMK Toruń

-Teresa Jakubowska – grafika, katalog, wyd. Muzeum Okręgowe w Toruniu, Toruń 2000

-Grafika Polska 1950-2000 laureaci wystaw międzynarodowych, katalog, wyd. SMTG Kraków

-Współczesny polski rysunek i grafika, Konkurs o Nagrodę im. Daniela Chodowieckiego, katalog, wyd. PGS Sopot, 2006

-Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Polska, Łódź,

-Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego Malbork,

-Festiwal Gravura Evora, archiwalne katalogi

-Międzynarodowe Triennale Sztuki - Majdanek

-inne katalogi aktualnie odbywających się wystaw

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 180 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Barczyk, Piotr Gojowy
Prowadzący grup: Tomasz Barczyk, Piotr Gojowy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Pracownia - Zaliczenie lub ocena
Literatura:

-Ales Krejca –„Techniki sztuk graficznych”, WAiF –Warszawa.

-Jerzy Werner –„Podstawy technologii malarstwa i grafiki”.

-Franciszek Bunsch –„Zasada podpisywania odbitek graficznych”.

-Włodzimierz Kunz, Janusz Karwacki –„Litografia”, skrypt ASP w Krakowie, II 1969.

-Tekst na podstawie fragmentów pracy Janusza Karwackiego –„O litografii”, ASP Kraków.

-Witold Warzywoda –Artykuły dotyczące litografii w kwartalniku „Text &Cover”, X 2001, I 2002, VIII 2002, III 2003.

Jordi Catafal, Clara Oliwia – „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa 2004

Literatura uzupełniająca

-Stefan Kościelecki –„Problemy formy i wyobraźni plastycznej”

-Władysław Strzemiński- „Teoria widzenia”

W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1988

Katalogi z wystaw:

-Mirosław Piotrowski - grafika rysunek, katalog, wyd. UMK Toruń

-Teresa Jakubowska – grafika, katalog, wyd. Muzeum Okręgowe w Toruniu, Toruń 2000

-Grafika Polska 1950-2000 laureaci wystaw międzynarodowych, katalog, wyd. SMTG Kraków

-Współczesny polski rysunek i grafika, Konkurs o Nagrodę im. Daniela Chodowieckiego, katalog, wyd. PGS Sopot, 2006

-Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Polska, Łódź,

-Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego Malbork,

-Festiwal Gravura Evora, archiwalne katalogi

-Międzynarodowe Triennale Sztuki - Majdanek

-inne katalogi aktualnie odbywających się wystaw

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)