Historia filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1401-HFI-1Z-AW-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii |
Jednostka: | Instytut Artystyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem zimowy Architektura wnętrz s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe wykładu oraz ćwiczeń, przewidziane w programie): 30 godzin wykładu 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu (przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie, przeanalizowanie i przyswojenie treści podanej literatury, zebranie materiału ilustracyjnego, koniecznego do nauki przedmiotu, przygotowanie się do ćwiczeń): 10 3. Czas, wymagany do przygotowania się do egzaminu (przyswojenie materiału ilustracyjnego, definicji, powtórka zagadnień problemowych): 20 |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w systemie nauk oraz zna ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej, teoriopoznawczej, etycznej i estetycznej w kształtowaniu kultury zachodnioeuropejskiej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, posiada umiejętność trafnego definiowania najważniejszych pojęć filozoficznych, potrafi dostrzec i scharakteryzować ewolucję doktryn i pojęć filozoficznych oraz określić ich rolę w ewolucji dzieł sztuki |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: docenia znaczenie filozofii w rozwoju kultury i jednostki w kontekście relacji z innymi osobami i odmiennymi kulturami, posiada świadomość i docenia znaczenie europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych |
Metody dydaktyczne: | Wykład o charakterze informacyjnym, ukazujący dokonania najważniejszych filozofów oraz problemowym, wskazujący na postęp wiedzy filozoficznej, wyłanianie się kolejnych zagadnień w refleksji filozoficznej i związek pomiędzy filozofią a procesami historycznymi. Wykład uzupełniony jest o prezentacje multimedialne, a także o elementy dyskusji. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu wprowadzenie studentów do problematyki historii filozofii od starożytności do współczesności. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi systemami i problemami filozoficznymi w ujęciu historycznym, a także z najważniejszymi pojęciami i stanowiskami filozoficznymi. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wyjaśnienie powstania filozofii, określenie zakresu przedmiotowego różnych działów filozofii, wskazanie na ich wzajemne relacje oraz ukazanie związków pomiędzy myśleniem filozoficznym a procesami historycznymi, w pewnym stopniu także ze zjawiskami artystycznymi oraz rozwojem nauk szczegółowych. Drugim, równorzędnym celem zajęć jest ogólne przedstawienie poszczególnych szkół i poglądów przedstawicieli filozofii od starożytności po współczesność. Zważywszy na zakres godzinowy zajęć jest to kurs skrócony: omawia tylko najważniejszych przedstawicieli filozofii takich, jak: Platon, Arystoteles, Kartezjusz, Kant, Hegel, Schopenhauer, Nietzsche, Dilthey, Bergson, Husserl, Sartre. Pozostali przedstawiciele filozofii reprezentowani są przez omówienie nurtów filozoficznych: przedsokratycy, szkoły po-platońskie, filozofia średniowieczna, renesansowa, empirycy, hermeneutyka, egzystencjaliści itp. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: ASTER E. v. „Historia filozofii”, Warszawa 1969. COPLESTON F. „Historia filozofii” (wyd. różne). REALE G. „Historia filozofii starożytnej”, Lublin 1993-1999. TATARKIEWICZ W. „Historia filozofii” (wydania różne) KUDEROWICZ Z. „Filozofia nowożytnej Europy”, Warszawa 1989. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład kończy się egzaminem pisemnym. Kryteria weryfikacji – zob. opis przedmiotu cyklu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Michalski | |
Prowadzący grup: | Rafał Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu wprowadzenie studentów do problematyki historii filozofii od starożytności do współczesności. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi systemami i problemami filozoficznymi w ujęciu historycznym, a także z najważniejszymi pojęciami i stanowiskami filozoficznymi. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów 1. Znaczenie terminu "filozofia", różnica pomiędzy myśleniem potocznym i filozoficznym, pomiędzy filozofią, historią idei i nauką. 2. Jońska filozofia przyrody: Tales, Anaksymander, Anaksymenes, Heraklit, Parmenides, Zenon; pojęcia: filozofia, physis, arche, logos, doksa, episteme, hylozoizm, wariabilizm. 3. Aporie filozofii physis: paradoksy Zenona, liczba Pitagorasa, żywioły Empedoklesa i atomizm Demokryta; kosmos, element, atom, prawdy asertoryczne i konieczne 4. Ruch sofistyczny i działalność Sokratesa; pojęcia: relatywizm poznawczy, arete, intelektualizm etyczny, daimonion, aprioryzm, dialektyka. 5. Platon i Arystoteles; pojęcia: idea, anamneza, aprioryzm, substancja, materia i forma, potencja i akt, prawda. 6. Szkoły filozoficzne Grecji starożytnej: epikureizm, stoicyzm, sceptycyzm, cynizm; pojęcia: cynizm, epikureizm, phronesis, apatia, determinizm i witalizm. 7. Augustyn Aureliusz i Św. Tomasz - filozofia średniowieczna; problemy: spór o predestynację, spór o powszechniki, relacja pomiędzy wiarą i rozumem. 8. U progu nowożytności: Descartes i Leibniz; pojęcia: racjonalizm natywizm, dualizm kartezjański, relacja myślenia do rozciągłości, monada, harmonia przedustawna. 9. Brytyjski empiryzm Locke'a, Berkeleya i Hume'a; problemy i pojęcia: doświadczenie jako źródło wiedzy, reprezentacjonizm, religia naturalna i religia objawiona, natura ludzka, oddźwięk uczuciowy. 10. Nowożytne koncepcje społeczne i polityczne: Hobbes, Locke, Rousseau; pojęcia: prawo naturalne i stanowione, stan natury, władza suwerenna, umowa społeczna. 11. Filozofia Immanuela Kanta: pojęcie czystego rozumu, pojęcie empiryczne, kategoria, idea regulatywna, imperatyw hipotetyczny i imperatyw kategoryczny, idea państwa celów i wiecznego pokoju 12. Idealizm niemiecki: Fichte i Hegel, filozofia dziejów. 13. S. Kierkegaard i F. Nietzsche; krytyka racjonalizmu, trzy stadia na drodze życia, nihilizm, nadczłowiek., immoralizm. 14. Psychoanaliza i filozofia człowieka: Freud i Jung; pojęcia: id, ego, superego, nieświadomość, nieświadomość zbiorowa, archetyp. 15. Nowoczesność. Spory o status poznania naukowego i humanistykę. Hermeneutyka. Egzystencjalizm. |
|
Literatura: |
HARTMANN N. „Myśl filozoficzna i jej historia”, Toruń 1994. KUDEROWICZ Z. „Nietzsche”, Warszawa 1979, 2004 (lub inny, wybrany tom z serii „Myśli i Ludzie”. KUNZMANN P., BURKHARD F.-P., WIEDMANN F. „Atlas filozofii”, Warszawa 1999. LEGOWICZ J. „Zarys historii filozofii”, Warszawa 1991. SIKORA A. „Spotkania z filozofią”, Warszawa 1978. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Michalski | |
Prowadzący grup: | Rafał Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu wprowadzenie studentów do problematyki historii filozofii od starożytności do współczesności. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi systemami i problemami filozoficznymi w ujęciu historycznym, a także z najważniejszymi pojęciami i stanowiskami filozoficznymi. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów 1. Znaczenie terminu "filozofia", różnica pomiędzy myśleniem potocznym i filozoficznym, pomiędzy filozofią, historią idei i nauką. 2. Jońska filozofia przyrody: Tales, Anaksymander, Anaksymenes, Heraklit, Parmenides, Zenon; pojęcia: filozofia, physis, arche, logos, doksa, episteme, hylozoizm, wariabilizm. 3. Aporie filozofii physis: paradoksy Zenona, liczba Pitagorasa, żywioły Empedoklesa i atomizm Demokryta; kosmos, element, atom, prawdy asertoryczne i konieczne 4. Ruch sofistyczny i działalność Sokratesa; pojęcia: relatywizm poznawczy, arete, intelektualizm etyczny, daimonion, aprioryzm, dialektyka. 5. Platon i Arystoteles; pojęcia: idea, anamneza, aprioryzm, substancja, materia i forma, potencja i akt, prawda. 6. Szkoły filozoficzne Grecji starożytnej: epikureizm, stoicyzm, sceptycyzm, cynizm; pojęcia: cynizm, epikureizm, phronesis, apatia, determinizm i witalizm. 7. Augustyn Aureliusz i Św. Tomasz - filozofia średniowieczna; problemy: spór o predestynację, spór o powszechniki, relacja pomiędzy wiarą i rozumem. 8. U progu nowożytności: Descartes i Leibniz; pojęcia: racjonalizm natywizm, dualizm kartezjański, relacja myślenia do rozciągłości, monada, harmonia przedustawna. 9. Brytyjski empiryzm Locke'a, Berkeleya i Hume'a; problemy i pojęcia: doświadczenie jako źródło wiedzy, reprezentacjonizm, religia naturalna i religia objawiona, natura ludzka, oddźwięk uczuciowy. 10. Nowożytne koncepcje społeczne i polityczne: Hobbes, Locke, Rousseau; pojęcia: prawo naturalne i stanowione, stan natury, władza suwerenna, umowa społeczna. 11. Filozofia Immanuela Kanta: pojęcie czystego rozumu, pojęcie empiryczne, kategoria, idea regulatywna, imperatyw hipotetyczny i imperatyw kategoryczny, idea państwa celów i wiecznego pokoju 12. Idealizm niemiecki: Fichte i Hegel, filozofia dziejów. 13. S. Kierkegaard i F. Nietzsche; krytyka racjonalizmu, trzy stadia na drodze życia, nihilizm, nadczłowiek., immoralizm. 14. Psychoanaliza i filozofia człowieka: Freud i Jung; pojęcia: id, ego, superego, nieświadomość, nieświadomość zbiorowa, archetyp. 15. Nowoczesność. Spory o status poznania naukowego i humanistykę. Hermeneutyka. Egzystencjalizm. |
|
Literatura: |
HARTMANN N. „Myśl filozoficzna i jej historia”, Toruń 1994. KUDEROWICZ Z. „Nietzsche”, Warszawa 1979, 2004 (lub inny, wybrany tom z serii „Myśli i Ludzie”. KUNZMANN P., BURKHARD F.-P., WIEDMANN F. „Atlas filozofii”, Warszawa 1999. LEGOWICZ J. „Zarys historii filozofii”, Warszawa 1991. SIKORA A. „Spotkania z filozofią”, Warszawa 1978. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Michalski | |
Prowadzący grup: | Jolanta Żelazna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu wprowadzenie studentów do problematyki historii filozofii od starożytności do współczesności. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi systemami i problemami filozoficznymi w ujęciu historycznym, a także z najważniejszymi pojęciami i stanowiskami filozoficznymi. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów 1. Znaczenie terminu "filozofia", różnica pomiędzy myśleniem potocznym i filozoficznym, pomiędzy filozofią, historią idei i nauką. 2. Jońska filozofia przyrody: Tales, Anaksymander, Anaksymenes, Heraklit, Parmenides, Zenon; pojęcia: filozofia, physis, arche, logos, doksa, episteme, hylozoizm, wariabilizm. 3. Aporie filozofii physis: paradoksy Zenona, liczba Pitagorasa, żywioły Empedoklesa i atomizm Demokryta; kosmos, element, atom, prawdy asertoryczne i konieczne 4. Ruch sofistyczny i działalność Sokratesa; pojęcia: relatywizm poznawczy, arete, intelektualizm etyczny, daimonion, aprioryzm, dialektyka. 5. Platon i Arystoteles; pojęcia: idea, anamneza, aprioryzm, substancja, materia i forma, potencja i akt, prawda. 6. Szkoły filozoficzne Grecji starożytnej: epikureizm, stoicyzm, sceptycyzm, cynizm; pojęcia: cynizm, epikureizm, phronesis, apatia, determinizm i witalizm. 7. Augustyn Aureliusz i Św. Tomasz - filozofia średniowieczna; problemy: spór o predestynację, spór o powszechniki, relacja pomiędzy wiarą i rozumem. 8. U progu nowożytności: Descartes i Leibniz; pojęcia: racjonalizm natywizm, dualizm kartezjański, relacja myślenia do rozciągłości, monada, harmonia przedustawna. 9. Brytyjski empiryzm Locke'a, Berkeleya i Hume'a; problemy i pojęcia: doświadczenie jako źródło wiedzy, reprezentacjonizm, religia naturalna i religia objawiona, natura ludzka, oddźwięk uczuciowy. 10. Nowożytne koncepcje społeczne i polityczne: Hobbes, Locke, Rousseau; pojęcia: prawo naturalne i stanowione, stan natury, władza suwerenna, umowa społeczna. 11. Filozofia Immanuela Kanta: pojęcie czystego rozumu, pojęcie empiryczne, kategoria, idea regulatywna, imperatyw hipotetyczny i imperatyw kategoryczny, idea państwa celów i wiecznego pokoju 12. Idealizm niemiecki: Fichte i Hegel, filozofia dziejów. 13. S. Kierkegaard i F. Nietzsche; krytyka racjonalizmu, trzy stadia na drodze życia, nihilizm, nadczłowiek., immoralizm. 14. Psychoanaliza i filozofia człowieka: Freud i Jung; pojęcia: id, ego, superego, nieświadomość, nieświadomość zbiorowa, archetyp. 15. Nowoczesność. Spory o status poznania naukowego i humanistykę. Hermeneutyka. Egzystencjalizm. |
|
Literatura: |
HARTMANN N. „Myśl filozoficzna i jej historia”, Toruń 1994. KUDEROWICZ Z. „Nietzsche”, Warszawa 1979, 2004 (lub inny, wybrany tom z serii „Myśli i Ludzie”. KUNZMANN P., BURKHARD F.-P., WIEDMANN F. „Atlas filozofii”, Warszawa 1999. LEGOWICZ J. „Zarys historii filozofii”, Warszawa 1991. SIKORA A. „Spotkania z filozofią”, Warszawa 1978. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.